Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby van 9 maanden weigert weer de fles

Momenteel zit ik met een probleem waar ik niet echt uit kom. Misschien hebben jullie de gouden tip om weer wat balans aan te brengen. Het is een lang verhaal, maar ik heb wat dingen toegevoegd voor de context.

TL;DR: Baby van negen maanden was flesweigeraar, heeft daarna zes maanden de fles gepakt, maar is na een vakantie zonder fles weer gaan weigeren. Baby haalt gemiste voedingen op de opvang in bij mij in de avond en nacht.

Baby krijgt vanaf het begin eigenlijk zonder problemen borstvoeding. Vanaf dat baby zo'n zes weken oud was heb ik regelmatig geprobeerd een flesje gekolfde melk aan te bieden. Het eerste flesje van zo'n 30 ml ging goed, dus ik was blij. Daarna werd het lastiger en ging er af en toe maar 10 ml in. Ik heb het vooral een beetje laten rusten, gezien hier nog een peuter rond loopt en het vaak al druk genoeg was. 

Toen baby na mijn verlof met drie maanden naar de opvang ging, werd de fles geweigerd. Baby leek het niet echt snappen en kreeg niks binnen. In eerste instantie haalde ik baby eerder op; na een paar keer ben ik tussen de middag (gelukkig werk ik thuis i.v.m. corona) op de opvang gaan voeden. Ze bleven daar de fles aanbieden en dat had effect. Na drie weken werden er gelukkig flessen gedronken en dacht ik van het probleem af te zijn.

In december is baby drie weken niet naar de opvang geweest vanwege vakantie en feestdagensluiting van de opvang. In die periode geen flessen gegeven, maar gewoon bij mij laten drinken. En ouch! Dat had ik beter niet kunnen doen. De flessen worden sindsdien weer systematisch geweigerd. Soms gaat de speen in de mond en wordt er wat op gekauwd en mee gespeeld, maar meestal wordt de fles resoluut weggeduwd. Baby krijgt inmiddels ook vast voedsel (fruit, brood, groente, tussendoortjes), maar eet geen grote hoeveelheden. Echter, de behoefte aan melk blijft natuurlijk. Overdag naar de opvang gaan om te voeden doe ik niet meer. Baby is ook helemaal niet ontevreden. Die is gewoon vrolijk en slaapt er ook goed. Maar bij thuiskomst moet er meteen gedronken worden. En later op de avond ook. En midden in de nacht ook. Ik zit nu op vijf voedingen (op zich helemaal prima), maar dan wel allemaal 's avonds en 's nachts. Ik begin toch wel tegen de gebroken nachten aan te lopen, maar baby vertikt het om het anders te doen.

Op dagen dat baby thuis is wordt er overdag wel bij mij gedronken, maar ook daar ligt afleiding op de loer. Dat moet dus het liefst in een donkere ruimte zonder al te veel prikkels. Maar ja, baby is negen maanden, dus dat hoort er ook bij. Het gedrag van de opvangdagen begint alleen wel de overhand te krijgen, ook op 'thuisdagen', en het lijkt een gewoonte om zoveel voedingen te nemen op het moment dat ik eigenlijk wil slapen.

We hebben al van alles geprobeerd, maar baby vertikt het om het anders aan te pakken. Melk in een fles, in een tuitbeker, in een rietjesbeker, in een gewone beker, aangemaakt met pap (dat lukt een beetje, maar duurt heel lang en is hooguit vervanging voor 50 ml), kunstvoeding, gekolfde melk, verschillende houdingen, personen, temperaturen, locaties. Ook water in plaats van melk werkt niet. Meer eten met vocht erin aanbieden werkt niet. Baby eet gewoon nog niet zo veel en heeft echt melk nog als hoofdvoeding. En dat vind ik ook helemaal niet erg en ik snap ook best wel dat het fijner is bij mama, maar het zou fijn zijn als ik niet constant paraat hoef te staan alsof ik weer een newborn heb die elke drie uur dorst heeft.

Is dit herkenbaar? Heeft iemand nog een gouden tip? Anders voorzie ik een paar zware maanden tot het moment dat baby een ander eet- en drinkpatroon ontwikkelt.


Ik zou ook voor hopjesvla gaan!

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

21-01-2022 om 14:52

Geen tip, maar een baby verhongerd niet zomaar.
Dus ik zou gewoon de fles op de jouw gunstige tijdstippen blijven aanbieden en verder jammer dan. Maar dat is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan.
Misschien ook beter te stoppen met borstvoeding en volledig overgaan op de fles?

Ik zeg misschien heel domme dingen, hoor....

