Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
liora

liora

05-02-2009 om 20:45

Baby en groter kind en vakantie

Hallo allemaal,

Ik ben nu zwanger van mijn tweede en lig regelmatig 's nachts wakker van hoe het straks allemaal zal gaan. Vandaar mijn bericht, ook al loop ik nog erg op de zaken vooruit.
Ik ben 1 juli uitgerekend, mijn zoon is dan net 6 jaar. De vakantie begint rond die tijd.
Zoon kan in de vakantie hele dagen naar de naschoolse. Dit vindt hij meestal erg leuk, en voordeel is dat er geen stricte begin- of eindtijd is, dus makkelijker dan als er school zou zijn.
Ik zal zeker de eerste 2 weken (denk ik) anderen nodig hebben om hem te brengen en halen (heb geen partner). Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd lukt, en dat soms zoon toch thuis blijft.
Sowieso is hij tijdens vakantieweken op woensdag thuis en in het weekend.
Nu is mijn vraag: ga ik dat trekken of is het heel onhandig straks? Ik bedoel, kan ik mijn oudste in het begin wel genoeg aandacht geven en zo.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

05-02-2009 om 20:53

Ervaring

Ik heb dan wel niet dezelfde ervaring (ben niet alleen), maar ik had na de geboorte van onze tweede juist veel tijd voor de oudste. Aan het eind van de zwangerschap kon ik niet veel meer met hem doen en speelde hij veel buiten terwijl ik er bij zat. Na de geboorte (was snel en ik was snel weer op de been) heb ik veel met hem geknutseld en spelletjes gedaan, toen de tweede een maand of 4 was en minder sliep vond ik het veel drukker dan eerst. Maar alles hangt natuurlijk af van je bevalling en van je kindje.

Komt vast goed

Het hangt natuurlijk erg af van de bevalling en hoe snel je er weer bovenop bent. Ik denk dat het goed is om je zoontje goed uit te leggen dat je de eerste week als de baby er is veel in bed ligt. Daar schrokken die van mij namelijk nogal van, maar die waren wel kleiner. Daarna heb je best wel tijd voor de oudste. Baby slaapt immers veel aan het begin.
Succes!

Hoe zelfstandig is je zoon?

Liora, ik kan me je zorgen heel goed voorstellen. Die eerste weken na de bevalling moet je het gewoon wat rustig aan doen en een pasgeboren baby sleep je liever niet te veel mee. De aanvangstijden van school vallen ook helemaal niet samen met de voedingstijden van je baby, enz. Je schrijft dat je zoon 6 is. Hoe ver wonen jullie van school? Kan hij eventueel zelfstandig gaan of is dat nog een stapje te ver? Als de school niet te ver is, zou je hem in de weken voor de bevalling misschien kunnen leren waar hij op moet letten op de route. Als er dan een keer niemand is om hem te halen of brengen, zou hij alleen kunnen gaan.

Ook is mijn ervaring dat er in je omgeving veel mensen (buren) zijn van buiten je kringetje die hulp aanbieden als je zwanger bent. Ook van mensen waarvan je het eerst niet had verwacht. Misschien kun je daar een beroep op doen?

Succes ermee en niet teveel piekeren in die slapeloze uurtjes!

Chris

Asa Torell

Asa Torell

06-02-2009 om 09:24

Makkelijk

Ik zou echt op alle fronten voor het gemak voor jezelf en de baby gaan. Een dagje meer de deur uit voor zoon is vast minder erg dan een gestresste moeder. Die afwisseling van 4 om 3 lijkt me precies goed eigenlijk.
Hier de eerste anderhalve week trouwens ook haal-en breng hulp gehad ivm. late werkuren man. Mensen vonden het heel leuk om een keertje te helpen! En dat terwijl man het in principe ook had kunnen oplossen door eerder van werk weg te gaan. Dus dat zal in jouw geval vast helemaal geen punt zijn voor eventuele helpers. Ik zou dat zeker van te voren alvast eens polsen.

