Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Tonny

Tonny

26-01-2013 om 22:37

Babymutsjes

Wie is ermee begonnen baby's zodra ze geboren zijn een mutsje op te zetten? Het is van na ' onze' babytijd, nu zie je geen enkele pasgeboren baby meer zonder mutsje.

Waarom gebeurt het precies?
En hoeveel dagen is dat mutsje gewenst?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Precies dezelfde vraag stelde een collega twee dagen geleden. inderdaad, in onze tijd deed men dat niet. En toen waren woningen iha een stuk minder goed verwarmd dan nu.

Geen idee wanneer ze ermee begonnen zijn. Ik heb mijn kinderen binnenshuis volgens mij geen mutsje meer opgezet nadat de verloskundige uit mijn zicht was. Kan het me eigenlijk niet meer zo herinneren, maar volgens mij sliepen ze altijd blootshoofds en deed de kraamverzorgster niet moeilijk.

Het is tegen het afkoelen, omdat je relatief veel warmte via je hoofd verliest, en bij babies is dat vast nog veel sterker (relatief groter hoofd). Maar bij een voldragen baby in een verwarmde kamer vraag ik me ook af of het wel nodig is. Maar goed, we hebben het ziekenhuismutsje nog (die kreeg nr 1 op zijn koppie geplant onmiddellijk na de geboorte- de navelstreng was nog niet doorgeknipt- en nadien hebben we het hergebruikt bij nr 2 die thuis geboren werd).

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2013 om 23:15

Omdat

Baby's blijkbaar via het hoofd heel veel warmte verliezen. Volgens mij alleen in de kraamweek ofzo. Precies weet ik het ook niet meer, eerlijk gezegd.

Afkoelen

Een baby kan vaak na de geboorte niet goed zelf de temperatuur vasthouden. Omdat het hoofdje een groot oppervlak is verlies het via het hoofd veel warmte. Dus hup mutsje op.

Mijn meiske draagt inmiddels vaak geen muts, de mts van een jasje is wel voldoende, ze is nu 4 maanden bijna.... Soms gewoon wel omdat het zo geweldig schattig staat!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tonny

Tonny

26-01-2013 om 23:32

Afkoelen

Ja, dat gegeven ken ik. Maar toen ik bijna 22 jaar geleden mijn laatste baby kreeg waren de huizen echt niet minder warm dan anno 2013. Wie heeft die mutsjes voorgeschreven, wanneer en op grond van welke nieuwe inzichten ?

Tussen mijn tweede en derde kind werd ' uitgevonden' dt buikligging niet verstandig was omdat deze ligging een van de factoren bleek te zijn bij wiegendood. Wat is de basis voor het alomtegenwoordige mutsje ?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-01-2013 om 23:44

Niet zo lang hoor

Mijn kinderen zijn nu 5 en 7. De eerste tijd werd de temperatuur in de gaten gehouden, en zolang die nog niet voldoende op peil gehouden werd, werden aanvullende maatregelen genomen. Dus een mutsje en een kruik in bed. De muts ging als eerste af als bleek dat ze dan niet afkoelden, en daarna werd de kruik afgebouwd.
M'n zoon was groot en het was redelijk warm in zijn kraamweek. (De temperatuur liep behoorlijk op gedurende de week). Het mutsje heeft hij alleen de eerste nacht op gehad, de kruik verdween na een dag of twee.
M'n dochter was lichter en in de herfst geboren, zij had wat meer hulp nodig. Maar ook zij heft maar een dag of twee een mutsje op gehad, de kruiken in bed denk ik de hele eerste week en daarna niet veel meer.

Kan me niet voorstellen...

Dat ze vroeger het heel anders deden. Misschien op een andere manier dan met een mutsje, een doek er omheen of veel langer een kruik? Die heb ik amper gebruikt. Als ik naar mijn moeder en schoonmoeder keek die zijn/waren erg gebrand op je kind dok inpakken, altijd jas aan, hemd aan, muts op alles tot boven toe dicht, dikke truien in de winter enz,,,, ik ben daar veel minder streng in en kleed ze niet als michelin mannetjes. Dat kan dus allemaal niet volgens hun..... Dus vroeger zullen ze dat vast ook wel gedaan hebben.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-01-2013 om 08:57

Niet nodig

Gos, eerst een mutsje en dan pas de navelstreng doorknippen, dat is wel een soort snelheidsrecord . Ik vind die mutsjes eigenlijk overbodig, omdat je in de kraamweek de baby toch wel op temperatuur houdt met jouw eigen lichaamswarmte. Die mutsjes zijn vast bedoeld voor baby's die vanaf dag 1 "in hun eigen bedje" moeten slapen. Tja, dat is wel een enorme overgang vanuit de baarmoeder, kan me voorstellen dat je dan mutsen en kruiken moet aanslepen om dat kind warm te houden. Als je een pasgeborene gewoon bij je houdt, is er geen sprake van onderkoeling, of je moet samen in een sneeuwstorm gaan staan.
Overigens denk ik dat men vroeger kinderen zo dik inpakte omdat het a) kouder in huis was en b) de kindersterfte veel hoger was voor de uitvinding van penicilline. Kou vatten kon levensgevaarlijk zijn. Mijn oma (van 1917) was nog fanatiek over zonder jas naar buiten gaan, mijn moeder ('48) al veel minder.

