Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby drinkt slecht tijdens en na voeding

Hoi! 

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar hoop op wat herkenning en misschien wat adviezen.

Mijn baby is 4 weken oud en geboren na een goede zwangerschap en zware bevalling. Ze had in het vruchtwater gepoept en was daardoor de eerste dagen misselijk. In de kraamweek spuugde ze wel wat, maar niet extreem. Ik kolf de borstvoeding en geef het in een fles. Af en toe krijgt ze een flesje nutrilon 1 kunstvoeding omdat ze dan meer vraagt dan in produceer. Langzaamaan ben het kolven aan het afbouwen omdat ik het te intensief vind worden in de nachten nu mijn vriend weer werkt.

Vorige week begon ze steeds vaker te huilen op de helft van de fles en kregen we met moeite de andere helft er nog in. Later dronk ze nog maar kleine beetjes van zo’n 30 cc en was daarna al overstuur. Ontroostbaar huilen, overstrekken, fles weigeren, trappen met beentjes.
We dachten misschien een sprongetje. Afgelopen weekend ging het weer wat beter. Ik gaf toen wel weer meer afgekolfde borstvoeding en weet niet of dat ermee te maken heeft. Nu loopt mijn borstvoeding al erg terug en geven we voornamelijk kunstvoeding. Na het weekend werd het weer erger. Vooral ‘s nachts vond ik het erg extreem. Weer ontroostbaar huilen, overstrekken, etc. En het lijkt na mijn inzien erger nadat er een boertje is gekomen en ze laat ook veel windjes dan. Ontlasting heeft ze iedere dag wel een keer. Ik heb deze hele week nauwelijks geslapen omdat ze vaak opnieuw komt voor een voeding en telkens maar weinig drinkt en het lang duurt voordat ze rustig is.

Maandag ga ik naar de cb arts en het dan ook bespreken. Heb ook al een verpleegkundige gesproken maar daar kom ik niks mee verder.

We hebben ook al Sab simplex geprobeerd voor krampjes maar dat heeft ook weinig effect. Er komt wel meer lucht uit maar ze reageert nog hetzelfde. En ook voeden we haar zoveel mogelijk rechtop, maar ook dat maakt niet veel verschil.

Ze heeft ook geen spruw. Maar mijn gevoel zegt echt dat er iets is dat haar heel erg pijn doet. Ik hoop dat iemand hier iets van herkent, want ik word er moedeloos van..


wat ik wel meekreeg over de voeding dat het het beste is om een van de 2 te doen en niet allebei, dus 1 soort voeding. Maar mss zeggen anderen  met ervaring wel dat dat onzin is, kben geen deskundige.
 
Maarja waarom heeft ze zo'n pijn of last dat ze niet genoeg drinkt idd ?

Miss lactose intolerantie? 

Ik weet wel dat het de eerste weken normaal kon zijn dat de kleine buikkrampen krijgt omdat het moet wennen aan voeding.. maar of dat ook echt 4 weken duurt zoiets durf ik ook niet echt te zeggen..
Mijn zoontje had er toen de tijd in ieder geval wel last van buikkrampen. 

 ik kan helaas alleen maar mee gissen maar niet echt advies geven 😬

Ik cb kan jullie vast helpen, en dan hopelijk kan het snel verholpen worden of de oorzaak gevonden worden, maar ik weet zeker dat dat wel goed zit dat hun advies voor jullie hebben.

Succes🧡

Hoi, wat sneu dat ze zo’n last lijkt te hebben van de melk. Zou het voor jou een mogelijkheid zijn om je eigen productie weer op te schroeven? Begrijp dat het zwaar is, met name ‘s nachts, maar al met al levert dat dan minder gedoe uiteindelijk op en een tevreden baby? Weet niet of het haalbaar is, ook straks al je weer gaat werken maar eigen melk zo lang mogelijk kan dit soort problemen verhelpen.

zou het een (koe)melk allergie kunnen zijn?
Omdat ze beter dronk in het weekend toen je afgekolfde bv gaf?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-09-2021 om 19:36

Heeeeel herkenbaar. Vraag om Pepti! 

Lampje279

Lampje279

02-09-2021 om 20:36 Topicstarter

Bedankt voor de reacties! 
Of het koemelk allergie zou kunnen zijn weet ik niet. Ik weet niet hoe zich dat uit eigenlijk. Krijgen ze dan geen uitslag enzo? En krijgen ze via borstvoeding ook geen koemelk binnen? Bij de borstvoeding huilt ze ook wel, maar drinkt ze wel meer.
Ik zit er inderdaad wel over te denken om de productie maar weet op te schroeven, want nu slaap ik helemaal niet. Dan misschien nog een uurtje. Maar ik ben net over een borstontsteking heen wat echt ellendig was en het afbouwen ging net beter. Maar als dit beter is dan doe ik dat natuurlijk wel. 
Ik had het consultatiebureau van de week wel gebeld, maar zij denkt dat het komt omdat wij aan elkaar moeten wennen en dat het een heftige bevalling was enzo. Maar daar heb ik niet veel aan helaas. Hopelijk maandag wel aan de consultatiebureau arts. 

