Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
eef!

eef!

15-03-2010 om 22:04

2 borstvoedingsvragen

Ik vraag me weer eens wat af over borstvoeding (ik blijf het super interessant vinden!)
1. Ik heb weleens gelezen dat lijnen niet mag als je borstvoeding geeft. Maar ik weet eigenlijk niet precies waarom. Is het niet goed als je veel afvalt, of gaat het er om dat je dan niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt? En wat maakt het dan slecht voor de baby? Wat gebeurt er met je voeding? Is het dan ook slecht als je veel kilo's kwijtraakt ondanks dat je gezond en normaal eet?
2. Mijn zoontje van 4 maanden heeft lange tijd maar erg weinig gepoept (1 keer per week), nu poept hij al een tijdje veel meer (elke dag een of twee keer). Mijn voedingspatroon is niet veranderd, dus wat maakt nou dat hij meer moet poepen?
Eigenlijk wel mee vragen dan 2, ik ben benieuwd of er iemand antwoord op weet. Eef

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

15-03-2010 om 22:13

Antwoorden

1. Ja hoor, je mag gewoon lijnen. Het probleem bij lijnen zit hem in het vrijkomen van afvalstoffen die bij jou al vele jaren liggen opgeslagen in je vet. Die gaan "zwerven" door je lichaam en komen in je melk. Echter: de meeste van die stoffen krijgt een baby al binnen in de zwangerschap en het bewijs voor de stelling is sowieso zwak. Wat je eet heeft vrijwel niets te maken met de samenstelling van je melk. Je kunt je melk het beste vergelijken met bloed, dat verandert ook niet van samenstelling als je anders gaat eten. Vrouwen in derdewereldlanden zijn ook prima in staat hun baby's volwaardige melk te geven.
2. Dat weet niemand Het ontlastingspatroon van bv-baby's verandert in de loop der weken/maanden/jaren. In de eerste weken is het een duidelijke indicator van het binnenkrijgen van vetten, maar rond de vier maanden is die link niet meer zo één-op-één. Het heeft niets te maken met wat jij eet.

Tirza

Aanvulling

De eerste maanden kan te drastisch afvallen er voor zorgen dat je minder melk maakt.

eef!

eef!

16-03-2010 om 13:38

Geur

Ontlasting heeft niets te maken met wat je eet!?!?! Da's vor mij weer helemaal nieuw, ik heb altijd gedacht dat het er wel mee te maken heeft! Heeft ook de geur van de ontlasting er niks mee te maken? Ik word namelijk door mijn familie altijd "uitgelachen" omdat mijn zoontje zo stinkt als hij scheetjes laat en poept. We zeggen altijd voor de grap dat hij stinkt als een volwassen man. (ons eerste kindje had dat ook tijdens de borstvoeding). Mijn familie zegt dan gekscherend dat dat toch echt ligt aan wat ik eet. Kan ik nu voortaan zeggen dat daar helemaal niks van klopt!?

Hanne.

Hanne.

16-03-2010 om 14:48

Denk het inderdaad niet

Denk inderdaad dat jouw voeding daar maar ten dele verantwoordelijk voor is.

Vergelijk het met een baby die kunstvoeding krijgt. Die krijgt iedere dag het zelfde, maar de ontlasting is daar ook niet altijd precies het zelfde.

Tirza G.

Tirza G.

16-03-2010 om 20:09

Zeer ten dele

Zéér ten dele zelfs maar, zoniet helemaal niets Melk wordt gemaakt uit bloed en in jouw darmen worden de voedingsstoffen die je eet, omgezet in stoffen die je lichaam via de bloedbaan kan hanteren. Glucose enzo. Eventuele inspraak van je voeding (bruine bonen, uien) vindt plaats in je eigen darmen De stoffen die daarvoor verantwoordelijk zijn, komen niet of nauwelijks in je bloedbaan terecht. Als dat zo zou zijn, zou je dus ook aan een bloedmonster moeten kunnen zien wat je gisteren gegeten hebt.
Het aanmaken van melk is een gescheiden circuit, nou ja, niet helemaal natuurlijk, de benodigde stoffen worden uit jouw bloed gehaald maar wel door membramen heen. Veel moleculen kunnen helemaal niet door die membramen heen, omdat ze te groot zijn. Heparine bijvoorbeeld, een bloedverdunner, komt niet in de melk terecht. Als je dus bloedverdunners moet spuiten, wordt níet je melk dunner, echt niet.

