Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
100%mama

100%mama

23-03-2011 om 12:32

Zwangerschapssuiker.....

Vanochtend kreeg ik bij de gyn de uitslag van de prik test die ik vorige week gedaan heb, ik blijk zwangerschapsuiker te hebben. Nu had ik dat dus TOTAAL niet verwacht en ben een beetje flabbergastet de deur uitgelopen met een afspraak voor de dietist morgen zonder ook maar iets te vragen.....stom natuurlijk, want enmaal thuis komen de vragen.....en om nu tot morgen te wachten .......Iemand enig idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

23-03-2011 om 12:39

Welke test?

Was dat de 100 grams glucosetolerantietest?

Ik had bij mijn laatste zwangerschap verdenking van diabetes. 50 grams gtt gaf te hoge waarde, maar 100 grams gtt was goed.

Heb nu maar 1 hand vrij om te typen, later misschien uitgebreidere reactie.

100%mama

100%mama

23-03-2011 om 13:31

Test

Vorige week heb ik 4x zelf moeten prikken waarna ik het naar het lab heb moeten brengen, hoe deze test heet weet ik dus echt niet, waarschijnlijk ben ik er te lachoniek in gegaan....

De waarde's die op de verwijzing staan zijn 6.3-8.6-7.5-8.2 LTT

Heb een klein beetje gegoogled, maar ik voldoe in de 1e plaats al nieteens aan het "prototype" wat de kans zou geven op diabetis tijdens zwangerschap, sterker nog, ik kom nieteens in de buurt met mijn oerhollandse achtergrond, BMI die te laag normaal is, geen suiker problemen tijdens vorige zwangerschap etc. Ik vind het maar raar.....over 4 weken (dat heb ik wel onthouden) heb ik een nieuwe test weer en dan morgen naar de dietist.

Primavera

Primavera

24-03-2011 om 11:49

Neem het alsjeblieft serieus

Ik verwachtte het wel, je had immers onverklaarbaar veel vruchtwater.
Ik wil je op je hart drukken om het alsjeblieft zeer serieus te nemen. Behalve vroeggeboorte kan je kind hierdoor ook vlak voor of tijdens de geboorte sterven ook al maakt het het nu goed. Zwangerschapsdiabetes is niet iets om lachoniek mee om te gaan.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

24-03-2011 om 12:13

Meer informatie

Hallo 100%mama,
In deze folder http://www.tergooiziekenhuizen.nl/folder823.pdf vindt je meer informatie over de risico's van diabetes tijdens de zwangerschap. Je dagwaarden zouden niet boven de 7 moeten komen, bovendien geeft juist dat teveel aan vruchtwater dat je hebt aan dat je lichaam echt geen goed evenwicht heeft en je er zo snel mogelijk iets aan moet doen. Liever op save spelen dan sorry achteraf.
Ik wens je een gezond kind en een verspoedige zwangerschap zonder onnodige risico's toe.
Primavera

Biene M.

Biene M.

24-03-2011 om 13:33

Nog even

Ben eigenlijk aan het werk, dus even kort. Omdat ik zelf verdacht werd van zwangerschapsdiabetes heb ik één en ander gegoogled. Door mijn werk weet ik vooral meer over diabetes type 1 of 2 tijdens de zwangerschap, maar dat is over het algemeen een heel ander verhaal met veel grotere risico's.

Ten eerste is diagnose van zwangerschapsdiabetes lastig. Alle test hebben rond de 25% kans op vals negatieve én vals positieve uitslagen. Bij glucosewaarden boven de 8 mmol ontstaat verdenking op diabetes. Jij zat daar twee keer boven, maar niet veel (het zou ook 11 kunnen zijn, bijvoorbeeld).

De voornaamste risico's van zwangerschapsdiabetes zijn een te zwaar kind en te veel vruchtwater. De mogelijke gevolgen daarvan zijn o.a.: ingeleid worden vóór de uitgerekende datum i.v.m. grootte kind, keizersnede, onvoldoende longrijping bij het kind, vroeggeboorte, problemen met glucoseregulering bij het kind na de geboorte. Daarnaast zijn de hoge glucosewaarden niet goed voor jouw gezondheid, denk o.a. aan je bloedvaten, nieren en bloeddruk.