Twee dingen

Onze oudste was op een maand na 4 jaar toen de jongste werd geboren. Hij vond het heel gek dat ik een week in bed lag en was daardoor van slag. Hij was ook niet bij me uit de buurt te slaan. We hebben hem gewoon twee dagen naar de kinderopvang gebracht, zodat hij in zijn eigen ritme bleef. Fysiek was ik heel snel weer opgeknapt, zodat ik hem na twee weken al zelf kon ophalen. (mijn schoonmoeder paste op de jongste) Wat het verdelen van aandacht betreft; tja, dat is even zoeken naar een ritme. Ik heb het geluk dat oudste dol is op knutselen en buiten in de tuin werken, waardoor hij zich niet belemmert voelt door het vele slapen van zijn broertje. Is het slecht weer en slaapt de baby, dan gaan we knutselen of puzzelen of zo en is het mooi weer, gaan we lekker de tuin in of fietsen door de straat. Iedere vijf minuten of zo ga ik even luisteren of jongste nog slaapt.

En we komen even niet meer zoveel buiten de deur. Maar daar heeft hij niet zoveel last van, ik misschien meer dan hij.... Maar dat is het eerste jaar nu eenmaal even aanpoten, baby slaapt veel en oudste past zich aan de jongste aan.

Toen de eerste drie maanden erop zaten, zaten we lekker in een ritme. En ja, je zal regelmatig hulp van anderen moeten vragen. Mijn ervaring is dat men dit helemaal niet erg vindt!

Linda

liora

liora

06-02-2009 om 13:39

Alles

Hoi allemaal,

Ik lig in eerste instantie wakker van het halen en brengen, en dat wordt volgens mij eigenlijk veroorzaakt door een algeheel schuldgevoel naar mijn oudste dat ik zijn leven binnenkort geheel en al ga omgooien.

Hij kan zeker niet zelf naar school, en de naschoolse is nog verder! Het betreft vooral de naschoolse, tenzij ik een paar weken te vroeg beval.

Ik heb in mijn omgeving wel wat mensen die kunnen helpen, maar kinderen van school wonen niet in de buurt. Bovendien, tijdens de vakantie zullen toch veel mensen op vakantie zijn.

Ik ga er vanuit als ik een normale bevalling heb, dat ik zeker na 2 weken weer zelf kan halen en brengen. Baby moet wel mee, maar gelukkig zit je met naschoolse niet met stricte tijden.

Het is meer dat het me nooit gaat lukken voor 2 weken mensen te vinden die willen halen en brengen, dus hij zal weleens een dagje thuis blijven, en dan vraag ik me af of dat wel te doen is voor mij...

Ik wil wel mensen polsen, maar nu is nog te vroeg. Dan krijg ik heel vrijblijvende antwoorden.

Bedankt voor jullie reacties alvast, en andere input is nog steeds welkom!!

Liora

Biene M.

Biene M.

06-02-2009 om 13:58

Aanbod

Dag Liora,

In de eerste drie weken van de zomervakantie kan ik je zoontje op woensdagen van en naar de bso halen en brengen. Dan moeten we alleen voor die tijd eens regelen dat we kennis maken, maar dat kan wel als je met verlof bent, toch?

Algemene tips heb ik helaas niet.

Groetjes!

liora

liora

06-02-2009 om 14:43

Biene

Hoi Biene,

Dank voor je aanbod, maar woensdag heeft hij dan weer geen bso. alhoewel ik een dagje zou kunnen ruilen natuurlijk.... Fijn, dank je!!

Groetjes,

Liora

Biene M.

Biene M.

06-02-2009 om 16:28

Anders zet ik het aanbod om in op woensdag zoon even meenemen naar de speeltuin of het park, zodat jij een dutje kunt doen!

liora

liora

06-02-2009 om 16:59

Biene

Joepie!!

En het contact gaan we zeker regelen, kijk er al naar uit!

Smile!

Ik zit hier met een big smile. Wat lief Biene!

Moet je kijken, Liora, als "wildvreemden" op een forum al zoiets liefs aanbieden, dan moet dat toch goed komen?

Bespreek je zorg, zoals je dat hier ook doet, met de ouders op school, buren en weet ik veel wie. Als iedereen nou een keertje iets met / voor jou of je zoon wil doen in die periode, ben je uit de brand!

Prettige zwangerschap gewenst

Marlies

May

May

07-02-2009 om 19:20

Meeting?

