Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
jess

jess

02-11-2011 om 12:10

Bewaren moedermelk

binnenkort ga ik weer werken. Ik geef borstvoeding en wil gaan kolven. Nu heb ik op internet gelezen dat je melk kan bewaren in ijsblokzakjes. Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

02-11-2011 om 12:47

Ervaring

En ik zou niet voor die stomme ijsblokjeszakjes gaan, ik vond het ondingen. Ik kreeg de blokjes er nooit echt goed meer uit.
Bij het Kruitvat etc heb je hele goedkope flesjes, daar bewaarde ik de melk altijd in, dat ging prima. Doordat ze zo goedkoop (en herbruikbaar) zijn, kun je rustig in wat kleinere porties invriezen. De luiertape die in je kraampakket zat is perfect als beschrijfbare sticker.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-11-2011 om 17:42

Kolfkit

Ik had al wat flesjes van mijn handkolf-kit, daarnaast nog flesjes die bij de electrische kolf werden geleverd en tenslotte nog wat reserveflesjes en bakjes die iemand over had na haar eigen kolfperiode. Alles bij elkaar ruim voldoende, maar ik heb ook nooit meer dan een liter melk op voorraad (koelkast en diepvries bij elkaar).
Ik hoorde van Biene dat er heel handige invrieszakjes bestaan, zag ze ook op borstvoeding.com.
Ijsblokjes lijken mij dan weer niks, eerlijk gezegd.
Groetjes
Massi

jess

jess

02-11-2011 om 18:06

Kruidvat

dank voor jullie reacties.
ik zag wel dat ze ook bewaarzakjes hadden bij kruidvat.
ik denk dan inderdaad dat ik wat goedkope flesjes daar aanschaf. kunnen deze wel in de diepvries??
ik heb handmatige kolfset gekocht.
in verleden ook gehad en dat bevalt mij het beste eigenlijk.

Asa Torell

Asa Torell

02-11-2011 om 18:10

Ik vond het ook gedoe

die ijsblokzakjes. Zowel om de melk erin te gieten als om het er weer uit te krijgen. Ook was een volle fles zoveel ijsblokjes dat het in bevroren toestand nauwelijks in het flesje paste. En het contact met warm water buiten het flesje is (zeker in het begin) maar slecht met die blokjes, dus ontdooien gaat niet eens zo snel.
Dit keer ben ik dus al van plan om straks als ik ga werken de hele voedingen in te vriezen in flesjes, ben blij met de tip van Fransien om speciaal hiervoor een paar goedkope exemplaren aan te schaffen. Tot nu toe vries ik alleen kleine hoeveelheden in en daarvoor gebruik ik gewone diepvrieszakjes.

Rembrand

Rembrand

02-11-2011 om 19:35

Niet aan te raden

Hoi Jess,
Ijsblokzakjes zijn niet geschikt om voeding in te vriezen. Er zitten sowiezo weekmakers in. Verder kan het gebeuren dat je bij het uitdrukken van de blokjes melk kleine flintertjes melk mee drukt en die zitten dan in je ondooide melk.
Je kunt wel van de ouderwetse ijsblokbakjes gebruiken. ( liefst met een deksel zodat er geen rommel in je melk komt terwijl het in de vriezer staat).
Of inderdaad diepvrieszakjes van Medela of Lansinoh die speciaal voor moedermelk zijn gemaakt.
Groet,M.

Ha fijn

Ik dacht al dat het aan mijn motorisch onvermogen lag dat ik met die ijsblokjeszakjes niet overweg kon maar ik snap nu dat dat heel gewoon is.

Een echt probleem werd het bij mij niet omdat ik nooit genoeg melk overhad om in te vriezen, alleen in de laatste weken voor het eind van het verlof (bij nummer 1) had ik geprobeerd een voorraadje aan te leggen, toen dus die vermaledijde zakjes.

Die goedkope flesjes van Kruidvat zijn inderdaad ideaal, en hebben een schroefdraad die op een Meledakolf past.

