afrodite05
13-03-2026 om 08:43
Baby's van 2026 - kletstopic
Een aantal jaar geleden was er een soortgelijk topic waarin (aanstaande) ouders van baby's die geboren zijn/worden in 2026 met elkaar konden kletsen over alles wat te maken heeft met het kroost.
Dus is jouw kindje dit jaar geboren of ben je nog zwanger? Voel je vrij om mee te kletsen!
masatu
02-04-2026 om 15:23
Krijgen jullie ook wekelijks een mail van zwangerenportaal? Daarin zit ook steeds een vergelijking met fruit/groente. In week 38 was dat nog een prei, maar daarna wordt het een watermeloen (wk39) en vandaag een pompoen (wk40). Klinkt toch niet erg aantrekkelijk om te moeten baren straks
doe mij maar een grote teddybeer ofzo ![]()
Miekje6
02-04-2026 om 18:37
masatu schreef op 02-04-2026 om 15:23:
Krijgen jullie ook wekelijks een mail van zwangerenportaal? Daarin zit ook steeds een vergelijking met fruit/groente. In week 38 was dat nog een prei, maar daarna wordt het een watermeloen (wk39) en vandaag een pompoen (wk40). Klinkt toch niet erg aantrekkelijk om te moeten baren straks
doe mij maar een grote teddybeer ofzo
Haha, ja die fruit en groente vergelijkingen zijn maar bijzonder. Eerst een bloemkool en daarna een aubergine en een paar weken geleden al een bleekselderij, die volgorde vond ik bijzonder gekozen.
Maar een pompoen of watermeloen baren klinkt inderdaad niet aantrekkelijk.
afrodite05
02-04-2026 om 19:04
masatu schreef op 02-04-2026 om 15:23:
doe mij maar een grote teddybeer ofzo
Ik keek bij de app van Philips Avent (zwangerplus? Kan het even niet terughalen, ik heb de app al verwijderd). Bij die app kon je ipv groente/fruit ook kiezen voor dieren of voor snoep. Maar uiteindelijk maakt dat niet veel verschil. De ananas leek mij overigens ook behoorlijk onprettig... Maar alles leek mij eng, ik heb niet voor niets voor een tweede keizersnede gekozen...
Ik heb vandaag mijn afspraak ontvangen voor het volgende (laatste) gynaecologische avontuur: het plaatsen van een Mirenaspiraal. Die had ik vroeger ook en dat beviel (haha) prima. Alleen dat plaatsen... Dus ik heb hem aangevraagd met plaatsen onder een roesje. Ik slik nu de minipil en ervaar daar eigenlijk geen klachten van. De minipil en de Mirena zijn beide geschikt bij endometriose. Ik had qua anticonceptie ook kunnen kiezen voor sterilisatie tijdens de keizersnede, maar dan zou ik alsnog die endometrioseklachten houden. Vandaar geen sterilisatie, maar de Mirena en om de tijd tot de plaatsing te overbruggen, nu dus de pil. Komt man mooi mee weg, want als ik die endometriose niet had gehad, had ik gezegd dat hij nu aan de beurt was geweest
Voor de anticonceptie geloof ik overigens niet dat wij iets nodig zouden hebben, aangezien ik zo moeilijk zwanger raakte. Maarja, je weet het nooit en zoals gezegd: voor de endo is het wel nodig.
Marielaveau
03-04-2026 om 10:20
ik kijk idd veel rond, maar gezien we het geslacht nog niet weten, durf ik nog niks te kopen, dus houd het maar bij kijken.
er zijn natuurlijk wel wat neutrale rompertjes maar al snel gaat het toch weer naar jongen/meisje.
ik ben niet van de marktplaats/vinted maar in de familie geven we vooral kinderkleding door, dus kan eventueel kan snuffelen, krijg ik sowieso al een flinke zak met kleding.
Babypark heb ik van gehoord die gaat zeker op de lijst, net als prenatal.
