Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Al weken tussen 4 en 5 flessen in

Ik ben moeder van een baby van 14,5 week.
Ik heb gelukkig maar een klein probleempje, voor zover het een probleem genoemd kan worden. Maar ik ben benieuwd of er moeders dezelfde ervaring hebben en wellicht goede tips.

Sinds een week of 7 zitten we op 5 voedingen per dag. Onze baby is een echte slaapkop die veel slaapt.
De fles van 23 uur wilde ze een week of 5 geleden niet meer hebben, te diep in de slaap, niets hielp (licht aan, geluid, natte en koude doeken), in het begin ging er nog wel wat in maar dit ging van 50 naar 35 naar 10 naar 0 (en spugen zodra ze wat kreeg).
We hebben toen die fles eruit gelaten, maar als ze om 19 uur de laatste fles krijgt wordt ze rond 4.30 wakker voor de fles. Nu krijgt ze rond 21 uur de laatste fles en slaapt dan de hele nacht.
Maar nu moeten we 5 flessen in minder uren proppen. Ik heb 2 varianten, ik heb er achter gezet hoeveel ze meestal drinkt.
7.30 110
11.00 130
14.30 140
18.00 120
21.00 150
5 flessen om de 3,5 uur dus

7.30 110
11.30 160
15.30 150
18.00 70
21.00 160
om de 4 uur een fles en aan het einde van de dag een 'tussendoor' fles.

ze drinkt in totaal dus gemiddeld 650 gram. Ze is 5.4 kilo, dus het is weinig, maar qua gewicht zit ze steeds precies op het gemiddelde dus ze groeit goed. En als ze wakker is dan is ze helder en vrolijk. Maar ik moet haar bij beide varianten wakker maken voor de volgende fles.

ik kan niet wachten tot ze 4 maanden is zodat ik tussendoor een fruithapje kan geven en 's avonds een papfles, dan kunnen we wel naar 4 flessen lijkt me.
Maar wat is de 'beste' variant? In beide gevallen is ze tevreden en slaapt ze prima.
Of nog meer tijd er tussen laten dan 4 uur in de hoop dat ze per keer meer drinkt? Gezien ze 's ochtends niet zoveel drinkt lijkt het me moeilijk om met 4 flessen toch op een goed aantal ml te komen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ExtrovertedMoose19

ExtrovertedMoose19

14-04-2011 om 16:12

Lastig

Wat lastig zeg!
Krijgt ze een speen?
Wat wij nml 2 dagen hebben gedaan toen we van die avondfles af gingen, was hem een speen geven als hij wakker werd. (dat was om 3.00) Na 2 nachten was dit over en sliep hij door.
Misschien drinkt ze dan 's morgens ook meer.

Meer zou ik je niet kunnen adviseren. Ze zeiden tegen mij altijd volg je gevoel. Het is je moeder gevoel en die heeft het het meeste van de tijd goed. Maar daar had ik op dat moment ook niets aan.

Sterkte.

jildou1979

jildou1979

14-04-2011 om 17:35 Topicstarter

Inderdaad lastig

Ze krijgt inderdaad een speen, ze heeft een enorme zuigbehoefte de hele dag door, ook na de fles. Dan hoeft ze geen drinken meer maar wil wel de speen.
's nachts heeft ze geen behoefte aan de speen gelukkig!

Valkyre

Valkyre

14-04-2011 om 17:51

Wat voor jou werkt

Ik zou de variant kiezen waarbij je zelf de meeste nachtrust krijgt! Blije mamma, blije baby. Je kunt op den duur proberen de voedingen wat te verschuiven zodat je nacht wat langer wordt, dan zal ze 's ochtends ook meer drinken.

Wat fijn dat ze tevreden is en goed groeit trouwens! Maak je dan maar niet teveel zorgen - doe wat goed voelt voor jou.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Miep

Miep

14-04-2011 om 21:03

4 keer iets meer in de fles? Of kan dat niet?

Marie

Marie

14-04-2011 om 21:54

Weinig?

