Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
jess

jess

02-11-2011 om 12:10

Bewaren moedermelk

binnenkort ga ik weer werken. Ik geef borstvoeding en wil gaan kolven. Nu heb ik op internet gelezen dat je melk kan bewaren in ijsblokzakjes. Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jess

jess

09-11-2011 om 10:16

Sascha

dank voor je reactie. ik had er overheen gelezen.

Rembrand

Rembrand

09-11-2011 om 12:47

Anneke

Waarom moet ik mijn excuses aanbieden ? Het ging mij erom dat je mij ervan beschuldigt dat ik het verhaal over de weekmakers uit mijn dikke duim zuig. Dat vond ik wel heel kort door de bocht.
Ondertussen ben ik niet veel wijzer geworden van mijn collega's. Er lijken inderdaad geen wetenschappelijke bewijzen te zijn dat er weekmakers in ijsblokzakjes zitten. Ik zou daar echter als moeder niet op gaan zitten wachten. Uiteindelijk zijn alle zachte plastics bewerkt en wie geeft mij de garantie dat dit niet in mijn afgekolfde melk zou komen. Die stukjes plastic in de ontdooide melk zou voor mij ook al reden genoeg zijn om het niet te doen. Als je dingen kunt voorkomen lijkt het me vrij simpel om voor een andere bewaarmethode te kiezen.
M

Rembrand

Rembrand

09-11-2011 om 19:17

Mark

Wat een onaangename manier van reageren heb jij zeg ! Ben je in real life ook zo'n ongelikte, tactloze boer ?
Ik hoef jou niet te vertellen ( als chemicus) dat men vroeger ook dacht dat plastic babyflesjes veilig waren en dat de meningen hierover nu toch wel veranderd zijn.
Daar zal je ook vast wel het één en ander over te vertellen hebben. Ik hoor het graag.
M

Rembrand

Rembrand

09-11-2011 om 19:28

Stukjes plastic

De bron van de stukjes plastic in de ontdooide melk ben ik zelf ! Ik had een cliënt aan de lijn die dit had ontdekt nadat ze blokjes uit blauwe ijsblokzakjes had gedrukt om te laten ontdooien. Na het ontdooien dreef er dus een blauw laagje bovenop de melk. Dit bleek bij nader onderzoek dus te gaan om stukjes plastic. Ik praat dus geen (des) informatie hierover na !
M

Rosase

Rosase

09-11-2011 om 19:49

Nog een keer

In folies zitten geen weekmakers.

Weekmakers worden gebruikt in pvc. En plastic zakjes zijn niet gemaakt van pvc, maar van PE. Daar zijn hele goede redenen voor en mensen die daarvoor doorgestudeerd hebben kunnen je dat vast heel erg goed uitleggen. Ik ben maar een eenvoudige chemist en waag me daar dus niet aan.

Je laatste uithaal is echt onder de gordel Rembrand. Ik snap dat een flinter plastic in babymelk niet is, maar ik vind dat mix alles wel weer in het juiste perspectief plaatst. Met je opmerking dat je het nooit kunt weten met die plastic plaats je jezelf echt buitenspel.

Ik vind het prima als een leek zulke kletskoek verkondigd, maar iemand die beweert een deskundige te zijn zou beter moeten weten!

En zeg eens eerlijk: gebruik je zelf ook geen boterhammenzakjes meer en krijgen jouw kinderen geen eten en drinken mee in Mepal trommels en bekers? Alle plastic de deur uit toch, want je kunt het nooit weten..... Laat me niet lachen.

Rembrand

Rembrand

09-11-2011 om 19:50

Kritische lezers gevraagd

Wat denken jullie na het lezen van de volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weekmaker
M

Rosase

Rosase

09-11-2011 om 19:57

Tegengewicht

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ftalaat

Zo onomstotelijk staat het dus nog niet vast dat ftalaten echt schadelijk zijn.

Ook hier geldt dus weer dat wetenschappelijk onderzoek zelden eenduidig is.

