Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby 13 weken al bijna 3 weken verhoging

Beste mamma's,
zoals de titel al zegt, heeft mijn zoontje al bijna 3 weken regelmatig verhoging (tussen de 37.7 en 37.9) en 's avonds soms 38.0/38.1. Het gekke is dat hij als hij wakker wordt nog koel is op zijn voorhoofd en ongeveer een kwartier na het drinken (bv +wat bijvoeding) warm wordt. Verder merk ik helemaal niks aan hem, hij drinkt goed, slaapt goed, lacht veel en is 'helder'. Wel is hij erg groot: bij de geboorte 4690 gram en 55 cm. Nu, 13 weken, is hij al 68 cm.

Omdat hij de verhoging al had toen hij nog geen 12 weken was, heb ik meteen de huisarts gebeld en die zei dat het misschien een virusje was. We hebben hem daarna nog een keer gebeld en hij zei dat we uit moesten gaan van de temperatuur VOOR de voeding.
Toch ben ik niet helemaal gerustgesteld. 3 Weken regelmatig verhoging is toch niet normaal? Herkent iemand dit? Zou het kunnen komen door het beetje bijvoeding (hoewel hij ook verhoging heeft als ik alleen bv heb gegeven)? Ik heb me al suf-gegoogled maar ik kan niks vinden...
groetjes
Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet vertrouwen

zou ik zeker niet vertrouwen en terug naar huisarts, verhoging zonder 'ziek'verschijnselen duidt hier altijd op een of andere ontsteking. (in ons geval vaak oorontsteking, maar kan ook blaasonstekeking of iets anders zijn, ik zou zeker terug gaan naar de huisarts en me niet laten afschepen!!!

Jakiro

Jakiro

14-06-2009 om 00:38

Kijk hier eens

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/6131-energiebehoefte-en-energieverbruik.html
En dan vooral bij het stukje ruststofwisseling.
Het is redelijk normaal dat na eten de stofwisseling toeneemt, waardoor warmte geproduceerd wordt en als die warmte niet goed genoeg kwijt kan verhoogt de lichaamstemperatuur.
Mensen met anorexia bijvoorbeeld hebben vaak een ondertemperatuur omdat er zo goed als niks wordt verbrand, als je dus veel verbrand gaat de temp omhoog.
Als zijn temperatuur vóór de voedingen normaal zijn, dus onder de 37,5 zou ik me geen zorgen maken, maar ja, ik ben geen arts.
Jakiro
PS Manlief heeft een verschil van 1,3 graden tussen voor de maaltijd en een kwartier na de maaltijd.

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2009 om 08:18

Naar de huisarts

Ik vind niet dat je op internet moet zoeken, Jakiro. Geldt dit namelijk ook voor baby's? Met een zo jonge baby is het raadzaam naar je huisarts te gaan, zo lang koorts is toch een signaal, voor een huisarts een signaal dat de baby gezien moet worden!

Hier ook

Hier een zoon van inmiddels 10 die had ook altijd standaar een temperatuur van 37.7. Bij geboorte al. Mocht bijna niet naar huis, omdat ze dachten dat er IETS was. Maar nee hoor, mijn zoontje blijkt gewoon een wat hogere temperatuur van zichzelf te hebben. Niks aan de hand. Maar.....ik zou zeker alles laten uitsluiten bij arts...

Jakiro

Jakiro

14-06-2009 om 11:05

Rafelkap

Ze is al 2x bij of heeft al 2x contact gehad met de huisarts, die zei dat ze VOOR de voeding moest meten.
En toch vertrouwt ze het niet.
Sowieso vraag ik me af hoe je weet dat je kind continu een ietsiepietsie verhoging heeft na het eten (meet je dat iedere keer ????)
Het kind eet goed, is vrolijk, slaapt goed maar heeft standaard na het eten een verhoging van maximaal 0,6 graden ten opzichte van het landelijke gemiddelde, dat is zeker geen koorts !!!
Jakiro

Risama

Risama

14-06-2009 om 13:00

Herkenbaar

Mijn zoontje, nu 10 maanden had hetzelfde verschijnsel. Bij zijn geboorte 4400 gram, dus ook geen kleintje en toen meteen al een temp van 38. Omdat de vk net als wijzelf vond dat hij een gezonde indruk maakte, heeft ze tegen de protocollen in geen kinderarts geconsulteerd. Wel moesten we hem heel regelmatig temperaturen en bleek hij steeds rond die 38 te blijven zitten. En nog steeds is hij gewoon warmer dan het gemiddelde. En de keer dat hij ziek was, had hij ook meteen 40,5. Die corrigeer ik dus ook maar met 1 graad, 39,5 klonk meteen minder eng.

Maar gek blijft het.

Risama

Loes4

Loes4

14-06-2009 om 13:53 Topicstarter

Snelle groei

Wat fijn dat het herkend wordt!
Jakiro, ik heb dat artikel doorgelezen en bedacht me dat Kees in 2 maanden tijd 10 cm is gegroeid! Er staat dat grote mensen/baby's gewoon veel meer energie nodig hebben om die extra lengte in stand te houden. En als ze dan ook nog eens in korte tijd veel groeien...
En het is inderdaad geen koorts, maar verhoging (als je 38.1 als verhoging interpreteert dan). Ik voel gewoon dat hij na het voeden warmer wordt en dan gaat hij zweten. Als ik 'm dan verschoon temperatuur ik 'm even. Niet elke keer hoor, nu weet ik het wel, doe het nu ong 1x per dag om te kijken of het niet hoger wordt. Na z'n slaapje is hij gewoon weer koel.
groetjes
Loes

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2009 om 16:34

Jakiro

Sowieso vraag ik me af hoe je weet dat je kind continu een ietsiepietsie verhoging heeft na het eten (meet je dat iedere keer ????)
Ja dat vind ik ook best gek. Misschien hadden mijn kinderen ook wel vaak verhoging maar wist ik dat niet
Maar ik ben tegen diagnoses stellen via internet, door mensen die er niet voor gestudeerd hebben. Voor je het weet zie je beren die er niet zijn en omgekeerd. Als Loes ongerust is moet ze die vraag nogmaals bij de huisarts neerleggen, met een lijstje van wanneer welke temp. Gewoon een afspraak maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.