Los vd discussie

Of het nodig is, vind ik het niet zo leuk dat mijn ouders op dag 1 van de geboorte van mijn oudste zo zeurden over dat mutsje: Dat was toch niet nodig, zo gek! En het mutsje optillen om eronder te kijken. Arg! Laat dat kind met rust!
Het waren vast ook de hormonen

Warmte

Het is inderdaad voor als kindje teveel afkoeld. hij moet zijn temperatuur op peil krijgen. Die van ons at de eerste week erg slecht dus had extra steun nodig voor warmte daardoor. Nu draagt ie mutsje alleen als we naar buiten gaan maar ja het is nu dan ook wel erg koud buiten. In de zomer had ik dat ook niet gedaan.
Als de baby in bedje MOET slapen? Hoeft niet altijd te moeten hoor. Ik wilde mijn kind gewoon van begin af aan in zijn eigen bedje laten slapen, die heeft nooit bij ons gelegen. Ik weet dat gaat niet op voor elk kind maar daardoor moest ie wel zichzelf warm houden

Muts vóór navelstreng

Ik vind het niet zo gek om een baby eerst een muts op te zetten en dan pas de navelstreng doof te knippen. Een baby komt nat ter wereld (vruchtwater/bloed) en dan koelt hij razendsnel af. De navelstreng moet eerst nog ophouden met kloppen dan kunnen daar pas klemmetjes op en kan die worden doorgeknipt. Daar gaan best een paar minuten overheen!

En wekenlang een muts op bij een vette volgroeide baby in de zomer is natuurlijk niet nodig. Maar een schriele baby houdt zich in de wintermaanden in het begin lastig op temperatuur.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

liora

liora

27-01-2013 om 16:49

Moeten inderdaad

Hoezo moeten?? Je houdt een baby toch niet 24/7 vast?
Ik deed ook nog wel andere dingen zoals daar zijn:
zelf slapen, eten, naar de wc, douchen, me aankleden, best handig als de baby dan ergens warm ligt.

Yaron

Yaron

27-01-2013 om 18:06

Mutsjes

Oudste en middelste, geboren in koud voorjaar en koude herfst, hebben een paar dagen een mutsje gedragen. Tweede, geboren met 30 graden in hartje zomer en 10 ponder, heeft het mutsje alleen de eerste paar uur na de geboorte gedragen. Jongste, min 14 in de winter, 3 weken te vroeg geboren en nog geen 6 pond, heeft het mutsje 2 weken dag en nacht gedragen. Zij kon zich, ook bij mij in bed, niet op temperatuur houden.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

27-01-2013 om 19:12

Maakt het uit?

Mijn oudste is 15 en die heeft heel lang een mutsje op gehad. Toen was dat ook al wel gebruikelijk geloof ik. Of niet, maar mij lijkt het heerlijk comfortabel als je zo'n kaal hoofd hebt en altijd stil ligt.

Misschien is het ook wel handig om gewoon te accepteren dat gebruiken veranderen. Als je je hier al over verbaast vraag ik me af hoe je als (schoon)moeder overkomt op kinderen die zelf ouders worden. Tenzij je dit niet uitspreekt natuurlijk. Maar zelf vind ik het erg vervelend als oma's constant maar uitroepen "goh, in mijn tijd was dat allemaal niet!" Zelfs als dat niet eens vervelend bedoeld wordt komt dat rot over.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tonny

Tonny

27-01-2013 om 19:55

Veranderingen

Ha Nicky, ik ben al bijna drie jaar oma en de andere oma en ik melden geregeld dat dingen anders waren in de tijd dat wij baby's hadden. Kun je zien als vervelend, maar ook als ervaringen vertellen
Toen onze kinderen geboren werden - heb twee dochters en twee zonen - zaten er al verschillen in de groene boekjes die we van het consultatiebureau kregen

Het gaat me helemaal niet om kritiek of zo, ik vraag me gewoon af wanneer die mutsjesactie is begonnen en waarom, op grond van welke inzichtdn. Gewoon nieuwsgierigheid. Toen onze kinderen geboren werden, kregen ze ook best een mustje op als het fris was, maar hoe zijn ziekenhuizdn ertoe gekomen om en masse babietjes ogenblikkelijk na geboorte van een mutsje te voorzien.

