Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby wil niet meer gaan slapen 's avonds

Hallo allemaal!

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb een baby (meisje) van 7 maanden half oud ongeveer. Tot een maand geleden was ze een enorm gemakkelijke baby. Gaan slapen ging altijd heel vlot. Tussen 18u30-19u00 ging ze slapen en sliep ze meestal tot 6u30. Soms werd ze een keer wakker voor haar tuutje maar daarna sliep ze weer verder. Sinds drie nachten wil ze nu echter niet meer gaan slapen 's avonds. Vanaf dat ik ze nog maar neerleg begint ze echt te krijsen. Ook weigert ze op deze momenten nu haar tuut. Ze spuwt deze uit. Gisteren heb ik geprobeerd om haar een half uurtje te laten doen omdat ik niet wou dat ze bij elk kreetje onmiddellijk wordt opgepakt. Maar ze geraakt alleen maar meer over haar toeren. Wanneer ik haar dan uit haar bedje nam, was ze aan het trillen met veel traantjes erbij. Na een tijdje wordt ze wel wel rustig n mijn armen en valt ze daar in slaap omdat ze uiteindelijk wel enorm moe is. Maar vanaf dat ze voelt dat ze neergelegd zal worden, begint ze terug te huilen/krijsen. Gisteren heb ik dan lang genoeg gewacht en wanneer ze diep genoeg in slaap lag, lukte het wel. Een uur later werd ze echter terug wakker en begon het opnieuw. Ook dan heb ik ze eerst een tijdje terug laten wenen maar dit werd alleen maar luider en luider zonder tussenpozes. Ook hierna viel ze uiteindelijk terug in mijn armen in slaap.

We hebben een vast slaapritueel. Ook hebben we de eerste nacht geprobeerd om wat pijnstilling te geven (omdat we dachten dat er misschien de eerste tanden aankwamen) maar dit zonder succes. De verlatingsangst/eenkennigheid is ook wel begonnen bij haar dus we probeerden ook om haar eerst te troosten vanuit haar bedje zonder haar op te pakken maar ze wordt op die momenten heel erg boos. Ze duwt dan boos haar doekje, mijn handen, haar tuut weg en huilt/krijst.

We zitten nu een beetje in twijfel of we haar toch moeten laten doorhuilen, hoewel ik het gevoel heb dat ze alleen maar meer over haar toeren geraakt en ze zo niet in slaap zal vallen of zou dit een fase zijn omdat ze iets doormaakt op dit moment en moeten we haar juist wel oppakken zodat ze weet dat we haar niet echt 'verlaten'.

Iemand die tips heeft of dit ook meegemaakt heeft?

Baby’s gaan door fases, fases van verandering in slaap, cognitieve en motorische ontwikkeling, etc. Het hoort erbij dat het soms moeizamer gaat. Misschien heeft ze pijn, is bang of kan smiddagsbeter wat eerder of later slapen. Lampje aan, liedje zingen, even erbij blijven tot ze slaapt, bedje wat omhoog zetten, schuiven met slaapjes overdag.. 
Probeer wat uit, werkt het niet, dan laat je het even los en probeer je het over een paar dagen weer bijvoorbeeld. Doe ook waar jullie je allemaal goed bij voelen en wees niet te bang dat je je kind meteen verpest


Oorpijn? 

Ik denk ook aan oorpijn. En dat kan weer van de tandjes komen.

En/of honger, kou, etc. Het is soms "puzzelen".

Heeft ze een vast eet- en slaapritme? Misschien daar wat in schuiven of hoeveelheden aanpassen?

Een baby is een mens, groeiend, zich steeds ontwikkelend. Een baby is geen machientje dat met vaste input, vaste output levert.

Veranderende behoeften qua slaap en aandacht horen bij het groeien.

Dat je kind tot voor kort extreem lange nachten maakte wil niet zeggen dat je kind dat ook blijft doen. Beste recept bij kinderen is en blijft: kijk naar je kind, niet naar de klok. Je kind geeft duidelijk aan dat het nu qua slapen andere behoeften heeft. Bespaar jezelf stress en luister naar je kind. Ga niet klooien met een fopspeen, maar leg gewoon een keer extra aan. Leg je kind in bed als het moe is, niet wanneer jij vindt dat je kind moe moet zijn. 

laat haar bij jullie slapen misschien helpt dat zo niet dan zal ik naar de dokter gaan

Georgy

Georgy

03-01-2022 om 08:31

Wat bij ons hielp was (tijdelijk) bij mij in bed laten slapen ( en dan wel op veiligheid letten) of overdag in de kinderwagen. Wij deden haar dan in het maxi-cosi stoeltje in de kinderwagen en lieten haar als ze eenmaal sliep buiten in de tuin verder slapen voor het raam zodat je haar kan zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.