Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Risama

Risama

03-09-2010 om 16:02

Baby komt nauwelijks aan, oorzaak onduidelijk (bv)

Mijn jongste zoontje is ruim 3 maanden. Hij had een geboortegewicht van 4400 gram en woog na een maand al 5950 gram. Na 2 maanden woog hij 6600 gram en vorige week na 3 maanden 6920. Omdat hij de laatste maand dus slechts 300 gram aangekomen was, moesten we vandaag terug om hem nogmaals te laten wegen. Hij bleek de afgelopen 8 dagen slechts 30 gram te zijn aangekomen... Volgende week wordt hij dus weer gewogen. Een maand geleden is hij ziek geweest, een virus. Daarmee heb ik de geringe gewichtstoename van afgelopen maand verklaard, maar hij is alweer een maand kerngezond en afgelopen week zeker. Hij krijgt volledige BV op verzoek. Het is mijn vijfde kindje en de andere vier hebben allemaal probleemloos BV gehad gedurende ruim een jaar. Hij is tevreden, vrolijk, actief en drinkt goed. Hij heeft voldoende plasluiers en geen diarree. Kortom: ik begrijp er niets van. Het enige verschil tussen hem en zijn broer en zussen is dat hij vanaf zijn geboorte zo goed als doorslaapt. Hij slaapt rustig 8 a 9 uur achter elkaar 's nachts. Afgelopen week heb ik hem bewust bij ieder kickje aangelegd en gisteren leek hij een regeldag te hebben, ik had dan ook goede hoop op een goede gewichtstoename. Helaas was dit dus niet het geval.

Ik ben bang dat men gaat aandringen op bijvoeden met KV. Mede omdat mijn andere zoontje astma heeft (ondanks de BV gedurende 15 maanden) wil ik toch echt de eerste 6 maanden met volledige BV zien te vullen. Heeft iemand enig idee wat deze zeer geringe gewichtstoename kan veroorzaken? En misschien heeft iemand nog een gouden tip?

Risama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

03-09-2010 om 19:26

Lengtegroei?

Beste Risama,
Als ik het goed begrijp is je zoontje de eerste maand als een speer aangekomen en is het daarna langszaam minder hard gegaan.
Hoe staat hij in de groeicurve. ( www.borstvoeding.com).
En hoe is zijn lengtegroei ? Krijgt hij één of twee borsten per voeding en laat hij zelf los of haal je hem na een bepaald aantal minuten van de borst ? Heeft hij een fopspeen of zuigt hij fanatiek op zijn duim of vingers ? Kindjes die dat doen leven hun zuigbehoefte soms zo fanatiek uit op de speen of vingers dat ze te weinig om een voeding vragen. Zijn er eventueel tekenen die op allergie zouden kunnen wijzen ? ( eczeem of huiduitslag, maag en darmklachten, chronische snotterigheid etc.). Heb je pijnlijke tepels ( of heb je last van pijnlijke tepels gehad )?
Tot zover even mijn vragenvuur. Dit helpt me om beter zicht te krijgen op jullie situatie.
Groetjes M.

Risama

Risama

03-09-2010 om 21:16

Rembrand: antwoorden

Ha M. Ik hoopte al dat jij zou reageren!

Zijn lengtegroei is prima. Hij is begonnen met 55 cm en is nu 65 cm. Op de curve van borstvoeding.com is ook goed zichtbaar dat hij met zijn lengte zijn lijntje (de bovenste) blijft volgen. Qua gewicht echter zakt hij van het bovenste lijntje naar de middelste, die curve buigt echt sterk af naar beneden. We zijn net van spruw af, tenminste ik vermoed dat we last van spruw hadden. Zijn mondje, incl. lipjes waren wit en mijn tepels licht branderig. Na een kuurtje zijn alle symptomen verdwenen. Omdat het mijn 5e kindje is en ik bij nummer 3 ook spruw had (met overigens veel heftiger klachten, dochterlief dronk heel onrustig en mijn tepels deden vreselijk zeer) heeft de huisarts ons niet gezien, maar gewoon een receptje uitgeschreven.