Biene en Liora, waren jullie niet allebei op de meeting?

Biene M.

Biene M.

07-02-2009 om 22:03

Ja May, we hebben nog even met jou aan tafel gezeten (Damajo zat tussen ons in).

May

May

08-02-2009 om 11:41

Oke

Dan had ik het toch goed. Leuk dat daar zulke afspraken uit voortkomen...

liora

liora

08-02-2009 om 12:18

Inderdaad

Hoi May,

Inderdaad heel leuk! En Biene had het zelfs al aangeboden voordat we elkaar in real life hebben ontmoet.
Dit forum is heel bijzonder!

Liora

Roos

Roos

08-02-2009 om 21:15

Hulp

Mijn ervaring is dat mensen echt graag anderen willen helpen, ze moeten het alleen wel weten. Is er geen mogelijkheid dat je een briefje ophangt op de bso of er iemand is waar hij mee kan meerijden? Kleine moeite voor veel mensen.
Roos

Mayte*

Mayte*

10-02-2009 om 10:37

Schuldgevoel

Hoi Liora,

We zitten in precies dezelfde leeftijdscategorieën straks. Mijn dochter wordt eind juni 6 en de baby komt begin augustus. Mijn dochter is he-le-maal lyrisch van het feit dat er straks weer een broertje of zusje komt. Ik zie dan ook niet op tegen de vakantietijd met baby en haar om me heen. Ik denk dat ze erg betrokken zal zijn bij de baby. En dat we genoeg tijd hebben om, als de baby slaapt, samen dingen te doen. Bovendien heeft mijn dochter nu een leeftijd dat ze zich ook erg goed alleen kan vermaken.

Daarnaast kan ik altijd wel moeders van vriendinnetjes inschakelen voor een middagje spelen. Heeft je zoontje al wat vriendjes met leuke moeders? Wie weet kan je het tegen de tijd dat de vakantie er aan komt gewoon eens voorleggen aan die moeders. Heb je misschien ook familie of vrienden waar je zoontje eventueel af en toe kan spelen of zelfs logeren in de vakantieperiode?

Als je een beetje vlot herstelt van de bevalling is het halen en brengen naar de NSO volgens mij ook niet zo'n probleem. Het is lekker weer in juli en de baby kan best even op en neer in de maxicosi.

Wat betreft het schuldgevoel omtrent het omgooien van je zoons leventje: dat heeft echt geen zin. Het is een zo'n prachtige verandering! Natuurlijk zal je zoon erg moeten wennen aan het delen van de aandacht, maar volgens mij hebben kinderen op deze leeftijd al veel begrip voor situaties. Bovendien krijgt hij heel andere aandacht dan de baby en dat kan hem juist weer heel belangrijk doen voelen.

Je geeft hem een broertje of zusje. Dat is zo'n waardevol cadeau voor de rest van zijn leven. Daar wegen die paar weken 'hectiek' vlak na de bevalling echt wel tegenop.

Het is jammer dat ik niet dichter in de buurt woon, anders had ik je ook graag geholpen.

liora

liora

10-02-2009 om 15:36

Mayte

Hoi Mayte,

Dank voor je wijze en geruststellende woorden. Mijn zoon is ook heel blij, dus ik denk dat hij het leuk zal vinden en ook kan hij zich goed vermaken.
Er zijn wel vriendjes en familie, maar ik vermoed dat die ook allemaal een groot deel van de vakantie weg zullen zijn. Maar nooit is iedereen tegelijk weg denk ik, en er is ook nog af en toe NSO.
De NSO is wel heel ver hoor. Lopen zou echt 25 minuten zijn, en met de auto is wel een optie maar ook een operatie natuurlijk. Tram kan ook wel. Dus ik zal het wel doen, maar echt fijn is het niet. En als ik net ben bevallen, de eerste anderhalve week, denk ik niet dat het kan.
En ik ben natuurlijk alleen, ook 's avonds, ook in het weekend, dus toch wel pittig lijkt me.

Maar we zullen wel zien!

Liora

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-02-2009 om 16:39

Kraamzorg?

