Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Alsnog clustervoeden?

Dochter, nu bijna 7 maanden, tergt mij al enige weken door na het inslapen nog een keer of 3, 4 wakker te worden voordat ik zelf naar bed ga. Dus dan gaat het zo: slaapzakje aan, borstvoeding, in bed rond 7 uur, dan om half negen: weeeeeh! Speentje terug helpt niet, Papa erbij helpt niet, Mama moet komen en ze wil drinken. Soms drinkt ze gulzig, soms ook maar een paar slokken, en dan slaapt ze weer.
En dan om kwart over negen: weeeeh! Zelfde verhaal.
En een uur ofzo later weer..., en soms nadien nog een keer, en dan slaapt ze enkele uren achtereen door.

Als kleine baby - van een paar maanden - deed ze niet aan clustervoeden en liet ze gewoon 3-4-5 uur tussen de voedingen inzitten 's avonds en 's nachts. Maar nu is het elke avond bal. Is ze nu alsnog aan het clustervoeden geslagen, of is dit geheel aangeleerd gedrag en moet ik haar misschien maar laten huilen in de hoop dat ze het ook weer afleert?
Overdag zit er overigens probleemloos 4 uur tussen voedingen. Ze krijgt inmiddels overigens ook wel een fruithapje en s avonds een prakje, al mag vooral dat laatste geen naam hebben.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

13-10-2009 om 16:51

Niet meer genoeg voor de nacht?

Hoi Temet,
misschien heeft je dochter meer nodig om de nacht door te komen. Mijn zoon heeft dat ook (zie mijn draadje hierboven.) Alleen pakt jouw dochter de voeding in de avond en deed mijn zoon dat 's nachts.
Ik geef hem nu extra voeding bij de laatste BV voor het slapen. Momenteel gaat dat erg goed.
Ik weet niet hoe mama's dat doen die uitsluitend BV geven...

Weet je zeker dat het honger is?

Bij clustervoeden denk ik zelf vooral aan een jongere baby die 's avonds honger heeft en wil bijtanken. Weet je zeker dat je dochtertje huilt van de honger?

Hier heb ik ook lang nog bv gegeven als mijn zoontje in de vooravond en 's nachts wakker werd (tot voor enkele weken om precies te zijn, zoon is nu 14 maanden). Het was een zeer effectieve manier om hem te troosten en weer verder te laten slapen. Maar wel intensief, en als ik zo lees dat jouw dochter gerust drie keer op een avond komt voor een voeding kan ik me voorstellen dat je daar een beetje gek van wordt.

Misschien dat ze een 'sprongetje' (excusez le mot) maakt? Ik geloof wel dat 's avonds drinken terwijl je kind feitelijk geen honger heeft, heel snel gewenning kan worden.

Bij ons werd dit patroon doorbroken (toen mijn zoontje bijna 14 maanden was) door een 24-uurs gevalletje borstweigering. Dat is gelukkig weer goed gekomen (dank Tirza!), maar het bracht me wel op het idee om eens te kijken of hij zonder de avond- en nachtvoedingen kon. Hij heeft dus die ene nacht een paar keer flink gehuild waarbij manlief er elke 5 en daarna 10 minuten uit is geweest om hem te troosten. Maar verhip, de volgende nacht kon mijn man hem snel troosten en sliep hij verder en de nacht daarna sliep hij door! Hij drinkt nu alleen nog overdag.

Geen direct advies dus voor je, laten huilen om te kijken of je dit patroon kunt doorbreken zou ik alleen doen als je zeker weet dat ze geen honger heeft en als je die avondvoedingen eigenlijk zat bent.

Sterkte.

Chris

Temet

Temet

14-10-2009 om 11:22 Topicstarter

Zal je altijd zien...

Chris, ik weet dus niet of het honger is. Soms denk ik van niet, want dan drinkt ze drie slokken en dut dan weer in. Maar soms drinkt ze echt gulzig, en ook een paar minuten lang. Tja, dan denk ik toch aan honger.

Maar je zal altijd zien, als je hier iets op het forum post gedraagt het kind zich weer anders: gisteravond al voor zevenen (want niet te genieten) gevoed, ze dronk lang en veel, en ze piepte een keertje rond 8 uur - speentje teruggestopt en klaar - en kwam toen pas weer om half 11. Luier bleek helaas doorgelekt te hebben, dus moest alles verschoond zodat ze klaar wakker was toen de late avondvoeding er eenmaal inzat, maar daar sliep ze vervolgens (in ons bed, overigens) op door tot de volgende ochtend.

Het beroerde is, ik kan die gebruiksaanwijzing nergens vinden ...

Groeten,

Temet

Hopelijk is hiermee de trend omgebogen? Wat honger betreft, mijn zoontje dronk gewoon altijd als ik hem aanlegde, de ene keer veel, de andere keer minder. Terwijl hij zeker na 8 maanden overdag genoeg binnenkreeg aan melk en bijvoeding.

Trouwens, als er iets met hem was, een beginnend griepje of sprongetjes in zijn ontwikkeling, dan werd hij ook vaker wakker 's avonds/'s nachts. En ik vond het dan het snelst en handigst om hem aan te leggen. Als je er verder niet teveel mee zit, gewoon lekker blijven voeden. Mijn zoon wordt nu uiteraard soms nog steeds huilend wakker 's nachts, maar laat zich inmiddels dus troosten zonder bv of slaapt na zeer korte tijd weer in.

En ja die gebruiksaanwijzing... Je moet weten dat gebruiksaanwijzingen altijd pas worden geschreven nadat het product uitgebreid is getest en onderzocht, dus die kun je over een jaar of wat vast wel raadplegen

Chris

Elisabeth B.

Elisabeth B.

14-10-2009 om 21:47

Crèche

Hier precies hetzelfde sinds kort bij mijn babyzoon van 4,5 maand. Het gebeurt eigenlijk vooral na een crèche dag. Na zessen komen we thuis en om kwart voor zeven gaat bij hem echt het licht uit. Vervolgens wordt hij zeker twee keer wakker ’s avonds.
Enerzijds is mijn ervaring dat borstbaby’s sowieso minder drinken uit de fles en liever en effectiever een borst legen, anderzijds speelt ‘huidhonger’ en rol: hij wil lekker dicht bij me zijn.
Als hij wakker wordt, ga ik naar boven en voed en knuffel hem. Zelf heb ik namelijk ook best last van huidhonger na een werkdag
Elisabeth.

Dees 68

Dees 68

16-10-2009 om 20:19

Herkenbaar

Hier ook zo'n snack-a-jack. Nu al ruim een jaar (dus eigenlijk geen baby meer), maar nog steeds neemt ie graag een slokje als mama in de buurt is en op dagen dat ik weggeweest ben is ie niet weg te slaan bij. En ik vind dat eigenlijk ook nooit zo erg dan, wat is er nou leuker dan na een lange dag met je baby tutten!

Wat het is heb ik ook nooit kunnen achterhalen: soms honger, soms ook maar een paar slokjes. Maar wakker zijn, is drinken. Dat is altijd al zo geweest bij hem, vandaar dus de bijnaam...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.