Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby altijd rond 03.00 uur wakker

hallo iedereen,

dit is mijn eerste berichtje hier. Wat fijn om te lezen dat er zoveel ouders hier zijn om elkaar te ondersteunen. Ik hoop dat jullie mij ook wat tips en adviezen kunnen geven.

ik heb een zoontje (Thomas) van 4.5 maanden oud. Voorheen werd hij wel 6 of 7 keer per nacht wakker omdat hij dan zijn speentje verloren was of uit zijn mond had getrokken en niet meer zelf terug kon stoppen. Hij huilen. Wij ook wakker. Daarom hebben we pas geleden besloten om cold turkey stoppen met de speen. We hadden gelezen dat bij baby’s van zijn leeftijd dit de beste methode is. 
 
Sinds we dit hebben gedaan slaapt Thomas in de nacht goed door op één ding na….hij wordt elke nacht rond 03.00 uur wakker. Dan begint hij te huilen en de enige manier om hem stil te krijgen is door een flesje te geven. Al heb ik niet persé het idee dat hij echt honger heeft. Tijdens het flesje valt hij dan bijna weer in slaap, maar als ik hem dan wegleg is hij klaarwakker en gaat hij even liggen “praten” en lachen naar mij. Ik negeer hem dan zo veel mogelijk en gelukkig valt hij vrij snel weer in slaap.

Overdag slaapt hij trouwens sinds het weghalen van de speen moeilijk en kort. Het duurt heel lang om hem in slaap te krijgen. Hij is dan ook intens verdrietig als we hem in zijn bedje leggen. Hij is duidelijk moe maar blijft maar huilen en slaapt uiteindelijk bijna niet.

heeft iemand ervaring met het bovenstaande of tips over wat we nu het beste kunnen doen? Ik hoor het heel graag!

alvast bedankt. 


Bijtje82

Bijtje82

15-11-2022 om 06:34

Nachtvoeding is niet raar op deze leeftijd. En het is koud snachts, baby's worden dan soms wakker. 

Maar hij moet dus van zijn speen af, omdat jullie geen zin hebben om eruit te gaan?

tips wat je het beste kan doen? Fles geven en weer gaan slapen  als dat de manier is om hem stil en in slaap te krijgen, dan zou ik dat gewoon aanhouden. Stopt vanzelf een keer en met 4,5 maand is een nachtvoeding nog heel normaal. Ik vind het wel sneu overigens om zo ineens die speen weg te halen en dus te merken dat slapen overdag daardoor slecht gaat. Ik had die speen al lang weer terug gegeven in dat geval, want goed slapen is in mijn ogen erg belangrijk. Wij hebben speenknuffels aan de spenen gehangen en er 3 in bed gelegd zodat ze ze makkelijker kon vinden. Maar ik heb ook tijden gehad dat ik er 4-10 keer per nacht uit moest. Tja, ik heb het gewoon gedaan en ook dat ging over

Nachtvoeding is op deze leeftijd helemaal niet gek hoor. Je kan proberen om het af te bouwen 

Succes alvast, bij ons sliep ze pas met 14 maanden door...

ik zou 's nachts die fles geven en overdag in elk geval die speen weer. Tot een jaar zijn het zuigelingen, die hebben gewoon een zuigbehoefte.

ik denk dat je altijd 'last'  hebt van kinderen en baby's. Of het nu een speentje, flesje, krampjes, tandjes of ziekte is. Gebroken nachten horen nu eenmaal bij jonge kinderen. Hoe graag je omgeving of social media je wilt laten geloven dat zij wel de perfecte baby hadden. 

Met 4,5 maand is nachtvoeding volstrekt normaal, en nodig voor zijn ontwikkeling. Wat maakt dat je daaraan twijfelt, of het als last ervaart? 
En waarom is het speentje eerst aangeboden en daarna weer afgeleerd, welke beweegreden zit erachter? 

Dit topic maakt mij nog weer enthousiaster over een Co-sleeper. Lijkt me heerlijk om snachts gewoon te kunnen troosten of het speentje terug te kunnen doen zonder op te staan. Sorry TO daar heb je weinig aan verder.

Je zoontje zit ook precies in de 4 maanden slaapregressie. En die kan best nog even duren en erger worden (sorry to!). 
Meestal als ze tussen de 5 en 6 maanden zijn gaan ze leren om hun slaapcyclus van 45 min te koppelen en gaan ze vaak beter slapen. 
Wij zijn er net uit, de regressie. Was een hel. Maar inderdaad, ze slaapt nu in ene veel beter! 

