Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic

Er is de afgelopen tijd veel geschreven in zwangertopics, dus hierbij een vervolgtopic nu er baby's zijn!

Wees welkom (ook als je niet in die andere topics schreef) en schrijf hier gezellig mee, over mooie/grappige momenten, even lekker van je af klagen, stel je hulpvragen, deel ervaringen etc. etc. Over de baby's en alles wat erbij komt kijken: kraamvisite, bemoeienissen van (schoon)familie en anderen, opvang, eerste ontwikkelingen, spuitluiers, vermoeidheid, opvoedkwesties, wat dan ook.


afrodite05

afrodite05

29-05-2023 om 08:19 Topicstarter

Zelf moet ik nog heel even wachten, woensdag staat de keizersnede gepland... (Ivm stuitligging)

Succes 🍀 woensdag en veel plezier met dit topic .

Goed initiatief! Op de baby moet ik nog even wachten (nu week 38+3), maar daarna sluit ik aan (tenzij ik nu al babyvragen heb natuurlijk).

Leuk! Ik klets mee. Mijn baby is ondertussen alweer 4 weken oud en wat een blije baby is het… overdag dan. In de avond huilt ze intens, het is niet eens huilen maar echt krijsen en dan uren achter elkaar. Het is zo zielig om te zien. We zijn nu wat verschillende dingen uit aan het proberen. Ik heb zelf het idee dat er twee verschillende dingen zijn. Ze heeft erg last van haar buikje doordat de darmen beginnen te werken, daardoor begint het huilen. Maar volgens mij is ze daarna gewoon zo oververmoeid dat ze niet meer kan stoppen met huilen. Het is echt hartverscheurend om te zien maar maakt mij ook wanhopig want geen enkele manier van troosten lijkt goed genoeg. Het consultatiebureau denkt gelukkig wel mee.

Los daarvan is ze overdag volgens mij wel gelukkig, dan huilt ze echt alleen als er iets aan de hand is en dat is zelden. Ze vind het heel leuk om in badje te gaan of om mee te gaan in wandelwagen. Ook de nachten gaan super en ze slaap al 2 blokken zo’n 4 uur achter elkaar in haar eigen bedje.

ik volg. Zoontje wordt in augustus 2 en dochter wordt als het zo mag zijn in oktober geboren. 

Yvaine wat zwaar klinkt dat zeg. Met onze baby hadden we iets vergelijkbaars. Ik zei soms gekscherend dat overdag-Pietje niet dezelfde was als avond en nacht-Pietje. Bij ons waren het helaas echt darmkrampjes. Heel veel buikje masseren (met de klok mee) en met de beentjes fietsen gaf verlichting. Mijn man durfde het fietsen wat harder te doen, en echt de bekken rondjes laten draaien en de beentjes heen en weer tegen het buikje drukken (niet keihard natuurlijk), en ik intussen het buikje masseren, dan werden de scheten er letterlijk uitgeperst. Maar het was geen quick fix, waren snachts uren bezig met masseren en scheten persen.

afrodite05

afrodite05

01-06-2023 om 06:17 Topicstarter

Even lui een deel gekopieerd van wat ik in het zwangertopic had gezet...

Gistermiddag is onze zoon geboren! Alles is goed gegaan, hij ligt aan mijn linkerzijde lekker te pruttelen in zijn wiegje en aan mijn rechterzijde ligt man te pruttelen in z'n opklapbedje. We moeten hierna nog een nacht in het ziekenhuis blijven, maar dat vind ik ergens ook wel fijn, 24/7 kunnen we een verpleegkundige erbij laten komen. De operatie viel me heel erg mee. Ik was vooraf vooral gespannen vanwege de blaaskatheter, ik denk dat ik die achteraf nog steeds het vervelendste vond. Maar nu juist wel fijn, want ik hoef niet elk half uur op te staan om naar de wc te gaan. Volgens mij ben ik nog nooit zo lang niet naar de wc geweest De ruggenprik viel me heel erg mee, maar dat had ik ook verwacht.