Hallo
Het eerste wat ik dacht toen ik het schema las - wat weinig !!! Onze meiden dronken op die leeftijd veel meer per fles.
Met 8 weken 5 x 200 cc (180+poeder) en vanaf 3 maanden (6 kilo) 230 cc (210+poeder) per fles.
Dus als "leek" zou ik je adviseren om het minimaal te proberen met 4 x 165 (150+poeder) te proberen en het langzamerhand op te voeren naar 4 x 200 cc.
Soms helpt het om de voeding in twee keer te geven, door bijvoorbeeld tussendoor te verschonen.
Trouwens fruithapjes worden niet geadviseerd vanaf 4 maanden en helpen niet tegen de honger (hier ten minste niet).
O, ja onze meiden kregen vanaf 4 maanden inderdaad 4 schepjes rijstebloem in de laatste fles.
Succes

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-04-2011 om 22:06

Hmmm

ik zou net als Marie zegt om te beginnen meer per fles aanbieden en kijken of ze dat wel drinken.
Daarnaast zou ik zeker niet met fruithapjes beginnen (worden volgens mij ook pas vanaf 6 maanden geadviseerd), want daar zit veel minder voedingswaarde in dan in melk. Het is erbij. En zoals Tirza hier op het forum altijd zegt: waar fruit of groente zit daar kan geen melk zitten.
Maar nog een andere vraag: heb je dit al besproken met je huisarts of een kinderarts. Een kind moet groeien, maar het hoeft op zich geen probleem te zijn wanneer het niet de ideale 100 gram in de week is. Minder kan ook wel oke zijn, maar dan is er wel ergens een ondergrens en er moet wel consistent sprake zijn van groei. Mijn lekenverstand zegt dat er niet veel mis kan zijn wanneer je dochter een alert, tevreden, zich goed ontwikkelend kind is, maar in jouw situatie zou ik dat wel bevestigd willen hebben door een expert.
Succes
Aagje

jildou1979

jildou1979

16-04-2011 om 07:57 Topicstarter

Reactie

bedankt voor alle reacties!
Een week of 6 geleden maakte ik me inderdaad wat druk of ze wel genoeg kreeg (toen zat ze op ongeveer 500 per dag), maar op het consultatiebureau zit ze iedere keer precies op het gemiddelde qua gewicht en lengte. Dus daar maak ik me niet druk meer om, ze voelt zelf wel aan hoeveel ze nodig heeft.
meer per fles krijgen we er echt niet in, we maken meestal een fles klaar van 180 + 6 schepjes, maar ze drinkt momenteel tussen de 100 en 140 per keer. Op een gegeven moment hoeft ze echt niet meer, wat je er dan in propt komt er net zo hard weer uit.
tijdens de voeding pauzeren we soms inderdaad even, even 10 minuten rechtop op schoot, maar dit helpt helaas niet.
eergister had ze erg weinig gedronken, nog niet eens 600, maar toen kwam ze om 4.45 dus dan zorgt ze zelf wel voor een extra voeding.
de fruithapjes ga ik inderdaad nog niet te snel mee beginnen, met 4 maanden eerst maar de papfles, als dat een aantal weken goed gaat dan maar eens een hapje proeven.
met de papfles, begin je dan eerst met 1 schepje te vervangen? want de darmpjes moeten denk ik wel wennen! en 's ochtends of 's avonds? of 2 keer per dag een papfles?

Sascha2

Sascha2

16-04-2011 om 09:15

Kijk naar je kimd

En niet naar schema's, is mijn advies. Zo te lezen groeit je dochter goed, geeft ze goed aan dat ze niet meer wil eten. Hou daaraan vast en ga niet uit van schema's.

liora

liora

16-04-2011 om 09:30

Lijkt me weinig

Hoi,

Het lijkt me weinig. Ik zou haar geven waar ze behoefte aan heeft maar ook haar groei extra in de gaten houden. Dus regelmatig laten wegen!

Liora

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom je per se naar 4 flessen wilt. Je dochter geeft toch heel duidelijk aan dat ze daar anders over denkt.

