Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

04-01-2022 om 06:56

Baby in bedje zonder huilen? / Samen slapen baby in bed


Georgy

Georgy

10-01-2022 om 13:08

Eigenlijk slaap ik nog steeds veel met mijn kindje rechtop zittend in bed, omdat het ondanks alle tips en steeds proberen niet zo lukt om haar zonder huilen weg te leggen. Vaak word ik met schrik wakker, omdat ik bang ben dat het misschien mis is gegaan toen ik in slaap viel. Hebben jullie jonge baby’s echt niet gehuild toen jullie ze in de cosleeper legden? Is het wel mogelijk? Het geeft mij hoop als ik hoor dat het zo is. Dan weet ik dat ik nog moet doorzetten. En anders moet ik haar misschien toch laten huilen, het advies van het consultatiebureau, maar ik zie er zo erg tegenop het voelt niet goed. Ik vroeg me ook nog af of het niet beter is om haar wakker in haar bedje te leggen, dat hoorde ik van iemand maar betwijfel of het dan wel werkt. Lijkt me juist lastiger.

Je kunt je baby leren om zelf in slaap te vallen. Is iets wat ze niet vanzelf kunnen. Een adem-geluid knuffelbeest kan helpen. Wij hadden een ezel met adem geluidjes en muziekjes erin. 
maar die was uiteindelijk vooral voor de sier. 

Georgy

Georgy

10-01-2022 om 13:52

Bedankt voor de tip. Daar heb ik nog niet van gehoord. 

Niet laten huilen betekent voor mij niet alleen laten huilen. Dus poging tot troosten, door handje etc. is niet alleen laten huilen. Overigens hield ik dat s nachts vaak geen half uur vol terwijl ze in bedje lagen (denk ik nu iig). Dan haalde ik baby er uit, bij mij (of man) troosten en dan daarna weer een nieuwe poging. Ik ben ook regelmatig zittend/voedend in slaap gevallen, gelukkig nooit iets geks mee gebeurd.

Ik had wel voorgenomen me bij de tweede minder druk te maken over dat ie overdag in bed moest kunnen slapen maar dacht, dat komt ooit wel goed.

Overdag ook veel proberen te troosten in bedje, over hoofdje of buikje geaaid. Maar ook vaak genoeg in de draagzak of gaan wandelen. En met een peuter erbij (die wel naar opvang en opa's en omas ging) überhaupt ook niet altijd de tijd om er zo lang bij te zitten.

Hoe leg je baby weg? Baby's hebben een Moro reflex. Wat bij ons enigszins hielp was om baby via de zij en billen in bed te leggen. Dus eerst op de zij en dan op de rug draaien.

Wanneer leg je baby weg? Ik merkte dat het niet te snel moest zijn na in slaap vallen (want nog niet diep genoeg in slaap) maar merkte dat als ik te lang wachtte baby juist ook weer wakker werd... Maar op het juiste moment daartussenin bleef hij wel slapen.

Onze wieg kon wiebelen, dat hielp vaak ook bij het terugleggen om te voorkomen dat hij ging huilen.

Ik heb ook nog wel regelmatig wakker geworden terwijl ik mijn hand nog op buik van baby had. Dan was hij namelijk wel stil, maar zodra ik hand weghaalde niet meer. Als ie dan echt goed sliep kon dat weer wel.

Heeft baby een speen? Dat kan ook helpen bij het niet huilen.

Ik snapte dat idee van wakker wegleggen wel, maar toch voelt het alsof dat op die leeftijd nooit werkte bij mijn baby's zonder huilen. En daar was ik op tegen. Dus legde ik hem maar slapend weg. Soms betekende dat een dutje van drie kwartier (een cyclus) maar vaak genoeg ook meerdere cycli. We hadden toen wel het idee dat we hem meer zelf in bed in slaap moesten laten vallen, zodat hij zelf die cycli aan elkaar kon koppelen.. maar ik weet dat ik daar mee worstelde omdat ik hem toch maar vaak bij me nam.

Inmiddels kan baby (bijna 11 maanden) wel al een hele poos zelf in slaap vallen als ik hem wakker in bed leg, wel met speen. Maar s avonds en s nachts leg ik hem nog steeds vaak slapend weg omdat ie in slaap is gevallen na borstvoeding of omdat we hem getroost hebben al staand met hem. Dan slaapt ie vaak wel weer goed verder.

Oh bedenk me ook nog, we hadden bij de tweede een inbakerslaapzakje (ergo cocoon) en voor dat slaapzakje en bij oudste warmde we het bedje voor met kruik zodat ze niet in een koud bed terecht kwamen. (Volgens mij deed je dat ook al?)

Wakker wegleggen lukt goed als ze nog niet te moe zijn. Dus echt al bij het eerste gaapje. Google maar eens op wakkertijden. Een hele jonge baby moet je bijvoorbeeld al na 45 minuten wakker zijn wegleggen. 'baby in een droomritme' is de methode die hierbij hoort. En ja, dan slaapt baby zonder te huilen (wel wat gemopper af en toe, maar niet echt krijsen. Als ze dat doen, troost je direct). 

