Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
*_Johanna

*_Johanna

02-05-2020 om 15:14

Baby omrollen weer verleerd?

Onze dame is inmiddels 5 maand en 2 weken oud, en heeft een paar weken terug leren omrollen van buik naar rug. Ze had het helemaal door. Ze deed het in de box, op speelkleed op de vloer en 'sochtends bij ons in bed toen we nog even aan het kroelen waren.

Dit deed ze zo 2 dagen achter elkaar maar daarna is ze er mee gestopt. Maakt niet uit hoe vaak ik haar weer op de buik neerleg, speeltjes buiten handbereik, aanmoedigen, helpen...Even paar dagen rust en weer proberen, het heeft geen zin. Inmiddels leunt ze ook niet meer op elleboogjes of handjes maar is ze steeds aan het "skydiven".

Wel vind ze zitten hélémaal geweldig. Liggen wil ze bijna niet meer, want dan gaat ze proberen omhoog te komen door haar buikspiertjes aan te spannen. En het zitten gaat dan ook echt al best goed! We hoeven haar nauwelijks vast te houden en ook als ze "zelf" zit, houd ze zichzelf tegen met haar handjes op de grond en kan ze speeltjes pakken. Maar ze zich nog niet stabiel genoeg om echt zelfstandig te kunnen zitten en we promoten het ook niet teveel omdat haar rugje wellicht nog niet sterk genoeg is.
Overigens lijkt ze omrollen van rug naar buik helemaal geen prio te willen geven.

Herkent iemand dit en hebben jullie tips?

Dees

Dees

02-05-2020 om 19:43

Zelf

Mijn tip is dat ze dingen doet als ze eraan toe is. En als ze dat zitten zo leuk vind is het belangrijk om het niet voor haar te doen maar haar het zelf te laten leren doen. Als je haar neerzet en eventueel vasthoudt dan zal ze minder gemotiveerd zijn het zelf te oefenen dus dan zal ze het minder snel zelfstandig kunnen. Lekker laten frustreren en knokken om het voor elkaar te krijgen, worden ze sterker van.

Ik zou wel ff navragen of ze niet wat oud is om nog bezig te zijn met leren omrollen mijn zoon deed dit met een week of 4 van rug naar buik en een week of 6 van buik naar rug.

Famke

Famke

02-05-2020 om 19:53

Gemiddeld

leert een kind met vier a vijf maanden om op zijn zij te rollen en enkele weken later rollen van buik naar rug (en daarna van rug naar buik). Vanaf drie maanden moet je er alert op zijn.

Jesse_1

Jesse_1

03-05-2020 om 00:39

Jammer Dees

Leuk dat jij een wonderkind hebt dat met 4 weken (? serieus?) al kan omrollen, maar misschien handig om voor andere mensen meer gemiddelde leeftijden aan te geven waarop een kind iets kan.

"Liggen wil ze bijna niet meer, want dan gaat ze proberen omhoog te komen door haar buikspiertjes aan te spannen." Laat haar vooral zelf de dingen doen, des te meer oefent ze er in. Zolang ze maar op een gebied of ontwikkeling aan het 'groeien' is, is het over het algemeen prima.

Dees

Dees

03-05-2020 om 09:35

Jesse_1

Daarom geef ik dus aan dat ze contact op moet nemen met CB het lijkt me namelijk rijkelijk laat, met 5,5 maand tijgerde de mijne namelijk het huis door vandaar dat ik dat aangeef.

En nee het is geen wonderkind.

Famke

Famke

03-05-2020 om 10:40

Maar goed

dat hoeft dus niet meer, want ik had al aangegeven wat de gemiddelde leeftijd is waarop kinderen omrollen. Al gaat het dan om Vlaamse kinderen, want dit is informatie van kind en gezin. In Nederland plakt de GGD er geen leeftijd op (ongetwijfeld om onrust te voorkomen), maar waarschuwt wel dat kinderen eerder mogelijk al per ongeluk omrollen als ze moe worden.

Jesse_1

Jesse_1

03-05-2020 om 11:35

Dees

Nee, dat geef je de gemiddelde leeftijd aan waarop kinderen kunnen omrollen en niet het moment waarop jouw uitzonderlijk snelle kind dat kon. Dus als de gemiddelde leeftijd 3-4 maanden is, en jouw kind kon dat met 4 weken, dan zijn er ook kinderen die ruim over de 4 maanden heen gaan en dat is 'normaal'. (Beetje vervelend om over normaal te spreken, want dat impliceert dat andere gedragingen abnormaal zijn).
En het kind van Johanna kon het wel, dus het heeft wel de vaardigheden.
Waarschijnlijk was het niet interessant en heeft de dochter van Johannen inmiddels de focus verlegd naar een andere vaardigheid.

