Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Afbouwen borstvoeding

Hi! 
Mijn zoontje is 6 maanden en de borst is voor hem echt ook soort “knuffel “‘soms. Maar laat ik zeggen echt goed drinken om de 2,5/3 uur overdag . En in de nacht misschien “beetje “ om rust te krijgen voor hem , 3 x
Ik ben begonnen kleine vaste voeding momentjes dus 2x per dag. ( papje, groente hapje )
Wanneer beginnen / beginnen jullie met afbouwen? Want nu geef ik hem nog echt op verzoek

Rustig met bijvoeding (banaan, wortel) beginnen en je kind leert het vanzelf wel af om steeds de borst te willen. Andere dingen worden dan interessanter.

Ik heb niet afgebouwd, zoon stopte zelf na acht maanden. Toen nog even opvolgmelk en pyjamapapje. Na een jaar gewone koemelk.

Elvirap

Elvirap

24-10-2025 om 01:11 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 24-10-2025 om 00:41:

Rustig met bijvoeding (banaan, wortel) beginnen en je kind leert het vanzelf wel af om steeds de borst te willen. Andere dingen worden dan interessanter.

Ik heb niet afgebouwd, zoon stopte zelf na acht maanden. Toen nog even opvolgmelk en pyjamapapje. Na een jaar gewone koemelk.

Ah dankjewel! Klopt ik doe zelfs soms alleen banaan geprakt  ofzo 

Ik ben op een gegeven moment zelf een schema gaan aanhouden. Vond dat praktischer, ook ivm werk en opvang enzo. Plus heb een dochter van 4 die ook haar aandacht wil en heb geen partner. De hele dag in dienst van de baby staan werkte gewoon niet. Vanaf een maand of 5 al wel volgens schema. Beetje gelijk met het introduceren van de vaste hapjes. Vanaf ca 7 maanden kreeg ze meer een 'normaal'dagschema met 10 uur fruir, 12 uur boterham en 17 uur warme hap. Dan kreeg ze flesje/borst als ontbijt, na het fruit, om 15 uur en om 19 uur. In de nacht wel op verzoek. Ze is nu 9 maanden en krijgt alleen als ontbijt, voor het slapengaan en in de nacht nog de borst. Rond 14 uur krijgt ze kunstvoeding. Maar dat is vooral voor mijn gemak. Ik was het kolven zó ontzettend beu. 

Niet. Het werd wel langzaam minder torn ze meer vast voedsel gingen eten, maar dat ging heel geleidelijk. Uiteindelijk alleen een ochtend- en avondvoeding. Na verloop van tijd is de avondvoeding in gestopt en heb ik nog lang alleen bij het wakker worden gevoed. 

De eerste proefhapjes zijn toch nog niet bedoeld als vervanging van een voeding maar echt om smaken te leren kennen? Afbouwen met 4 maanden lijkt me wel erg vroeg. 

tot een jaar is het een zuigeling en zal voeding vloeibaar zijn.
Met een maand of 6 bij de rapley methode begin je vaste voeding ongepureerd aan te bieden. Gekookte worteltjes, roosje brocoli of bloemkool.
Pureren is niet nodig.

Hier kwam er rond de 9 maanden ofzo steeds wat meer schema in, zowel qua vaste voeding als borstvoeding. Tussen de 6 en 9 maanden at hij nauwelijks vast voedsel, en sloeg hij ook regelmatig een voedingsmoment over omdat hij dan toevallig sliep. Vanaf dat moment dronk hij ook steeds minder vaak.
Bijv. 7u bv, 8u beetje havermoutpap, 10u fruithapje, 11u bv + naar bed, 13u broodje, 15u bv + naar bed, 18u groentehap/avondeten, 19u bv + naar bed, 23u bv, 3u bv. 

mana_sutiyuq schreef op 24-10-2025 om 10:53:

tot een jaar is het een zuigeling en zal voeding vloeibaar zijn.
Met een maand of 6 bij de rapley methode begin je vaste voeding ongepureerd aan te bieden. Gekookte worteltjes, roosje brocoli of bloemkool.
Pureren is niet nodig.

Ik geef geen Rapley, maar ook dan mag een kind voordat het een jaar is al wel iets anders dan borstvoeding en vloeibaar hoor. Zij eet met 9 maanden 'gewoon' een boterhammetje, stukjes fruit of gepureerd fruit en geprakte groenten. 

Meesje schreef op 24-10-2025 om 11:24:

[..]

Ik geef geen Rapley, maar ook dan mag een kind voordat het een jaar is al wel iets anders dan borstvoeding en vloeibaar hoor. Zij eet met 9 maanden 'gewoon' een boterhammetje, stukjes fruit of gepureerd fruit en geprakte groenten.

