Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Babyzoontje drinkt goed, valt daarna snel weer af

Onzekerheid alom hier. Ik ben op valentijnsdag bevallen van een zoontje, die is nu dus bijna 2 weken. De borstvoeding gaat goed, hij drinkt iedere voeding tussen de 80 en 110 cc. Nu het probleem.
De weegschaal van de kraamhulp bleek aan het eind van de 1e week niet te kloppen, hij schommelde tussen de 3900 en de 4300 gram. Nogal een verschil dus. We hebben dus geen goede metingen in die eerst week. Nu is hij dinsdag gewogen door de vk en toen bleek hij 50 gram onder z'n geboortegewicht te zitten (geb.gewicht was 4230). Nu hoeven we ons volgens haar niet ongerust te maken, maar hij moet nu wel gaan groeien. sinds gister zijn we met de weegschaal aan de weer, en het blijkt dus dat hij goed drinkt, bijv 90cc, maar na 3 uur is hij al die 90 of zelfs 100cc weer kwijt! Herkent iemand dit? Word er zo onzeker van, we lopen de hele dag zo ongerust rond. Hoop dat iemand het herkent en misschien tips heeft of redenen weet waardoor dit komt??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

25-02-2010 om 13:37

Verloskundige

Bij twijfel kun je je verloskundige nog even bellen, gewoon om met haar het gewichtsverloop door te spreken, daar zijn ze voor, ook na de kraamweek, huisartsen hebben daar net iets minder ervaring mee.
Ik heb op een gegeven moment met onze derde in het ziekenhuis gelegen omdat zij bleef afvallen en bloed bij de ontlasting had, bleek een koemelkallergie te zijn. Zij kreeg sondevoeding, dus dat was lekker makkelijk over wat er in ging, en haar luiers werden gewogen om te kijken of dat wat er in ging er ook weer ongeveer uit kwam (en niet veel meer of veel minder). Daar wogen ze de luiers op een keukenweegschaal van te voren, gewicht op de luier noteren, en dus na het verschonen. Als je je echt veel zorgen maakt, voor en na de voeding wegen, en de luiers wegen, dat heet een vochtbalans. Als daar gekke dingen uitkomen (zie je al na ruim een dag) direct aan de bel trekken. Zelf verwacht ik niet dat er gekke dingen uitkomen, en dat je ziet dat wat er in gaat er ook ongeveer uitkomt. Over een paar dagen kun je zien dat je ukkie langzaam wat gaat groeien.
Wat ik mis in je verhaal is of je jochie een flinke keel opzet als hij honger heeft, en alert is als hij wakker is, dat zegt namelijk heel veel over of het goed gaat of niet.
Veel sterkte, al is dat erg moeilijk als je toch al ongerust bent.

frouke

frouke

25-02-2010 om 14:19

Marije

He Marije,
heb ook al kort gereageerd in je berichtje bij gezellig.
Ik hoorde van onze vroedvrouw dat ze pas na 2 weken hun geboortegewicht weer horen te hebben, dus als hij daar nu al bijna aan zit (maar 50 gram eronder) is hij dus best aardig gegroeid de afgelopen weken, je zit pas over 3-4 dagen op de datum dat hij zijn geboortegewicht moet hebben.
Daarbij klopt het wat Fransien zegt: is hij tevreden na de voeding, slaapt hij tussendor, is hij alert als hij wakker is, zijn er minstens 6 plasluiers per 24 uur? Dan heb je genoeg info dat hij genoeg binnenkrijgt. De hoeveelheid zegt niet eens zo veel per keer, elk kind heeft wat anders zodig, en het wisselt ook nog per dag.
Daarbij, mijn zoontje was oo boven de 4 kilo bij d egeboorte, en is in de eerste 3 dagen ook dramatisch afgevallen (kinderarts wou hem al aan het infuus leggen, we zijn wat gaan bijvoeden en toen ging het weer de goede kant op gelukkig), maar volgens onze vroedvrouw komt het vaker voor dat grote baby's in het begin veel gewicht verliezen (ze hebben eigenlijk sneller meer melk nodig dan je borstvoeding kunt geven, omdat er de eerste dagen nog niet heel veel per keer komt), maar dat dat eigenlijk altijd wel weer bij trekt daarna
Veel sterkte, laat je weten hoe het gaat?
Frouke