Mocht je zwangerschapsdiabetes hebben, dan zal dat na de bevalling waarschijnlijk snel verdwijnen, maar wel heb je een sterk vergroot risico na de bevalling op enig moment diabetes type 2 te ontwikkelen. De kans daarop varieert in de verschillende bronnen tussen 20 en 50%.

Het kan voor je kind en jezelf absoluut geen kwaad pieken in je glucosewaarden te voorkomen, ook al heb je toch geen zwangerschapsdiabetes. Waarschijnlijk helpt de diëtist je vandaag hoe je daarvoor kunt zorgen. Het zal vooral een kwestie zijn van voedselinname over de dag te spreiden en inname van snelle koolhydraten te beperken. Dat went best snel (heb ik de laatste weken van mijn zwangerschap ook gedaan, want al was de definitieve diagnose dan geen zwangerschapsdiabetes, ik had wel een groot kind en veel vruchtwater en betrekkelijk hoge waarden, dus ik was er niet helemaal gerust op). Beweging is ook goed om je glucosewaarden binnen de perken te houden, dus als je kunt: vooral veel fietsen, wandelen, zwemmen en eventueel sporten.

Ik snap wel dat je verbaasd bent over deze uitslag. Toen ik die 100 grams test moet doen waren de andere zwangeren die ik daar zag allemaal veel te zwaar terwijl ik een bmi van rond de 22 heb. Bij mij werd het risico wel vergroot doordat ik wat ouder ben, maar jij bent nog onder de 35, toch? Maar goed, iedereen kan het krijgen, je kunt toch die aanleg al hebben. En dan is het maar beter dat je hoge glucosewaarden nu al blijken dan dat je straks opeens van een elfponder moet bevallen.

Hoeveel weken ben je nu trouwens zwanger?

Sterkte met alles!

Biene M.

Biene M.

24-03-2011 om 13:33

Zo kort was dat niet.

100%mama

100%mama

24-03-2011 om 15:53

Thanks!

Over de ergste shock ben ik nu wel heen....

Uiteraard is dit niet iets om niet serieus te nemen, neem aan dat dat voor zich spreekt. Ik was enkel zo beduust omdat ik het gewoon niet verwacht had. Inmiddels heb ik vanochtend bij de dietiste een hoop informatie gekregen. Toch vind ik het altijd fijn als iemand advies dan wel raad geeft in het kader van "been there, done that" dus Biene, lief van je! Op zich valt het mee vind ik qua dieet. Waar ik goed op moet letten is de combi koolydraten/natuurlijke suikers omdat dat de suiker in je bloed verhoogt. Iets wat ik dus WEL moet gaan doen is.....ontbijten, Brrrrr, eer ik echt iets door mijn keel kan krijgen is het meestal 10 uur, maar uiteraard ga ik dit ook doen. Over 2 weken heb ik een groei echo, hoewel op de laatste echo 2 weken terug geen bijzonderheden waren te zien aan baby boy, groeit goed op curve. En dan 2 weken daarna moet ik weer een dag prikken. Vooralsnog houden we het dus op de aanpassing in het voedsel ed met als uitgangs punt dit stabiel te houden.

Biene, ik ben nu 28 weken....en heb een buik van iemand van 34 weken.....gisteren zei een patient tegen mij "och meid, zeker nog een paar daagjes werken he"....ehhh, nee mevrouw, dat duurt nog 6 weken eer dat mijn verlof ingaat....mevrouw wist niet waar ze moest kijken....moest er wel om lachen.