Leg je de baby slapend weg, zorg dan dat ze diep slaapt. Dat is na ca 15 minuten slaap. Dit kan je eventueel testen door het armpje op te tillen. Valt het armpje zonder weerstand naar beneden dan slaapt ze diep en kan je haar wegleggen. Zoals iemand al meldde inderdaad niet recht naar beneden (dan denken ze dat ze vallen en worden ze wakker), maar eerst op de zij en dan rollen. 

Een speentje helpt erg goed om in slaap te vallen bij veel baby's. Let erop dat er 3 verschillende soorten spenen zijn (de ronde zoals de bibs spenen, de tuitvormige difrax en de platte avent spenen). De meeste baby's willen maar één soort. 

Wat veel baby's ontspannend en slaapverwekkend vinden is als je over hun voorhoofd naar de punt van de neus strijkt met je middelvinger (de twee vingers daarnaast eventueel over de oogjes laten strijken). Houd het 5 minuten vol en misschien slaapt ze dan  . Anders is een hand op het hoofdje of buikje ook altijd fijn.

Wiegen vinden veel baby's slaapverwekkend. Dat kan je ook doen als de baby in bed ligt. Dan leg je je kan op het buikje of om de heup/bil en beweeg je haar zachtjes heen en weer. Wat ook werkt is boven haar romp een plooi van de slaapzak pakken en haar hieraan zachtjes wiegen. 

O, en: succes! Het kan echt zonder je baby een halfuur te laten krijsen. Het vergt wel werk om uit te vinden hoe (en soms ben je dan alsnog eindeloos bezig om haar in slaap te krijgen, maar dan brult ze tenminste niet). 

Bb19bb21 schreef op 10-01-2022 om 21:03:

Wakker wegleggen lukt goed als ze nog niet te moe zijn. Dus echt al bij het eerste gaapje. Google maar eens op wakkertijden. Een hele jonge baby moet je bijvoorbeeld al na 45 minuten wakker zijn wegleggen. 'baby in een droomritme' is de methode die hierbij hoort. En ja, dan slaapt baby zonder te huilen (wel wat gemopper af en toe, maar niet echt krijsen. Als ze dat doen, troost je direct).

Dat geldt ook echt niet voor elke baby. Ik was heel scherp op wakkertijden en slaapsignalen maar dat zelf in slaap vallen ging echt niet vanzelf bij wakker wegleggen toen baby klein was. En ik vond het dus heel frustrerend dat ik dat als tip overal las, maar er dus niet echt iets mee kon. En ik echt dacht van, hoe dan?

Ik probeerde het wel regelmatig. Maar overdag had ik als alternatief draagzak of rondje wandelen met de wagen. 

Wat bij ons goed werkte was 's nachts liggend voeden. Ik op mijn zij en de baby op haar andere zij. Dan viel ze in slaap, maakte mijn vriend met kruikjes de cosleeper goed warm en legde ik haar op dezelfde zij heel voorzichtig in de cosleeper. De eerste paar weken kon ik haar op haar zij laten liggen maar op een gegeven moment kon ze dan op haar buikje draaien en dat vond ik niet zo veilig. Daarom liet ik haar eerst een minuut of 5/10 op haar zij slapen en daarna draaide ik haar zachtjes op haar rug. Weer later kon ik haar meteen al op haar rugje draaien en wegleggen. 

9 van de 10 keer werkte dit perfect, en als ik merkte dat ze toch wakker begon te worden dan deed ik een pink in haar mond en viel ze weer in slaap. 

Vitamientje schreef op 10-01-2022 om 21:32:

[..]

Dat geldt ook echt niet voor elke baby. Ik was heel scherp op wakkertijden en slaapsignalen maar dat zelf in slaap vallen ging echt niet vanzelf bij wakker wegleggen toen baby klein was. En ik vond het dus heel frustrerend dat ik dat als tip overal las, maar er dus niet echt iets mee kon. En ik echt dacht van, hoe dan?

Ik probeerde het wel regelmatig. Maar overdag had ik als alternatief draagzak of rondje wandelen met de wagen.

Ik bedoelde het andersom: als ze al moe zijn lukt het in ieder geval niet en hoef je er niet aan te beginnen. En die wakkertijden zijn echt superkort. Met 45 minuten wakker dacht ik dat mijn baby echt nog niet moe was, maar dan moest ze dus al wel weer plat. En ook dan werkt het niet altijd (reflux baby), maar langer wachten werkt in ieder geval meestal niet. 

Georgy

Georgy

11-01-2022 om 21:02

Wauw wat een boel tips weer. Zo lief dat jullie zo meedenken en alles gelezen hebben. Hier kan ik mee vooruit. Verschillende manieren om uit te proberen.Ook fijn om jullie ervaringen te horen.  Ik ben blijkbaar niet de enige die er mee worstelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.