Lampje279 schreef op 02-09-2021 om 20:36:

Bedankt voor de reacties!
Of het koemelk allergie zou kunnen zijn weet ik niet. Ik weet niet hoe zich dat uit eigenlijk. Krijgen ze dan geen uitslag enzo? En krijgen ze via borstvoeding ook geen koemelk binnen? 


Nee hoor, als jij koemelk drinkt, komt die samenstelling niet hetzelfde in jouw melk. Melkallergie wordt meestal lactose allergie bedoeld wat betekent dat de baby geen enzymen heeft om te verteren. Dat komt bij zulke jonge kinderen niet voor eigenlijk. Wel melkeiwitallergie. Het handige van moedermelk is, is dat het heel mild is voor de darmen van zuigelingen. Die eiwitten zijn precies wat de babydarmen aankunnen, als het ware. Je zou kunnen proberen je productie wat op te schroeven en kijken hoe het gaat? Dan weet je in ieder geval wat meer en kun je aan de hand daarvan beslissen.

je kunt ook advies vragen aan een lactatiedeskundige.

Hoe behandel je de spruw? Die kan behoorlijk hardnekkig zijn namelijk.

Wat voor fles en speen gebruik je? Krijgt ze veel valse lucht binnen? Ik zie goede ervaringen met de Dr. Brown fles om me heen (was er destijds toen mijn kinderen baby waren nog niet, maar was wel wat voor ze geweest).

Wellicht heeft jullie kleintje last van "verborgen reflux"?

over ontlasting. Destijds raakte onze meiden vreselijk verstopt van de Nutrilon. Van Johannesbroodpitmeel werd het erger. Toen overgestapt op Similac en ze kon weer poepen en had geen buikpijn meer. Geen flauw idee of dat tegenwoordig nog verkocht wordt.
Maar overstappen op een andere voeding wil ook wel eens helpen.
Maar borstvoeding is natuurlijk wel het beste. Al geprobeerd om haar weer "live" te laten drinken?

Meer tips en adviezen over borstvoeding vind je ook hier:
www.borstvoeding.com

Hopelijk gaat het gauw weer beter. Ik weet hoe machteloos je je kunt voelen als je kindje zich niet goed voelt.

Lampje279

Lampje279

02-09-2021 om 21:31 Topicstarter

Marie111 schreef op 02-09-2021 om 21:04:

je kunt ook advies vragen aan een lactatiedeskundige.

Hoe behandel je de spruw? Die kan behoorlijk hardnekkig zijn namelijk.

Wat voor fles en speen gebruik je? Krijgt ze veel valse lucht binnen? Ik zie goede ervaringen met de Dr. Brown fles om me heen (was er destijds toen mijn kinderen baby waren nog niet, maar was wel wat voor ze geweest).

Wellicht heeft jullie kleintje last van "verborgen reflux"?

over ontlasting. Destijds raakte onze meiden vreselijk verstopt van de Nutrilon. Van Johannesbroodpitmeel werd het erger. Toen overgestapt op Similac en ze kon weer poepen en had geen buikpijn meer. Geen flauw idee of dat tegenwoordig nog verkocht wordt.
Maar overstappen op een andere voeding wil ook wel eens helpen.
Maar borstvoeding is natuurlijk wel het beste. Al geprobeerd om haar weer "live" te laten drinken?

Spruw is naar gekeken en dat heeft ze niet ook niet gehad.

We gebruiken de dr Brown flessen. Ja se krijgt soms wel lucht binnen wanneer ze heel gulzig drinkt of onrustig is. Dat is ze niet elke keer.

Verborgen reflux heb ik ook aan gedacht en dat dacht de osteopaat ook, maar we hebben haar bedje al schuin staan en zetten haar al goed rechtop tijdens het drinken. Maar weet niet zeker of dat het is. 

Ik zou graag ‘live’ voeden. Heel vaak geprobeerd maar mijn tepels zijn niet echt geschikt. Zijn plat en mijn dochter is erg ongeduldig en hapt niet goed aan. Eigenlijk was dat zo frustreren voor haar en voor mij dat ik dat niet meer wil. 

Lampje279

Lampje279

02-09-2021 om 21:34 Topicstarter

Zussie schreef op 02-09-2021 om 21:01:

[..]

Nee hoor, als jij koemelk drinkt, komt die samenstelling niet hetzelfde in jouw melk. Melkallergie wordt meestal lactose allergie bedoeld wat betekent dat de baby geen enzymen heeft om te verteren. Dat komt bij zulke jonge kinderen niet voor eigenlijk. Wel melkeiwitallergie. Het handige van moedermelk is, is dat het heel mild is voor de darmen van zuigelingen. Die eiwitten zijn precies wat de babydarmen aankunnen, als het ware. Je zou kunnen proberen je productie wat op te schroeven en kijken hoe het gaat? Dan weet je in ieder geval wat meer en kun je aan de hand daarvan beslissen.