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

21-01-2022 om 14:54

Mijn zoon wilde op een gegeven ogenblik (ik denk 2 jaar) ook geen fles meer.... en geen pap. Hij heeft toen alles geweigerd en kreeg uiteindelijk alleen maar blauwe bessen en banaan (ontbijt, fruithapje, lunch, diner -- allemaal hetzelfde). Tot grote ontsteltenis van ons. Maar na 3 weken was dat "experiment" ook over en is hij weer dingen gaan eten die we heb aanboden (zoals pap en ander fruit).

Ik had een echte flesweigeraar dus ik vind best meevallen 
Met 9 maanden ben je ook al een heel eind dus iig geen stress. Eet hij/zij van een lepeltje? Pap of gewoon melk? Op kdv kregen ze er hier minimale hoeveelheden in met een pipetje of spuitje. Was monnikenwerk maar was vooral om iets binnen te krijgen toen ze nog jonger was, ik deed dan nog 4 nachtvoedingen op kdv dagen. 

Ik vind het wel weer bijzonder dat hij/zij op die leeftijd echt geen enkele andere soort beker accepteert. Als dat aanhoudt wellicht een keertje langs bij de prelogopedist. 

Ik zou de nacht voedingen zo makkelijk mogelijk maken. Vroeg naar bed en baby in cosleeper. Liggend voeden en zo weinig mogelijk licht aan. 

Verder ook dit gaat voorbij. Onze oudste haalde ook veel voedingen in 's nachts. Maar het is niet alleen voeding, het is ook nabijheid en genegenheid die bij kdv toch anders is dan thuis. 

Het is loeizwaar als je er middenin zit. 

Vanaf 1 ging onze oudste eindelijk wat meer eten maar de situatie die je omschrijft was eerste jaar nou eenmaal even de realiteit. 

BlauweVeer

BlauweVeer

21-01-2022 om 17:51 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 21-01-2022 om 14:52:

Geen tip, maar een baby verhongerd niet zomaar.
Dus ik zou gewoon de fles op de jouw gunstige tijdstippen blijven aanbieden en verder jammer dan. Maar dat is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan.
Misschien ook beter te stoppen met borstvoeding en volledig overgaan op de fles?

Ik zeg misschien heel domme dingen, hoor....

Los van dat ik niet wil stoppen, ben ik bang dat ik dan ‘s nachts met een hysterisch krijsend kind zit. Voelt niet als een fijne optie. 

Daddy_gijs schreef op 21-01-2022 om 14:54:

Mijn zoon wilde op een gegeven ogenblik (ik denk 2 jaar) ook geen fles meer.... en geen pap. Hij heeft toen alles geweigerd en kreeg uiteindelijk alleen maar blauwe bessen en banaan (ontbijt, fruithapje, lunch, diner -- allemaal hetzelfde). Tot grote ontsteltenis van ons. Maar na 3 weken was dat "experiment" ook over en is hij weer dingen gaan eten die we heb aanboden (zoals pap en ander fruit).

Oh, bij twee jaar zou ik daar ook minder problemen mee hebben hoor. Maar tot een jaar is melk nog echt de hoofdvoeding. En zeker omdat ze anders helemaal geen vocht binnen krijgt, vind ik geen melk ook geen optie. Al snap ik je punt hoor. Op een gegeven moment is het gedrag waar je niet in mee wil gaan. 

BlauweVeer

BlauweVeer

21-01-2022 om 17:55 Topicstarter

Patatje15 schreef op 21-01-2022 om 15:27:

Ik had een echte flesweigeraar dus ik vind best meevallen
Met 9 maanden ben je ook al een heel eind dus iig geen stress. Eet hij/zij van een lepeltje? Pap of gewoon melk? Op kdv kregen ze er hier minimale hoeveelheden in met een pipetje of spuitje. Was monnikenwerk maar was vooral om iets binnen te krijgen toen ze nog jonger was, ik deed dan nog 4 nachtvoedingen op kdv dagen.

Ik vind het wel weer bijzonder dat hij/zij op die leeftijd echt geen enkele andere soort beker accepteert. Als dat aanhoudt wellicht een keertje langs bij de prelogopedist.

Ik was dolblij dat er na drie weken weigeren wel flessen in gingen! Een echte weigeraar lijkt me zo zwaar! En inderdaad ik heb er overdag geen stress van dat ze niet aan haar voeding zou komen, maar het zijn vooral de nachten die me opbreken. 

Dat van de logopedist houd ik in gedachten. Bedankt voor de tip. Ze hebben die verschillende bekers vooral op de opvang geprobeerd; thuis heb ik dat nog niet zo gedaan. Ik vind het nu nog moeilijk inschatten of het niet kunnen of niet willen is (eigenlijk denk ik het laatste, peutersibling heeft ook een extreem sterke wil). 

