Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby altijd rond 03.00 uur wakker


Je baby wordt ´s nachts één keer wakker, vraagt om een fles en slaapt vrij snel weer in na die fles. Ik begrijp het probleem niet.
Een nachtvoeding op die leeftijd is heel normaal. Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met hoe goed hij ´s nachts slaapt.

Feniks89

Feniks89

15-11-2022 om 09:59 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Even ter verduidelijking: ik heb er zelf geen “last” van dat Thomas nog een nachtvoeding nodig heeft. Ik zou wel de hele nacht voor hem kunnen opblijven als dat nodig was. Ik vroeg me alleen af of dit normaal is. Het is ook altijd specifiek rond 03.00 uur. Het is ons eerste kindje en afgaande op jullie reacties denk ik dat ik me bang heb laten maken door het consultatiebureau. Die zeiden laatst “je kindje slaapt nu al wel door neem ik aan en heeft geen nachtvoeding meer nodig toch?”. Daardoor voelde ik me ineens onzeker.

We kennen zelf meerdere ouders en hebben een slaapcoach gesproken die ook aanraden de speek nu weg te halen omdat Thomas er zo vaak wakker van wordt in de nacht. Dat is niet fijn voor hem en ook niet voor ons. We troosten hem en hij slaapt nog bij ons in de co-sleeper. Misschien staat niet iedereen achter deze beslissing, maar je moet wat proberen als ouders soms. 

Feniks89 schreef op 15-11-2022 om 09:59:

Bedankt voor jullie reacties. Even ter verduidelijking: ik heb er zelf geen “last” van dat Thomas nog een nachtvoeding nodig heeft. Ik zou wel de hele nacht voor hem kunnen opblijven als dat nodig was. Ik vroeg me alleen af of dit normaal is. Het is ook altijd specifiek rond 03.00 uur. Het is ons eerste kindje en afgaande op jullie reacties denk ik dat ik me bang heb laten maken door het consultatiebureau. Die zeiden laatst “je kindje slaapt nu al wel door neem ik aan en heeft geen nachtvoeding meer nodig toch?”. Daardoor voelde ik me ineens onzeker.

Ik neem aan dat hij elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat? Dan is dit zijn ritme, net als dat veel mensen´s ochtends altijd rond dezelfde tijd wakker wordt (zonder wekker/baby).

mijn baby heeft ook snachts rond dezelfde tijd aandacht/melk nodig.
het was een tijdje rond 4 uur, nu alweer een paar weken rond 3 uur.
Helemaal prima, wel gezellig juist zo’n momentje. En dan weer lekker slapen. Een nacht met maar 1 keer wakker worden, is een goede nacht.

De onzekerheid is herkenbaar maar het klinkt alsof jullie ontzettend goed bezig zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

15-11-2022 om 11:22

Raar dat een consultatiebureau zulke uitspraken doet. Die weten doorgaans wel beter.

Bijtje82 schreef op 15-11-2022 om 11:22:

Raar dat een consultatiebureau zulke uitspraken doet. Die weten doorgaans wel beter.

Nou inderdaad! 

Lekker niks van aantrekken hoor als je kindje niet volgens hun regeltjes gaat. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. 

Laat je niet gek maken. Hij doet het zo te horen hartstikke goed. Ik zou voorlopig nog ff die nachtfles geven en als hij daar over een paar maanden zelf nog niet mee gestopt is, proberen af te bouwen.

Bijtje82 schreef op 15-11-2022 om 11:22:

Raar dat een consultatiebureau zulke uitspraken doet. Die weten doorgaans wel beter.

In mijn tijd gaf het CB wel vaker rare adviezen. Kwestie van het ene oor in, en het andere weer uit. Maar TO wordt er blijkbaar onzeker van, snap ik ook, maar onterecht.

Pimpelmees67 schreef op 15-11-2022 om 12:28:

[..]

In mijn tijd gaf het CB wel vaker rare adviezen. Kwestie van het ene oor in, en het andere weer uit. Maar TO wordt er blijkbaar onzeker van, snap ik ook, maar onterecht.

Bij mij ook en daarom noemen wij het ook het consternatiebureau. 

Bijtje82

Bijtje82

15-11-2022 om 15:10

Pimpelmees67 schreef op 15-11-2022 om 12:28:

[..]

In mijn tijd gaf het CB wel vaker rare adviezen. Kwestie van het ene oor in, en het andere weer uit. Maar TO wordt er blijkbaar onzeker van, snap ik ook, maar onterecht.

Jawel, maar een CB die zo stellig is dat het raar is dat een baby nog niet door slaapt. Dat vind ik eigenlijk nog gekker dan andere vage adviezen. 


Rosehip schreef op 15-11-2022 om 09:52:

Je baby wordt ´s nachts één keer wakker, vraagt om een fles en slaapt vrij snel weer in na die fles. Ik begrijp het probleem niet.
Een nachtvoeding op die leeftijd is heel normaal. Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met hoe goed hij ´s nachts slaapt.

Dit. En hem nu al per se van die speen af willen hebben vind ik ook onzin. 

En trouwens, ik lig zelf ook elke nacht rond 3 à 4 uur een tijdje wakker. Ben benieuwd wat het cb daarvan vindt

MissJones schreef op 15-11-2022 om 18:11:

En trouwens, ik lig zelf ook elke nacht rond 3 à 4 uur een tijdje wakker. Ben benieuwd wat het cb daarvan vindt

Zolang je van de nachtfles af bent is er niks aan de hand 🤣

Ysenda schreef op 15-11-2022 om 14:21:

[..]

Bij mij ook en daarom noemen wij het ook het consternatiebureau.

Dit dus.  Mijn zus en ik kregen verspreid over 6 jaar 4 kinderen en zijn daarmee bij hetzelfde consternatiebureau geweest.

De slaap en voedingsadviezen liepen erg uiteen. Voor de grap hebben we een keer al die adviezen naast elkaar gelegd en vergeleken. Wat ons vooral opviel was de tegenstrijdigheden in de voortschrijdende inzichten. Soms 180 graden de andere kant op en een jaar later weer terug. 

De oudste van mijn zus en van mij MOESTEN nog een nachtvoeding tot ze 9 maanden oud waren.  Dat hadden ze ECHT nodig. Die van mijn zus werd daar ook zelf wakker voor,  die van mij moest ik wakker maken en dan dronk ze de fles soepel leeg,  niks aan de hand. 

 De tweede van mijn zus mocht een nachtvoeding als hij daar behoefte aan had een als hij doorsliep dan niet en mijn jongste moest ik weer echt die nachtvoeding geven. Met 4-5 maanden was hij er klaar mee maar echt hij had het zo nodig volgens het consternatiebureau. Dus dat ging als volgt:

Wekker zetten,  flesje maken,  baby wakker maken, koude natte washand bij de hand om te proberen hem wakker te houden om die fles erin te gieten. Zat ik in de nacht een uur te tobben met dat kind dat niet wilde drinken maar wilde slapen. Na een week ben ik er mee gestopt, niemand werd er blij van. Bij het bureau jokte ik dat hij die fles nog kreeg.

Over gebruik van speentjes kan ik weinig zeggen,  na een maand of 3 waren ze daar klaar mee,  spontaan. In die tijd moesten ze slapen met speen dat zou goed zijn om wiegendood te voorkomen maar ja ik kon ze niet met duc-tape vastplakken om te voorkomen dat ze hem uittuften. En de hele nacht met mijn vinger die dingen in hun mond houden was ook geen optie. 

Moraal van dit verhaal: Volg je gevoel en laat je niet gek maken die het consternatiebureau.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.