Volgens mij wordt de kraamhulp ook wel ingezet om de oudere kinderen te verzorgen/vermaken... Kan me voorstellen dat die ook even je zoon weg kan brengen? Misschien eens informeren bij de zorgleverancier?

En verder zou ik familie en vrienden zoveel mogelijk proberen in te plannen om te helpen, voor zover een bevalling te plannen is natuurlijk Of misschien de buren? Kleine moeite voor hen en een enorme hulp voor jou!

Je zou ook nog iemand kunnen inhuren, een buurmeisje ofzo, die je voor een paar euro je zoon laat brengen en halen... In de vakantie hebben scholieren en studenten tijd zat

Rembrand

Rembrand

10-02-2009 om 23:19

Roosje.

De kraamverzorgende is er in de eerste plaats voor moeder en baby en niet om kinderen te vermaken.
Het aantal uren dat ze tegenwoordig in het gezin is laat maar weinig ruimte om andere taken op zich te nemen. Mantelzorg is dus echt wel nodig, zeker in de vakantietijd. Kraamverzorgenden gaan namelijk ook op vakantie en de bezetting is meestal krap in de zomermaanden.
M. ( werkzaam bij een kraamzorginstelling ).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-02-2009 om 16:13

Rembrand

Mijn kraamverzorgster verveelde zich destijds rot en vertelde dat ze het altijd zo leuk vond als er andere kinderen in het gezin waren, kon ze daarmee naar buiten enzo.

Jammer dat dat veranderd is, net nu ik straks zelf een ouder kind heb rondlopen in de kraamtijd

Hangt van de kraamhulp af

Bij mijn derde ging de kraamhulp gelukkig wel met de 2 anderen naar de kinderboerderij. Ook heeft ze wel m'n oudste naar een vriendinnetje gebracht. Ik had wel indicatie voor meer uren, kreeg 8 uur per dag.

Ze zijn er inderdaad voor baby en moeder, maar ik had duidelijk gezegd dat ik het heel fijn zou vinden als ze wat met de andere kids deed en dat heeft ze gelukkig gedaan.

liora

liora

12-02-2009 om 23:05

Inderdaad

Het hangt inderdaad van de kraamhulp af, maar als ze mijn zoon naar de naschoolse moet brengen, is het lopen 30 minuten heen en 20 minuten terug, en met de tram doe je er in totaal zeker ook drie kwartier over. Dus dat is toch wel heel zonde van die kraamuren.

Maar inmiddels hebben inderdaad al veel mensen aangeboden zoon een dagje te kunnen vermaken, en ik maak me nu wat minder zorgen. Hopelijk kan ik na anderhalve week hem wel brengen met de auto of zo. We zien wel.

Liora

Rembrand

Rembrand

13-02-2009 om 08:46

Roosje.

Het kan natuurlijk best dat je kraamverzorgende tijd over heeft en iets met je kinderen gaat ondernemen. Het is echter niet de bedoeling dat je ervan uitgaat dat ze dit automatisch doet. De focus moet mijns inziens toch liggen op moeder en kind. Als de borstvoeding niet lekker loopt zal de kraamverzorgende al haar tijd hier voor nodig hebben en moet je toch een back up hebben voor de andere kinderen.
M.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-02-2009 om 11:01

Rembrand en liora

Je hebt natuurlijk gelijk dat de focus ligt bij moeder en kind. Ik had het geluk dat alles in de kraamtijd van een leien dakje liep, de kraamhulp zat met wat tijdschriften haar tijd vol te maken.

Liora fijn dat je al zoveel hulp hebt aangeboden gekregen! Vind het wel dapper hoor, zo'n tweede kind in je eentje.

Schuldgevoel

"Ik lig in eerste instantie wakker van het halen en brengen, en dat wordt volgens mij eigenlijk veroorzaakt door een algeheel schuldgevoel naar mijn oudste dat ik zijn leven binnenkort geheel en al ga omgooien".
-----------------------------------------------
Liora,

Zet daar tegenover dat je hem een grote gunst bewijst door hem een broertje of zusje te geven.a Mijn oudste was zo blij een broertje te krijgen dat zijn omgegooide leven daarbij in het niet viel.
Je schuldgevoel is hoewel begrijpelijk niet terecht.De situatie is nu eenmaal zo en je doet volgens mij al alles om het zo goed mogelijk te regelen.Meer kun je niet doen.
Je zoon krijgt liefde genoeg en dat is het belangrijkste.Mijn zoon heeft in de kraamtijd ook wat minder aandacht gehad maar hij heeft wel enorm genoten, hij mocht bijvoorbeeld steeds de kraamhulp helpen met van alles, fruitcoctails helpen maken, beschuitjes serveren etc.En met kleine broertje op schoot zitten niet te vergeten.