Ze eten wel vast voedsel maar het is nog erbij, nog niet de hoofdmoot. Dat is het pas vanaf een jaar, bij een maand of 6 begin je met bij voeden met vast voedsel.

Ik bouwde ook niet af met zes maanden. Ik verving langzamerhand steeds meer voeding door iets anders. Na een jaar kreeg mijn zoontje alleen in de nacht nog wat slokjes en dat stopte rond 14 maanden.

Ik heb destijds niks afgebouwd, de behoefte werd vanzelf minder (wel lang borstvoeding gegeven). Ik weet het niet meer precies, maar vanaf 1,5 - 2 jaar was borstvoeding alleen nog een "knuffel" zoals jij het zegt, voor het slapen gaan en als ze zich pijn hadden gedaan bijvoorbeeld. Het verschilde wel per kind, de oudste was erg kieskeurig met eten en wilde toen hij 1 was bijna niks, behalve crackers, hutspot en druiven. Die heeft op die leeftijd echt nog geleefd op moedermelk. De jongste kon niet wachten met vast voedsel consumeren en heeft nooit gepureerd eten gehad, die weigerde met een lepeltje gevoerd te worden en wilde precies hetzelfde hebben als wij bij de maaltijd.

De vraag is: wil je borstvoeding afbouwen, of wil je melkvoeding afbouwen? Ik heb vanaf 6 maanden de borstvoeding afgebouwd omdat ik op het werk moest kolven wat a) vervelend was en b) vaak  niet voldoende opleverde, dus er werd op het kdv toch bijgevoed met kunstvoeding. Dus toen de 6 maanden om waren heb ik een borstvoeding per week vervangen door flesvoeding. Ik weet dat ik bij nummer 2 de borstvoeding na het wakker worden er nog wel een paar maanden in gehouden heb want dat was wel lekker makkelijk, en met die ene voeding per etmaal had ik ook geen last van stuwing oid. Maar op een gegeven moment was dat ook wel klaar. 

Ik weet werkelijk niet meer of en hoeveel ze nog uit de fles dronken tegen de tijd dat ze een jaar waren. Ik weet wel dat ik bij die leeftijd op gewone koemelk ben overgestapt. 

Maar als je volledig borstvoeding wilt blijven geven en geen flesvoeding, zal je langzamer moeten afbouwen. 

Ik geef met vijftien maanden nog steeds borstvoeding op verzoek, maar dat past in mijn leven, ik begrijp dat dat niet bij iedereen het geval is. Ik vind het ook geen probleem dat de borst als knuffel wordt gebruikt, de knuffel is het surrogaat, niet de moeder. Borstvoeding, ook langer heeft veel gezondheidsvoordelen voor jou en voor je baby, dus als het om externe redenen niet noodzakelijk is hoef je dat in principe niet af te bouwen. Bij mij functioneert het ook als ontbijt, zoals iemand hier schreef, dan om 10 uur fruit, 12 uur lunch, voor het slaapje drinken, dan snack na het slapen, diner om 18.00 en dan voor het slapen lekker voldrinken, soms komt ze tussendoor als ze troost zoekt. Dit is heel geleidelijk en natuurlijk zo gegaan. Bij zes maanden ben je als het goed is echt pas net aan het bijvoeden, en is het prima als de melk nog het leeuwendeel van de calorieën levert, bij mij ging ze vanzelf meer vast eten, en dronk ze logischerwijs wat minder uit de borst. 

hooi To,
Wil je de borstvoeding afbouwen?
En over op kunstvoeding?
Zo niet kun je ook eerst zo door gaan hoor.
Bij mij werden de voedingen vanzelf minder.
bij mij ging het net als bij troelahoep ongeveer. Behalve dat beide kinderen wel van de vaste voeding waren. 
Ik ging op een gegeven moment wel sturen met hoe vaak mijn kinderen borstvoeding kregen. Maar toen waren ze al ruim boven de 1 jaar. Ik deed dan voeden bij wakker worden ochtend, voor elk slaapje overdag en voor het slapen gaan in de avond.  En 's nachts zo nodig. Uiteindelijk de nachtvoedingrn wel liefdevol afgebouwd. Door man. Die trooste dan kind i.p.v. ik met de borst. Maar ook hier waren ze ruim boven de 1 hoor.
Misschien hebben je er wat aan.

oohja en volgens mij doe je het heel goed.
Ik heb ook met dezelfde gedachtte gezeten bij mijn 1e kind. Want voor mijn gevoel moest je de borstvoeding gaan afbouwen.
Ik kreeg ook nergens informatie hierover.
En het cb stuurde idd aan op een dagritme met vaste voeding. 
Uiteindelijk via fb bij borstvoedingsforum de informatie verkregen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.