Groeten,

Temet

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

03-11-2011 om 15:21

Weer zo'n fabeltje (ijsblokzakjes en weekmakers)

Ik erger me soms zo aan al die bangmakerij op internet. Jan en alleman zonder enig verstand van zaken kakelen elkaar maar na, of het nou gaat om kwik in vaccins of weekmakers in ijsblokzakjes.

In ijsblokzakjes zitten GEEN weekmakers. Ftalaten (de weekmakers waar het over gaat) worden toegevoegd aan PVC om de eigenschappen te verbeteren. Van PVC worden flesjes, speelgoedjes, etc gemaakt, geen zakjes of iets dergelijks, daar is het niet geschikt voor. Die worden meestal van polyethyleen gemaakt en die hebben geen weekmakers nodig voor de juiste eigenschappen.
Kortom, ijsblokzakjes zijn veilig voor het bewaren van moedermelk, of ze handig zijn is een andere vraag.

Overigens, de grootste bron van ftalaten zijn parfums, deodorants en luchtverfirssers, dus als je je kind zo min mogelijk aan ftalaten wil blootstellen zou je ook eens kritisch naar die producten moeten kijken.

Rosase

Rosase

03-11-2011 om 17:48

Ha!

Eindelijk eens iemand die weet waar hij het over heeft in de ftalaten-oorlog.

Bedoelt Rembrand misschien ijsklontjesbakjes ipv zakjes en vv?

En in lekentaal: ftalaten zitten in hardplastic voorwerpen die wat slapper gemaakt zijn, daarom zijn het dan ook WEEKmakers. Folies zijn niet gemaakt van hardplastic en hebben dus ook geen weekwakers nodig.

Persoonlijk vond ik die zakjes altijd maar een gedoe. De speciale zakjes van Medela etc vond ik al wat beter. Ook omdat je daar rechtstreeks in kunt kolven en dat scheelt weer gepruts met overgieten.

Het fijnste vond ik altijd rechtstreeks kolven in een fles, die in de vriezer en die weer opwarmen. Simpeler kan niet. Ik had dus heeel veeeel flesjes.

En daar heeft mijn oudste al de ftalaten uitgezogen. Hij is nu 12 en doet het nog steeds naar behoren.

Rosase

Rosase

03-11-2011 om 17:52

En de bisphenolen

ook trouwens.

En begrijp me niet verkeerd, want ik geloof meteen dat met name ftalaten echt geen snoepjes zijn.

Maar er is gewoon geen ontkomen aan. En het is maar de vraag of de vervangers een verbetering zijn. Dat zal de tijd ook nog maar uit moeten wijzen.

jess

jess

04-11-2011 om 08:42

Flesjes diepvries?

kunnen de gewone flesjes wel in de diepvries?
Bij kruidvat gaven ze aan van niet namelijk

Rembrand

Rembrand

04-11-2011 om 10:29

Mark

Bedankt voor je feedback, al had het wellicht op een iets andere toon gegeven kunnen worden...........
Blijft staan dat ontdooide melkblokjes uit ijsklontzakjes niet echt handig zijn en ook niet gezond als je kind dat binnen krijgt !
M.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-11-2011 om 10:49

Jess

Ik gooi werkelijk alles in de diepvries wat van hard plastic is en overgebleven voedsel kan bevatten. Ik zou niet weten waarom de flesjes van Kruidvat niet ingevroren kunnen worden, maar als je twijfelt, zou ik gewoon een extra setje Avent of Medela bakjes of flesjes op de kop tikken - tweedehands is echt een tip, half Nederland heeft die dingen nog staan en als je ze even uitkookt, zijn ze good to go.
Groetjes
Massi

Fransien

Fransien

04-11-2011 om 11:25

Jess

Ik heb het altijd gedaan en nooit problemen gehad, en die flesjes zijn vaak gevuld en ontdooid (4 kinderen, zo'n 3 jaar borstvoeding totaal). Misschien wil Kruitvat geen gedoe met garantie of zoiets, maar mijn ervaringen zijn dat het prima kan.

