Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby niet welkom op bruiloft


Meestal geeft zo'n heel klein kindje minder "overlast" dan de wat grotere kinderen die lopen hollen en roepen door de trouwzaalv en de feestlocatie. 
In het jaar dat ik trouwde had ik meerdere bruiloften in onze vriendengroep.  Op onze bruiloft waren er 2 zwangeren, en past mannen later a was er een baby van 7 weken. Mee in de wagen,  tijdens de ceremonie op schoot,  om echt meteen een huilltje te kunnen stoppen. Ging helemaal prima. 
Baby mee of zelf ook niet gaan zou mijn voorwaarde zijn. 

Mijn zus kondigde aan te gaan trouwen op dezelfde dag dat wij aankondigden dat onze 2e kind onderweg was. En jullie raden het al: trouwdatum was ook de uitgerekende datum. Zus heeft toen meteen de bruiloft naar twee maanden later verplaatst. Want ze wilde wel haar zus én haar neef/nicht op de bruiloft!
Op de dag zelf zat ik dus met een baby van 6 weken bij de ceremonie. Ik had zowel de wagen als de maxicosi bij me. Tussen de bedrijven door kreeg mijn dochter borstvoeding. Gelukkig was ze een makkelijke drinker, bij de oudste was dat niet gelukt. Ze vond het allemaal hartstikke interessant. Iedereen wilde haar wel even vasthouden/entertainen en als ze moe werd ging ze in het stoeltje of de wagen. Geen probleem geweest. Ik ben alleen afgehaakt bij het diner (oudste en ik waren op) en heb ook het feest gemist. Maar ben er verder de hele dag bij geweest.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je broer zo’n kleine baby er niet bij wil hebben. Juist als ze nog zo klein zijn heb je er meestal nauwelijks last van. Ik zou het niet dúrven vragen van wie dan ook van mijn gasten. Bovendien, je bent zijn zus. Als er voor iemand een uitzondering gemaakt kan wordt ben jij het!

Hoe staan je ouders hierin? Zijn die het eens met je broer, of zitten ze in jouw kamp? Zouden zij het wel begrijpen als je thuis blijft? En zo ja, zouden zij met hem kunnen bespreken dat dit een raar verzoek is van hem?

Heeft je broer ook gezegd waarom je baby er niet bij mag zijn? Omdat die een beetje huilt? 

Eleanor schreef op 04-07-2023 om 21:44:

[..]

Zij denken wat makkelijker over oppas en kolven/een keer een flesje geven volgens mij. Zelf geen kinderen en hun vrienden met baby's 'doen niet moeilijk.'

Ik voel mij wel gesterkt door jullie reacties.

Dus indirect zegt hij dat jij moeilijk doet. Dat is net zoiets als mensen die zeggen dat iemand zeurt. Die bedoelen gewoon dat ze hun gedrag niet willen aanpassen omdat een ander ergens last van heeft, egoïsme dus. En je broer bedoelt dat hij vindt dat je moet doen wat hij vraagt. Beetje bazig dus. Maar dat wil je niet. Ga jezelf niet verdedigen tegenover je broer. Vraag of hij nog opties ziet, misschien komt hij dan uit standje ‘aanvallen’ naar standje ‘meedenken’ omdat hij jou er graag bij wil hebben. Als er geen werkbare opties blijken te zijn, laat dan weten dat je ervoor kiest om samen met je baby niet te komen.

Als een kindje afhankelijk is van borstvoeding en nog elke paar uur drinkt is het dus afhankelijk van jouw aanwezigheid/nabijheid of in ieder geval op redelijke afstand. Als je broer dat niet begrijpt, dan zou ik niet komen. Het is of met baby ivm voedingen of niet.
Wel zou je kunnen regelen dat je man bijvoorbeeld tijdens de ceremonie even met de baby buiten of elders wacht. 

Ik snap dat je broer maar één keer trouwt en dat hij er liever geen kinderen bij wil hebben i.v.m. huilen, rondrennen, lawaai maken etc. maar in dit geval kan het gewoon even niet anders en een baby die nog zo jong is slaapt bijna de hele dag. Als je zorgt dat andere mensen geen last hebben van eventueel gehuil door even weg te kunnen, zou het moeten kunnen.

Met 8 weken ben ik voor het eerst naar een feestje geweest zonder baby. 3 uurtjes en in totaal een uur reistijd en dat vond ik echt meer dan zat. Wat kan je zo’n kleintje dan missen. Kan je een hotel boeken in de buurt zodat je bij de ceremonie kan zijn en daarna terug naar de hotelkamer? Dan kan je later misschien ook nog naar het diner. Als zoiets niet kan zou ik niet gaan aangezien je ook nog borstvoeding geeft. 
Overigens niet eens met iedereen die zegt dat zo’n kleintje gemakkelijk mee kan. Het wisselt heel erg per baby. Die van ons begon steevast rond 5 uur te huilen en kon dat gerust tot 11 uur volhouden op vol volume. Bij een diner zou dat echt niet kunnen. Ze had last van krampjes en een paar weken later was het gelukkig over. Dus het hangt heel erg af van de baby van TO.