Ervaring

Dag,

Ik heb bij alledrie mijn zwangerschappen zwangerschapsdiabetes gehad. De eerste keer wist ik het niet (foutje van de vk) en had het ernstige gevolgen, de andere twee keren heb ik met een dieet mijn suikers prima onder controle kunnen houden en verliep alles probleemloos.
Het is inderdaad belangrijk om te letten op de inname van (vooral de snelle) koolhydraten. Ik vond het goed te doen en heb me er ook goed bij gevoeld. Je waardes mogen NIET! boven de 7 komen, dat is de bovengrens die aangehouden wordt. Destijds zat ik wél boven de 7 (twee keer 7.4 in dezelfde curve als jij), er werd niets gedaan en dus zat ik met de gebakken peren.
Wat ik wil zeggen is hou je die paar weken (nog een stuk of 12 dacht ik?) aan je dieet en dan gaat vast alles goed.

Succes!
Groet,
Tessie

Asa Torell

Asa Torell

24-03-2011 om 20:16

100%mama

Balen weer joh! Gelukkig dat het dieet blijkt mee te vallen en dat dat blijkbaar (gezien Tessies verhaal) echt werkt. Hoe voel je je verder, is het ook extra vermoeiend met zo'n grote buik?

100% mama

Jeetje wat vervelend voor je!
Ik hoop dat het dieet meevalt en het gaat werken. Zo'n extra dikke buik lijkt me inderdaad ook vermoeiend zeg!
Hou je taai!

100%mama

100%mama

24-03-2011 om 22:20

Komt goed

Fijn om idd te lezen dat wanneer ik mij goed aan t dieet hou ik dus al een heel eind kom....het is meer het onbekende dus des te fijner om hier tips en verhalen te krijgen.

Bij de eerste ben ik ruim dertig kilo aangekomen....vrijwel allemaal in buik. Tot nu toe valt het mee, twaalf kilo maar het gaat in rap tempo en weer allemaal in de buik. Voor nu is het nog te doen hoewel ik wel ga merken dat de buik in de weg gaat zitten met werk. Bots ik ineens tegen iemands hoofd tijdens de behandeling haha. Voor de rest valt het mee, muv het zuur.....

Tijgeroog

Tijgeroog

25-03-2011 om 10:50

Ontbijt

Kun je niet iets verzinnen wat je wel voor 10 uur naar binnen kunt krijgen. Het hoeft niet perse een ontbijt van 4 dikke volkorenboterhammen met pindakaas te zijn. Je kunt ook denken aan:
- muesli met melk of yoghurt
- fruit
- vruchtensap of ontbijtdrank (dat vult wat meer dan gewoon vruchtensap)
Ik heb geen verstand van verschillende soorten koolhydraten enzo, dus ik weet niet wat hiervan het beste bij diabetes past. Misschien kun je het ook wat spreiden, steeds een klein beetje.

Helaas tijgeroog

Da's allemaal suiker wat je noemt. Tenzij je van die stoffige bioreformmuesli in de yoghurt gooit.

Voor het stabiliseren van de suikerspiegel is het heel belangrijk om de dag goed te beginnen met het goede type koolhydraten. Dan zet je de dag goed in. Als je begint met suikers wordt er meteen een hoop insuline aangemaakt (of te weinig) ... in ieder geval gaat dan je suikerspiegel de hele dag op en neer.

Biene M.

Biene M.

25-03-2011 om 12:15

Vruchtensap

Vruchtensap staat met stip bovenaan de lijst van dingen die je niet moet eten/drinken als je diabetes hebt. Wat yoghurt met appel is volgens mij wel geschikt. Of yoghurt met wat muesli of weetabix of zo.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-03-2011 om 12:59

Disclaimer

Dan heb ik m'n disclaimer dus niet voor niets geplaats. Bedankt voor de correcties.

100%mama

100%mama

25-03-2011 om 16:00

Ontbijt

Mmmm, dan zou, ivm de koolydraten, dus brood ook een slechte zijn om de dag mee te beginnen of zie ik dat verkeert?

Blijkt het dus een hoop mee "werk" te zijn als dat ik mij aanvankelijk instelde....De informatie die ik heb mee gekregen is in dit geval niet voldoende, sterker nog, er staat niets in over wat wel en wat niet (heb Zwangerschap en diabetes van BD meegekregen) en ook de dietiste heeft hier eigenlijk niets over gezegd, enkel dat ontbijten wel heel belangrijk was.