Juist als je bezorgd bent over de groei moet je bedenken dat er nou eenmaal mensen zijn die graag kleine hapjes eten in plaats van grote maaltijden. Dat die fabrikanten of het CB maar over vier flessen praten staat helemaal los van je dochter.

Vic

Vic

16-04-2011 om 23:08

5 flessen

5 flessen is toch heel normaal op die leeftijd? Ik heb even in het archief gezocht wat mijn dochter op die leeftijd dronk. Ze sliep van 19 tot 7 uur, en in de twaalf uur overdag kreeg ze 5 x 200 ml, waarvan de laatste met rijstebloem. Flink doortanken dus Vanaf een maand of 5 werd dat 4 x 230 plus fruit- en groentehap.

liora

liora

16-04-2011 om 23:09

Vic

Het gaat niet om het totaal aantal flessen, maar om de hoeveelheid melk.

Vic

Vic

16-04-2011 om 23:21

Liora

Ja, dat zag ik. Maar als het kind zo weinig drinkt, kun je toch beter 5x een fles geven dan 4x?

liora

liora

17-04-2011 om 08:43

Zeker

Dat ben ik helemaal met je eens!

jildou1979

jildou1979

17-04-2011 om 10:40 Topicstarter

Reactie

het 5 flessen geven is ook niet het probleem, maar dat ze 's avonds als ze een keer slaapt met geen mogelijkheid wakker te krijgen is en dan max 20 cc drinkt.
Dus we moeten 5 flessen verdelen over 13 uren, en ik moet haar steeds wakker maken. Inmiddels is het weer anders, ze drinkt nog minder (100 per keer gemiddeld) en komt daardoor 's nachts ook weer, in totaal zit ze net op iets meer dan 600 per dag. Ik denk een sprongetje gezien ze vannacht 185 dronk en vanochtend 140!
Gelukkig maar. Over 2 weken weer naar het cb. Vorige keer had ze ook 2 van de 4 weken heel slecht gedronken en was haar gewicht nog steeds gemiddeld dus ze zal het zelf wel weten hoeveel ze moet hebben. En ze is altijd wel vrolijk en helder.
Ons ritme is nu even totaal weg door de nachtvoedingen en op totaal andere tijden maar ik ga maar met haar mee, zal wel weer terug komen.

Marie

Marie

17-04-2011 om 13:01

Fles / speen?

Hallo
Wat voor soort flessen en spenen gebruik je?
Misschien is het gat in de speen te klein of ligt het aan het model?
Destijds konden mijn kinderen niks met een Avent speen, maar wel met de simpele "kersspenen" of gewone huismerkflessen.
succes

jildou1979

jildou1979

17-04-2011 om 17:07 Topicstarter

Fles

ik gebruik avent en speen nr 2. vandaag drinkt ze wel weer heel goed, 185, 140 en 135.
en nu is ze aan het drinken.
nou ja het zal vanzelf goed komen bedankt voor alle reacties!

jildou1979

jildou1979

22-04-2011 om 20:15 Topicstarter

Hoe het nu gaat

Ik heb wat dingen geprobeerd, als eerste haar zelf het ritme en de voedingen bepalen.
Er zat toen steeds ongeveer 4 uur tussen en zo kwamen we dus 's avonds om 23.00 uit soms, maar 's nachts sliep ze ook niet meer door! Het was opeens 6 voedingen per dag, om de 4 uur!
na 4 nachtvoedingen toch maar weer om de 3,5 uur gegeven, nu ligt ze om 21.30 in bed, na de laatste fles en slaapt ze al 5 dagen weer netjes tot 7.00 of uiterlijk 7.30.
Dus we houden het mooi zo! De fles rond 18.00 wil ze niet zo veel, ongeveer 100, dus die kan er misschien uit zodra ze aan de pap zit. Maar nu nog niet, we doen dan een klein flesje. En verder is het momenteel steeds tussen 150 en 200 per keer, dus dat ik mooi.
Behalve de ochtendfles, dan is het rond de 120. In totaal is het ongeveer 700 op een dag, dat is genoeg voor ons meisje.
Bedankt voor alle tips

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.