Tirza

eef!

eef!

16-03-2010 om 21:06

Is er dan ook niks waar van...

wat ze zeggen over bepaalde gerechten die darmkrampjes veroorzaken? (pittig bijv.) Ik geloofde daar al niet zo in maar als ik deze theorie doortrek dan kan dat dus ook niet.

Tirza G.

Tirza G.

16-03-2010 om 22:32

Eef!

Logische denken heeft de mensheid al ver gebracht Vrijwel alle baby's over de hele wereld hebben darmkrampjes. De eerste drie maanden. Ongeacht wat voor voeding ze krijgen (borst of kunst), ongeacht wat hun moeders eten. In China noemen ze de eerste levensmaanden: de 100 huildagen. Ik bedoel maar.

Tirza

Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 08:41

Frisdrank en borstvoeding.

Zo beweren nog steeds veel zorgverleners en andere mensen ( dit zouden moeten weten ) dat het koolzuur uit frisdrank krampen kan veroorzaken bij borstgevoede baby's. ( toch wel lullig als bellen koolzuur in je bloedbaan komen en dan in je melk............).
Overigens is het wel zo dat overgevoelige of allergische baby's wel degelijk kunnen reageren op bepaalde voedingsmiddelen die moeder gebruikt.
M.

liora

liora

17-03-2010 om 10:01

Nog een vraag

Hoi Rembrand en Tirza,

Dan vraag ik me weer af hoe het dan komt dat mijn zoontje helemaal geen darmkrampjes heeft gehad, terwijl hij ook nog iets voor 37 weken is geboren. Hij kreeg borstvoeding.

Liora

Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 12:08

Liora.

De één heeft er wel last van en de ander niet.
Het is sowiezo het geval dat kinderen die borstvoeding krijgen minder vaak last hebben van krampen en overgevoeligheden als kinderen die geen borstvoeding krijgen.
Moedermelk is lichaamseigen en kunstvoeding blijft ( hetzij bewerkt ) toch koemelk. Het is gewoon niet gemaakt om in een kinderlijfje terecht te komen.....
M.

Tirza G.

Tirza G.

17-03-2010 om 22:35

Dan liora

Heeft je kindje mazzel gehad, offffff je hebt zijn gedrag niet als "krampjes" geinterpreteerd, dat kan ook. Er wordt bij baby's heel veel op "krampjes" afgeschoven, bij sommige baby's ieder huiltje of moppertje.

Tirza

Anna3

Anna3

19-03-2010 om 15:15

Graskaas (beetje ot)

Bij koeien werkt het dan anders, want (kaas van) van melk van koeien die buiten grazen, schijnt anders te smaken dan binnenkoeienkaas.

Maiseieren (nog meer ot)

En hoe zit het dan met de befaamde maiseieren van kippen die speciaal voer gehad hebben? Of werkt dat weer anders?

Rembrand

Rembrand

19-03-2010 om 18:59

Smaak is wat anders.

Je melk kan wel anders smaken maar dan hoeft het nog niet krampopwekkend te zijn.
M.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

19-03-2010 om 21:21

Keuringsdienst van waarde (ot)

Hoe het met ‘graskaas’ precies zit weet ik niet, maar het is een marketingterm bedoeld om de kaas te verkopen; alle koeien eten immers in de zomer gras en in de winter hooi (of kuilvoer).
Hoe het met een maïskip zit is eens breed uitgemeten in het TV programma “Keuringsdienst van Waarde”, vast nog te vinden via uitzending gemist.nl Als ik me goed herinner is een maiskip een doodgewone scharrelkip, die net als zijn soortgenoten ook maïs in haar voeding krijgt. Het verschil is dat ze de laatste weken gele kleurstof in haar voedsel krijgt zodat het vlees mooi geel kleurt en bijna drie keer zoveel opbrengt.
Zit gelijk te brainstormen hoe ik mijn eigen melk zou kunnen aanprijzen. Lekker plattelands als “Melkmeisjesmelk”? Of internationaler: “Frau Antje melk” of “Dutch girlpower”?

Elisabeth.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.