@Matsu ik heb alleen de mijn kalender-app, maar gebruikte ik al om mijn menstruaties bij te houden. en de app van het voedingscentrum
bevallen lijkt me ook doodeng, probeer er nog niet aan te denken gelukkig ken ik weinig horror verhalen.
heb me wel al voorgenomen dat ik absoluut niet liggend ga bevallen wordt of een baarkruk, in een squat of op handen en voeten 😅
of het helpt geen idee, maar las dat frambozen thee heel goed is voor de bevalling.
ik heb ooit per ongeluk gegoogeld hoeveel/groot 10 cm ontsluiting is, toen mijn zus moest bevallen.... ik ben er nog steeds niet overheen😒🙈
@ Afrodite, dat is ook wat idd, als je gezin ''compleet'' is waar je dan aan moet gaan denken. goed dat het er is maar wat een gezeik hahah
ik ga sowiso niet meer aan de anticonceptie, maar vriend zei ooit lang geleden dat hij zich zou laten steriliseren ben benieuwd of hij er nog zo over denkt.
mijn moeder heeft ook veel kleertjes van mijn nichtje bewaard, een van haar jasjes hangt nog zelfs bij hun aan de kapstok
dus mocht ik een dochter krijgen. kan ik het zo overnemen.
Lotus_
03-04-2026 om 10:36
Ik ben inmiddels 24 weken, voelt toch weer als een mijlpaal omdat ze vanaf nu levensvatbaar is.
Ik ben niet zo van het vroeg kopen van spullen, hebben vorige week meubels gekocht en een kinderwagen + autostoeltje, alles wordt geleverd als ik rond de 30 weken zwanger ben. Verder heb ik wat kleding gekregen en wat gekocht op vinted, maar nog lang niet genoeg.
Lotus_
03-04-2026 om 10:42
Ohja en kleding (voor mezelf) is nu wel echt een ding haha. Ik had een aantal weken geleden al een zwangerschapsjeans gekocht, en dacht dat ik daar wel tot het derde trimester mee door kon met mijn eigen bovenkleding. Maar nu komen mijn truien en shirts ook nog maar tot mijn navel
Dus ook wat leuke zwangerschapsshirts gekocht op vinted!
afrodite05
03-04-2026 om 11:02
Ik zit telkens te denken: hoe grappig zou het zijn als een van jullie toevallig iets bij mij heeft gekocht via Vinted? Ik had namelijk net wat Hema overslagrompers verkocht in maat 56 (Masatu?) en ook wat zwangerschapsshirts (Lotus?).
Marie, qua meubeltjes maakt het geslacht toch niet veel uit? Ja, tenzij je een roze commode ofzo wil bij een meisje. Bij ons zijn de meubels allemaal wit, was dus voor beide geslachten geschikt. Ook het beddengoed (witte lakens en matrashoezen, witte dekentjes, maar ook een gestreept dekentje met felle kleuren en een met dieren) is voor beide geslachten geschikt. En wij begonnen ook met kleding die voor beide kon. Ik ben sowieso niet zo van de rokjes/jurkjes voor baby's, eerder een lekker broekje of boxpakje en die kunnen best unisex zijn (met een streepje bijvoorbeeld, of met leuke diertjes erop). En aangezien mijn lievelingskleur blauw is, heb ik ook wat marineblauwe babykleding gekocht die voor beide kon. Droeg ik zelf als kind ook veel. Maar ook hierbij geldt natuurlijk weer: vooral doen wat voor jou/jullie goed voelt.
Marielaveau
03-04-2026 om 11:35
neuh qua meubels maakt het idd niet uit. hou wel van retro/vintage antieke meubels
alleen de kamer die nu een babykamer moet worden, gebruikte we eerst als rommelhok haha.
dus die moet eerst leeg en opgeruimd worden.
goeie tips idd, ik hou wel van een beetje kleur maar teveel ''roze'' krijg ik error.
een vriendin van mij had toen ze haar dochter kreeg alles in het roze, en dan niet licht of oud roze.. nee knal roze/pijn aan je ogen.
masatu
03-04-2026 om 14:14
@Marie: ik kan je vooral aanraden om een (beval)cursus te volgen. Als je weet wat je kunt verwachten en hoe je lijf "werkt" qua processen tijdens de bevalling, kan dat al een hoop rust geven. Ook op Instagram zijn er veel accounts die informatie delen.
Zelf vind ik Vraag de Vroedvrouw erg fijn als bron. Zie bijv. de gratis webinar over fysiologische geboorte: https://vraagdevroedvrouw.nl/artikelen/naar-de-video-3/
@Afrodite: klinkt goed van de osteopaat! Hopelijk blijft het effect voorlopig bestaan. Is je man eigenlijk alweer aan het werk & ben jij nu dagen alleen thuis met 2 kids? Hoe bevalt dat?
Ik heb trouwens in januari mijn laatste Vinted bestelling voor de baby gedaan, dus lijkt mij sterk dat ik iets van je heb gekocht
@Lotus: zelfs een deel van mijn zwangerschapsshirts is eigenlijk te klein inmiddels, of komt continue aan de rugzijde omhoog gekropen.