Pap gaat overigens wel, maar heel langzaam en niet in hoeveelheden die de flessen vervangen. Van een lepeltje eten lukt gelukkig goed, dus lekker sappige peer zorgt ook wel voor wat vocht. 

BlauweVeer

BlauweVeer

21-01-2022 om 18:03 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 21-01-2022 om 16:27:

Ik zou de nacht voedingen zo makkelijk mogelijk maken. Vroeg naar bed en baby in cosleeper. Liggend voeden en zo weinig mogelijk licht aan.

Verder ook dit gaat voorbij. Onze oudste haalde ook veel voedingen in 's nachts. Maar het is niet alleen voeding, het is ook nabijheid en genegenheid die bij kdv toch anders is dan thuis.

Het is loeizwaar als je er middenin zit.

Vanaf 1 ging onze oudste eindelijk wat meer eten maar de situatie die je omschrijft was eerste jaar nou eenmaal even de realiteit.

Het is ook een fase en het gaat ook voorbij. Dat is ook een beetje mijn mantra geworden. Onze oudste sliep echt wel door met twee maanden en deze baby had sowieso altijd nog een nachtvoeding. Dus die heeft die geborgenheid misschien ook meer nodig. Maar drie keer op een nacht is een beetje veel.

BlauweVeer schreef op 21-01-2022 om 18:03:

[..]

Het is ook een fase en het gaat ook voorbij. Dat is ook een beetje mijn mantra geworden. Onze oudste sliep echt wel door met twee maanden en deze baby had sowieso altijd nog een nachtvoeding. Dus die heeft die geborgenheid misschien ook meer nodig. Maar drie keer op een nacht is een beetje veel.

Hier was 3 keer per nacht een goede nacht 😅. 

Maar kan ook zijn dat ze nu meer energie verbruikt omdat ze misschien leert kruipen/staan of is dat nog niet aan de orde?

Wow, diep respect, moeders met flesweigeraars!!! Hier is een familielid druk aan het oefenen om straks met drie maanden een baby-met-fles bij de oppas te kunnen laten. De logopedist die ingeschakeld is op advies van de lactatiekundige had beloofd dat ukkie het na twee/drie voedingen zou kunnen (ze had véél tevreden cliënten) maar ho maar. Wat zou het veel makkelijker zijn om een baby gewoon op de werkplek nu en dan te kunnen aanleggen. Maar ja, daar leent lang niet elke werkkring zich voor. 

BlauweVeer

BlauweVeer

21-01-2022 om 20:50 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 21-01-2022 om 19:10:

[..]

Hier was 3 keer per nacht een goede nacht 😅.

Maar kan ook zijn dat ze nu meer energie verbruikt omdat ze misschien leert kruipen/staan of is dat nog niet aan de orde?

Oef, wat moet jij het pittig hebben gehad! Dan voel ik me stiekem net een beetje beter .

Kruipen lukt nog niet, maar er wordt honderduit gekletst en er komen ook twee tanden door.

Daar gaat ook energie in zitten natuurlijk. 

Ach wij sliepen samen. Het was borst erin en verder slapen. Wij hebben nog steeds onderbroken nachten en ze zijn inmiddels bijna 5 en bijna 3. Ooit wordt dat vanzelf beter. I

s het een optie om gewoon weer even cluster uurtjes te pakken? Dus van 20 tot 22/23. Huid op huid. Geen verplichtingen en baby gewoon even laten drinken zoveel ze wil?

3 flesweigeraars gehad, bij ons was de medela softcup feeder de oplossing om voldoende melk op het kinderdagverblijf binnen te krijgen

Ik heb ook ooit een flesweigeraar gehad. Gewone melk is ze ook nooit uit een fles of beker gaan drinken. Ze kreeg borstvoeding en als ze naar de opvang moest was het drama. Dan nam ze gewoon de hele dag niks  op wat pap en gepureerd fruit met een lepeltje na. Rond de 9 maanden ging ze yoghurt drinken uit een difrax oefenbeker en al snel daarna ging ze ook karnemelk drinken uit zo'n beker. En toen ze die smaak eenmaal te pakken had, rond 10 maanden, wilde ze ook de borst niet meer en dronk ze alleen nog maar karnemelk. 

BlauweVeer

BlauweVeer

22-01-2022 om 04:09 Topicstarter

Wel fijn om de ervaringen van anderen te lezen. Ik ben blij dat baby in ieder geval de borst nog wel pakt.

En het lijkt wel alsof ze het aanvoelen, maar vannacht liet baby wat meer tijd tussen twee voedingen (goed vol kunnen stoppen tijdens het avondeten) en toen werd peuter ineens twee keer wakker…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.