Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

4 of 6 maanden?

Ik hoor verschillende geluiden over het moment waarop je zou moeten starten met fruit en groenten. Het ene geluid zegt dat je het beste bij 4 maanden kunt starten het andere geluid geeft aan bij 6 maanden.

Kan iemand mij hier wat duidelijkheid over geven?? Wat is wijheid? Waar hangt het van af? Wat zijn de overwegingen hierbij?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

27-07-2011 om 08:25

Ik doe het zo

Regien, mijn zoon is nu vier maanden en krijgt volledig bv. Om hem te wennen aan andere smaakjes, vermaal ik een piepklein stukje van iets (sperzieboon, banaan etc.) met mijn vingertop en laat hem het eraf sabbelen. Dat doe ik zo een paar weken dan kijk ik of hij meer wil dan wat vingertopjes.
Ik overweeg ook om hem een wat 'dikkere' fles te geven als laatste voeding rond tien uur 's avonds, maar ik dub nog omdat hij al erg stevig is en niet nog meer calorieen nodig heeft.
Groetjes
Massi

Regien

Regien

27-07-2011 om 12:43 Topicstarter

Massi

Ik geloof dat het bij bv ook weer anders is dan bij fv?
Heb jij een idee van de afwegingen die je daarbij neemt/zou moeten nemen? Misschien rondom rijping van het maag- darmstelsel etc?

PotableRam80

PotableRam80

27-07-2011 om 13:14

Regien

Bij mijn zoontje merkte ik dat hij het eten nog net niet uit onze mond zat te kijken en hij minder voldoening uit zijn fles haalde. Uiteindelijk ben ik met iets minder dan 5 maanden gestart met fruit. En met 5,5 maand met groente.
Later las ik in het boek van het cb dat wanneer je ziet dat ze jouw eten volgen ze klaar zijn voor nieuwe dingen. Dus het was een goeie stap.
Hij heeft volop zitten smullen.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

PotableRam80

PotableRam80

27-07-2011 om 13:20

Laatst was er ook weer op het nieuws dat ze onderzocht hebben dat 6 maanden lang alleen maar bv ook niet voldoende zou zijn. Maar ja zo onderzoeken ze steeds weer wat nieuws.

Wat ik gemerkt heb is dat het echt belangrijk is om je gevoel te volgen. Kijk naar je kind en handel daarnaar.
Succes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

6 mnd

vanwege allergie van vader pas bij 6 mnd begonnen met pap voor 4 maanden en toen dat goed ging pap voor 6 maanden. en vanaf 6 mnd af en toe een stukje komkommer ofzo

Toen dat goed ging potje 4 maanden fruit en toen dat goed ging potje 4 maanden groente. Toenz e het eten goed door had overgestapt op 6 mnd potjes.

Dochter heeft tot 3 mnd volledig bv gehad en daarna langzaam afgebouwd naar fv, de laatste maand had ze vollgedig fv en pas daarna pap en de rest.

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2011 om 22:48

Wennen aan andere smaakjes en bijvoeding bij een bvbaby

Is bij bv-kinderen niet nodig. Bv hééft al elke keer andere smaakjes Onder de zes maanden is het woord 'bijvoeding' eigenlijk een heel verkeerd woord. Het komt er niet bíj, het komt in-plaats-van. Je vervangt een hoogwaardige voeding door theelepeltjes bananenprut, waardoor de baby minder melk zal drinken. Moedermelk levert ongeveer 75 cal per 100 ml, dat redt je niet met groenten/fruit. Wortelprut bevat 35 cal per 100 ml, ik bedoel maar. Te vroeg beginnen met bijvoeding kan dan ook leiden tot vertraging van de groei.
Een bv-baby (ik heb geen verstand van kv) geeft duidelijke signalen dat hij aan ander eten toe is - dat zijn fasen in de ontwikkeling die elke baby doormaakt. Het volgen van jouw eetgedrag is er géén een van, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht. Hij doet precies wat hij doet: hij kijkt wat jij doet. Hij associeert dat op geen enkele manier met 'eten', 'volle maag' of 'wegnemen hongergevoel' en hoe zou hij dat ook moeten weten? Hij weet namelijk helemaal niet wat je zit te doen. Als hij naast je zit in de auto en geinteresseerd kijkt hoe je zit te schakelen, wil dat toch ook niet zeggen dat hij aan autorijden toe is?
De signalen zijn: het wat steviger zelf rechtop kunnen zitten, het gaan beheersen van de pincetgreep, het zelf dingen naar de mond brengen en het verplaatsen van de kokhalsreflex naar achter in de mond evenals het minder worden van de 'zuigkussentjes' aan de binnenkant van de wangetjes.