Vind het verder overigens prima dat er geen weekmakers meer in kinderspeelgoed zit, maar je moet ook niet overdrijven. En verder wat is het alternatief voor plastic: tin, aluminium, hout, glas? Dat zijn ook geen materialen die je zomaar overal voor kunt gebruiken.

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2011 om 14:09

Evidence-based

Als de overdracht van ziektekiemen vanuit het speeksel van de baby via afzet op de moederborst zou gaan, zou dat betekenen (althans, zo interpreteer ik het) dat de tepel/melkgangen als 'port d'entree' werken voor ziektekiemen. Oftewel: baby heeft snotvirus, geeft dat tijdens de voeding via de tepel door aan mama, de borst zorgt ervoor dat het in het lichaam van de moeder komt en dat gaat afweerstoffen aanmaken tegen dat snotvirus. Ik kan daar geen evidence voor vinden en ik ken de literatuur vrij goed. Nogmaals, de borst als 'aankomsthal voor enge stoffen' is niet zo heel erg logisch. Ik zeg geen 'nooit' - maar ook zeker geen 'altijd'. Het zou eventueel misschien best een keer kunnen gebeuren, maar over het algemeen is de borst niet zo toegankelijk voor dingen van buitenaf. Je hebt de kliertjes van Montgomery (die witte puntjes op je tepel) tenslotte ook niet voor niets, die scheiden iets antiseptisch af. Dus virus in babymondje legt al het loodje op de tepel. In uitzonderlijke gevallen wil er wel eens een bacterie binnendringen in de borst, maar dan is vrijwel altijd de tepel kapot (en de bacterie agressief). En dát is dan de port d'entree (ik vind het zo'n mooi woord, ik gebruik het gewoon nog een keer).
Wat er wél gebeurt, is dat de baby het snotvirus gezellig verspreid door pruttelen, snotteren, niezen en gewoon gezellig snotterig zijn. Het afweersysteem van de moeder pikt dat virusje op en maakt er korte metten mee. Koud kunstje, want het afweersysteem van de moeder herkent dit virusje hoogstwaarschijnlijk al wel. En ja, díe afweerstoffen komen dan in de melk. Maar de moeder krijgt het 'gewoon' binnen - via haar handen, neus, mond, weetikveel. Moeders en baby's zijn vrij veel in contact met elkaar - mag ik hopen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2011 om 18:17

Nou

Ik weet nu in elk geval waar de uitspraak 'baby's zetten ziektekiemen af op de moederborst die vervolgens antistoffen gaat produceren' vandaan komt:
Lars A. Hanson: The role of breastfeeding in the defense of the infant.
Hale T en Hartman P: Textbook of human lactation. Hale Publishing Amarillo, Texas, USA 2007.
Hanson LA: Immubiology of human milk; how breastfeeding protects babies. Pharmasoft Publishing, Amarillo, Texas, USA, 2004
Hanson is dé man in immunologie, Hale de man in farmacologie. Geen kleine namen, geen onbetekenende tiepjes. Ik heb de boeken hier niet in de kast staan, ik heb ze er dus ook niet persoonlijk op nageslagen maar dit is in elk geval de literatuur waarop die uitspraak is gebaseerd.

Tirza

Waarbij komt

dat het verhaal over stoffen in plastic die in je eten terecht komen de afgelopen 15-20 jaar zo ongeveer overal te horen geweest zijn, zoals ik in een eerdere posting al aangaf. Ik weet vrijwel zeker dat ik dit bezwaar van plastic zakjes ook heb horen noemen op de een of andere scholing die ik gevolgd heb.

En dan kan het wel niet kloppen, maar dan kun je dat ook op een normale manier even rechtzetten en verduidelijken, zonder hakken zettende schoenmakerij. 't Is trouwens Rembrandts leest, want het ging namelijk over het bewaren van borstvoeding.

In elk geval fijn dat we nu weten dat met de huidige kennis van zaken we ons geen zorgen hoeven te maken over ijsbokzakjes.