Je kleine doet het dan toch super goed, snachts 1 keer om 0300 wakker worden, vorbeeldige Baby zeg ik, gewoon die fles geven om 0300 , hij heeft honger!
Qua speen vind ik persoonlijk 4.5 maand wat vroeg om zomaar af te leren, hij heeft nog zuig behoefte en het is een manier om zichzelf te troosten, nu dat je hem dat ontnomen hebt zal je dan zelf troost moeten geven, voor een baby van 4.5 maand kan je niet verwachten dat hij een perfect slaap ritme heeft overdag/ nacht en zich zelf dan ook nog gaat troosten, daar heeft hij mama of papa bij nodig.

Babys en peuters en kleuters veranderen, zo blijf je nog een poosje wel in wakkere nachten , kinderen zijn hier nu 5 en 6, en ik loop ook nog wel eens met wallen smorgens, het zijn fases , ze komen en gaan!

Ik vind het afleren van de speen geen enkel probleem. Juist prima en als het 's nachts helpt dan zou het overdag ook moeten helpen. Een speen geef je in mijn ogen alleen als je kind zijn duim wil pakken. Maar we vinden het allemaal wel makkelijk tegenwoordig tot een jaar of vier aan toe. Natuurlijk heeft een pasgeboren baby zuigbehoefte, als die dat niet had ging het dood. De vraag is of een speen nodig is. Ik vermoed dat die niet nodig is als je volledig op behoeft borstvoeding geeft (dus wellicht wel elk uur).

https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/al-even-bezig/fopspeen/

Ik denk dat je kindje het koud krijgt en dan wakker wordt en ja er kan altijd wel melk in. Zorg dat je kindje het warm heeft, de hele nacht en geef meteen die fles. Kijk ook wanneer je in de avond een papfles mag geven tegenwoordig.

Aiden schreef op 15-11-2022 om 08:24:

Ik vind het afleren van de speen geen enkel probleem. Juist prima en als het 's nachts helpt dan zou het overdag ook moeten helpen. Een speen geef je in mijn ogen alleen als je kind zijn duim wil pakken. Maar we vinden het allemaal wel makkelijk tegenwoordig tot een jaar of vier aan toe. Natuurlijk heeft een pasgeboren baby zuigbehoefte, als die dat niet had ging het dood. De vraag is of een speen nodig is. Ik vermoed dat die niet nodig is als je volledig op behoeft borstvoeding geeft (dus wellicht wel elk uur).

https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/al-even-bezig/fopspeen/

Ik denk dat je kindje het koud krijgt en dan wakker wordt en ja er kan altijd wel melk in. Zorg dat je kindje het warm heeft, de hele nacht en geef meteen die fles. Kijk ook wanneer je in de avond een papfles mag geven tegenwoordig.

Waarin praat je nu gelijk in uitersten? Tussen 4,5 maand en 4 jaar zit nog zoveel tijd, het is hier óf het ene, óf het andere. Daarnaast geeft To al aan dat ze geen borstvoeding maar flesvoeding geeft (in ieder geval snachts), dus om het daarover te hebben is overbodig. Jammer van je, want daarna geef je prima advies. 

Sterkte To, baby’tjes slapen nu eenmaal niet direct door, hoogstwaarschijnlijk ga je hier met fases nog wel een paar jaar last van hebben. 

Ik vind het jammer dat er hier zovelen kritiek hebben op het stoppen terwijl het kindje gewoon de hele nacht verder slaapt. Daar reageerde ik op. Prima juist dat ze gestopt is.

Aiden schreef op 15-11-2022 om 09:14:

Ik vind het jammer dat er hier zovelen kritiek hebben op het stoppen terwijl het kindje gewoon de hele nacht verder slaapt. Daar reageerde ik op. Prima juist dat ze gestopt is.

Maar overdag is het sindsdien een heel stuk slechter gegaan. Dat is toch ook van belang? Dat het kindje genoeg slaapt overdag. Niet alleen die nacht is belangrijk natuurlijk. In dat opzicht is het stoppen met de speen dus geen goede keus geweest lijkt me.

Maar leg je je kind na het nachtflesje terug in een koud bed? Als dat zo is - daar zou ik ook weer klaarwakker van worden. Dus baby eruit, warme kruik erin en na de fles vice versa.

Overdag slechter slapen is niet vreemd als hij 's nachts opeens zo goed doorslaapt.  Ik vind 1 keer wakker worden al goed doorslapen voor een kindje van 4,5 maand.

Hoe veel slaapt hij overdag? Hoe laat leg je hem savonds in z’n bedje? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.