Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby 5 maanden nog steeds kort wakker

Zoals de titel al zegt heb ik een baby van 5 maanden die nog vrij veel moeite heeft met lang wakker blijven. Na een uur begint hij standaard al in zijn ogen te wrijven en te geeuwen. Max 1.5 uur moet hij echt naar bed want dan jammert hij vaak al.
De opvang valt het ook op dat hij eigenlijk continu naar bed moet of vaak in de box in slaapt valt. 

Hij slaapt dan ook gerust 5 dutjes op een dag. 
Nu slaapt hij ook nog steeds maar 1 cyclus per keer dus ik denk dat daar de oorzaak in zit maar ben vooral op zoek naar herkenning en tips. 


de oudste zat nu al op een heel ander slaapritme en had meer moeite met het in slaap komen maar sliep wel uren. 

In de nacht slaapt hij wel redelijk goed van 19.15 tot 6.30 ongeveer met 1 nachtfles en een vroege ochtendfles. Vanmorgen kwam hij zelfs pas na de fles om 5.45 om 7.30 dus lang slapen kan hij in principe wel. 

Slaapcyclussen aan elkaar knopen is voor veel baby's lastig. Waarschijnlijk wordt het inderdaad beter als dat lukt.

Leg je hem thuis echt in z'n bed dat hij alle rust heeft?
Als hij thuis al veel slaapt is het op de opvang wel logisch dat het erger is, daar zijn veel meer prikkels en dus meer vermoeidheid. Laten ze hem dan in de box slapen of doen ze 'm wel in bed? Of anders gevraagd; slaapt hij daar in drukte of wel echt in de rust?

Mijn baby sliep ook veel en kon maar kort wakker blijven, maar die sliep helemaal niet lekker met onrust om zich heen. Toen ze eenmaal goed in bed sliep en op de opvang ook niet meer in de wagen of box ging het veel beter met wakker blijven.

Wat gebeurt er als je hem wakker houdt? Waarschijnlijk voelt hij zich dan helemaal niet fijn. Zo lang je niet merkt dat zijn nachtritme er onder lijdt, zou ik me er geen zorgen om maken. Misschien zou je af en toe een kwartiertje kunnen rekken om te kijken hoe het gaat, maar ik zou blij zijn met zo’n goede slaper hoor. Hij zal het wel nodig hebben, denk ik dan.

Hier juist heel wakkere babies die met geen mogelijkheid in hun eigen bed willen slapen en gerust wakker blijven tussen twee voedingen in met drie maanden.

Poeziemauw

Poeziemauw

04-08-2021 om 20:30 Topicstarter

Thuis slaapt hij altijd in z’n bedje en dit gaat eigenlijk best prima. Slaapt vaak binnen 5 minuten als ik hem naar bed breng bij slaapsignalen. 
Houden we hem bewust langer wakker dan duurt het gaan slapen veel langer en is het veel huilen. Hij wordt dan vooral echt heel onrustig. 
Op de opvang gaat hij ook standaard naar bed maar soms leggen ze hem even neer om te spelen en dan kijken ze na 5 minuten en is hij gezellig gaan slapen. 

Onderweg slaapt hij heel goed in de auto en kinderwagen en daar sliep hij van de week zelfs 1.5 uur achter elkaar door. 


Dat hij z’n  cyclussen nog niet koppelt is niet erg en komt hopelijk vanzelf de komende periode. Het breekt alleen wat op dat ik op een vrije dag thuis voor mijn gevoel continu op en neer loop om hem naar bed te brengen of weer op te halen. 

Nu is hij ook net een maand ziek geweest en sinds deze week herstellende maar ben dan toch benieuwd wanneer hij wat langer er gezellig bij blijft. 

Ik snap het, dat klinkt nog best prima allemaal. Meestal als je denkt; dit verandert nooit meer.....
Dan ineens verandert alles en komt er een heel nieuw schema. Zal vast niet zo lang meer duren. 

komt vanzelf. Gewoon meebewegen en anders hem in een draagzak of in de box laten slapen als je echt zoveel op en neer moet. Ziek zijn zorgt vaak ook voor een terugval in ontwikkeling. 

Met 2 wakkere zoals die van mij kan ik gewoon bijna niet geloven dat er echt baby's zijn die zoveel slapen

Echter wel lastig dat hij de cyclussen nog niet koppelde het het meerdere dutjes zijn.  
Maar eens met bovenstaande, komt vanzelf en volg vooral je kindje dan doe je het nooit verkeerd. 

Bij de eerste had ik ook wel eens het gevoel, je slaapt zoveel ik wil ook wel eens met je spelen... En dan zeiden er ook mensen wat fijn dat je zo'n rust hebt omdat ze zoveel slaapt. Ja daar ben ik toch geen ouder voor geworden?  Al was ze bij ons met 5 maanden wel langer wakker tussendoor.

Dat gevoel heen en weer te lopen is wat minder. Misschien ook nog in de kinderwagen leggen als het daardoor minder als heen en weer lopen voelt? Maar dat doe je misschien soms al als je ook met oudste op pad gaat?

Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet. Luister naar zijn slaap signalen en ooit komt het wel goed en blijft hij wel langer wakker.

lekker laten slapen, betekent dat hij het nodig heeft, niks om druk om te maken nu kan hij nog. Is voor hem ook niet leuk om vermoeid wakker te blijven. Lekker laten slapen dus 🥰

Poeziemauw

Poeziemauw

05-08-2021 om 12:04 Topicstarter

Ja we houden hem ook zeker niet onnodig wakker daar wordt het voor niemand leuker van. Was alleen benieuwd of meer dit voor mij onherkenbare gedrag herkennen. 
Heb bij de 2e toch al een grotere onzekerheid over of hij wel lekker gaat. De laatste maand in mijn buik was voor hem geen pretje dus vraag me continu af zijn dit naweeen of gewoon een andere baby dan zijn broer. 

Ik dacht we doen gewoon copy paste maar dat valt dus vies tegen

Ik heb een baby van 8 maanden en het is alles behalve copy paste van haar grote zus. 
Helaas ook ja, herkenbaar.

Mijn zoontje deed ook erg lang nog meerdere dutjes overdag, van 35 minuten max. Wij werden daar ook redelijk gek van, elke keer het slaapritueel herhalen en voor je rustig een broodje hebt kunnen eten hoorde je hem alweer. Voor ons kwam de omslag rond 6 maanden. Waarschijnlijk gedeeltelijk omdat hij er zelf klaar voor was, maar ook zeker omdat we toen een peperduur slaapboek hebben aangeschaft waarin de briljante tip stond om de babykamer echt pikdonker te maken. Wij hebben nu, achter de jaloezieën, het raam afgeplakt met meerdere vuilniszakken. Tot je je hand echt niet meer kunt zien als je die voor je gezicht houdt. Toen ging hij ineens 1,5 uur slapen per dutje. Vooral omdat je schrijft dat hij 's nachts goed doorslaapt, hoop ik dat dit voor jou ook kan werken!

Mijn ervaring is dat kinderen dit ontgroeien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.