Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Vanessa Ballering

Vanessa Ballering

17-03-2010 om 15:07

11 weken - ritme en voeding

Hallo, ik heb een zoontje van 11 weken en ik moet van CB een ritme/regelmaat gaan toepassen. Ik vind dit zo moeilijk. En hij krijgt nu 7x voedingen van 180 cc water en 6 schepjes. Dit is ook teveel volgens CB. Ik ben benieuwd wat jullie schema en ritme is bij een baby van 11 weken. Ik weet het gewoon niet meer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 19:31

Vanessa.

Het valt mij op in je posting dat je zegt dat dit "moet" doen. Waarom moet je dit doen, en wat vind je hier zelf van ?
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat ze vinden dat je zoontje teveel melk krijgt. Een baby mag eigenlijk niet boven de liter kunstvoeding per etmaal uitkomen en dat komt jouw zoontje duidelijk wel. Dit kan schadelijk zijn voor zijn nieren.
M.

Hanne.

Hanne.

18-03-2010 om 11:05

Ritme

Hoi Vanessa,

Ik hoop niet dat je het idee hebt dat dingen 'moeten' van het CB, maar ik hoop dat ze bedoeld hebben dat meer ritme/regelmaat het makkelijker voor jou en je zoon maken.

Ik zou als eerste willen vragen wat je nu doet, en waarom je meer ritme/regelmaat moet toepassen. Behalve dan om tot minder flessen op een dag te komen, want 7x180+6 lijkt mij ook erg veel.

En tot die tijd even een opzetje met mijn 'schema' rond die tijd, al is ieder kind natuurlijk anders.

Hier was het schema:
Drinken
Even spelen
Slapen
evt na het wakker worden weer even spelen
En dan weer een fles etc etc

Ik had geen 'tijdsschema' maar ze kreeg ongeveer iedere 4 uur een fles. 's Avonds wat korter op elkaar, 's ochtends wat langer uit elkaar. Per keer was ze max 1-1.5 uur wakker. Bij het eerste 'piepje' ging ze dan naar bed. Soms was dat al een half uur na het wakker worden!

Als we haar langer wakker hielden was het moeilijk om haar nog in slaap te krijgen. Ik ben er op die momenten best wel eens ingestonken dat ik dacht dat ze honger had, terwijl het gewoon vermoeidheid was. Gelukkig geeft ze goed aan hoeveel ze wil, en dronk ze dan ook niet. Maar ik weet dat haar grote broer alles leeg dronk wat er voor z'n neus kwam. Die zou ook met gemak 7*180+6 leeggedronken hebben.

Met 11 weken dronk kreeg ze 150+5 voeding per fles, en dan 's nachts nog een flesje van 90+3. Ze kreeg dan 5 grote en 1 klein flesje. Het CB vond dit wat aan de minimale kant (ze was 6 kilo), maar aangezien de flesjes vaak niet leeg gingen had zij er blijkbaar genoeg aan. Met 14 weken zijn we overgegaan naar flesjes van 180+6. Hier drinkt ze er dan 4 of 5 op een dag van (+ 's nachts nog een klein flesje), maar nogsteeds niet allemaal leeg. Al met al komt ze op 800-1100 ml voeding op een dag. Dat eerste is wat weinig, dat laatste is wat veel, maar volgt doordat ze elkaar afwisselen vind ik het wel prima.

Wel heel erg veel

7 keer 6 schepjes is 42 schepjes op een dag. Het maximum (1 liter) is 30 schepjes, waardoor je iets van 40% boven het maximum zit. Dat is inderdaad VEEL en natuurlijk helemaal niet goed voor je kind.

Ik denk inderdaad dat het CB je regelmaat aanraadt, omdat je dan meer controle over de hoeveelheid hebt.
Op zich is het wel beter om op verzoek te voeden, maar dan met flessen die echt aanzienlijk kleiner zijn dan wat je nu geeft. Met 7 voedingen op een dag mag een fles echt niet meer dan 120/4 bevatten!

Primavera

Primavera

19-03-2010 om 11:02

Kleinere flessen

Hallo Vanessa,
Rust en regelmaat is een crime als die manier jou en je baby niet ligt en een wetenschappelijke onderbouwing waarom dat zou moeten ontbreekt. Daar zou ik mijn energie niet aan besteden. Voor heel veel mensen is de babytijd verpest omdat ze zich krampachtig aan allerlei regeltjes vast probeerden te houden zonder dat ze daar werkelijk zelf achter stonden.
Het enige werkelijke probleem wat je hebt is dat je kind teveel kunstvoeding binnenkrijgt en dat kan op den duur (bij de één sneller als bij de ander) de nieren van je kind beschadigen. De hoeveelheid voeding kun je verminderen door het aantal flessen te minderen (wat waarschijnlijk het CB wil) of simpelweg de zelfde hoeveelheid flessen, maar met minder inhoud te geven.
Kun je niet gewoon hetzelfde aantal flessen geven wat je nu geeft, maar dan kleiner, dus met minder schepjes? Je kind zal misschien wel even moeten wennen omdat hij nu aan meer voedsel per dag gewend is. Je kunt in het begin de flessen iets aanlengen met water (niet te veel) om hem te foppen of eventuele voedingen voor hongerige baby's uitproberen, waardoor de baby niet zo snel door heeft dat hij nu wat minder krijgt.
Groeten Primavera

vlinder72

vlinder72

21-03-2010 om 09:58

Onze oudste

was ook zo'n onverzadigbare baby. Als hij een fles kreeg ging het op. Ook als hij echt geen honger kon hebben. Wij zijn uiteindelijk overgestapt op Forte voeding en als hij echt geen honger kon hebben maar wel huilde dan droegen wij hem mee in een buikdrager. Dat werkte. Verder werkte stofzuigen ook heel goed. Echt, nog nooit zo'n schoon huis gehad als toen onze oudste nog een baby was. Ik heb zelfs wel eens een schema bijgehouden. Wanneer voeding en wanneer slapen en wanneer ging hij huilen. Daarna gekeken wat ik kon doen. De conclusie was uiteindelijk Forte voeding en sneller naar bed na een voeding. Meestal hield ik hem na een voeding nog even wakker omdat hij dan eindelijk eens lief was en niet huilde maar ja, daardoor werd hij te moe en kon hij daarna niet meer slapen (dus nog meer huilen). Toen wij dat omdraaide dus voeding daarna naar bed ging het een stuk beter. Maar hoe groeit je kindje eigenlijk. Vindt het CB dat je minder moet geven omdat je kind te hard groeit of omdat jij hebt verteld hoeveel hij krijgt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.