Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Dineke

Dineke

11-06-2020 om 19:57

Baby 3,5 maand rolt op buik in slaap

Sinds 1 week kan onze dochter van 3,5 maand omrollen van rug naar buik. Dit doet ze dan ook continu als ze ergens neer wordt gelegd. Het probleem is dat ze dit 's nachts ook doet in haar bedje. Ze slaapt op haar rug in maar draait na 30 min-1 uur om naar haar buik. Als ik 's nachts wakker wordt ligt ze 9 van de 10 keer op haar buik. Ik probeer dit te corrigeren en haar telkens terug te draaien want vind dit doodeng! Je leest en hoort overal dat buikslapen een belangrijke risicofactor is voor wiegendood maar ik heb hier dus weinig invloed op. Verder proberen we alle andere maatregelen op te volgen dwz slaapzakje, geen dekens/knuffels in bed, bedje bij ons op de kamer, borstvoeding etc.
Van buik naar rug draaien heeft ze een paar keer gedaan maar de laatste week niet meer.
Nu las ik dat het gebruik van een fopspeen bij inslapen het risico op wiegendood kan verlagen, maar dat er aanwijzingen zijn dat als ze eraan gewend is en je geeft de speen een keer niet dat dat weer een verhoogd risico geeft.
Daarnaast lees ik dat mensen baat kunnen hebben bij een sensormatje maar op veel sites over baby-veiligheid wordt dit juist weer afgeraden.
Heeft iemand tips voor mij hoe ik hier mee om moet gaan? Het geeft namelijk veel stress. Wel/geen fopspeen? Toch een sensormatje overwegen? Blijven corrigeren ook al betekent dit meerdere keren per nacht draaien?
Bedankt!

Yaron

Yaron

11-06-2020 om 22:47

Een vervelende periode

Ik vond dat één van de vervelendste periodes van mijn kinderen, ik was ook angstig toen. Bij de oudste hadden we daarom een slaapzak met een riem om het bed gespannen, maar dat mocht later niet meer in verband met veiligheid en bij de tweede hadden we een matrashoes met een band tussen de beentjes en een brede band over zijn buik. Ik weet niet of dat nu nog bestaat, maar het scheelde mij en hem behoorlijk wat uurtjes gemiste slaap.

Klara

Klara

12-06-2020 om 08:46

Kant

Je kunt ook een opgerolde handdoek in de lengte tegen het lichaam leggen. Dat maakt omrollen veel lastiger.
Als ze nu nog alleen maar over één kant rolt, kun je ook aan die kant het rolletje leggen.

Jasmijn

Jasmijn

12-06-2020 om 14:21

er zijn produkten voor zie ik

Ik dacht al dat ik dat eens eerder had gezien, dus heb even voor je gegoogeld:
Dit is een deken met links en rechts een rolletje:
https://www.bol.com/nl/p/traumeland-zijligging-kussen-set/9200000073144107/?Referrer=ADVNLPPcefd4700cdbf92970058ad331b000057801&utm_source=57801&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl

En dit een laken met een band: https://www.babyproductvanhetjaar.nl/slapen/baby-veilig-slapen/snoozzz-slaapwikkel/

misschien is het wat?

rode krullenbol

rode krullenbol

12-06-2020 om 15:40

Het is een belangrijke aangelegenheid

Op de buik slapen vormt niet alleen een risico in verband met wiegendood. Buikslapertjes kunnen op termijn nekklachten en hoofdpijnen ontwikkelen. Het is inderdaad het beste om te voorkomen dat het een gewoonte wordt om op de buik te slapen, aangezien het best lastig is om het weer af te leren. Je moet dan in de weer met ongein als tennisballen in pyjamazakken.

Rode krullenbol

Dineke

Dineke

12-06-2020 om 20:59

Bedfixatie

Bedankt voor de reacties! Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar alle vormen van fixatie in bed wordt afgeraden door het cb..

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-06-2020 om 22:17

Wat geeft het cb voor suggestie ?

Een van onze kleindochters lag als couveusebabytje op haar buik ( in de couveuse, volop controleapparatuur) en dat was later thuis niet meer af te leren. Ze heeft een jaar bij de ouders in bed geslapen, los matrasje tussen hen in. Ze is nu bijna 5 en slaapt nog steeds graag op haar buik.

Ik snap dat het een lastig vraagstuk is. Toen onze kinderen geboren werden, was het nog heel gewoon hen op de buik te slapen te leggen (!,) dus zelfs voordat ze zelf konden omrollen. Andere tijden...

Het lijkt mij niet zo gevaarlijk omdat je kindje zelf kan draaien, richting 4 maanden gaat, in een goed open bedje slaapt { spijlen), je borstvoeding geeft, niet rookt etc.

Ik snap het stressgevoel zeker. Had dat bij mijn oudste ook hoor.
Echter, als ze dat kunnen zijn ze in de regel ook sterk genoeg om hun hoofdje op te tillen en goed op zij te leggen.
Mijn jongste van bijna een jaar ging zelfs veel beter slapen toen hij rond de 4 maanden op z'n buik draaide.
Waren wel wat rommelnachten omdat terug draaien dan nog niet lukte en we daar wel een aantal keer voor uit moesten (begon dan te huilen) maar nu  slaapt hij super doordat hij lekker op zn buik en zij kan.

Als je kindje op jullie kamer slaapt, dan staan je voelsprieten wel aan. En als ze nooit een speen had zou ik dat nu ook niet gaan doen alleen vanwege dat buikslapen. Echt, het komt wel goed  Vastleggen op welke manier dan ook wordt echt afgeraden hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.