Hij heeft een fopspeen en sabbelt idd ook flink op zijn knuistjes. Vandaag heb ik eens bijgehouden hoe vaak hij heeft gedronken en ik kwam op 8 voedingen, hij is van 24 mei, dus dat lijkt me ruim voldoende. Hij krijgt 1 borst per keer, meestal drinkt hij tot hij zelf loslaat. Heel soms valt hij in slaap en haal ik hem eraf als hij alleen nog maar wat ligt te sabbelen. Gisteren had hij duidelijk niet genoeg aan die ene borst en heeft hij er meermalen 2 gehad. Volgens mij was dit een regeldag.

Hij heeft wel al weken een soort uitslag op zijn wangetjes, ruwe, droge, beetje pukkelige huid. Verder is zijn huidje juist opvallend goed. Zijn broer en zussen waren altijd heel droog en wat schilferig, hij dus helemaal niet, afgezien dan van die wangen.

Afgelopen week heb ik heel bewust bij ieder kickje aangelegd, juist omdat we extra moesten komen wegen. Tot vorige week probeerde ik eerst wel eens een speen en als hij dan onrustig bleef legde ik aan. Nu was ik vast van plan die lui op het cb eens te laten zien dat er geen enkele reden tot zorg is...Ondanks al het extra voeden kwam hij afgelopen week dus maar 30 gram aan... Gelukkig zijn ze op het cb (nog) niet aan het paniekvoetballen en riepen ze dat hij in ieder geval niet was afgevallen.

Ik pieker me zelf helemaal suf, maar begrijp gewoon echt niet waarom hij zo ontzettend weinig aankomt.

Risama

Rembrand

Rembrand

04-09-2010 om 12:06

Toch vaker twee borsten aanbieden.

Beste Risama,
Het lijkt me toch een goed idee om hem standaard twee borsten per voeding aan te gaan bieden. Het zou kunnen dat je productie eerst overvloedig was ( getuige zijn groei in die eerste maand), maar door het geven van één borst nu toch te weinig is om aan zijn behoefte te voldoen. Omdat hij veel zuigt op speen en vingers en omdat je als moeder van vijf nu eenmaal niet de hele dag op zijn zuigbehoefte kunt letten kan het zijn dat de productie en vraag niet meer met elkaar in evenwicht zijn. Wellicht is het ook een goed idee om een lactatiekundige mee te laten kijken met een voeding. Hoe de voedingen verlopen en of hij wellicht met aanleggen of aanhappen nog wat winst kan behalen is iets wat ik (uiteraard) via het forum niet kan beoordelen
Via www.borstvoeding.com kan je een lactatiekundige vinden die in jou woongebied woont en werkt.
M.

Rembrand

Rembrand

04-09-2010 om 12:09

Aanvulling.

Soms zie je ook dat een baby die in het begin een overvloedige melkstroom gewend was niet goed heeft geleerd om effectief te drinken. ( dat hoefde hij immers niet als hij alleen maar hoefde te slikken ).
Meer over trage groei na een paar maanden voeden kan je lezen via de volgende link: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/gewicht.html
M.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 14:43

Ander vraagje

Ben je met de pil begonnen? Die wil ook wel eens een nadelige invloed hebben.

Tirza

Risama

Risama

06-09-2010 om 11:15

Pil

Nee hoor, man is gesteriliseerd tijdens mijn laatste zwangerschap. Geen pillen dus.

Risama

Risama

Risama

06-09-2010 om 11:23

Rembrand

Dat was een fijne link! Ik heb borstvoeding.com al doorgesnuffeld, maar had dit stuk nog niet gevonden. Ik ga het idd eerst maar eens proberen met 2 borsten per voeding. Al mijn kinderen dronken er maar 1 en kwamen dan prima aan, maar wellicht moet hij er gewoon 2. Vrdijag wordt hij weer gewogen en als hij dan weer zo vreselijk weing is aangekomen, neem ik contact op met een lactatiekundige.

