Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Féline

Féline

11-09-2019 om 04:29

Baby 10mnd plots wakker elke nacht om 03.00u?

Hi,

Ik heb even een vraagje. Mijn dochterje -een wolk van een babytje van 10maanden - heeft sinds enkele dagen de gewoonte plots om 03.00u ‘s nachts wakker te worden, en dit willen we graag weer doorbreken. Tips?

Haar normale slaappatroon is als volgt:
- slaap van 19.00h tot 06.00h
- dutje van 09.30h tot 10.30h
- dutje van 13.30h - 15.00h

Zij heeft altijd nood gehad aan die dutjes, en dat merken we nog steeds, maar plots is ze snachts ineens wakker omstreeks 03.00h voor ongeveer anderhalf uurtje, na ander half uur kunnen wij haar weer terug leggen en slaapt mevrouwtje ineens weer door tot zelfs 07.00-07.30h!
Dit willen wij niet, indien mogelijk willen wij haar pude slaappatroon graag behouden, zo kreeg zij voldoende rust en was dit mooi afgestemd met onze jobschema’s.

Ik heb nu tegen mijn man gezegd dat we haar enkel en alleen terug mogen gaan neerleggen en haar tutje terug steken zonder woorden, en dit consequent blijven volhouden (niet optillen, meenemen naar beneden of voeden). Maar verdorie toch, dat vrolijke gezichtje, gebrabbel en getrappel aan de zijkant van het bedje is moeilijk te weerstaan! Wij denken dan al gauw: kom jij maar met mama/papa mee lieve schat..

Nacht één en twee hebben we haar een mini flesje gegeven in de hoop haar te sussen, en haar meteen weer neergelegd, maar geen resultaat.

Dit is nu dag 4 en ik wil dit graag doorbreken.

Hulp! Thanks

Oh ja

Dat had mijn dochter ook. Ze had zin om te spelen en was goed wakker. Dan deed ik haar in de maxicosi, kan ook in een wipstoeltje, en zette haar in de huiskamer voor de Teletubbies. Ik ging er op de bank bijliggen. Het duurde een korte tijd, maar het ging vanzelf weer over.

Dees

Dees

11-09-2019 om 12:09

Uitstellen

Proberen het eerste dutje uit te stellen tot start 11 uur en dat maximaal 2,5 uur laten slapen en kijken of ze het trekt tot 18:30. Wellicht slaapt ze dan weer door.

Niki73

Niki73

11-09-2019 om 12:10

Tv aanzetten zou ik niet doen

Het blauwe licht van beeldschermen houdt mensen juist wakker (breekt het slaaphormoon melatonine af).
Ik denk juist dat je zo weining mogelijk licht en drukte moet maken. Even geruststellen en weer naar bed. Desnoods haar bedje naast jouw bed zetten, zodat dat geruststellen vanuit je bed kan gebeuren.

Mijn kinderen kregen bij vlagen nog nachtvoedingen (bv) op die leeftijd, kan het zijn dat ze wat meer eten nodig heeft?

Marie

Marie

11-09-2019 om 13:05

groeispurt - honger

Hoi,
Onze jongste deed dat destijds (heel lang geleden) ook. Bij haar was het honger. Ze had toen een groeispurt en had dus meer behoefte aan eten.
Het hielp toen om haar een fles te geven. Die kreeg ze trouwens in haar bed.

Je hebt trouwens alleen haar slaapschema gegeven, wat eet ze zoal op een dag?

Krijgt ze ook een papfles voor het slapen gaan? Misschien daar wat meer in doen?

En waarom doen jullie de speen in haar mond? Dat kan ze neem ik aan allang zelf? Onze meid had een speen met een lintje aan haar slaapzak en nog een stuk of 3 los in bed. Zij kon toen allang met de ogen dicht de speen in doen.
Misschien even oefenen? Dat scheelt ook voor je eigen nachtrust.

Maar ik denk dus dat ze een groeispurtje heeft en dat haar ritme zal gaan veranderen. En geloof me - het gaat echt over!

