Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mark

Mark

05-05-2009 om 13:28

23:00 voeding, wanneer mee stoppen?

Hallo allemaal.

Ons dochtertje is 5 maanden oud, en krijgt nu 5 voedingen per dag. De laatste krijgt ze om 23:00 (incl. rijstebloem), en dan slaapt ze door tot een uurtje of 07:00 de volgende dag.

Nu begint de laatste voeding wat lastiger te worden. Vooral gisteravond was ze erg huilerig toen we haar om 23:00 wakker maakte. Van de fles moest ze maar weinig hebben. Volgens mij was ze ook erg moe. Ze had amper 80cc op, en is ook een paar keer wakker geworden s'nachts. (speentje geven was voldoende)

Nu heb ik hier en daar gelezen dat baby's zelf aangeven wanneer je de 23:00 voeding kan skippen. Maar hoe geven ze dat aan dan? Zou bovenstaande een teken kunnen zijn dat ze de laatste voeding niet meer wil, en liever wil doorslapen?

We gaan het vanavond maar weer proberen om rijstebloem in de voeding van 19:00 te doen, en maar zien hoe lang ze slaapt.

Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn op dit gebied.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

was het met 10 weken. Toen zat hij op 4 flessen van 240 en nu is meneertje 3 maand en 2 weken en zit nog steeds op 4 flessen van 240. Hier slaapt hij van 19.30 tot 6.00 a 7.00
Vanaf 8 weken hebben we hem na de fles van 18.30 laten liggen omdat hij hier ook gewoon slecht wakker te maken was om 23.00 uur en als we hem wel om 23.00 wakker maakte dan kwam hij weer netjes om 3.00! En toen we hem lieten liggen is hij nog een paar keer om 3.00 a 4.00 gekomen en ineens sliep hij door. Dus ik zou zeggen laat haar maar lekker liggen om 23.00 en gewoon kijken wat ze doet. Ik denk inderdaad dat dit een teken is dat ze er klaar mee is.succes!

marie

marie

05-05-2009 om 15:50

3 maanden

Hallo
Onze meid was met 3 maanden "met geen kanon" meer wakker te krijgen om 23.00 uur. Dus toen die voeding laten vallen en de eerste ochtend werd ze om 6.00 uur wakker en de tweede nacht weer gewoon om 7.00 uur.
Toevallig moesten we toen ook naar het consternatiebureau en de verpleegkundige (nog van "oude stempel") zei toen van: mooi zo, hebben jullie de avond ook weer voor jezelf.
Trouwens met 4 maanden kreeg ze in de laatste fles rijstebloem, omdat ze toen weer wat onrustiger werd.
O ja, ze ging met 3 maanden over van 5 x 200 cc naar 4 x 230 cc (210+poeder) per fles.
Dus ik zou zeggen - gewoon proberen dus.
succes

Mark

Mark

06-05-2009 om 09:22

Toch maar weer gegeven

Gisteravond toch maar weer een fles om 23:00 gegeven. Wat een schijterd ben ik ook. Ze was gisteren de hele dag een beetje chagrijnig. Maar of dat ook aan die fles minder lag is natuurlijk niet gezegd.

Mijn vriendin vindt het ook fijn om haar nog die laatste fles te geven. (ze ligt dan altijd zo lekker bij haar te slapen) En zonder sputteren dronk ze de fles weer helemaal leeg.

Maar we houden het goed in de gaten. Ik begrijp dus dat ze best rond deze tijd een fles minder zou willen. (ze is goed op gewicht, rond de 6,2kg.

hout anne

hout anne

09-05-2009 om 18:23

Hier bij 5,5 maand

op aanraden van het CB. Zij gaven mij een nieuw schema mee, en het ging vanaf dag 1 goed.
Schema is:
7-8 uur pap (2 lepels rijstebloem + 180 cc water en 6 schepje)
10-11 uur fruithap
13-14 uur fles 180 cc + 6 schepjes
16 - 16.30 uur fles 180 cc + 6 schepjes
18 - 18.30 groentehap (en bij 6 mnd ook vlees)
20 uur pap (2 lepels rijstebloem + 180 cc water en 6 schepjes

Het werkt hier echt super, mijn zoontje slaapt vanaf dag 1 lekker door. In het begin had hij wel even moeite met de hoeveelheid en sloeg dan bijv. het flesje van 16 uur over (dan gaf ik hem gewoon wat diksap en een stukje liga stap 1) en/ of hij at zijn fruit maar voor de helft. Maar nu 2 weken later gaat alles schoon op, hij vind het heerlijk en huilt eigenlijk nooit meer om eten.

Wellicht heb je er wat aan.

Mark

Mark

12-05-2009 om 16:20

Toch maar 4 per dag.

We hebben het geprobeerd, en ze sliep eigenlijk meteen vrij redelijk door tot een uur of 7:00. CB raadde aan om nog geen vaste voeding te geven, maar de fles van 23:00 over de rest van de dag te verdelen. Ze krijgt nu 4 voedingen van 210cc ipv 5 voedingen van 180cc.

Bedankt voor jullie reacties. Ze slaapt nu al een paar dagen goed door.

Tirza G.

Tirza G.