Wat zou dan, omdat dit echt een punt is wat ik moet oppakken, rest van gewoonte sluiten redelijk aan, het beste zijn om de dag goed mee te beginnen?

Koolhydraten

Er zijn "goede" (langzame of meervoudige) koolhydraten (volkorenbrood, rijst, pasta, aardappels) en "slechte" (snelle of enkelvoudige) koolhydraten (snoep, drop, koek, chocola, alles met suiker erin, maar ook fruit (fructose of vruchtensuiker) en melkproducten (lactose of melksuiker).
In een gezond dieet (wat noodzakelijk is voor mensen met (zwangerschaps)diabetes) eet je bij voorkeur goede koolhydraten en de gangbare geadviseerde hoeveelheid melkproducten en fruit. Misschien heb je iets aan deze link: http://www.koolhydratentabel.nl/koolhydraten/.
Op de site van het voedingscentrum is ook zat info te vinden.

Ik weet, het is een heel gedoe in het begin, maar het went hoor!
Succes!
Tessie

Biene M.

Biene M.

26-03-2011 om 08:09

Goh

Ik had gedacht dat je concrete suggesties zou krijgen van de diëtist.

Je kunt ook prima brood eten voor je ontbijt, als dat volkorenbrood is (let op: niet al het bruine brood is volkoren). Eet dan niet meer dan één boterham met zoet beleg en smeer dat dun.

Wat heeft de diëtist je verder voor richtlijnen gegeven? Ik verdeelde veel van mijn maaltijden in tweeën, en dan met name de koolhydraten. En ik ging meer rauwkost en groente eten. Het schijnt dat je best nog wat mag snoepen, maar ik beperkte me tot één koekje of handje nootjes per dag.

jds

jds

26-03-2011 om 22:09

100% mama

Ik heb het ook gehad, alleen vanwege extreme vermoeidheid va de 30ste week ben ik hier toen op gecontroleerd. En ik ben wel een goede eter.
Ipv 2 bh 's morgens (07.30), mocht ik maar 1 cracker, dun besmeerd met halvajam.
Om 09.30 mocht ik een kinderappeltje (was vantevoren 1 flinke plak ontbijtkoek), en om 11.30 1 snee brood met kaas/vlees en 1,5 uur later weer 1 snee brood (was gewend om 4 boterhammen te eten).
Rond 15.30 mocht ik dan weer een klein stukje fruit en 's avonds 1 aardappeltje, 50 gr rijst of 30 gr pasta (en dat was dus het uiteindelijke dieet, omdat ik - na diverse keren prikken) een te hoge waarde had.
Ik heb het wel volgehouden, maar eenmaal bevallen heb ik de 4 boterhammen, 2 plakken ontbijtkoek, 2 beschuitjes met muisjes in een keer verorberd. En pas bij de laatste hap vroeg ik aan mijn man, of hij misschien ook wat wilde.....
Het dieet is dus moeilijk vol te houden, als je altijd veel/goed gegeten hebt (ik heb hele dagen een knagend gevoel gehad).
Vruchtensappen zijn uit den boze ivm hoge natuurlijke suikerwaarden.
Hou het zoveel mogelijk op koffie/thee/water (zonder suiker natuurlijk).
Melk bevat ook veel suikers, dus vind ik ook niet aan te raden.
En misschien een verwijzing voor dietiste vragen?
Sterkte!

100%mama

100%mama

27-03-2011 om 07:22

Jds

Bedankt! Ik ben overigens al naar de dietiste geweest (direct de dag erna) maar omdat mijn eet patroon (muv het ontbijt) al prima is valt er voor nu weinig aan te veranderen aldus de dietiste. Over anderhalve week moet ik wer bij haar terug komen en heb dan ook gelijk een groei echo en dan 2 weken daarna weer bloed prikken.

Van wat ik begrepen heb van haar, is dat ze eerst met een stabiel eet patroon, dus op vaste tijden eten en letten op de combi's wil kijken om het zo stabiel te houden alvorens ze werkelijk met een vast dieet komt.

Vandaar dat ik zo boij ben met de tips hier, want zo kan ik echt goed letten op mezelf door deze te gebruiken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.