Ieder kind kiest hierin zijn eigen route, de eigen volgorde en ook in een eigen tempo. Veel kinderen volgen dezelfde volgorde en sommige kinderen wijken hier vanaf.
Van een kind dat niet gaat kruipen, maar eerst gaat lopen, zeg je toch ook niet 'o, o, er is fysiek iets ernstigs want hij heeft nog niet gekropen'? [Al schijnt het wel beter te zijn als ze de kruipfase niet overslaan]

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-05-2020 om 12:00

10 maanden

Mijn oudste kon met een maand of tien omrollen. Daarvoor had ze het wel eens een of twee keer gedaan, maar vond dat zo spannend dat ze het toch zeker niet expres zou doen. Ze kon met 10 maanden ook zitten, maar kwam geen millimeter van haar plek. Precies met 12 maanden ging ze kruipen. Niets mis met het kind verder. De verschillen zijn zo groot op die leeftijd.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-05-2020 om 12:06

Herkenning

Ik kan me zo voorstellen dat de vraag is komen spelen in verband met angst voor wiegendood. In dat kader is het wel heel geruststellend, dat het meisje omrollen van rug naar buik helemaal geen prioriteit lijkt te willen geven. Ik zou zeggen: leg haar steevast op haar rug of zij te slapen en ondersteun die slaaphouding voor jullie gemoedsrust eventueel nog met een rolvormig kussen of opgerold dekentje o.i.d.

Rode krullenbol

*_Johanna

*_Johanna

03-05-2020 om 12:55

Ze kàn het wel, maar vertikt het nu gewoon

Het is inderdaad ook niet dat ze het niet kan, want ze heeft het een paar dagen volop gedaan. Elke mogelijkheid die ze kreeg, ging ze weer. Maar van een op andere dag was het klaar. Alsof ze dacht "been there, done that" en het gewoon niet interessant leek. En dat is juist waar ik mn bedenkingen bij heb.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-05-2020 om 12:59

Komt wel goed

Over een jaar kan ze het allemaal. Je hoeft je er echt geen zorgen over te maken. Het kind is pas 5 maanden dus het hoeft nog helemaal niet.

Biebel

Biebel

03-05-2020 om 18:03

Energie bewaren.

‘Alsof ze dacht "been there, done that" en het gewoon niet interessant leek. En dat is juist waar ik mn bedenkingen bij heb.‘

Als je het over een puber had, dan had ik je gelijk gegeven. Om daarna te zeggen; laat het los, ze doet het in haar eigen tempo. Zorg dat ze veilig is en bij jou kan komen als het niet lukt.

Maar dit gaat over een baby van vijf maanden. Het aantal baby’s dat dat soort gedachtes kan hebben je euh... 0. Je legt er te veel ‘volwassen emoties’ op.

Wat het dan wel is? Misschien is liggen niet meer interessant. (Shit, er is ook geen eten als ik dit doe. Nou dan doe ik het maar niet meer). Of ze heeft haar energie voor iets anders nodig. Tanden krijgen, poepen, de kat bestuderen... geen idee. Maar als jij het idee hebt dat er niets fysieks mis is- en zo klinkt het - dan is het dus gewoon even een kwestie van geen zin of puf hebben.

Dus kun je het alleen maar loslaten. En je al helemaal niet laten vermoeien door moeders bij wie het kind het (en dat het kan van alles zijn) al veel eerder en beter en sneller deed.

Want dan is dit eigenlijk je eerste oefening in loslaten en je kind haar eigen tempo laten volgen. Mooi toch

Mast

Mast

05-05-2020 om 23:48

Rode Krullenbol off topic

"zij te slapen en ondersteun die slaaphouding voor jullie gemoedsrust eventueel nog met een rolvormig kussen of opgerold dekentje o.i.d"

Ze mogen alleen nog op het ruggetje tegenwoordig met eventueel het hoofdje beurtelings naar rechts of links gedraaid. Een rol kan zorgen voor doordraaien tereijl er nog niet zelstandig kan worden teruggedraaid.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-05-2020 om 10:32

Oh ...

Goed dat je dat even meldt, Mast. Ik wist dat niet. Dank je wel.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.