12-05-2009 om 23:11

Wat ontzettend weinig

Krijgt ze niets anders als vier keer per dag een fles? Dat is toch wel heel erg weinig? Ik heb het dan niet over de hoeveelheid (840 ml lijkt me prima) maar de búlk waar in het wordt aangeboden. De gemiddelde volwassene steekt iedere anderhalf uur iets in zijn mond........en die hoeft er niet meer van te groeien.
Ik zou liever 8 voedingen van 105 geven denk ik.

Tirza

Lijkt mij ook niet lekker

Om maar 4 eetmomenten op een dag te hebben en dan meteen zo'n hele lading weg te moeten werken.

'normaal'

wij eten ook maar 3 keer op een dag een ECHTE maaltijd, althans, de meeste van ons. Een baby van 5 maanden eet 4 hoofdmaaltijden en je werkt dan toe naar nog eens twee keer bijvoeding in de vorm van fruit en groente en een liga koekje ofzo bij 6 maanden. Ik vind met mijn baby van 6 maanden dat ie ZOOOOOOOOVEEEEEL en ZOOOOO VAAk krijgt met 4 voedingen en 1 keer groente en 1 keer fruit. Soms hebben we geeneens tijd voor wat anders door al dat voeden. Dus ik vind die 4 voedingen bij 5 maanden heeeeel normaal.

liora

liora

13-05-2009 om 10:52

Niet normaal

Hoi,

Een volwassen gezond dieet is drie maaltijden en drie tussendoortjes per dag. En die tussendoortjes zijn dan niet drie keer fruit of zo, maar ook af en toe iets substantieels. Dus ik vind ook dat vier flessen voor een baby van 5 maanden beetje weinig is kwa eetmomenten, kan alleen niet beoordelen of dat saai is voor een baby.

Ik herinner me juist van mijn zoon dat hij nog veel meer eetmomenten had, zeker tot hij een jaar of 3-4 was. Hij graasde eigenlijk de hele dag, en later las ik ook in een boek over voeding dat dat voor dreumesen en peuters heel normaal is.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2009 om 11:43

Ik begrijp van mark

Dat de baby nog niets anders krijgt. Voor de zes maanden geef je toch nog niks bij?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2009 om 11:49

Pilar

Ik ontbijt om 8 uur. Dan neem ik om 930 koffie met een koekje. Om 10 uur tweede bakje, om 10.30 derde bakje. Om 13 uur lunch ik. In de middag volgt er dan nog wat koffie, soms wat fruit, of snoepje/dropje. Dan weer avondeten met dessert soms een halfuurtje later pas, en dan in de avond weer koffie en later op de avond nog iets anders te drinken. Het Voedingscentrum én de tandartsenclub zeggen niet voor niets al jaren: probeer het aantal voedingsmomenten per dag op maximaal 7 te houden. Dat zeggen ze vast niet omdat heel Nederland maar drie maaltijden op een dag gebruikt.
Ik snap wel dat "echte" maaltijden wat anders zijn dan tussendoortjes (of hoe je het noemen wilt), maar ik begrijp van Mark dat zijn kind maar 4 keer op een dag iets krijgt en verder niets. Geen slokje water, nada.
En wat het eten van kinderen betreft: dat is je missie in het leven, lijkt het soms wel De mijne zitten al volop in de puberteit en eten is nog altijd het belangrijkste onderwerp hier in huis

Tirza

Toch normaal hoor

Hier ook gewoon 4 flessen van 240cc (210 water + 7 schepjes) bij 5 maanden. Tot een half jaar ook geen bijvoeding. Dametje trok de flessen achter elkaar leeg en hoefde daarna ook gewoon een uur of 4 niets meer. Volgens CB konden we beter 5x 200cc (180 water + 6 schepjes) doen, maar dat ritme bliefde dochter echt niet.

Volgens mij

was dat niet de vraag van mark en heeft hij hier ook niets over gezegd.
Hier een beeb 3,5 maand en krijgt al vanaf week 10 4 voedingen van 240 en dit gaat prima. En net zoals Sanneke, ook een lekkere eter at ze gewoon leeg en hoefde indd ook pas na 4 uur geen voeding meer.

Bv versus fles.

Hier dus ook 4 voedingen van 180cc met 6 schepjes en hoefde allebei mijn meneren niets extras meer dan dat. hadden ze gewoon genoeg aan. Als z egenoeg hebben en niet huilen, wat is dan eigenlijk het probleem??

IS het niet zo dat we nu bv en flesvoeding door elkaar gooien. DAt bv lichter verteerbaar is en dus baby's vaker drinken?? OF zeg ik nu iets heeeeel raars???

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2009 om 19:00

Dat weet ik niet pilar

Ik verplaats de info die ik hier krijg niet alleen naar mijn eigen kinderen, maar ook gewoon naar onszelf, als volwassenen. Vier uur lang helemaal niets eten of drinken komt bij mij zelf eigenlijk zelden voor.

Tirza

Mark

Mark

14-05-2009 om 15:02

Gaat nog steeds goed

Ze krijgt nog steeds 4x210cc. ipv 5x180cc. Ze wilde de laatste fles gewoon echt niet meer. En ze doet het de rest van de dag eigenlijk prima.

Wat mijn oorspronkelijke vraag was, was hoe je kan zien dat het tijd wordt om de laatste fles te laten vallen, en wat ervaringen van jullie over het algemeen.

En ik denk dat ik daar duidelijke antwoorden heb gekregen. Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.