Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mama van 2

Mama van 2

11-02-2020 om 19:02

Afbouwen nachtvoedingen

Mijn zoontje is nu 10 maanden en drinkt snachts nog gemiddeld 2x bv. Vanacht bijv werd hij vaker wakker door de harde wind en dan laat ik hem drinken om daarna weer verder te slapen. Ik heb wel vaker geprobeerd om hem niet te voeden, maar troosten en neerleggen en daar neemt hij geen genoegen mee. Het is een gewenning geworden om snachts weer met borst in te kunnen slapen. En eenmaal erg wakker, slaap ik helaas ook niet meer in.
Toch zou ik graag helemaal af willen bouwen met de nachtvoedingen. Hij heeft al tandjes en ik wil tandbederf voorkomen. Daarnaast wordt het wel tijd dat we de nachten weer gewoon gaan slapen vind ik. Hij eet en drinkt overdag goed, dus honger heeft hij niet. Voor het slapen in de nacht eet hij een heel potje groente, als toetje pap van kv en net voordat we in bed stappen nog bv. Zijn buikje zit goed vol. Ik wil sowieso voor zijn eerste verjaardag helemaal afgebouwd zijn van de bv, maar ik vind dit wel spannend, omdat hij het drinken bij mij erg fijn vindt en ook geen flesjes drinkt. Nou ja, heel zelden.
Heeft iemand ervaring in het afbouwen van de nachtvoedingen?
Op het cb adviseren ze water aan te bieden als hij snachts wakker wordt. Ik ben van mening dat je dan weer een andere gewoonte aan gaat leren.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben.

Tja

Je kunt er van alles van vinden maar wat vind je kind ervan? Hoe moeilijker het voor je kind is hoe lastiger om te zorgen dat het voor elkaar komt.
Jij kunt wel vinden dat zijn buikje goed vol zit, maar is hij het daar ook mee eens? En er zijn andere redenen waarom een kind aan de borst wil.
Bij mijn zoon ben ik gestopt met 9 maanden. Hij was al gewend aan de fles, erbij, en hij kreeg in de nacht al venkelthee vanwege buikpijn.
Beide kinderen hebben nog lang in de nacht karnemelk met fruit gekregen uit een tuitbeker.
En de hele nacht slapen is hier pas echt opgelost bij het naderen van het 4e jaar. Eerder was er vaak wat, of er was honger, tandjes, kinderziektes, contactbehoefte enzovoort.
Je kunt het wel naar jezelf toe redeneren, maar het is handiger als je het wat realistischer houdt en daarin de wensen van je kind meeneemt.
Tandbederf. Ik snap je zorgen. Maar mijn kinderen hadden tot hun 18e nul gaatjes.

Mama van 2

Mama van 2

11-02-2020 om 21:11

Ik ken

Dus iemand die haar beide kinderen nog lang de borst heeft gegeven, ook snachts, die op zeer jonge leeftijd al flink rotte tandjes kregen. Daar ben ik toch wel een beetje van geschrokken.

Mijn oudste gaf zelf aan met 9 mnd dat hij klaar was met de borst. Hij zat meer om zich heen te kijken, dus was de keuze makkelijk om te stoppen. Hij dronk ook prima flesjes en sliep toen al maanden door.
Bij mijn 2e zoontje is dat toch anders.
Ik wil het toch niet helemaal van mijn zoontje af laten hangen. Ik wil graag mijn lijf weer terug en daarom vind ik stoppen met bv met een jaar een goed streven, dan is hij baby-af. Voor hetzelfde geldt wil hij nog tot 3 jaar de borst en ook snachts. Nee, oh nee, dat zie ikecht niet zitten🤣🤣

Tandbederf en proberen

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/289-tandbederf-welke-invloed-heeft-nachtelijke-borstvo

Tandbederf heeft meer te maken met overige voeding en met gebitshygiene/poetsen.
Dat neemt niet weg dat het natuurlijk prima is dat je van de borstvoeding af wil. Ik zou zeggen: probeer wat en stel het bij. Een laatste fles met dikkere voeding. Daarna een tuitbeker met water of nog een fles met water, net wat handig is met een wat slaperige baby/peuter. En als hij dan toch wakker is even weer een slokje water uit de fles/tuitbeker. Kijk eens hoe dat gaat. Misschien valt het mee.
Zoon ging, wel al met ruim 4 maanden, over op een bordje yoghurt met kindermeel in de vroege ochtend.

"Brian Palmer, tandarts en onderzoeker zei er het volgende over: ‘In mijn gesprekken met andere onderzoekers komt steeds naar voren dat ze niet begrijpen waarom iemand borstvoeding aanwijst als oorzaak van tandbederf. Het is wetenschappelijk gezien volkomen onlogisch dat een natuurlijk proces zoals borstvoeding de tanden van de zuigeling zou aantasten. Als kinderen in prehistorische tijden hun tandjes zouden verliezen, zouden ze van honger omkomen, omdat ze niet meer kunnen kauwen. Van prehistorische kinderschedeltjes is echter bekend dat de tandjes geen tekenen van tandbederf vertonen.’"

"Uit diverse onderzoeken is inmiddels gebleken dat moedermelk op zichzelf geen tandbederf veroorzaakt. In één onderzoek (Erickson, 1999) werden tandjes van jonge kinderen een tijd lang in moedermelk bewaard. Zelfs na een periode van twaalf weken waren de tandjes niet aangetast."

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2020 om 22:36

Ik wil geen kniesoor lijken, maar ...

Is het bewaren van melktandjes in moedermelk wel goed te vergelijken met melktandjes in een kindermond waarin restjes moedermelk kunnen achterblijven doordat het kind in kwestie in slaap valt zonder eerst alle moedermelk te hebben doorgeslikt?

Ik zou me nu ook weer niet al te veel zorgen maken over nachtvoedingen. Niet alleen het proces van borstvoeding geven en nemen is natuurlijk; ook dat van het wisselen van tanden. Het zal wel een reden hebben dat het melkgebit uiteindelijk plaatsmaakt voor het gebit dat hopelijk wèl de rest van het leven meegaat; denk ik dan. En blij toe is er in deze tijd nog altijd nog de tandarts als redder in de nood!

In de prehistorie vloeide er onder de prehistorische mensensoorten vermoedelijk heel wat meer bloed, zweet en tranen. Al was het maar vanwege het brute optreden van de sabeltandtijger!

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.