Tijdens de operatie voelde ik vooral veel gesjor, maar toen hij er eenmaal was, heb ik daar niet echt meer op gelet. Meneer plaste direct toen hij uit mijn buik werd gehaald en de couveuse waar hij in lag tijdens het controleren door de kinderarts, heeft hij ook ondergeplast. Nouja, dan was zijn blaas tenminste leeg voor tijdens huid-op-huid

Later nog pijnstilling gehad en extra morfine. We zijn verder langzaam aan bezig met de borstvoeding opstarten, moeilijk om te zeggen of dat nu wel of niet goed gaat. Maar hij hapt netjes aan, maakt zuigbewegingen en bij het kolven kwam er een pietsie beetje melk. Moet natuurlijk ook groeien. M'n tegels zijn alleen wel nu al best gevoelig, dus ik hoop dat dat niet erger wordt. 

Vanavond wil ik dan eindelijk de sushi waar ik zo lang naar uitkijk. Ik heb een paar dagen geleden al gekozen wat ik wil, zal veel te veel zijn om in één keer te eten, maar we hebben een koelkastje op de kamer dus dat is geen probleem. De pijn van de keizersnede is met medicatie goed onder controle te houden, als ik straks geen morfine meer nodig heb, delen man en ik vanavond zo'n eenpersoons flesje bubbels, gewoon voor het idee. Denk dat het voor allebei vier slokken zijn ofzo, maar dat maakt niet uit.

Ik zit nu ook al te bedenken waarmee ik wil ontbijten. Omdat de misselijkheid nu inderdaad weg lijkt te zijn, wil ik proberen om dingen te eten die mijn maag slecht trok. Dus heel simpel, een boterham met kaas en een bakje yoghurt. Hopelijk valt dat goed.

Yvaine, wat lijkt me dat lastig en zielig. Wel fijn dat het CB meedenkt. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing.

klinkt heel goed allemaal afrodite 

over bv: ik kan uit ervaring zeggen dat zo goed aanhappen niet vanzelfsprekend is! En goed aanhappen en zuigen is weer goed voor de productie. Dus dat klinkt veelbelovend.

Geniet van je sushi vandaag (heb ik ook zin in)

afrodite05

afrodite05

11-06-2023 om 06:48 Topicstarter

Nou, het borstvoedingsverhaal is toch weer anders geworden. Zoon hapt inderdaad in eerste instantie goed aan, maar zakt daarna naar achter, waardoor hij op mijn tepel "kauwt". Kloven en pijn als gevolg. Dus voorlopig doen we het via kolven. In overleg met de lactatiekundige gaan we, als de tepels genezen zijn, voorzichtig aan 1x per dag live borstvoeden proberen. Ik moet weer vertrouwen krijgen. 

Wij willen graag een dezer dagen met zoon in de wagen een stukje gaan lopen. Ik twijfel alleen ontzettend over wat we hem moeten aantrekken met deze temperaturen. We zijn nu voornamelijk binnen en het is maximaal 24 graden binnen. Dus binnen draagt hij een romper met lange mouw, broekje, sokjes en een shirtje met lange mouw, dat shirtje gaat halverwege de dag uit. Hij ligt onder een lakentje en dun dekentje. Hij voelt niet heel warm, maar gewoon normaal. Maar ja, wat als we naar buiten gaan? Romper lange mouw, broekje, sokjes, lakentje? En dan wel of niet het dekje van de wagen erover? Pfff ik vind dat inschatten wel lastig hoor. Wat zouden jullie doen bij een baby van 1,5w? Hij heeft al even geen kruiken meer nodig en draagt zijn muts ook niet meer.

Hi Afrodite, wat balen van de bv. Goed dat je een lactatiekundige hebt ingeschakeld. Hoe is je herstel?
Ik hou me vast aan de regel, 1 laagje meer dan wat je zelf aan doet. Nu het buiten zo warm is zou ik denk een romper lange mouw, broekje en een heeeeel dun dekentje of hydrofiele doek over hem heen leggen. En zonbescherming zodat hij niet direct in de zon ligt. Hoe gaat het verder met jullie en de kleine? 