Kari1

Kari1

25-02-2010 om 14:52

Geen paniek

rustig blijven ademhalen en vooral stoppen met zo vaak wegen.
"hij drinkt iedere voeding tussen de 80 en 110 cc" hoe weet je dat? Kolf je alles af? Of weeg je voor en na de voeding? Dat laatste is niet echt betrouwbaar om te zien wat ze binnenkrijgen, niet meer doen dus. Het is ook niet nodig, want het kan per dag en per voeding flink verschillen zonder dat dat erg is. Kinderen groeien echt niet elke dag even veel en soms zit er een afval-dagje tussen, terwijl ze dan over een week gezien toch heel goed zijn gegroeid.
"hij goed drinkt, bijv 90cc, maar na 3 uur is hij al die 90 of zelfs 100cc weer kwijt!" Tja...wilde je dat hij bij iedere voeding 90 gram aankwam?
Het is al gezegd, of het goed gaat met een kind zie je aan aantal voedingen (tot de BV stabiel loopt liefst minimaal 7-8 x per 24 uur, vaker mag), en iedere dag goede plasluiers en poepluiers. Is dat in orde en is hij tevreden, geef hem dan eens een paar dagen de kans voor je weer gaat wegen. Dan is hij vast weer zwaarder geworden!
Kari

vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 15:03

Stop met wegen

Stop met wegen. Bij ons kan je wekelijks terecht bij het consultatiebureau. Daar wegen ze je kind en kan je gelijk terecht met al je vragen en twijfels. Groeit je kindje dan inderdaad niet goed dan kan je kijken naar een oplossing. Twijfel je nu heel erg neem dan vandaag nog contact op met een lactatiedeskundige. Die kunnen ook bij je thuis komen. Je kan op de site van borstvoeding.nl veel lactatiedeskundigen vinden. En misschien ten overvloede niet alle BV kindjes groeien als kool. Mijn zoontje heeft 8,5 maand BV gekregen. Hij is dun, groeit langzaam maar is wel kerngezond. Uiteindelijk volgt toch ieder kind een eigen curve.

elsje78

elsje78

25-02-2010 om 15:33

Probeer te kalmeren

Het zou pas verontrustend zijn als je zoontje na elke voeding die 90 cc er na 3 uur nog bij had zitten. Dan zou hij veel te veel aankomen.
Voeding wordt opgenomen en uitgeplast, dus dat is redelijk normaal. Na de eerste 2 weken groeien babies volgens mij ongeveer 150 gram in de week, dus als je nu eens 3 dagen wacht met wegen en dan op hetzelfde tijdstip, op dezelfde weegschaal, op dezelfde ondergrond (hard of zacht) weegt, dan zou hij ongeveer 60-70 gram aangekomen moeten zijn (gemiddeld dan.)

Waar ben je bang voor, dat hij een ziekte heeft? Als hij goed drinkt, goed plast en poept en af en toe echt wakker is, is dat in ieder geval een goed teken. Maar even bellen naar de vk helpt misschien wel...

