Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Afvlakkende groeicurve

Aviendha schreef op 20-10-2025 om 20:00:

Ik snap wel dat als je baby gewoon vrolijk is, je het gevoel hebt dat het dus ook goed gaat. Toch zou ik het advies van de kinderarts niet terzijde schuiven. Wat ik zou doen: niet stoppen met borstvoeding, maar wel bijvoeden met fles. Als ze nu elke 3 uur aan de borst drinkt (dus 8 keer per etmaal) zou ik meteen daarna een fles geven van 100 ml (dus onderdeel van hetzelfde voedingsmoment). Dan zie je vanzelf wat erin gaat. Zo volg je het advies van 800 ml bijvoeden op, en gaat het als het goed is niet ten koste van je productie.

Ik zou dit doen in combinatie met vaker aanleggen. Dus iedere 3 uur naar iedere 2,5 of overdag zelfs 2. 

Daarbij kan je tijdens de voeding ook proberen je borst wat vaker aan te bieden. Dus links-rechts en dan weer links.

Mijn oudste kind was teveel afgevallen (meer dan 10%) in de eerste week, huilde niet, was tevreden. Verloskundige noemde haar een stille hongerlijder. Nou had ik een productie van 3 keer niks en ging ze groeien toen we overgingen op Nutrilon. Jij hebt wel melk, dus zou ik ook een lactatiekundige aanraden om te kijken dat je je meisje aan het groeien krijgt!

Het kan natuurlijk zijn dat je voeding die je geeft niet voldoende voedingswaarde heeft, 800 ml is namelijk 3/4 van de normale hoeveelheid flesvoeding voor een kind van 11 weken.
Mijn tante heeft dat ook gehad he, wel heel fijn dat ze toen toch kunstvoeding kon geven.  Anders had het kindje het niet overleefd.

Zo te zien is jouw kindje te echt weinig gegroeid, geef gewoon bijvoeding wees blij dat die optie er is. 

wij hebben ook tijden lopen zoeken omdat onze baby aan de ondergrens van de curve bungelde. 
Wij hebben een baby weegschaal geleend, om te zien hoeveel de baby voor en na de voeding woog (met zelfde kleding en zelfde luier), om te zien hoeveel de baby binnen krijgt. 
Dat bleek inderdaad ook weinig, maar met flesvoeding ging de baby niet meer drinken. De hoeveelheid bleef hetzelfde. 
Diverse onderzoeken later, en proberen de dreumes aan te laten komen met dieet voeding, blijkt dat meer groei er gewoon niet inzit. 
Van de dieetvoeding liep de gewone voeding terug, terwijl die voor ernaast bedoeld was. Dat werd 1 groot drama op voeding gebied, dus hebben we besloten daarmee te stoppen. Nooit spijt van gekregen.

Ondervoede baby's zijn niet vrolijk, die hebben een hongerhuiltje. Of ze zijn zover heen dat ze niet meer huilen, en de kracht niet meer hebben zelf aan te geven dat ze een voeding nodig hebben.

Die groeicurve heeft zuiver een signaal functie, dat er iets mis kan wezen. Maar als er hele korte mensen in je familie of schoonfamilie zitten, kan het voor jouw baby een normale groeilijn zijn.

ik zou even navraag doen bij een lactatiekundige.  Misschien valt daar nog winst te behalen. Misschien krijgt je baby te weinig vette achtermelk binnen? Daar groeien baby's van. Voormelk is een goede dorstlesser.  Meteen 800ml kunstvoeding (neem aan dat de arts dat bedoelt met bijvoeden) geven betekent zeker weten het  einde van je borstvoeding. Combineren wordt met die hoeveelheid erg lastig. 

mijn dochter groeide ook niet voldoende. Het bleek haar te veel energie te kosten om voldoende uit de borst te drinken en mijn productie was laag (bleek toen ik ging kolven). Als je gaat kolven en dat via flesje geeft, weet je in ieder geval hoeveel ze binnenkrijgt. In ons geval vulde ik dat aan met flesjes kunstvoeding. Uiteindelijk volledig overgestapt op kunstvoeding.

Mijn verhaal: ik kreeg bijzonder grote en zware baby's terwijl er geen lange genen in de familie zijn. Zelf ben ik klein van stuk. Op het consultatiebureau kregen we bij het eerste kind  horen dat die niet genoeg groeide, maar de kinderarts zei dat het kind vanwege het grote geboortegewicht er lang over deed om in zijn eigen groeicurve te belanden. Uiteindelijk duurde dat 1,5 jaar ongeveer. We bleken een kind te hebben dat van zichzelf relatief klein (kleinste 20%) was en tenger. Echt een lichtgewicht. Maar wel een die flink te eten had gehad in de baarmoeder! (geen zwangerschapsdiabetes trouwens. Bij het tweede kind had men geaccepteerd dat de groei 'achterliep' omdat dit bekend was bij onze oudste. 

Als je verder een blije gezonde baby hebt zou ik even goed kijken in je familie of je lange of juist kleine mensen hebt. 11 weken is nog erg jong, misschien is je kind ook nog bezig om af te dalen naar haar eigen 'lijntje'.

Met dit gewicht heeft ze ca 800ml voeding nodig in totaal. Ik zou dus kolven en dan bijvoeden tot 800 ml. Is dat niet wat de kinderarts gezegd heeft?

Op die manier zie je wel of ze genoeg binnen krijgt. Mss kolf je wel 800, dan is het prima. Mss kolf je 500 en dan geef je wat kunstvoeding bij. Evt daarbij extra kolven om de productie op te krikken mocht dat nodig zijn.

Meesje schreef op 21-10-2025 om 06:52:

Met dit gewicht heeft ze ca 800ml voeding nodig in totaal. Ik zou dus kolven en dan b
ijvoeden tot 800 ml. Is dat niet wat de kinderarts gezegd heeft?

Op die manier zie je wel of ze genoeg binnen krijgt. Mss kolf je wel 800, dan is het prima. Mss kolf je 500 en dan geef je wat kunstvoeding bij. Evt daarbij extra kolven om de productie op te krikken mocht dat nodig zijn.

Zomaar gaan kolven en alles met de fles geven kan ook borstweigeren of einde borstvoeding betekenen. Ik zou echt een laktatiekundige ibcl inschakellen.

Navragen bij de lactatiedeskundige…. Want rond de 12 weken gaat je Baby meer voeding vragen….

To even een ander geluid , poedermelk/kunstvoeding is niets mis mee ,langdurig ondergewicht/te weinig voeding hebben kan wel o.a  blijvende lichamelijke  schade opleveren. Luister alsjeblieft naar de adviezen van de kinderarts. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.