Féline

Féline

11-09-2019 om 17:51

Bedankt voor de feedback!

Hi,

Bedankt voor jullie reacties!

TV ziet ze inderdaad niet, al deed mijn zus dat bij haar kindjes ook. Maar zelf ben ik geen voorstander van TV voor zulke kleintjes. (Niet slecht bedoeld hoor )

Wat haar eet schema betreft denk ik niet meteen dat ze wat te kort komt, maar hier gaan we:
06.30u 240ml flesje
09.00u een toastje of boterhammetje
11.00u 300gr groeten, aardappeltje/rijst en vis/vlees
13.00u yoghurtje
15.00u fruitpap
17.00u boterham/of toast en stukje fruit/banaan
19.00 240ml flesje
En veel water of thee overdag

Dus hongerig denk ik niet, als wij haar een flesje geven snachts wanneer ze wakker wordt laat ze ook een groot deel van haar ochtendflesje staan dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat het speentje betreft, ze kan dat wel zelf maar als ze zo wakker is dan staat ze rechtop te dansen en praten dus grijpt ze er niet naar, dus leggen wij haar terug rustig neer en geven wij haar tutje in de hoop dat ze zich wat in slaap sust.

De dutjes terug brengen lijkt me wel logisch, dank je!
Ook het rustig geruststellen zonder doen we en zal ik volhouden.

Bedankt dames voor jullie reacties!
Fingers crossed

Fransien

Fransien

11-09-2019 om 20:49

Toch wat extra eten?

Rond de tien maanden begon mijn oudste te kruipen en werd ze ook weer 's nachts wakker, of 's ochtends heel vroeg...
Een papfles 's avonds deed wonderen, hoewel het in haar geval (forse eter) een bordje Brinta was.

Marie

Marie

11-09-2019 om 21:05

papfles?

Je hebt het over flesjes van 240 cc. Is dat met of zonder pap erin?
En ze krijgt dus nog maar 2 flessen? Hier werden op die leeftijd nog met gemak 4 flessen leeggedronken.
Ik zou zeggen probeer eens een paar schepjes rijstebloem of iets van Bambix (of hoe dat tegenwoordig ook maar heer) in de laatste fles te doen. Zorg dan wel voor een groter gat in de speen.

Féline

Féline

12-09-2019 om 06:24

Papjes opdikken

Hi,

240ml is zonder de pap dus het totaal aantal ml ligt wat hoger.

Ik heb inderdaad nog wel wat nutriton en rijstvlokjes staan. Zal ik vanavond eens proberen.

Een extra fles toevoegen heeft geen zin want dan laat ze een andere staan, maar ze wat zwaarder maken is inderdaad geen slecht idee

Hangkous

Hangkous

12-09-2019 om 08:42

Tijd om over te gaan naar 1 (wat langer) slaapje overdag?

Ik had ook een kind dat heel goed sliep in de nacht en toen ineens wakker werd in de nacht. Van allerlei wat meer ervaren moeders hoorde ik dat het kon helpen om te beginnen met maar 1 slaapje overdag. Dan vanaf 12.30 tot een uur of 15.00.
Die ochtend doortrekken was even moeilijk maar daar was ze eigenlijk best snel aan gewend. Ik geloof dat ik het met een week voor elkaar had. Moest kind toen wel actief wakker houden op de tijd dat ze normaal in de ochtend dat kleine dutje deed. Wat eten en drinken, boekje voorlezen, echt even met haar bezig zijn.

Dit kind was voornamelijk een nachtslaper. Ruim voor de eerste verjaardag sliep ze nog maar 1 keer overdag en met 18 maanden helemaal niet meer overdag. Volgens het consultatiebureau MOEST ze nog slapen overdag maar ze vertikte het. Maakte wel nachten van 13 uur of meer. Heel veel discussies over gehad met die verpleegkundige van het CB maar naar je kind kijken is nog altijd het beste. Als kind vrolijk is en in de nacht goed slaapt zijn dutjes overdag geen noodzaak volgens mij. CB denkt daar anders over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.