Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby drinkt (te?) weinig

Ik had het al verwacht, maar gisteren heeft man op zijn kop gekregen op het CB over het drinken van zoon (zelf vonden we ook al dat hij wel erg minimaal drinkt). Maar, nauwelijk tips over wat we anders kunnen doen, vandaar mijn vraag hier.
Zoon is 11 maanden en sinds we gestart zijn met bijvoeden met ongeveer 5 maanden een flinke eter. Zijn menu ziet er ongeveer zo uit:
7.30 uur pap van 180cc opvolgmelk en wat slokjes water
9.30 uur stukjes fruit (bijvoorbeeld een banaan) en wat slokjes sap
12.00 uur 2 boterhammen en slokjes halfvolle melk
15.00 uur Iets van soepstengel, koekje en lauwe thee
18.00 uur Een flinke prak warm eten en daarna 100 cc yoghurt en bij het eten en na het eten halfvolle melk

Sinds het begin van onze vakantie weigert zoon het drinken van opvolgmelk, nadat de melk op vakantie een hele andere smaak had. Als hij nu de fles ziet is het al huilen en opvolgmelk uit een beker drinkt hij ook niet. Zelfs niet als we gewoon de melk aanbieden die hij goed heeft gedronken. Vandaar dat we zijn overgestapt op halfvolle melk.
Drinken bieden we aan of in een Tommy Tippee tuitbeker of in een oefenbeker van Difrax. Zoon neemt een paar slokjes per eetmoment en draait vervolgens beslist zijn hoofd weg. Ik heb wel het idee dat hij het drinken dat we geven lekker vindt, maar hij hoeft er gewoon niet veel van.
Alles bij elkaar drinkt zoon rond de 250cc per dag. Sinds hij geen opvolgmelk meer wil is de fles 's avonds ook vervallen. Daar dronk hij tot een maand geleden vaak nog wel 150cc uit.
Tja, wat nu... Aan de ene kant maak ik me er wel zorgen over, aan de andere kant zie ik dat zoon blij en vrolijk is en goed groeit en meestal heeft hij twee keer per dag zachte ontlasting. En op momenten dat ik me gerustgesteld voel denk ik dat zoon hier blijkbaar genoeg aan heeft. Zou ik me meer zorgen moeten maken? En hebben jullie tips over hoe we er meer vocht in kunnen krijgen?
Maanve

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

22-09-2011 om 13:30

Maanve

Kijk even in het draadje van Massi bij de kleuters. Misschien kun je daar nog tips uithalen die voor baby's van nut zijn. Zoals 'nat' eten, bijvoorbeeld.
Overigens zou ik me van op de kop krijgen door het CB heel weinig aantrekken. Zolang je inderdaad niets merkt van nadelige gevolgen (obstipatie, ingevallen fontanel, druilerig kind) zit het volgens mij wel goed.

anna

anna

23-09-2011 om 00:54

Ja, elk land anders

Hier zei ze op CB dat als zoon 300-400 cc per dag opvolg melk binnen kreeg, dat dat genoeg was (gebeurd echt niet, ben bezig met afbouwen bv). En hij is maar 8 maanden. Dat de jouwe geen fles meer wil is eigenlijk toch goed? Ze raaden het hier echt af na 12 maanden. Ik zou me geen zorgen maken als hij gezond en gelukkig is, als hij dorst heefd drinkt hij heus wel.
Ik heb Massi's draadje niet gelezen, maar op CB zei ze ook dat als hij niet alles "dronk", dat ik het dan door z'n eten kon roeren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

23-09-2011 om 08:58

Te weinig

Wat was volgens het CB het probleem? Te weinig vocht of te weinig opvolgmelk?

Qua vocht lijkt me (gezien jouw omschrijving) niet dat het kind 'te' weinig krijgt. Functioneert prima en qua plasen/poepen gaat het ook goed. Lijkt mij dus geen probleem.

Qua opvolgmelk denk ik dat het probleem ook niet heel groot kan zijn. Over een maand is ie een jaar en dan is het advies om helemaal geen opvolgmelk meer te gebruiken. Zal hij die laatste maand vast wel op 180 cc per dag doorkomen.

Als ik tel kom ik trouwens boven de 250 ml per dag uit. Alleen de pap en de yoghurt samen is al 280ml.

Meer van de praktische kant, als je toch meer vocht wil aanbieden zou ik het zoeken in soep, waterijsjes, yoghurt tussendoor, vochtige groenten (komkommer) etc.

Kari1

Kari1

23-09-2011 om 19:53

Pffff

wat een onzin. Hij is bijna een jaar, dan vervallen de adviezen over opvolgmelk en mag het ook halfvolle zijn (en vit. D). Jullie zijn iets eerder, moet kunnen.
Als hij tevreden is en goed poept en plast dan is er niets aan de hand. Een gezond kind laat zich echt niet uitdrogen, als hij behoefte heeft aan meer vocht dan neemt hij dat wel.
Wat zuivel betreft, dat krijgt hij ook. Als je denkt dat dat wat krap is kun je evt. nog een keer een bekertje of kommetje yoghurt extra geven. En wil hij dat niet dan niet.
Kari

Maanve

Maanve

23-09-2011 om 20:15 Topicstarter

Meer gaat er ook niet in

Tja, ik weet niet precies of ze vinden dat hij sowieso te weinig vocht krijgt of vooral te weinig opvolgmelk. Man ging met een flinke dosis tegenzin naar het CB (hij wil liever alleen gaan voor inentingen en verder niet) en heeft het aangehoord. Man laat het van zich afglijden en ik maak me vervolgens lichtelijk zorgen .
Zoon eet inderdaad wel een flink bord pap, maar dat kan ik toch niet met vocht meerekenen omdat het wel redelijk vast voedsel is? En vanmiddag heeft hij brood gekregen gedoopt in soep. Ik heb risotto voor hem gekookt, dus dat is ook wel vochtig eten. De tip van een extra keer yoghurt tussendoor, ook voor de hoeveelheid melkproducten, neem ik mee.
Ik vind de geruststelling in elk geval fijn. Zolang ik geen duidelijke tekenen van uitdroging merk (obstipatie, sufheid?) en we vaak geneog drinken aanbieden, vertrouw ik er maar op dat zoon zelf zorgt dat hij genoeg vocht binnenkrijgt.
Bedankt! Maanve

Nee hoor, pap telt vol mee

Dat zei de cb-dame tegen mij. Echt hoor.
Ik zou zo maar vertrouwen op jouw vertrouwen verder!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.