Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby 8 weken - verandering slaapritme

Graag had ik jullie mening gekregen over jet slaappatroon van mijn zoontje.
Hij is nu bijna 8 weken en sinds enkele dag en heeft hij zijn slaappatroon overdag volledig omgegooid. Tot vorige week kon hij enkel inslapen op de arm, eens hij in zijn bedje lag werd hij dikwijls wakker na 20 min. ALS ik hem terug in slaap kreeg door zijn speentje te geven, was hij na 45 min (totale tijd) weer wakker. Als het lukte om hem op tijd weer zijn speentje te geven (voor hij begon te wenen en dus te wakker was), kon hij soms nog eens 45 min slapen, maar dat was enkel aan het begin van de dag. Hoe later op de dag, hoe moeilijker hij in slaap te krijgen was, en 's avonds sliep hij meestal op mijn arm, omdat ik hem dan helemaal niet meer weg kon leggen.
Sinds enkele dagen is alles dus anders. Plots heeft hij door hoe hij zelf in slaap kan vallen als hij in zijn bedje ligt en slaapt dus ook gewoon weer in als hij even wakker wordt tussendoor. Hij slaapt nu zonder problemen 2u aan één stuk en zelfs langer. Hierdoor schuiven zijn voedingen natuurlijk ook op. Voorheen dronk hij om de 3u, nu laat hij veel langer tussen. Gisteren ben ik hem na een slaapje van 2,5u wakker gaan maken omdat het toch al 4u geleden was dat hij gedronken had. Nadien heeft hij weer 2,5u geslapen. Tussen zijn 2 laatste voedingen heeft hij bij mij op de arm geslapen omdat hij toch nog te onrustig was om in bed te slapen (grote broer zou wakker worden). Gisteren heeft hij dus maar 5 ipv 6 voedingen gehad op een dag.
De nachten zijn nooit een probleem geweest. Hij krijgt zijn laatste voeding tussen 23u en 0u en wordt nu rond 5 à 6u wakker. Daarna slaapt hij tot 10u à 11u. Wat mij de kans geeft om ook nog een beetje te slapen en grote broer uit bed te halen en ontbijt te geven.

Hoe pak ik deze veranderingen het best aan. Laat ik hem gewoon zijn lange slaapjes doen en schakel ik over op 5 voedingen per dag? Of moet ik hem toch sneller wakker maken? Ik moet misschien wel vermelden dat hij ingebakerd slaapt en dat hij daardoor wel zeer vast slaapt en ik hem vroeger ook soms moest wakker maken om te voeden (de eerste weken, toen hij zeker nog gewicht moest bijkomen).
Ik vrees een beetje dat hij 's nachts meer wakker gaat zijn als ik hem overdag zoveel laat slapen en hij een voeding minder krijgt...
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar op de dag dat hij beter is beginnen slapen, heb ik zijn kamer meer verduisterd. Omdat hij 's nachts steeds later wakker werd en het buiten vroeger licht werd, werd het soms moeilijker om hem snel terug in slaap te krijgen. Nu is zijn kamer overdag ook donkerder, met nog een streepje licht dat binnen komt om de dag te benadrukken. Heb ik zijn kamer misschien te donker gemaakt?

Ik ben blij dat hij plots goed slaapt (en ik meer tijd en rust heb), maar de situatie maakt me toch ook weer een beetje onzeker.
Wat is jullie idee? Gewoon het ritme van de baby volgen? Of toch de slaapjes inkorten (max 2u of 2,5u)? Als ik hem laat doen zou hij gemakkelijk 3u slapen. Is dit normaal?
Mijn oudste zoon heeft lang enkel slaapjes gedaan van slechts 45min dus dit is nieuw voor mij 😁.

Marie

Marie

29-04-2020 om 16:33

heel gewoon - veel slapen

Eerste vraag, fles of borst?
Hoe zwaar is hij?

Verder even mijn eigen ervaring. Hier sliepen de meiden als baby juist heel veel. Eigenlijk van voeding tot voeding = om de vier uur. "Vroegah", was dat heel normaal, van slapen groeien babies, vraag maar aan je oma.
Wel geprobeerd om eerder te voeden (moest van kraamverzorgster), maar dat werkte dus helemaal niet.
Met 8 weken gingen ze van 6 naar 5 voedingen. De nachtvoeding ging er toen af.
Ze hadden toen al een schema van 7.00 11.00 15.00 19.00 23.00 (03.00 uur).
Flesjes gingen toen van 6x150 cc naar 5x180 water + poeder = 200 cc.

Ik zou zeggen: geniet lekker van dat slapen. Heb je lekker tijd voor zijn grote broer.

Nog een tip - laat hem lekker buiten in de kinderwagen slapen. Kun je lekker op pad met zijn allen en is nog gezond ook.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2020 om 18:13

Herkenbaar, maar...

Mijn dochter ging rond een week of 10 ook heel snel naar langer slapen en beduidend minder voedingen. Ze kreeg borstvoeding, volledig op verzoek.

Ik zou het, als hij op verzoek voeding krijgt, door hem aan laten geven. Maar met inbakeren heb je de kans dat hij langer doorslaapt en dan zou hij te weinig krijgen. Dus je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je hem minder ver/vaak inbakert.

Alin

Alin

29-04-2020 om 19:08 Topicstarter

Oef

Bedankt voor de reacties, ik ben blij dat dit toch normaal is. Ik dacht eerst dat hij misschien ziek aan het worden was. Het schema dat Marie aanhaalt is perfect het schema dat mijn zoontje nu volgt. Voorlopig laat ik hem slapen en als ik na 2u à 2,5u hoor dat zijn slaap minder diep wordt, ga ik hem wakker maken. En dat komt mooi uit. Alleen 's avonds is het nog even zoeken. Hij slaapt niet meer tussen de 2 laatste voedingen, tenzij op de arm. En dan is 4u wel lang voor hem om te overbruggen. We zien wel. Voorlopig blijf ik elke avond proberen om hem nog zelfstandig te laten slapen en wie weet lukt dat op een dag ook.

Triva

Triva

29-04-2020 om 22:46

prima ritme

en inderdaad veel baby's slapen slecht tussen 17-23 uur. Alleen daarom wilde ik een afwasmachine (die hadden we toen nog niet). Altijd gedoe met koken, met wie er moest eten met baby op de arm en wie er moest afwassen.

Verder zou ik hem helemaal niet wakker maken, hij moet gewoon 5 voedingen per dag en hij geeft juist aan dat hij daar aan toe is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.