Fiorucci

Fiorucci

05-11-2011 om 12:47

"Blijft staan dat ontdooide melkblokjes uit ijsklontzakjes niet echt handig zijn en ook niet gezond als je kind dat binnen krijgt !"
Volgens mij wordt dat hierboven weerlegt. Of het handig is, is een persoonlijke voorkeur.

Voor mensen die nog moeten gaan invriezen..

Wij hebben bij nr 2 van 6 tot 15 maanden melk gegeven, zo veel mogelijk binnen 3 dagen achter onder in de koelkast bewaard maar als er ingevroren moest worden dan altijd in ijsblokzakjes. Dat kan je namelijk doseren in de flessen. Avent, brede hals, pasten de blokjes in. Avond te voren maakte ik zo de flessen klaar voor het kdv. Langzaam ontdooien in de koeling leek me beter dan nuken op het kdv.

Kind is nu zes en fit and healthy. Heeft vandaag nog drie kwartier gehuild (volgens mijn man, was er zelf niet bij) omdat hij jaloers was op zijn broer. Benen en armen doen het ook prima. Hersens geen klachten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2011 om 19:09

Ik heb

helemaal niets meer te zoeken in deze rubriek en ook geen verstand van borstvoeding ofzo. Maar als ik in de zomer ijsblokzakjes gebruik vind ik nog wel eens een stukje plastic in mijn cola. Zit dat dan nooit in de melk?

Dendy

Rembrand

Rembrand

05-11-2011 om 22:19

Fiorucci

Ik bedoelde dus de flintertjes plastic die mee kunnen komen bij het uitdrukken van de melkblokjes. Of er nu weekmakers of andere zaken inzitten, het lijkt me toch niet dat het de bedoeling is dat je kind daadwerkelijk plastic binnen krijgt ?
M.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2011 om 10:14

Rembrand

Maar, met alle respect, ik heb gegoogled en ik kan nergens de waarschuwing vinden, ook niet op officiele bv-sites. De enige die ervoor waarschuwt ben jij, heb je bronnen die dat bevestigen? Daarbij, kennelijk zijn die flinters zichtbaar, die passen toch nooit door een speengaatje??

Flintertjes

Daar controleerde ik idd altijd extra op.
Heeft nl veel te maken met hoe je de blokjes eruit haalt. Als er een hoekje vastgevroren zat liet ik er een groot stuk plastic aan zitten, dat haalde ik de volgende ochtend pas los. Nooit hard trekken dus. Als het niet mee wilde komen pakte ik de schaar om zo'n stuk te laten hangen.

Kwam niet zo vaak voor. Ik schat dat 1 op de 30 blokjes een lastig hoekje heeft.

mix

mix

06-11-2011 om 13:16

Een fikse

flinter gaat niet door de speengaatjes. Een klein miniminiflintertje misschien wel. Voila, dan laat je het ontdooien in een zakje met een knoop. Knoop eruit en flinterloos is het. Of je hangt het in een beker te ontdooien die je meegeeft waarna ze het overgieten in het flesje.
En dan nog, dan krijgen ze een flinter binnen. Als je dat vergelijkt met wat voor ongein ze nog binnen gaan krijgen (kattenvoer, hondenvoer, viezigheid van buiten zoals steentjes, takjes, kattenvoer, hondenvoer, klei, krijt, stift, zand, aarde, en met al deze ook weer uitwerpselen, en alles waar ze hun handjes op weten te leggen als jij net gebiologeerd naar je diepvrieszakje staat te staren, dan komt het vast alsnog wel goed.

Kari1

Kari1

06-11-2011 om 13:29

Plastic flinters

zijn ofwel te groot om door een speengaatje te passen, ofwel (als ze wel door een speengaatje gaan) zó ienimini dat ze het kind dan probleemloos via de natuurlijke weg vanzelf wel weer verlaten.
Als je het handig vindt om ijsblokzakjes te gebruiken lijkt me niet dat je het vanwege evt. flintertjes moet laten.
Kari