Het gekke is dat ik echt nooit eerder BV problemen gehad heb. Bij nummer 3 echter ben ik ongepland na 4 maanden zwanger geraakt van nummer 4 en daar kwam ik 9 weken later achter doordat ze ineens zo weinig aankwam. Maar zwanger kan ik nu gewoon niet zijn....

Risama

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 18:14

Ook hier veel info

www.borstvoedingabc.nl
als je naar beneden scrollt, kom je bij "dossiers". Vrijwel bovenaan staat "Alles over je melkproductie".

Tirza

liora

liora

06-09-2010 om 21:51

Risama

Hoi,

Toevallig hoorde ik gisteren dat je soms toch zwanger kunt raken door een sterilisatie heen...

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rembrand

Rembrand

06-09-2010 om 23:24

Liora en risama.

Ik dacht het ook, maar durfde het nog niet te zeggen....
M.

Fransien

Fransien

07-09-2010 om 08:10

En ik...

Ben ook zwanger geraakt door een gelukte en door het ziekenhuis goed bevonden sterilisatie heen...

angelina ballerina

angelina ballerina

07-09-2010 om 14:14

Niet te veel zorgen

Ik zou me toch niet teveel zorgen maken hoor, vooral niet als hij verder tevereden is. Zelf heb ik het bij mijn middelste ook gehad. Ze groeide ook de eerste maanden goed en daarna stukken minder. Zij was ook rond de 3/4 maand helemaal niet aangekomen, ik moest toen ook steeds komen wegen en soms kwam ze maar 15 of 20 gram per week aan. Ik werd er gek van dat ik steeds weer moest komen wegen. De bv ging prima en ze was tevreden. Ik ben toen gewoon 2 weken niet gegaan, ben haar iets meer gaan aanleggen en de maanden daarna kwam ze steeds wel aan maar de lijn bleef afdalen totdat ze een stukje onder gemiddeld was en vanaf dat moment volgt ze ongeveer die groeilijn. Ik ben niet gaan bijvoeden en heb niks anders gedaan als regelmatig aanleggen. Mijn gevoel zij dat het goed was zolang zij tevreden was en in elk geval bleef aankomen (al was het dan weinig).

Risama

Risama

07-09-2010 om 15:25

Reacties

Het bericht van Angelina geeft me weer goede hoop. Ik heb natuurlijk zelf ook gedacht aan een zwangerschap, maar ga er toch vanuit dat een sterilisatie me daartegen moet beschermen. Daarnaast is zoonlief ook gewoon tevreden, dochterlief was dat indertijd niet. Hij komt sinds een paar dagen 's nachts weer 2 maal voor melk, dus wellicht dat dat, gecombineerd met de 2 borsten per voeding aanbieden wat extra gewicht op gaat leveren. Ik ben sinds deze week weer aan het werk en kolf per keer een kleine 200cc, dus volgens mij is mijn produktie best op peil. Wellicht blijkt hij vrijdag ineens aangekomen te zijn (dat hoop ik dan maar)

Risama

Risama

10-09-2010 om 15:52

En weer gewogen

Manlief belde net na het verplichte weeguitje op het cb: mijnheer is de afgelopen week maar liefst 300 gram aangekomen! Probleem opgelost dus. Blijkbaar was mijn produktie dus toch wat laag, ik merk ook dat mijn borsten voller zijn en met kolven stijgt de opbrengst ook. Wel jammer dat hij niet meer doorslaapt, maar wellicht dat dat toch de oorzaak geweest is.

Bedankt voor alle input!

Risama

liora

liora

10-09-2010 om 18:41

Wat goed!

Heel fijn. Balen van het doorslapen inderdaad maar blijkbaar heeft hij die nachtvoeding echt nog nodig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rembrand

Rembrand

10-09-2010 om 19:21

Mooi zo!

Ik denk dat het aanbieden van twee borsten voor de grootste stimulans ( en daardoor meer intake ) heeft gezorgd !
Groetjes M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.