Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby overdag helpen slaap verlengen

hoi,

ik heb een prachtige dochter van 12 weken oud (met 36+5 geboren; dus gecorrigeerd bijna 9 weken oud). We zijn bezig om haar overdag in haar bedje te laten slapen. Dit lijkt vooralsnog steeds slechter te gaan. Eerst viel ze gemakkelijk in slaap binnen een paar minuten, nu moet ik vaak een aantal keer op en neer lopen en troosten; en wordt ze uiteindelijk na ongeveer 3 kwartier pas rustig als ik mijn hand op haar borst leg en wegloop net voor ze in slaap valt. Als we niet troosten heb ik een overstuur baby die keihard blijft huilen, dat wil ik niet en daar slaapt ze niet beter op ook. Verder sliep ze eerst soms 2 of 3 slaapcycli achter elkaar, maar tegenwoordig wordt ze na stipt 1 slaapcyclus keihard huilend wakker. Ik krijg haar dan niet meer in slaap in haar bedje. Tegelijkertijd heeft ze niet genoeg aan die 3 kwartier slaap, dus ik heb of een chagrijnige baby, of een baby die nog even een slaapje doet in de draagdoek of draagzak. Heeft iemand tips over hoe ik de slaapcyclus van mijn dochter kan verlengen? Ik gun haar om beter tot rust te komen.

s avonds gaat het wel goed; dan valt ze meestal in slaap bij de laatste fles, en kunnen we haar wegleggen. Of ze valt net niet in slaap, dan moeten we een aantal keer lopen, maar wordt ze niet na 1 slaapcyclus weer wakker. Ze heeft nog 1-2 nachtvoedingen, na de eerste slaapt ze rustig in, na de tweede wordt ze onrustig. 
Overigens is er een vermoeden dat ze verborgen reflux heeft, hiervoor ha ik op advies van de kinderfysio naar de huisarts toe deze week.

ik wil haar graag leren zelf in slaap te vallen en meerdere slaapcycli aan elkaar te koppelen, maar wil ook geen oververmoeide baby. Tegelijkertijd wil ik haar geen verkeerd gedrag/slaapassociaties aanleren en ben ik bang dat ik dat nu doe door haar dan maar in de zak te laten slapen. 

iemand tips? Alle mooie boeken gaan er vanuit dat je baby vanzelf in slaap valt als je maar genoeg probeert.. en dat ze ook zelf die cycli aan elkaar kunnen koppelen, maar dat lukt hier dus niet..


Onze baby sliep ook veel in de draagzak en had onwijs veel huidhonger. Ik ben pas toen hij 5 maanden oud was echt actief gaan investeren in alleen in bed slapen en nu doet hij dat ook. Wat ik daarmee wil zeggen: ik geloof niet zo in slechte slaapassociaties. Het komt vanzelf goed, echt waar.

Ik heb trouwens een White noise apparaat aangeschaft en daarmee slaapt hij overal heel makkelijk in. Hij slaapt ook met meerdere speentjes in zijn bed, zodat hij er zelf 1 kan pakken als een andere kwijt is. 

Volgens mij is dit vrij normaal op deze leeftijd, dat ze 1 cyclus slapen overdag. Pas rond 5 maanden kunnen ze meerdere cycli aan elkaar koppelen. Hier baby van 12 weken die stipt na 45 min wakker wordt. Alleen in de draagzak soms 1,5uur. 

White noise heeft hier ook geholpen om wat makkelijker zelf in slaap te vallen. Al is het hier ook geen wondermiddel,  moet ook soms terug om baby wat te helpen.

Mirriemirrie schreef op 26-10-2021 om 11:40:

Volgens mij is dit vrij normaal op deze leeftijd, dat ze 1 cyclus slapen overdag. Pas rond 5 maanden kunnen ze meerdere cycli aan elkaar koppelen. Hier baby van 12 weken die stipt na 45 min wakker wordt. Alleen in de draagzak soms 1,5uur.

Dit, hier 15 weken en ze slaapt meestal 45min tot 1 uur. Rond de 3 maanden viel ze hier ook lastiger zelf in slaap (want er is zoveel leuks te zien). Dus nu hebben we overdag ook een soort ritueeltje met slaapzak, instoppen onder het dekentje, kap dicht als ze in de wandelwagen ligt. Ook bij wakker worden is ze sneller afgeleid en valt ze daarom met na 1 cyclus wakker worden meestal niet meer in slaap.

Wel is ze daarna blij en wakker (en vaak ook hongerig), dus de borstvoeding intervallen zijn van 3 a 4 uur naar 2 a 3 uur gegaan. 