Kan jij het maken niet te komen?

 Wat mij betreft is het andersom: kan hij het maken om een moeder met een baby van dan 8 weken (en op moment van vragen, nu dus, nog jonger!) vragen haar baby thuis of bij een onbekende oppas te laten? Wat mij betreft niet. En zo'n kleine baby is waarschijnlijk totaal geen stoorzender. 

Als je borstvoeding geeft, is thuis laten sowieso geen optie. 
Geef je kunstvoeding, dan zou ik het evenmin doen.

Hij en zij hebben nog geen kinderen? 

Wat vindt je wederhelft ervan? Gaat hij mee? Kan hij even apart gaan zitten eventueel, als dat nodig is?

Ik denk eerder dat ze bang zijn dat de baby de aandacht inpikt van het bruidspaar. Een baby van 8 weken geeft nog geen overlast op een grotemensenbruiloft.

Even in de (familie)whatsappgroep gooien. Zeggen dat je helaas niet kunt komen vanwege je kindje. 
Wie weet is er iemand die helemaal geen zin heeft in de bruiloft en oppassen als een mooie uitweg ziet.

Maar eerlijk gezegd, mijn kersverse baby niet, dan ik ook niet.

Mijn vriendin is net anderhalf uur weggebleven bij haar kind van drie maanden. Verschrikkelijk vond ze het. Terwijl haar man én haar moeder thuis waren bij de kleine.

Doe wat goed voelt voor jou, een verplicht nummertje is voor niemand fijn.

Bijna de hele dag slapen met 8 weken?
I wish...

De mijne heeft vier maanden lang 20 uur per dag gekrijst.

Een evenement op 2 uur rijden met een pasgeboren baby en borstvoeding is een hele toer. Jij was bereid om dat te doen en nu ineens is de baby niet welkom? En je dan ook nog onder druk zetten voor een spoedig antwoord?

Het is vast onwetendheid maar poeh! Weinig empatisch. Ik zou aangeven dat je komt met baby of helemaal niet. En dat je bij de huilen de zaal zal verlaten. 

Bewaak echt je eigen grenzen. Jij wordt in een lastig parket gestopt dat doen zij, niet jij. 

Poezenmeisje schreef op 04-07-2023 om 22:21:

Bijna de hele dag slapen met 8 weken?
I wish...

De mijne heeft vier maanden lang 20 uur per dag gekrijst.

Dan besluit je waarschijnlijk zelf al dat het gewoon geen optie is. Het zou niet in me opkomen om überhaupt te overwegen om met een huilbaby naar een bruiloft te gaan. 

Ik wil je niet tegen je broer opzetten, maar wil wél een andere kant belichten:

Je zou, in plaats van stress krijgen en oplossingen zoeken, óók boos op je broer kunnen zijn. Zijn zus een haar pasgeboren baby uit willen elkaar halen, wat een fout voorstel.

Kijken naar apen, kippen: geen enkele moeder laat zo'n ukje alleen  voor langete tijd.

Toen mijn baby 5 weken was trouwde mijn broer. Ik was gelukkig wel welkom met baby, maar had ook de afspraak met hem dat als baby maar een kik zou geven tijdens de ceremonie, ik de zaal eventjes zou verlaten. Dat is niet nodig gebleken.

Rond die tijd had ik mijn baby no way aan een ander afgegeven dan mijn eigen ouders trouwens. En die waren uiteraard bij de trouwerij. Ik moest ook nog elke 2 uur voeden en kolfde zeker nog niet genoeg (en een paar weken later was dat niet anders). Dus anders was ik weggebleven. Wel nadat ik het probleem op een nette manier aan broer zou hebben voorgelegd overigens.

De vraag is natuurlijk hoe graag dat jij wilt gaan. Een bruiloft is wel een eenmalige en bijzondere gelegenheid. Je kunt ook denken in oplossingen. Bijvoorbeeld een hotelkamer vlakbij, kolven, schoonfamilie van man laten oppassen, alleen naar een deel van de dag gaan. Schoonmoeder of goede vriendin op de hotelkamer etc. 

En je man is toch net zo goed ouder? Waarom kan of wil hij niet een paar uur bij zijn eigen kind zijn? Dan ga jij alleen naar een deel van de dag. 

En ga dit zeker niet in de groepsapp gooien of je ouders hierin betrekken. Dit is iets tussen jou en je broer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.