Heel veel liefs, Elske

marije123

marije123

25-02-2010 om 17:29 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties.
M'n zoontje geeft het zelf aan als hij honger heeft, dit is soms na een uur alweer, maar soms zit er ook wel 4 uur tussen. Maak hem nu iedere 3 uur wakker voor een voeding. Als hij wakker is is hij erg alert en kijkt lekker om zich heen. Hij plast en poept goed, ziet er allemaal goed uit.
We weten precies wat hij drinkt en groeit omdat we hem steeds op de weegschaal deden, om te kijken of hij wel genoeg binnenkreeg. Dat blijkt dus zo te zijn, alleen is hij het heel snel weer kwijt. Zijn nu weer met wegen gestopt, gewoon 1x per dag, anders worden we gek.
We zijn nu aan het bijvoeden geslagen, na iedere bv ook nog wat flesvoeding. Vanmiddag voo rhet eerst gedaan, maar hij snapt die fles nog niet helemaal..
Ik reageer misschien wat overdreven ongerust, dat komt denk ik doordat ons vorige dochtertje overleden is na 3 weken. Zij deed alles goed, drinken, groeien, slapen, en toch bleek ze een hartafwijking te hebben. Nu is m'n zoon helemaal nagekeken, en niets gevonden, maar toch word ik heel ongerust van dit niet groeien gebeuren. Ben toch wel heel bang om ook hem te verliezen.
Straks komt de vk nog een keer, om een voeding mee te kijken. Hopelijk gaat het de goede kant op en krijgen we over een paar maanden op ons kop van het CB omdat hij aan de zware kant is!
Liefs Marije

Jeanne

Jeanne

25-02-2010 om 17:57

Niet wegen

Onze dochter van 4 weken was met 2 weken ook nog niet op haar geboortegewicht, ik was er toen ook erg onzeker over en heb haar nadat de kraamhulp weg was zelf niet meer gewogen. De wijkverpleegkundige is later een keer langs geweest en toen was ze bijna weer op haar geboortegewicht. Nu weet ik niet hoe zwaar ze is, maar ik kan wel zien dat ze gegroeid is. Ze krijgt meestal 6 keer op een dag bv, vaker komt ze niet. Haar geboortegewicht is in het ziekenhuis gewogen en de vk zei dat er soms toch wel verschillen in de weegschalen zitten, dus ik zou me er als ik jou was niet te druk om maken, al snap ik dat in jouw geval wel. En ik zou stoppen met bijvoeden, anders komt jouw productie toch niet hoger.

vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 18:41

Angst

Ik begrijp nu je zorgen beter. Maar nogmaals stop met dat wegen. Ook van iedere dag wegen word je gek. En stop met bijvoeden (dat is waarschijnlijk helemaal niet nodig en bovendien is het lastig om daarmee later weer te stoppen). Neem contact op met een lactatiedeskundige of het Consultatiebureau en vraag of je langs mag komen. Je hebt nog niet aangegeven of je bij het CB bij jullie ook iedere week kan komen om je kindje te wegen.

Marije

Je zoontje klinkt als een heel gezond babietje die prima aangeeft wanneer die honger heeft. En jij ziet dat hij wil drinken, of dat nu na 1 uur of pas na 4 uur is. Dat zit helemaal goed dus! Nu moet je nog vertrouwen opbouwen dat het nu goed gaat en goed blijft gaan. Maar ik denk dat bijvoeding je daar niet bij zal helpen, maar je eerder onzekerder zal maken. Als hij veel drinkt denk je dat je zelf niet genoeg hebt en als hij niet veel drinkt ben je bang dat hij niet genoeg aan zal komen, want je weet niet hoeveel hij al via de borst heeft binnengekregen. Ik begrijp dat je graag bevestiging ziet dat het goed gaat met je mannetje en dan lijkt wegen zo'n handig middel, maar dit werkt alleen als je dit niet te vaak doet. Dus zeker niet elke dag, laat staan meerdere keren per dag! Hoe je zoontje zich gedraagt (tevreden en alert na een voeding, of voldaan in slaap gevallen) en het aantal plasluiers en poepluiers zijn veel betrouwbaarder om te zien hoe het met hem gaat.
Heel veel succes met het loslaten van je onzekerheid en ik hoop dat als je over een paar dagen ziet hoe goed je zoontje gegroeid is, dat dan het vertrouwen komt en je kan genieten dat jullie zoontje er nu is. Geef hem de tijd om te groeien!
Amaryllis

