Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Afbouwen borstvoeding

Kaartje1 schreef op 24-10-2025 om 20:48:

oohja en volgens mij doe je het heel goed.
Ik heb ook met dezelfde gedachtte gezeten bij mijn 1e kind. Want voor mijn gevoel moest je de borstvoeding gaan afbouwen.
Ik kreeg ook nergens informatie hierover.
En het cb stuurde idd aan op een dagritme met vaste voeding.
Uiteindelijk via fb bij borstvoedingsforum de informatie verkregen.

Ik denk idd dat beide kan. Kan niet goed opmaken uit de OP of jíj (to) graag wil afbouwen/een dagritme wil of dat je denkt dat dat moet door wat anderen je aanpraten. Je hóeft idd niet af te bouwen. Kunt 'gewoon' op verzoek blijven geven als dat voor jullie beiden goed bevalt. 

Ik had juist het tegenovergestelde van Kaartje1. Ik kwam alleen maar adviezen tegen dat het volledig op verzoek moest. Dat 3-4 voedingen per nacht geen probleem is. Dat je vooral niet volgens een schema mag voeden als je borstvoeding geeft. Dat je vaste voeding niet als 'voeding'mag geven, maar alleen voor de leuk. Dat je vooral dag en nacht moet blijven voeden en daar blijmoedig onder dient te zijn. Daardoor wilde ik met 4 maanden stoppen met borstvoeding. Want ja, op verzoek is het beste voor het kind en 7x per dag en 3x per nacht is normaal voor het kind. Maar ondertussen ging ik er zelf aan onderdoor. Dus wilde ik over op kunstvoeding, want dan mag je wel fijn een schema volgen en maar iedere 4 uur voeden. Wat een heerlijkheid leek me dat. Nou, dat kán dus ook met borstvoeding. En nu geef ik met 9 maanden nog steeds borstvoeding en voel nog niet de behoefte om te stoppen. Kind groeit ondertussen goed en is blij en gezond. 

Het is dus allemaal niet zo zwart wit. En borstvoeding volgens schema lijkt me nog altijd beter dan stoppen met borstvoeding. Dus het ligt er vooral aan wat jij wil en wat in jullie leven past. En als je echt zelf wil afbouwen, dat mag en kan dus ook gewoon

het fijne is dat er poedermelk is. En daarmee is er keuze. Ik heb maar wat gedaan waar ik en mijn kids zich goed bij voelden.
Schema was er niet altijd bij. Ik heb een clustervoeder gehad, van 16:00 tot 22 hing die aan de borst, dan vroeg  in de ochtend nog een keer en begin van de middag. Groeide als kool. Op het consternatie buro knikte ik eens als ze vroegen naar ritme en ging vrolijk door. Heeft een maand of 6 geduurd. De ander was meer met een vast aantal uur er tussen, die heeft langer een nachtvoeding gehad.
Die kreeg ook sneller een kfles poedermelk ipv borst. Ook prima.
Wel kregen ze vanaf 6 maanden via de rapleymethode bijvoeding. En dat was wel wat gedoe bij het consternatiebureau want daar hadden ze geen ervaring mee. Nadeel: ze houden niet van stamppot want dan herkennen ze niet wat ze eten. Inmiddels volwassen en ze houden er nog steeds niet van.
Kortom, doe wat bij je past.

Na 1e verjaardag in zin van dat ik alleen thuis nog voedde. En heb met 19 maanden helemaal afgebouwd.

Maar verder was minderen op basis van vraag en aanbod.

mijn moeder vertelde dat ze ooit met 9 maanden gestopt is met de borstvoeding, en ik toen gewoon melk bij de maaltijden kreeg. Nu zijn inmiddels de inzichten veranderd, en mag gewone melk pas vanaf 1 jaar, vanwege de hoeveelheid lactose.
Zelf heb ik onze dreumes nog heel lang een avond fles gegeven, in verband met kunnen slapen.

Zelf ben ik begonnen met afbouwen na 6 maanden, i.v.m. diverse problemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.