Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Andere kunstvoeding ?

Hi!
Mijn zoontje van 5 maanden wil plots niet te fles met kunstvoeding die hij af en toe vroeger wel had( geef hem eigenlijk alleen maar uit de borst want fles wilt hij sowieso bijna niet meer ineens . Heeft er misschien iemand ervaring met bepaalde kunstvoeding die je baby wel
Lekker vind? ( op de crèche 1x is de enige keee dat ik kunstvoeding wil maar nu zegt de leidster dat ze het idee heeft dat hij het ook niet echt lekker vind

Mijn dochter (8 maand) drinkt de voeding van hero wel. Maar beter op de opvang of van iemand anders. Bij mij drinkt ze de fles niet leeg. Dan heeft ze liever de borst en wil ze nog wel eens aan mijn shirt gaan trekken, haha. Sinds ze 6 maanden is krijgt ze die overdag niet meer, maar dus alleen nog flesjes. Krijgt wel ook steeds meer vaste voeding, dus wordt steeds minder een probleem.

Dat is zo persoonlijk per baby. Maar ik zou me er niet te veel zorgen om proberen te maken. Als baby wat minder drinkt bij kdv, komt hij misschien wel wat vaker in de uren thuis ter compensatie. 

Krijgt hij ook al hapjes oid?

hoe lang geleden heb je hem de fles gegeven? En is het fles weigeren of voeding weigeren? 

Rond 3(dacht ik) maanden verdwijnt het automatische zuig reflex. Uit de fles drinken wordt dan een bewuste actie en sommige kinderen lijken daardoor vergeten "hoe". Hij onze oudste hadden we dit ook (en uiteraard kwamen we daar achter vlak voordat we naar de opvang gingen). 

Waarmee kan je experimenteren:
- andere fles of speen grootte. 
- andere temperatuur, warmer of juist koud
- welke ouder/persoon de fles geeft
- of moeder in zicht is of juist niet. 
- bloot voeden voor wel huid op huid
- borstvoeding uit de fles
- 50/50 borstvoeding en kunstvoeding en die verhouding langzaam wijzigen

Wat bij ons uiteindelijk hielp was na een paar slokken uit de borst de borst "subtiel" vervangen door de fles, in een rustige donkere omgeving. Het duurde even (denk 45-60 minuten per voeding ipv de 20 minuten die een voeding normaal kost) en er zijn ook wat tranen gevallen. 
Uiteindelijk had ze door dat er uit de fles ook gewoon melk kwam en na enkele voedingen strijd (verdeeld over 3 dagen) dronk ze "gewoon" weer uit de fles. 

Mocht het echt niet lukken: vanaf dat ze goed rechtop kunnen zitten kan je melk (borst of kunstvoeding) ook aanbieden in een tuitbeker of open beker.

Wat voor fles met speen gebruik je? 
Wellicht ander model gebruiken? 

Afgekolfde melk meegeven? 

I.p.v. fles een bordje pap geven? 

Of een fles met rijstebloem er door? 

Meesje schreef op 19-09-2025 om 14:15:

Mijn dochter (8 maand) drinkt de voeding van hero wel. Maar beter op de opvang of van iemand anders. Bij mij drinkt ze de fles niet leeg. Dan heeft ze liever de borst en wil ze nog wel eens aan mijn shirt gaan trekken, haha. Sinds ze 6 maanden is krijgt ze die overdag niet meer, maar dus alleen nog flesjes. Krijgt wel ook steeds meer vaste voeding, dus wordt steeds minder een probleem.

Oh ja, zij drinkt uit een MAM fles. Heb van andere moeders met flesweigeraars gehoord dat hun kindjes die fles wel namen. Dus fles/speen wisselen kan ook helpen. 

Waarom wordt flesvoeding kunstvoeding genoemd?
"Kunstvoeding" klinkt voor mij als "namaak"-voeding, geen echte voeding dus.
Moeders die geen borstvoeding kunnen geven door omstandigheden voelen zich al rot genoeg; het is onnodig om dan over kunstvoeding te spreken. 

zwaankip schreef op 19-09-2025 om 15:31:

Moeders die geen borstvoeding kunnen geven door omstandigheden voelen zich al rot genoeg; het is onnodig om dan over kunstvoeding te spreken.