Massi Nissa

Massi Nissa

06-11-2011 om 19:29

En toch

En toch, he. Het lijkt me vooral gewoon heel veel werk, die diepvrieszakjes en ijsblokdingen. Doe die voeding nou gewoon in een flesje of bekertje, liefst doorzichtig zodat je ziet hoeveel er ongeveer in zit. Ik ben persoonlijk veel en veel te lui (en ook eigenlijk te druk) om ijsklontjes moedermelk op fliebertjes te controleren. Je hebt waarachtig wel wat beters te doen als je werk en borstvoeding combineert met wat er verder nog in je leven voorvalt.
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

07-11-2011 om 09:22

Bron

Ik ben hard aan het nadenken wat mijn bron is geweest. Het lijkt me stug dat ik dit zelf verzonnen heb namelijk.
M.

Fransien

Fransien

07-11-2011 om 14:31

Hoe dan ook

Flesjes zijn fijner. Ik zou het geen fijn idee vinden dat mijn baby plastic binnen kreeg, hoe klein ook, dat advies van de kraamverzorgster dat ijsblokjeszakjes zo handig waren heb ik een keer opgevolgd en nooit meer. Flesjes zijn veel fijner. Die kleine Medela-flesjes heb ik overigens een keer van een vriendin gekregen, die zijn ook erg fijn, kunnen lekker rechtop in de bovenste lade van mijn vriezer. Die grote kruidvatflesjes waren altijd ideaal voor mijn hongerlappen (nummer 2 dronk met 14 weken al flesjes van 200cc, de rest was ook hongerig maar heeft het nooit zo bont gemaakt).

Biene M.

Biene M.

08-11-2011 om 06:49

Flesjes

Wat ik de nadelen vind van flesjes is dat ze veel (loze) ruimte innemen door de vorm (rond) en doordat ze meestal niet vol zijn, en dat het erg lang duurt om ze te ontdooien, wat vooral onhandig is als je bijvoorbeeld eens later uit je werk komt en er snel wat ontdooid moet worden.

Maar de ruimte was hier het voornaamste probleem, het is altijd al passen en meten in onze vriezer en overstappen op lansinoh zakjes leverde een hoop ruimte op. Op de rand schrijf je de datum en inhoud, vries ze plat in en doe ze in een bakje. Lekker opgeruimd en je bladert er zo doorheen op zoek naar een zakje met de juiste inhoud.

Bron, 11-12 jaar

11-12 jaar geleden was dat van die plastic flintertjes o.a. hier en op het bv-forum te lezen.

Overigens, ik vond 125cc flessen ook veel handiger om in te vriezen.

Sascha2

Sascha2

08-11-2011 om 09:18

Invriezen

Ik gebruikte inderdaad van die zakjes die Biene al noemt, ideaal. Ook gebruikte ik plastic bakjes van Avent, met blauwe schroefdeksel. Die nemen iets meer ruimte in, maar zijn niet hoog. Het ontdooien ging vrij makkelijk en ik kon ze zo meegeven naar het kdv. Er paste zelfs nog een ring met speen van avent op, zodat de ontdooide melk niet hoefde te worden overgegoten in een drinkflesje. Die bakjes gebruikte ik later ook voor het invriezen van zelfgemaakte warme hapjes, fruit etc. Tegenwoordig doen ze zelfs nog dienst in bad (bij mijn kinderen dan he)

jess

jess

08-11-2011 om 16:51

Avent

ik heb handkolf van avent. nu zag ik ook die bewaarbekers. wie heeft daar ervaring mee.

dank trouwens voor alle tips die al zijn gekomen.
ik heb nu 2 grotere aventbekers gekocht. bij kolf zat een kleinere en paar bekers van kruidvat. ook heb ik toch diepvrieszakjes gekocht. ik wil kijken wat handig voor mij is. andere tips zijn uiteraard welkom!

Sascha2

Sascha2

08-11-2011 om 23:24

Jess

Ik heb die avent bewaar bekers gebruikt en vond ze handig. Zie mijn vorige bericht.

Anneke

Ik zeg nergens dat het plasticflintertjes verhaal waar is. Ik zeg alleen waar het VANDAAN komt. Een goede internetdetective mag het verder voor je uitpluizen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.