Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby overstrekt zich als ze op buik ligt

Hoi,

mijn baby van 7 maanden rolt goed van haar rug naar haar buik. Voordat ze dat kon, kon ze wel al goed van haar buik naar rug rollen, dat deed ze al vanaf 3 maanden. Sinds ze naar haar buik rolt, rolt ze helemaal niet meer terug. Het lukt haar gewoon niet meer, als ze op haar buik ligt, strekt ze zich helemaal en ligt ze met haar handen wijd opzij en 5 cm van de grond af, of steunt ze op gestrekte armen, en ligt dan zo stabiel dat ze nooit meer gaat rollen. Iemand ervaring hiermee? Ik overweeg de kinderfysio in te schakelen om mee te kijken, omdat ze met helemaal opzij gestrekte armen ook niet gaat kruipen etc. Iemand die het armen spreiden van de grond af herkent? 

bedoel je niet de landau reflex? Google even naar afbeeldingen.

Dat is belangrijk voor de overgang naar kruipen. 

het klinkt als het " vliegtuigje" en als ik het op zoek lijkt dat die Landau reflex. Vanuit daar ontwikkelt ze echt wel verder hoor.

Follow

Follow

11-03-2022 om 22:41 Topicstarter

ja, dat is het idd. Goed om te weten dat het een reflex is, dank. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe ze dan weer gaat rollen van buik naar rug, want dat lukt haar dus totaal niet meer nu..

Follow schreef op 11-03-2022 om 22:41:

ja, dat is het idd. Goed om te weten dat het een reflex is, dank. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe ze dan weer gaat rollen van buik naar rug, want dat lukt haar dus totaal niet meer nu..

Dat was bij mijn kind ook zo. Ik zou me er niet zo’n zorgen over maken. Soms stoppen ze ook even met iets doen omdat ze bezig  zijn met het leren van wat anders. 

En als je je toch zorgen maakt, zou ik eerst met het cb overleggen. 

geen idee hoe het ook alweer verder gaat, lang geleden dat die van mij vliegtuigje speelden. Gewoon lekker met haar spelen, dingen buiten bereik houden, haar zelf even omrollen als ze klem zit.  Mijn kinderen begonnen te kruipen bij oma, tijdens het logeren daar. Daar was vloerbedekking. Gladde vloeren zijn een stuk lastiger om te leren kruipen, en het speelkleed is al snel te klein..

Het is al lang geleden, mijn kinderen zijn tieners, maar een van hen had dit ook. Mij is toen verteld dat het rollen van buik naar rug wat hij eerst deed, niet “echt” rollen was maar “omvallen”, omdat de buikligging nog niet stabiel is. Kinderen leren het “echte” rollen (met opzet en volledige controle) vaak eerst van rug naar buik. Als ze stabiel in buikligging kunnen liggen, leren ze daarna hoe ze vanuit die stabiliteit weer terug kunnen naar rug (er ligt dan een arm in de weg).
Geen idee of het waar is maar ik vond het geruststellend klinken en het klopte wel erg met de ontwikkeling van mijn zoon.
Komt vast goed!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.