Leene

Leene

26-10-2021 om 12:31

Mirriemirrie schreef op 26-10-2021 om 11:40:

Volgens mij is dit vrij normaal op deze leeftijd, dat ze 1 cyclus slapen overdag. Pas rond 5 maanden kunnen ze meerdere cycli aan elkaar koppelen. Hier baby van 12 weken die stipt na 45 min wakker wordt. Alleen in de draagzak soms 1,5uur.

Eens. Dit lijkt mij normaal babygedrag. Ook het feit dat ze liever in de draagzak slapen. Ze zitten 9 maanden in je buik en dan verwachten wij hier in het westen dat ze binnen no time zelf in slaap kunnen komen en het liefst ook voor langere periodes en ook het liefst zo snel mogelijk doorslapen. En sommige baby's doen dat ook. Mijn oudste sliep ook na 2 maanden door en kwam overdag redelijk makkelijk zelf in slaap. Maar onze jongste ... daar hebben we ook wat mee rondgesjouwd. En ik vond dat ook loeizwaar ook nog eens omdat we in Nederland zo'n beetje het kortste zwangerschapsverlof  van West Europa hebben. Na 3 maanden moeten veel vrouwen weer aan de slag.  Tips heb ik niet echt alleen dat je je mijns inziens het beste over kan geven en dan maar langer je baby bij je moet dragen. Ze is ook nog eens te vroeg geboren en heeft misschien verborgen reflux. Eerst maar eens die onderzoeken afwachten. Heus de meeste kinderen kunnen op een gegeven moment zelf in slaap vallen. Het blijft niet zo.  En ikzelf raakte gefrustreerde van al die rust en regelmaat regels dan van hem maar veel bij ons laten. Het is echt goed gekomen. Het blijkt een gevoelige jongen en ik ben blij dat we zijn meegegaan in xijn behoefte aan huidhonger 

Ik liet de beide kinderen zo lang mogelijk beneden in de box of wandelwagen slapen. Ze deden het heel goed op achtergrondgeluid. De oudste viel steevast als een blok in slaap in de wandelwagen op de wandeling met de hond. Die liet ik dan als dat qua weer kon lekker buiten staan in de achtertuin, en anders binnen. Jongste was wat nieuwsgieriger van aard, dus viel na een aantal maanden niet meer in slaap beneden, dus die is al wat eerder naar boven naar het eigen bed verhuisd. Oudste sliep ook graag in de draagzak, en als ik het zelf te zwaar vond worden hing ik die zak in de box. Werkte ook prima toen oudste veel last had van dramkrampjes.
En je zou ook inbakeren kunnen proberen, sommige kinderen 'wapperen' zichzelf wakker met hun bewegende armpjes en/of beentjes.

hier een baby van 11 weken die snachts prima in zijn bedje slaapt maar overdag niet. Ik moet 5 x heen en weer en idd max drie kwartier slaapt ie, dat heeft wat mij betreft geen nut (ik bedoel; geen zin om daarvoor al die moeite te doen) Hij slaapt in de box of bij mij op de bank. Zou me niet te druk maken om die slaapassociaties. 

Ik heb me nooit heel erg druk gemaakt over waar kind sliep als er maar geslapen werd. Slaapt kind wel goed in de box? Zorg dan dat dat een lekker plekje wordt waar geslapen kan worden op iets meer dan alleen een boxkleed bijvoorbeeld. Mijn favoriet voor kind was de wandelwagen of draagzak/doek. Ook lekker makkelijk met weggaan, kind lag al in de wandelwagen dus ik kon gewoon gaan wanneer ik dat wou.

Die van mij sliepen rond die leeftijd overdag nog het liefst op me. Dan sliepen ze 20 a 30 minuten in bed en was het daarna hollen naar de bank. Als ik tijd had, sliepen ze dan zo nog 2 uur op mij verder. Als ik niet kon zitten deed ik ze in een drager of was het slaapje helaas kort. Maar in bed kon ik het vergeten.

Dit is niet iets wat je met 'tips' kun oplossen. Het ene kind zal eerder langer slapen dan de ander. Op een gegeven moment ging ik met een boek of ipad naast ze zitten als ze wakker werden, sliepen ze wel weer verder. Maar dat werkte pas vanaf een maand of 9 geloof ik. Fijn dat de nachten al zo goed gaan. Hopelijk blijft dit zo!

Oh ja echt zo'n fase... Verschrikkelijk als ik er aan terug denk.
Wisselen tussen een peuter die aandacht nodig heeft en een baby die je langer dan die ene cyclus wilde laten slapen...