Skik, leuk dat je een link plaatst, maar die krijg ik op de iPad niet open.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

28-01-2013 om 08:23

Warmteverlies

Daarom dus ze hebben een keer geconcludeerd dat baby's veel warmte verliezen via hun hoofd. Bedenk je ook dat in ziekenhuizen relatief veel baby's geboren worden waar iets mee is. Te vroeg, te klein, ziek.

Ik heb trouwens een waslijst van opmerkingen gekregen van diverse oma's en andere vrouwen van de oudere generatie. Allemaal heel leuk en gezellig en oprecht bedoeld. Maar ik vind het helemaal niet prettig, vooral niet als er 2 met elkaar gaan bediscussiëren wat ik met mijn baby doe. Het geeft me regelmatig het gevoel dat ik mijn handelen moet verdedigen. Wat ik overigens niet doe. En dan ben ik zwanger van mijn vijfde, hoe moet dat voelen bij een eerste kind!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tonny

tonny

28-01-2013 om 09:30

@nicky

tja, zo gaat dat. Als je een pasgeboren baby ziet dan kom je altijd even terug in je eigen herinneringen en hoe je het zelf toen zo goed mogelijk probeerde te doen. Want laten we dat bovenaan zetten: alle moeders streven naar het beste.

Je hebt gelijk dat discussies onplezierig zijn, zeker als je pas bevallen en emotioneel wat wiebelig bent. Gewoon even wat van zeggen, dan stoppen ze wel

Je zult zien dat je, als je ooit oma wordt, ook de neiging zult hebben op te merken 'goh, in onze tijd deden we zus of zo, dat werd toen héél verstandig geacht.'

Oh ja, een vijfde op komst hoeft wat commentaar betreft helemaal niet 'makkelijker' te zijn dan de eerste, is mijn ervaring. Bij een vierde, vijfde, kun je weer in heel andere omstandigheden verwikkeld raken dan bij de eerdere baby's (en dus kansen op nieuwe tips

Maarre - sterkte, houd vol, het valt niet mee zo beperkt te zijn in je mogelijkheden!

Vic

Vic

28-01-2013 om 14:44

Geen mutsje

Mijn oudste is geboren in mei 1999 toen het heel erg warm was. Op een van onze eerste wandelingetjes werd ik aangesproken door een oudere dame die vroeg of de baby geen mutsje op moest. Het was bloedheet en dochter lag met alleen een rompertje aan in de wagen
Jongste is van januari, de week na haar geboorte was het -15, dus ze heeft zeker een maand een muts op gehad.
Kwestie van een beetje gezond verstand, lijkt me.

Moet dan toch? rockingmom

Rockingmom, als jij je kind niet bij je wilde hebben dan MOEST kouw kind dus meteen in een bedje slapen toch?
En een kind dat alleen ligt, zonder directe nabijheid van lichaamswarmte heeft het nou eenmaal sneller koud. Vandaar een muts.

Overigens, ik denk eerder dat er een mutsenloze periode geweest is, als je oudere babyboeken bekijkt zie je allemaal mutsjes etc. voor zuigelinden. Ik heb zo'n idee dat in de tijd voor de CV mutsen bij pasgeborenen ook vrij normaal waren.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

28-01-2013 om 15:50

Tonny

Het zal ook de toon zijn. Ik vind het enig om verhalen van vroeger te horen, van mijn oma of van mijn moeder. Dat is juist leuk, die verschillen en in mijn ogen weer gekke gebruiken van toen. Bijvoorbeeld het verhaal dat ik met 2 maanden sinaasappel met liga kreeg.

Maar dan gewoon, op een ongedwongen manier ipv 'goooooh, wat doe jij nu? In mijn tijd deden we....'

Nou zie ik jou daar niet meteen voor aan hoor, dit is meer mijn eigen frustratie geloof ik

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marjanne

marjanne

28-01-2013 om 17:34

Mutsje

Babys lagen 'vroeger' tenminste toen ik mijn opleiding in 77 in een ziekenhuis deed, op hun zijn met een luier schuin over het achterhoofdje voor om de warmte vast te houden.
Kinderen van mensen die leven volgens de antroposofie hebben lang een mutsje op. Niet alleen van wol voor de warmte maar ook van katoen of zijde
" Een mutsje beschermt je kind tegen een teveel aan prikkels."
Doe wat je denkt dat goed is, Marjanne

Fiorucci

Fiorucci

28-01-2013 om 22:00

Inderdaad

Vanuit antroposofie heeft het ook te maken met geborgenheid voor een baby. Het is nogal wat, die overgang van baarmoeder naar buiten. (Ik herinner me nog mijn peuter van drie, die perse een muts op wilde naar buiten, terwijl het best warm was. Ik maakte er een grapje over, terwijl we net langs een groepje wachtende ouders van de Vrije school liepen. Een moeder keek mij verwijtend aan en zei dat ik wel moest snappen dat sommige kinderen behoefte hebben aan extra geborgenheid....