Omdat flesvoeding ook om afgekolfde moedermelk in een flesje kan gaan.

Sja, dat is wel wat het is. Het is eigenlijk 'namaak borstvoeding'. Het is (meestal) bewerkte koemelk waar vanalles aan toegevoegd en veranderd is voor een samenstelling die zo veel mogelijk op borstvoeding lijkt. Daarom wordt het ook wel kunstvoeding genoemd; kunstmatige borstvoeding. Flesvoeding kan ook. Maar borstvoeding via de fles is natuurlijk ook flesvoeding, dus die naam klopt ook niet helemaal. Kunstvoeding is niet bedoelt of bedacht om iemand te kwetsen, dat is gewoon wat het is.

Mijn oudste is ook groot geworden op kunstvoeding. Dat vond ik jammer, want ik had graag borstvoeding gegeven. Ik was ook verdrietig om de medische problemen die baby destijds had waardoor zij geen borstvoeding kon krijgen. Maar ik heb me dan weer nooit rot gevoeld over de náám kunstvoeding.

noem het poedermelk is het ook duidelijk zonder de negatieve bij klank

Elvirap

Elvirap

19-09-2025 om 17:02 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 19-09-2025 om 14:31:

Dat is zo persoonlijk per baby. Maar ik zou me er niet te veel zorgen om proberen te maken. Als baby wat minder drinkt bij kdv, komt hij misschien wel wat vaker in de uren thuis ter compensatie.

Krijgt hij ook al hapjes oid?

Dankjewel voor je reactie . Nee hij krijgt nog niet echt hapjes , 1c per week oefenen we maar idd denk als dat meer gebeurd hij ook minder behoefte kan hebben? En het ding is hij wiel helemaal geen fles meer dus dacht misschien  kan  dat ook aan de voeding zelf liggen 

Elvirap

Elvirap

19-09-2025 om 17:04 Topicstarter

masatu schreef op 19-09-2025 om 15:47:

[..]

Omdat flesvoeding ook om afgekolfde moedermelk in een flesje kan gaan.

Tja zo wordt het toch echt in de volksmond genoemd . Sorry . Flesvoeding is heel breed 

Ik denk juist dat we minder emotioneel over dat soort dingen moeten doen elkaar over en weer niet de maat moeten nemen rondom babyvoeding. De naam verandert er niets aan en ook lang niet iedere moeder voelt zich extreem naar omdat ze overgaat op flesvoeding.

On topic, mijn dochter was er ook niet gek op en vond geitenmelkgebaseerde voeding wel lekker, dat is wel flink aan de prijs.

mijn kinderen hebben nooit poedermelk gehad. Borstvoeding, vanaf 7 maanden met fruithap en bifidusjoghurt. En als man moest fles geven, hadden we een Baby,groente soep uit de fles....
Ik woon niet in NL,  en in het land waar ik woon krijgen vrouwen na een half jaar borstvoeding geld. Omdat bewegen is dat Baby s met borstvoeding veel minder ziek zijn..

Ted68 schreef op 19-09-2025 om 20:24:

mijn kinderen hebben nooit poedermelk gehad. Borstvoeding, vanaf 7 maanden met fruithap en bifidusjoghurt. En als man moest fles geven, hadden we een Baby,groente soep uit de fles....
Ik woon niet in NL, en in het land waar ik woon krijgen vrouwen na een half jaar borstvoeding geld. Omdat bewegen is dat Baby s met borstvoeding veel minder ziek zijn..

Mijn baby kreeg borstvoeding en was om de haverklap ziek. Ontopic: een andere fles met smalle hals proberen? Of een ander merk flesvoeding?

Ted68 schreef op 19-09-2025 om 20:24:

Ik woon niet in NL, en in het land waar ik woon krijgen vrouwen na een half jaar borstvoeding geld. Omdat bewegen is dat Baby s met borstvoeding veel minder ziek zijn..

hoe gaan ze dat dan controleren? Iedereen kan toch zeggen dat ie borstvoeding geeft?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.