Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Lieke28

Lieke28

06-03-2010 om 14:47

Aan primavera

Beste Primavera,
Je prikkelt mij in je reacties. De reacties zijn scherp en je brengt veel kennis naar voren. Tenminste zo lijkt het. Ik ben erg benieuwd hoe jij aan zoveel kennis komt. Je schrijft op een bepaalde manier waar jij je duidelijk je mening geeft over hoe het wel zou moeten, maar concreet ben je hier niet echt in. Ik zou graag je echt je eigen mening willen hebben. Want wat ik lees dat veel theorien volgens jou niet kloppen en wat we vooral niet moeten doen. Maar als jij echt alles weet waarom vertel je het dan niet wat we wel moeten doen???
groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

06-03-2010 om 19:42

Ik mis iets

en ik ben heel nieuwsgierig. Over welke theorieën hebben wij het? Borstvoeding? Ik zag ergens iets over stolling en tijdstip van voeden maar misschien heb ik nog iets gemist. Dus: vertel, vertel, vertel.

Primavera

Primavera

08-03-2010 om 18:34

Lieke

Mijn kennis is voornamelijk gebaseerd op het werkelijk doorlezen van de onderzoeken die worden aangehaald om een één of andere opvoedmode te propaganderen. Enige medische kennis daarbij helpt om die onderzoeken makkelijker te kunnen begrijpen, maar eigenlijk ben ik voornamelijk een eigenwijs mens die altijd lastige logische vragen stelt en bovendien de antwoorden natrekt zodra iets schijnt te moeten of horen.
WAAROM? Eerst wil ik weten waarom.
Daarna check ik de OMDAT, die vervolgens wordt gegeven na. Die blijkt vaak niet te kloppen met al bestaande en wetenschappelijk vastgestelde kennis en dus kennelijk verzonnen te zijn.
Dan ga ik kijken naar wat voor een onderzoeken er wel gedaan zijn en wat die precies zeggen. Bijv. hoe neemt een baby zijn omgeving waar? Hoe ontwikkelt het geheugen van een baby zich? Is het wel zo stil in de baarmoeder? Klopt het dat een baby zijn armen in de baarmoeder niet beweegt of zijn het juist de beentjes die bij geboorte meestal minder ontwikkeld zijn die opgevouwen zitten? En de steun die het hoofdje in de laatste tijd krijgt, waarom wordt daar geen aandacht aan geschonken?
En als iets schijnt te werken, WAT en HOE werkt er dan precies? En hoe kan je dat verbeteren door alle overtollige folklore weg te laten?
Om je een voorbeeld te geven. Een moeder heeft een huilend, slechtslapend kind zonder aanwijsbare oorzaak. Probeert van alles en nog wat tussen regulier en alternatief en uiteindelijk lijken homeopatische druppels te helpen. Na een tijdje begint het gedonder echter van voren af aan en dan pas realiseert de moeder zich dat ze weer het fleece-dekentje is gaan gebruiken wat net in de was zat toen ze met die druppels begon. Kortom de druppels waren toevallig begonnen toen ze zonder er bij na te denken de werkelijke oorzaak (kind kon niet tegen fleece) wegnam. Had ze dat niet voor de was, maar aan het eind van het seizoen gedaan, dan zou ze pas de winter erop hebben ontdekt wat het eigenlijke probleem was als de homeopaat haar dan tenminste niet op de mouw zou hebben gespeld dat het door een vaccin of iets dergelijks zou zijn teruggekomen.
Verder heb ik geen formule voor je hoe het allemaal wel precies moet. Mensen zijn verschillend en ieder ouder-kind paar moet zijn evenwicht vinden tussen eventueel verschillende behoeftes van baby's en ouders. Ik probeer alleen tegenwicht te geven voor kort-door-de-bocht mode geroep, die van de media al veel te veel aandacht krijgen zonder dat ooit iemand zich er werkelijk in verdiept of en hoe het dan werkt. Ik heb verder wel ervaringen wat bij mijn 4 kinderen werkte en ook een onderzoek dat het laten huilen van jonge baby's tot 50% meer huilen leidde.
Groeten Primavera

Lieke28

Lieke28

09-03-2010 om 16:26

Beste primavera

Ik dank je allereerst voor je reactie. Hoewel je eerdere reacties mij in het begin irriteerde, heb je wel een ding bereikt. Ik ben namelijk door je reacties gaan doordenken. Dit heeft altijd wat tijd nodig omdat ik vaak de dingen moet laten bezinken en herkouwen.
Je bent iemand die waar schijnlijk tegendraads is en ik maak uit je antwoorden op dat je niet voor het vanzelfsprekende antwoord gaat.
Bedankt daarvoor.
Toch wil ik ook kwijt dat ik als moeder waarschijnlijk ook ontzettend op zoek ben naar een bevestiging van andere moeders dat ik het als moeder goed doe. Tuurlijk is mijn dochter de beste graadmeter maar het is ook heerlijk om van andere moeder te ervaren dat die moeders dezelfde problemen tegenkomen. Met mijn adviezen, die vaak wel goed bedoeld zijn en ook wel theoretisch onderboudt, probeer ik voor die andere moeders een steun te zijn.
Groetjes
Cornelie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.