Heb je zo'n handig bedtafeltje? Dan kun je in het kraambed domino en kwartet met hem spelen.Of leen vantevoren een paar mooie kinderfilms, kun je samen met hem en baby gezellig in bed een film kijken.

Damajo

Guinevere

Guinevere

14-02-2009 om 11:31

Ja, eens met damajo

Ja, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik die bewuste zinsnede las, Damajo, maar ik dacht : "ik zal maar niet wéér het verhaal gaan ophangen hoe blij mijn zoon was toen hij zijn broertje had".
Echt, een mooier kado dan zijn kleine broertje heeft oudste zoon hier nog nooit gehad. Ik had nóóit gedacht dat hij zo lief en geduldig zou kunnen zijn naar iemand, maar hij smelt als hij zijn broertje ziet (en mij ziet ie dan niet eens meer staan). "X-je! Lieverdje, je bent zo lief, je bent zo aardig!", en los van de naam is dat een letterlijk citaat, dat ik meerdere malen per dag hoor. Dus....maak je niet teveel zorgen over je oudste.

liora

liora

14-02-2009 om 14:55

Fijn

Hoi Damajo en Guinevere,

Wat heerlijk om te horen! Ik hoop echt dat mijn zoon straks ook heel blij is. Ik denk nu wel heel vaak bij alles wat we doen: kan dit straks ook nog met de baby?

Maar ik merk wel dat ik me er nu iets minder druk om maak. Komt straks vast wel weer!

Liora

Eens!

Ja Liora,
hier 3 kids. De oudste (4,5) is zo blij met haar kleine zusje (11 mnd). Ze wil het liefste nog een baby. En ze vindt het ook heel zielig dat haar beste vriendinnetje geen broertje/zusje heeft.

Ondanks dat je inderdaad de wereld op z'n kop zet voor je zoontje, geef je hem wel het mooiste wat ie zich kan wensen denk ik. En hij is wel weer iets groter en kan wat meer begrijpen. Wat bij mijn dochter nog heeft geholpen is dat we op kraamvisite zijn geweest toen ik hoogzwanger was. De kersverse mama lag in bed. Ik heb toen ook uitgelegd dat een mama erg moe is als de baby er net is.

En overigens: ik merkte bij mijn dochter dat ze ook erg graag thuis wilde zijn. En dat ze op een geg. moment het bezoek helemaal zat waren. Toen hebben we ook een lang weekend zonder visite ingelast. Je moet allemaal wennen aan het nieuwe gezin dat je straks bent. Jij, je zoon en de baby zullen dat waarschijnlijk ook hebben. Met z'n 3-en dan lekker thuis zijn is vast ook heel fijn.

Mooi cadeau inderdaad

Ik kreeg na de kerstvakantie een opmerking van een moeder op school of ik het niet zielig vond voor de oudste, omdat wij "niets hadden gedaan" in deze twee weken.

Omdat babybroer van nu zeven maanden natuurlijk nog veel slaapt, zijn wij veel thuis geweest. Boodschapjes, in de tuin werken, knutselen, samen teuten met de baby. En wij zijn dus niet èn naar de Efteling èn naar Plopsaland èn naar de Beekse Bergen èn naar nog 83 dierentuinen geweest in de kerstvakantie.

Zielig? Neuh.... Ik heb ook geantwoord dat hij een heel mooi cadeau het afgelopen jaar heeft gekregen, namelijk een broertje. En ja, dan ben je nu eenmaal wat meer aan huis gebonden. Oudste is vooral erg blij met hem en ook hier wordt geroepen om "nog eentje, maar dan een zusje"! Ammehoela, hier moet 'ie het mee doen!

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.