Kari1

Kari1

25-02-2010 om 19:42

Bijvoeden

Ik snap dat je onzeker bent en alles maar dan ook alees zo goed mogelijk wil hebben voor je zoontje. En zo te horen gebeurt dat ook, hij is tevreden, plast en poept goed, kan lekker slapen en lekker wakker zijn. Prima! Wat ook heel erg goed is, is de BV. Dat geeft heel veel gezondheidsvoordelen en het is vast een fijn gvoel dat je hem dat kunt bieden. Maar! Door te gaan bijvoeden met de fles is de kans flink aanwezig dat de BV gaat teruglopen...Dat zou jammer zijn, toch?
Vertrouw gerust op je BV. Die is zo te lezen al heel goed op gang aan het komen. Gun je zoon zijn tijd en gun hem de gezondheid van BV. Echt, 't komt goed en volgende week is hij vast al weer een stuk zwaarder dan nu.
Kari

elsje78

elsje78

25-02-2010 om 20:24

Ach marije

Natuurlijk!!! ben je dan extra bezorgd! Ik vind ook dat je in dit geval alle recht hebt om wat vaker iemand te vragen mee te kijken. Elke moeder is in de kraamtijd bezorgd en emotioneel, maar met jullie verleden begrijp ik je zorgen helemaal!

Liefs!!

Gaat toch goed?

Je kind plast goed, poept goed, meldt zichzelf, is alert tussen de voedingen door, en je laat er zelf niet meer dan 3 q 4 uur tussen bij het voeden.

Dat is toch prima?

Je kind KAN niet elke voeding 90 gram aankomen, dan zou je binnen no time een kamerolifantje hebben. Per week komt een baby zo rond de 150 gram aan, per dag komt dat neer op ongeveer 20 gram. Geen enkele babyweegschaal is zo nauwkeurig dat dat te meten is.

Stop alsjeblieft met al dat meten en wegen en geef je kind de kans om te groeien! Je wordt er alleen maar nerveus van, het geeft je geen betrouwbare data, het kost alleen maar tijd en stress!

En ook dat flesje na: echt niet doe joh! Met bijvoeden verstoor je de opbouw van je melkproductie, en met een flesje bezorg je je kind alleen maar een kans op zuigverwarring, en geloof me, als je dat eenmaal hebt is het veel lastiger om je kind weer gewoon aan de borst te hebben.

Kijk je kind eens diep in de ogen en vertrouw op je kind en je borsten! Echt jullie kunnen het. Zonder weegschaal en zonder fles!

Vic

Vic

26-02-2010 om 11:11

Heeft een maand geduurd

Mijn jongste had ook een behoorlijk geboortegewicht (3950 gram). Ze is in eerste instantie zo'n 400 gram afgevallen en daarna heeft het zeker een maand geduurd voordat ze weer op dat gewicht zat. In die tijd ging ik zeker een keer per week naar het weegspreekuur op het cb. Daarna ging het als een speer en kwam ze bijna een kilo per maand aan.

marije123

marije123

26-02-2010 om 21:42 Topicstarter

Hoe het gaat

Het gaat gelukkig goed hier, m'n zoontje is 70 gram zwaarder dan gisteren!!
gister is de vk langsgeweest en zij heeft me geholpen met een voeding. Het blijkt dus gewoon dat m'n zoontje wat lui is aangelegd en te snel tevreden is en de borst loslaat. Door hem wat beter wakker te houden/maken en hem toch te activeren om door te drinken gaat het een stuk beter. Hij drinkt nu veel langer en krijgt dus ook meer binnen. Ik merk het ook meteen aan m'n borsten, was meteen doorgelekt vannacht en vanmorgen weer.
De fles laat ik voor nu voor wat het is. Hij drinkt er eigenlijk niets van, en ik heb het idee dat hij echt bomvol zit na de bv en dat het niet nodig is om dat flesje er nog met veel gedoe in te krijgen.
De vk komt morgen nog een keer wegen, hopelijk is hij dan weer wat gegroeid. Heb er tenmjinste goede hoop op.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties. Ik zat er gister best doorheen, het is fijn om dan jullie ervaringen en adviezen te lezen.
Groetjes Marije

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.