Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

02-04-2010 om 22:54

Baby met pseudo-kroep

Mijn baby heeft twee weken geleden een behoorlijk heftige pseudo-kroep aanval gehad wat resulteerde in een tripje maar de spoedeisende hulp. Hij liep helemaal blauw aan, met een zwoegend borstkastje en trillende neusvleugels. Ongelooflijk griezelig.

Vannacht heeft hij weer zo'n aanval gehad. Gelukkig niet zo'n heftige en met telefonisch overleg konden we met hem thuisblijven.

Het komt op bij een milde verkoudheid, hij valt dan rustig in slaap en wordt ineens heel benauwd wakker, Alles lijkt vast te zitten, terwijl hij geluid maakt als een zieke zeehond. Na die aanvallen is hij daarna echt snipverkouden, maar wel dat alles los zit, zijn neus stroomt dan echt leeg.

Hoewel ik nu weet wat ik moet doen in geval van zo'n aanval, zou ik eigenlijk liever willen weten hoe ik ze moet voorkomen.
Want het is superzielig en als dit de trend gaat worden bij iedere verkoudheid die hij oploopt gaan we dus nog veel van die nachten tegemoet.

Is pseudo-kroep te voorkomen? Ik heb al een ventolin inhaler, maar die haalt niets uit bij een pseudo-kroepaanval en verder is hij eigenlijk niet benauwd of hoesterig. Dus ik heb dat ding volgens mij voor niets mee naar huis gekregen.

Ik hoor graag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk hier eens

Ouders Online Vraagbaak heeft op veel dingen een antwoord:

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0350.htm

Het is eigenlijk niet te voorkomen.

Het is niet helemaal duidelijk of ventolin iets doet voor baby's (jou kindje is toch nog behoorlijk klein) en bij pseudokroep doet het echt erg weinig. Zou dus niet op de ventolin vertrouwen.

Mariel

Kiki

Kiki

03-04-2010 om 22:44

5,5 maand is hij

en ik had al niet het idee dat die inhaler ook maar iets deed.

Ik had hem meegekregen omdat ik eerst naar de huisartsenpost was gegaan, die keken nauwelijks en schreven een inhaler voor en veel plezier ermee.
Pas die nacht ging het goed mis.

Goh, wat waardeloos dat je dat niet kan voorkomen. Gewoon uitzingen en wachten totdat hij erover heen is gegroeid dus.

Mijn broer

heeft van klein kind af aan pseudo kroep. Wat bij hem vaak hielp is stomen. Hij sliep bij de douche en als iemand ging douchen stond zijn douche standaard open. Helaas is hij er niet overheen gegroeid en gebruikt hij nu een beetje wiet als hij het erg benauwd heeft (hij is 34).

Vreemd

Pseudokroep komt bij volwassenen niet voor. Pseudokroep komt juist voor in de leeftijdgroep van ongeveer drie maanden tot zes jaar (sommigen zeggen half jaar tot vijf jaar) vanwege de manier waarop de luchtwegen van een kinder anders zijn dan die van een volwassene (kleiner en slapper).

Wiet roken is natuurlijk nooit een oplossing voor benauwdheidsproblemen!

Kiki nog even, sommige kinderen groeien er heel vlot overheen. Soms duurt het wat langer. Het is over het algemeen naar om te zien (en vooral te horen) maar niet heel erg gevaarlijk. Wel gewoon naar de SEH blijven gaan hoor als je het thuis niet meer aandurft!

Mariel

PS Misschien kan dit draadje beter naar gezondheid voor wat meer respons?

Biene M.

Biene M.

05-04-2010 om 08:21

Zo lang

Goh, dat het tot in de kleuterjaren kan doorgaan, dat wist ik niet. Mijn dochter heeft het maar een paar keer gehad, de laatste keer was ze geloof ik anderhalf of zo. Toen het voortdurende ziekzijn minder werd hebben we van pseudokroep ook geen last meer gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.