Tirza

Niet zo precies

Wel, eigenlijk denk ik dat het er niet zo precies op aankomt. Je kunt wat richtlijnen verzamelen als blijken van belangstelling voor voeding oid. En ook denk ik dat het maagdarmkanaal er rijp voor moet zijn maar dat valt nou eenmaal moeilijker te controleren.
Je kunt vaak aan de reacties zien of het goed bevalt. Is de baby er happy mee en ontstaat er geen buikpijn of eczeem of moeilijke stoelgang oid. Maar ook dat is hogelijk interpreteren.
Je doet het zo goed mogelijk aansluitend bij je ervaringen en adviezen om je heen. Het lijkt mij wel handig om een introductieschema te hanteren met hypoallergene eerste keuzes en per 3 dagen pas iets nieuws aan te bieden in geval je allergie verwacht. Verder is denk veel gewoon goed. Zoon kreeg met 2 maanden stukjes meloen zonder pit, ja zijn verre familie was dat gewend. Zelf was ik er toen niet zo blij mee, hij had al krampjes. Achteraf denk ik dat het in zijn geval geen probleem was, de krampjes kwamen denk ik van zijn koemelkeiwitallergie. Zodra hij er zin in had kreeg hij yoghurt en daarna de rest. Dochter kreeg met 4 maanden geprakte banaan met bv, en met 6 maanden de rest in een introductieschema. Ook allemaal goed gegaan.
Vroeger in mijn familie, de generatie van mijn grootmoeder, kregen babies al heel snel voorgekauwd eten, alle soorten, van brood tot warm. Geen idee hoe ze dat beoordeelden wanneer dat kon. Ik denk niet dat het heel precies komt.

LJ

LJ

28-07-2011 om 08:23

Tirza

"Hij weet namelijk helemaal niet wat je zit te doen."

Ik was tegen de tijd dat mijn jongste een maand of 4 was, best geïnteresseerd in de materie. Na op wat simpele fora al die draadjes gelezen te hebben over baby's die 'er echt aan toe waren' met x weken, waar ik mijn twijfels bij had, zat ik er helemaal klaar voor om het ontbreken van de signalen vóór de 6 maanden op te merken Met of net voor 4 maanden waren die er ook niet. Binnen een week of twee sloeg dit compleet om. Hij zat altijd in de keuken als we aten en ineens moest en zou hij ook meedoen. Hij heeft een heel expressieve 'ik ook' blik en geluid. Geef ze een lepeltje, zeggen de verstandige discussieerders dan, dus een lepeltje. Dat voldeed maar een paar dagen. Overigens was hij rond het avondmaal extra gefrustreerd en voedde ik al om de 2 uur. Als ik korter dan dat deed, liet hij boos los. Toen heb ik hem broccoli gegeven om vast te houden in plaats van een lepeltje. Hij hapte het af alsof hij nooit anders gedaan had en was gelijk tevreden. Vanaf toen at hij mee als het zo uitkwam. Hij kon in de kinderstoel zitten, pakken, enz.

Of hij wist wat we deden, geen idee, maar hij wilde het ook en hij kon het ook toen hij dat aangaf. Zeker omdat hij nog geen 6 maanden was, ben ik daarop afgegaan. Ik heb hem nooit gevoerd.

Hij wil nu geen broccoli of andere groenten meer trouwens, voor het geval iemand die illusie had. Na 15 maanden was ook de tijd van het enorme bord macaroni voorbij. Eigenlijk eet hij bijna niks meer 's avonds. Toch kan ik iedereen het zelf laten eten aanraden, ook omdat je dan gelijk van de vraag wanneer te beginnen af bent

Massi Nissa

Massi Nissa

28-07-2011 om 09:24

Tirza

Lol, die vergelijking met kijken naar het schakelen en toe zijn aan autorijden vind ik briljant, schud je die zomaat even uit je mouw? Ik begrijp de redenatie "waar wortel zit, kan geen bv zitten", maar in het geval van onze zoon is het volgens mij geen drama. Bovendien hebben we het over misschien een halve theelepel tijdens het avondeten. Potjes blieft hij niet, want hij heeft smaak. Ik heb ook totaal geen haast, de bv loopt prima, maar zo deed mijn moeder het ook altijd. Vanaf een maand of vier gewoon eens hier en daar iets fijngemalens in dat mondje doen en kijken of het bevalt.
Groetjes
Massi

liora

liora

28-07-2011 om 11:04

Bovendien

Hebben banaan, mango, aardappel etc echt wel meer dan 35 calorieën per 100 gr. Maar het heeft geen zin om dit op te schrijven, Tirza schrijft dit altijd zo op.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