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-01-2013 om 20:09

Tuurlijk

Liora en anderen, natuurlijk gaan ook kraammoeders onder de douche. Ik liep na 48 uur al achter de wandelwagen in de stad. Heel langzaam, dat wel, en radioactief van trots . Ik bedoel gewoon dat je dat kindje toch zeker die eerste twee weken heel dicht bij je houdt, door de bank genomen, al was het maar omdat het acht tot tien keer per dag voor een voeding komt. En dan is zo'n mutsje een beetje onzin. In mijn ogen.
Wel grappig dat ik dan meteen weer lijk te beweren dat kersverse moeders niet naar de wc mogen.

Ook al zou het

Ook al zou de kleine bij me liggen zou ik hem het nog opgedaan hebben. Bedoel je gaat niet helemaal tegen de kleine aanliggen maar legt hem gewoon bij je neer. Ligt is dus toch wat meer bloot
Maar denk inderdaad dat weer en het kind zelf er mee te maken heeft of je het doet of niet.
Komt me wel bekend voor trouwens volgens mij ken ik van mijn ouders het ook alleen met mutsje

Bellefleur

Bellefleur

30-01-2013 om 09:10

Mutsjes

Mijn kinderen zijn 13 en 16. Die kregen geen muts op in het ziekenhuis. Dat is dus ontstaan na die tijd. Is het niet zo dat het ook voordelen heeft dat het hoofd sneller afkoelt? Een Turkse collega kreeg een jaar na mij een kind. Die is verscheidene keren bij de huisarts geweest, omdat haar kind het niet goed deed. De huisarts ontdekte dat het kind warmtestuwing had. Veel te veel kleding aan. Mijn collega vertelde dat dat vaker gebeurt bij Turkse babies. Dus, zit er een culturele component aan? Over commentaar van oudere generaties: kind in de kinderwagen, ik denk een maand of vijf. We passeren een bejaarde buurvrouw die in de kinderwagen kijkt. Ze bitst me toe: 'dat kind moet een muts op' En loopt weer door

Hoeft niet perse

Kijk uitzonderingen daar gelaten maar of je hem nou een muts op doet of achterlijk veel inpakt. Jongen van ons had gewoon shirtje langen mouwen, broek en mutsje op. Ja en romper dan. Dan draagt ie nog steeds ook als ie in de wagen naar buiten gaat, hij ligt dan toch in de wagen onder dekentje dus ga hem dan niet overdreven inpakken. Ook al ligt ie met zijn armen er altijd uit. Daarnaast gaat ie minstens 3 keer daags naar buiten als we de hond uit laten dus koelte genoeg!
Het is zelfs zo dat als hij naar oma en opa gaat(daar is het altijd erg warm) dat ik hem zelfs alleen maar shirtje aan trek. Je voelt vanzelf aan kind of ie het koud heeft of niet.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

30-01-2013 om 09:58

Internationaal

Dat heel warm inpakken zie ik ook bij mijn Aziatische buurvrouw. Dikke kleren, dikke jassen en dan nog eens een paar dekens erover.
Ik woon aan de Duitse grens en daar worden de baby's ook veel warmer aangekleed. In de kinderwagen ligt dan een dekbed dat bijna zo hoog komt als de kap. Dat is hier echt ondenkbaar! Dus inderdaad, misschien heeft het ook wel wat te maken met de multiculturele ontwikkeling.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

En kind gebonden

Niet alleen cultuur gebonden ook genetische factoren. Ik heb 2 kinderen die het nooit koud hebben bijna, lopen nu ook gerust ineen t-shirtje met korte mouwen op school, daar is het warm. Thuis is het maar 19 graden meestal.

De jongste 2 hebben het minder snel warm en hebben dus meer aan en zijn dikker ingepakt. Maar nog geen eskimo's.... Bij de oudste geen hemd, veel commentaar van oma... Vorig jaar had mijn dochter een zomerhemdje aangedaan, zo van, nu kan oma niks zeggen! Hahahahahaha dus ik zei ze heeft toch een hemd aan! Hahahaha

Toen de oudste klein was heb ik "ruzie" gehad met mijn schoonmoeder. Mijn zoon was 1 denk ik, winter, niet heel warm. Het wachten op opa en oma duurde erg lang. Dus even een blokje om, jas aan, sjaal om. Mama handje, voordeur uit, achter er weer in.... Ohhh geen muts op, veel te koud zei oma.... Toen moest hij binnen de schoenen uit van ons, was ook veel te koud. Een paar dagen later was hij toevallig ziek. En daar ging de telefoon, het was mijn schuld....... Je begrijpt dat het nooit meer helemaal goed gekomen is....... Hahahahahahah

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.