Hier geen baby's, maar kom toch geheel illegaal even binnen vallen 😁

@Afrodite Ik wilde je even feliciteren met je zoon💙

Ik hoop dat je je nu wat beter voelt dan tijdens je zwangerschap, niet dat herstellen van een keizersnede niks is natuurlijk, en dat je eindelijk kunt genieten van al het lekkers dat je de afgelopen maanden niet mocht en kon eten.

Afrodite, balen van de bv! Als je baby geen kruiken of mutsen meer nodig heeft kan hij in principe zichzelf op temperatuur houden. De regel 1 laagje meer dan jezelf geldt tot op zekere hoogte, als het meer dan 30 graden wordt hoeft ie echt geen sokjes. Ik zou bij een baby van 1,5w denk ik doen wat Susan zegt. Maar echt een dun broekje, geen dikke joggingbroek. Het gaat gevoelsmatig meer om een soort bescherming dan de kou. 

afrodite05

afrodite05

11-06-2023 om 09:15 Topicstarter

Hij heeft nu een romper met lange mouwen aan en een dun broekje waar voetjes aan vast zitten, dus dat zal dan wel ok zijn. Fijn dat jullie zo eensgezind zijn!

Herstel gaat best goed, eerlijk gezegd. De eerste paar dagen veel last van het litteken, maar daarna steeds minder. Ik neem braaf mijn druppels arnica voor goed herstel, draag een buikband ter ondersteuning van m'n rug en probeer netjes de paracetamol te slikken, al vergeet ik die steeds vaker. Goed teken, lijkt me. Ik ben wel nog steeds snel vermoeid en ben geneigd om meer te doen dan ik aankan, even snel iets doen is vaak makkelijker dan hulp vragen. Man is vaak de sjaak en hij is al zo moe. Hij trekt slaaptekort (veel) slechter dan ik, waardoor hij vergeetachtig is en extra vaak naar boven en beneden moet. Dus ik app hem de hele dag door lijstjes met dingen die hij moet halen van andere verdiepingen of uit het dorp. Ik denk dat we allebei blij zijn als ik weer wat zelfstandiger ben. Maar he, het is nog niet eens twee weken na toch een grote buikoperatie, dus ik mag echt niet klagen. Er staat minimaal 6 weken hersteltijd, dus het gaat gewoon goed.

Oh en zoon gaat verder prima, dus dat is ook fijn. Hij huilt eigenlijk nooit, of maar heel kort tijdens het verschonen of tijdens een krampje, maar verder is hij de rustigste baby ooit En man en baby gaan heel goed samen, man heeft inderdaad dat vader-gen waarvan ik al vermoedde dat hij het had. Ook ontzettend aandoenlijk om ze naast elkaar te zien slapen: allebei op de rug, een arm boven het hoofd en mond opengezakt. Zo vader, zo zoon 

afrodite05

afrodite05

11-06-2023 om 09:16 Topicstarter

Oja en voor de wagen heb ik zo'n uv-doek, ik ga die er wel aan vast ritsen als we naar buiten gaan.

Je keizersnede is idd nog maar zo kort geleden..maar kan me zo goed voorstellen dat je alweer meer wil dan eigenlijk kan. Heel herkenbaar voor velen van ons denk ik. 
Verder klinkt je baby als een droom en wat fijn dat je man zo lekker aan het vaderen is. Mooi om te zien he? Geniet van deze tijd, het is cliche maar ze zijn maar zo kort zo klein. 

Wat een fijn bericht, Afrodite! Hopelijk helpt het kolven ook om van de tepel-pijn af te komen. Ook goed om te horen dat je inmiddels alweer genoeg bent hersteld om een rondje te kunnen wandelen. Dat zou ik zelf met deze temperaturen overigens alleen 's avonds doen, dan heb je ook geen last meer van de zon. Maar ik houd zelf absoluut niet van zon of warmte, dus misschien ben ik niet de juiste adviesgever hierin 
Wat een kleertjes heeft zo'n babietje nog aan met dit weer trouwens! Ik had verwacht dat alleen een rompertje (overdag) wel toereikend zou zijn. Maar dat ga ik vast meemaken mocht onze baby nog geboren willen worden in deze hittegolf. 
Hoe hebben jullie het nu uiteindelijk aangepakt met de kraamvisite/laten weten dat de baby is geboren?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.