28-07-2011 om 16:04

Klopt liora

Banaan en aardappel leveren een calorie of 80 per 100 gr en mango een stuk of 50. Ongeveer (bijna) evenveel als moedermelk, maar banaan,aardappel en mango zijn geen producten met een hoge voedingswaarde. Je kunt 100 ml moedermelk niet vervangen door 100 gr banaan, dan gaat je kind tekorten oplopen. In banaan zit namelijk niet álles wat een kind nodig heeft. Net zoals het overigens ook geen slim idee is om een hele flesvoeding te vervangen door 2 bananen.
Ik heb het over wortel omdat dat een van de meest gebruikte 'eerstehapjes-potjes' is. In de kleine meest bekende potjes groenten en fruit zit 125 gram en de calorische waarde van vrijwel al die potjes komt niet boven de 75-100, ongeacht welke je neemt. Ga maar kijken

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

28-07-2011 om 16:05

Massi

Ja, die schud ik zo uit mijn mouw - maar ik word wel geholpen door 20 jr ervaring in het verzinnen van voorbeelden

Tirza

Regien

Regien

28-07-2011 om 20:34 Topicstarter

Gevoel

Het is dus eigenlijk een kwestie van gevoel begrijp ik. Voor mijn gevoel moet ze in ieder geval enige controle hebben over haar lichaam. Ik bedoel hiermee dat ze al aardig kan zitten bijvoorbeeld en dat ze inderdaad de pincetgreep onder de knie heeft.
Het laten proeven van verschillende andere voedingsstoffen spreekt me wel aan. Eens een hapje van het een of ander zonder daarvoor een fles te laten staan. Misschien zelf eens laten 'knoeien'.
Als jullie het hebben over pap wat geven jullie dan? En kan je daar al eerder mee beginnen? En waarom zou je dat doen?

liora

liora

28-07-2011 om 23:51

Regien

Hoi,

Mijn jongste dronk rond 4 maanden 5x 200cc en dat was gewoon niet meer genoeg. Werd soms 6x 200. Na een aantal weken, rond 5 maanden, ben ik toen pap gaan geven en vrij snel daarna ook fruit.
De reden was dat hij gewoon meer eten nodig had en niet meer melk mocht. Bij bv heb je dat probleem niet.

Regien

Regien

29-07-2011 om 08:27 Topicstarter

Pap

Wat voor een pap geven jullie dan?

liora

liora

29-07-2011 om 09:43

Pap

Hoi Regien,

Volgens mij had ik een drinkpapje gevonden met rijstebloem. En rond 5,5 maand ging ik bakjes pap maken. Het lekkerste vond mijn jongste geloof ik de appelpap en de koekjespap.

Liora

Pap

Hier kreeg zoon volle yoghurt met rijstebloem.

Rijstebloem heet het geloof ik?

Gewoon in het schap kijken wat er allemaal staat, op de verpakking staan richtlijnen voor de leeftijd.

Zo heb ik het ook gedaan!!

Anna3

Anna3

29-07-2011 om 22:40

Kant-en-klare industriepapjes

daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen, ik bedoel koekjespap, papjes met bananensmaak, papjes met vanillesmaak. Voor (kleine) kinderen niet en trouwens ook voor mezelf niet.
Nog best lastig om een 'neutrale' pap (zonder toegevoegd smaakjes, suiker e.d.) te vinden, die fabrikanten zijn ongelooflijk gewiekst.

liora

liora

29-07-2011 om 23:19

Anna3

Oh ok, ik wel. Ben vreselijk blij met de kant en klare industrie, hoef ik zelf geen tarwe te verbouwen of koeien te melken.

dc

dc

30-07-2011 om 11:36

Ik ook

In frankrijk hebben ze heerlijke smaken pap. Chocola, vanille, koekjes, etc. Mijn kinderen waren er gek op. Daar hoef ik echt niet met een pak brinta mee aan te komen

Dat zelf verbouwen, nee, dat hoeft van mij ook niet zo. Ik laat dat liever aan de experts over. Ik zou niet eens weten in welke maand ik wat in de grond zou moeten doen, of eruit halen. Als onze cultuur eraan gaat, en ik het toevallig overleef, dan zijn mijn overlevingskansen echt gering!

liora

liora

30-07-2011 om 12:19

Dc (ot)

We zijn het alweer eens!!

En survivaltip: avocado en noten, daar hou je het heel lang op vol

Regien

Regien

31-07-2011 om 00:28 Topicstarter

Lachen dc

DC: ik moet regelmatig hard lachen om je reacties, heerlijk! Ook je nuchterheid doet me goed, kan ik nog wat van leren

dc

dc

31-07-2011 om 17:08

Liora -ot

En waar groeien die avocado's?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.