Uit ervaring leert het inderdaad dat ze dat "opeens" wel kunnen  langer slapen.

Verder eens met bovenstaande tips, als er maar geslapen wordt maakt dat niet veel uit waar.
Mijn beide jongens sliepen graag in de wandelwagen buiten. Dus na een rondje wandelen liet ik ze gerust in de tuin tot ze wakker werden (goed aangekleed en in de zomer een muggennet over de wagen en in de schaduw)

Follow

Follow

26-10-2021 om 15:31 Topicstarter

fijn om jullie ervaringen te horen. In de box slaapt ze nooit, in de wandelwagen slaapt ze eigenlijk niet of na heel lang gejengel. Haar speen pakt ze moeilijk, terwijl als ze hem pakt, ze wel echt lekker in slaap Valt en hem vlak voor ze in diepe slaap valt uitspuugt.

ik pak haar met veel liefde bij me overdag in doek of zak, maar merk ook dat ze zwaarder begint te worden.

en goed om te horen dat jullie ook wat relativerender zijn over die slaapassociaties. Ik ben ook van de brigade: belangrijkste is dat ze slaapt, waar is minder van belang. Maar over 2 weken gaat ze wel 2 dagen per week naar de kinderopvang, en heb ik niet zoveel trek om een oververmoeid kind terug te krijgen dat daar de hele dag nier slaapt. Daarom ben ik met haar gaan oefenen in bedje met een heel kort slaapritueel. Maargoed, we zien wel, dat zal ook wel weer loslopen.

ik wist niet dat dit normaal was. Ik snap alleen niet waarom ze het eerst wel kon en het haar s nachts ook lukt.

we zijn overigens idd erg blij met de nachten. Die zijn een paar weken echt heel slecht gegaan, maar gaat nu echt heel goed. En overdag is op te lossen op deze manier voorlopig  

Wij zaten met een soortgelijk probleem. Kregen onze baby niet meer in haar eigen bedje in slaap en als het wel lukte niet langer dan 1 cyclus. Ze sliep op een gegeven moment meer in de draagzak dan in bed. 's Nachts ging overigens wel goed. Uiteindelijk, na meerdere boeken te hebben gelezen over hoe je een baby zonder te huilen in bed/slaap kon krijgen (wat allemaal niet werkte), hebben we Regelmaat en inbakeren van Ria Blom gelezen. Inbakeren doen we niet, maar we kwamen er wel achter dat we stiekem in best wat valkuilen trapten. Ze besteedt ook aandacht aan wat je kunt doen als kindjes wel makkelijk inslapen maar niet doorslapen. 

Op het begin heeft ze een paar keer flink gehuild bij het inslapen. Maar dan was max 2 dagen. Daarna begon ze ook steeds langer te slapen. Nu met 6 maanden is het weer een stuk korter, maar dat lijkt meer met het doorkomen van de tandjes te maken te hebben.

kind sliep thuis echt anders en minder dan op de opvang. Daar deed ie gewoon de slaapjes mee, ook toen ie thuis terug was naar 1 slaapje per dag werd er op de opvang meer geslapen.

Bij ons kdv maakte het ook niet uit waar de jonge baby’s slapen. In de wipper, box, lutjepotje, bedje enz was allemaal prima. Ze zijn op het kdv sowieso wel gewend aan baby’s dus denk dat jij je er drukker om maakt dan zij. En ga er sowieso maar vanuit dat ze in het begin vermoeid en geprikkeld zal zijn. 
Wist je trouwens dat de speen pakken beter gaat wanneer je er licht aan trekt dan het in het mondje proberen te houden? Dat wist ik dus nooit 😬 en heb vijf kinderen. De jongste drie zijn duimers geweest. 
Ik sla nog wel even aan op het verborgen refluxverhaal. Waarschijnlijk wordt ze daarom ook keihard huilend wakker. Probeer eens het bedje aan één kant wat hoger te zetten (hoofdeind). Verder na de voeding goed een poosje rechtop blijven houden, slapen in een wipper mag prima mits voldoende ondersteund. En evt dikkere voeding en bij borstvoeding kan je een paar lepeltjes johannesbroodpitmeel geven voor de voeding aan. En als je veel melk hebt met een sterke toeschietreflex de eerste melk even weg laten lopen. Dan kan ze rustiger drinken. 

Herkenbaar hoor. Ze gaan vanzelf leren de cycli aan elkaar te koppelen. Je doet het goed zo. Wat ik nog weleens deed als ze na 45 min wakker werd en nog wel moe was: 15-30 min wakker/spelen en dan weer naar bed. Zoiets kan je nog proberen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.