Oke interessant! Ja ik ga ook proberen het weer op te schroeven. Eerst maar eens zien dat ze weer wat rustiger en tevreden is tijdens en de voedingen. 

Het is inderdaad vreselijk om je kind zo overstuur te zien. Gaat door merg en been

Zussie schreef op 02-09-2021 om 21:01:

[..]

Nee hoor, als jij koemelk drinkt, komt die samenstelling niet hetzelfde in jouw melk. Melkallergie wordt meestal lactose allergie bedoeld wat betekent dat de baby geen enzymen heeft om te verteren. Dat komt bij zulke jonge kinderen niet voor eigenlijk. Wel melkeiwitallergie. Het handige van moedermelk is, is dat het heel mild is voor de darmen van zuigelingen. Die eiwitten zijn precies wat de babydarmen aankunnen, als het ware. Je zou kunnen proberen je productie wat op te schroeven en kijken hoe het gaat? Dan weet je in ieder geval wat meer en kun je aan de hand daarvan beslissen.

Een kind met koemelkallergie kan wel degelijk reageren op borstvoeding. Zodra ik koemelk dronk of yoghurt at, merkte ik dat meteen aan mijn zoontje. Als een kind klachten heeft die bij een koemelkallergie horen, is ook het eerste advies dat moeder op dieet gaat (geen koemelk en geen soja). Als er borstvoeding wordt gegeven natuurlijk.

Het klinkt toch als een allergie en het zou een koemelkallergie kunnen zijn. Iedereen reageert er anders op en er hoeft zeker niet altijd uitslag/eczeem te zijn. Ik zou koemelkvrije voeding vragen aan de arts om te kijken of dit helpt.

wanneer je na cb gaat gwn even goed bespreken en laat merken dat je niet genoegen neemt met het ligt aan aan elkaar wennen..
Jij bent de moeder, jij voelt je kind aan en maakt haar 24/7 mee, jij voelt aan dat er iets niet klopt en dat ze pijn heeft en dat je graag wilt dat dat onderzocht wordt wat het is, basta,  zoals ik al zei jij bent de moeder en jij voelt dat er iets niet klopt en hoeft niet genoegen te nemen met het advies van alleen wennen aan elkaar.
Wees daar strikt in op zo'n moment dat doe ik ook, want dat flikken ze bij meer hoe goed bedoeld ook en vaak hadden moeders gelijk dat er meer aan de hand was inclusief ik zelf. 

Jij voelt je dochter goed aan.

Lampje279 schreef op 02-09-2021 om 21:31:

[..]
Ik zou graag ‘live’ voeden. Heel vaak geprobeerd maar mijn tepels zijn niet echt geschikt. Zijn plat en mijn dochter is erg ongeduldig en hapt niet goed aan. Eigenlijk was dat zo frustreren voor haar en voor mij dat ik dat niet meer wil. 

Geen idee of het in jouw geval een optie is maar er bestaan tepelhoedjes, speciaal voor het door jou beschreven probleem.
Verder zou het ook nog kunnen helpen om een lactatiekundige of de vroedvrouw eens mee te laten kijken naar het aanleggen. Misschien dat daarmee nog winst te behalen valt.

Ik hoop dat ik het gewoon mag zeggen maar het hoort er ook wel bij he bij zo'n kleintje...?
Ontwikkeling van de darmpjes gaat verder na de geboorte, het wennen aan de kunstvoeding hoort er dan ook bij mijn inziens.
Bij mijn beide kinderen vond ik het vanaf 4 weken tot een week of 10 pittig met de huilpieken (en ja ook overstrekken, kleine beetjes drinken)
Daarbij, alle kindjes hebben in het begin een soort reflux omdat het maagklepje nou eenmaal nog niet helemaal sluitend is, ook daar gaat eventjes overheen.

Bij mijn oudste was er later wel degelijk nog wat onderliggends en daarom ook goed dat je hulp en advies blijft vragen (al had ik persoonlijk niks aan het cb, echt zelf stappen moeten maken naar andere professionals dus hoop bij jouw wel dat cb helpend is!)
Het gaat voorbij, en juist als er wel iets onderliggends is, nogmaals, goed dat je kijkt naar je kindje en je onderbuik gevoel blijft volgen. Desondanks, het is gewoon moeilijk en soms weet je gewoon niet en kom je niet precies te weten wat het nou maakt dat ze zo kunnen zijn met momenten....

Heb je al een lactatiekundige mee laten kijken? Kan ook via online consult momenteel als je dat prettiger vindt. 

Onze oudste reageerde op koemelk dus heb jaar koemelkvrij gegeten. Mijn eigen darmen bleken het daar ook stuk beter op te doen trouwens. Hij had niet echt uitslag, alleen op zijn wangetjes. Wel heel onrustig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.