Ik heb overigens zat andere bezwaren tegen het gebruik van zakjes. Je gooit ze na gebruik weg, dus je draagt ermee bij aan onnodig afval, de maat van de blokjes past niet door een gemidddelde flessenhals en het is een onmogelijk geknoei om je melk in het zakje te krijgen,

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

15-11-2011 om 13:11

Postings verwijderd

Als iemand nog zinvolle tips heeft over het bewaren van moedermelk zien we het graag in deze draad. Alles wat daar niet rechtstreeks mee te maken had is verwijderd, hoewel er ook zinvolle dingen werden gezegd. Jammer dat dat dan toch weer zo moet lopen...

Forumbeheer Ouders Online

marjanne

marjanne

15-11-2011 om 14:26

Ervaring

Als kraamverzorgende en borstvoedingsfan heb ik de volgende ervaring met ijsblokjeszakjes. Schrijf er niet op met viltstift want de kleurstof en smaak gaat door het zakje. Laat de bevroren zakjes voeding niet 'schuiven' in de vriezer ( in een volle lade). De zakjes gaan dan stuk.
Zakjes zijn makkelijk, persoonlijk zou ik bfa vrije flesjes gebruiken.
En verder........komen de adviezen die Rembrandt geeft overeen met de adviezen van de lactatiekundigen in Nederland, die veel vrouwen hulp bieden om langer dan een paar weken borstvoeding te geven.
Borstvoeding geven is normaal, kunstvoeding is een acceptabel alternatief als het niet lukt.
Marjanne

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

16-11-2011 om 15:08

Moedermelk zakjes

Ik heb via marktplaats wat moedermelkzakjes overgenomen van iemand. Ideaal! Verder zorg ik ervoor dat ik weinig hoef in te vriezen: vandaag gekolfd, morgen mee naar kdv. Het komt natuurlijk nooit helemaal uit, dus dan gebruik ik het oudste zakje uit de vriezer, en vul dat aan met verse melk. Resterende verse melk gaat weer in een nieuw zakje.

Op vrijdag vries ik ook vaak gewoon 2 volle flessen verse melk in voor maandag.

Als de zakjes op zijn ga ik eens proberen om staafjes in te vriezen. Heb een langwerpig ijsblokjesbakje van de ikea.
ijsblokjeszakjes vind ik wat minder, het is zo'n geklieder om het eruit te krijgen...

5 dagen houdbaar

Jitske, moedermelk is 5 dagen houdbaar in de koelkast. Als je dus op vrijdag kolft, kun je de flessen gewoon in de koelkast laten staan voor maandag.
Bij invriezen gaan de levende cellen kapot, verse gekoelde melk is beter dan melk die ontdooid is.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

17-11-2011 om 10:45

Dirksmama

Dankje! Ik dacht maar 24h... Waar ik dat dan weer vandaan heb?

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2011 om 11:40

Jitske

24 uur geldt voor ontdooide moedermelk.

jess

jess

17-11-2011 om 12:22

5 dagen? en nog een vraag

ik dacht ook 24 uur.

wanneer kan ik het beste afkolven? in principe drinkt mijn zoon 1 borst per keer. zou ik dan tegelijk de andere borst kunnen afkolven?

ik ben namelijk bang dat ik te weinig heb voor de volgende voeding.

ik heb inmiddels diverse flesjes gekocht bij kruidvat en heb nu via internet de avent bewaarbekers besteld. eerste keer heb ik afgekolfd. is wel even wennen. had maar 100 cc.

hoe weten wij trouwens hoeveel cc hij moet drinken bij moedermelk uit fles?
ik voed nu namelijk op aanvraag.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

17-11-2011 om 14:56

Jess

Hoi Jess,

Ja hoor, de andere borst kolven tijdens het voeden is een optie. Wat ik deed is na de ochtendvoeding mijn borsten leegkolven. s'Ochtends had ik de meeste melk.
Het eerste opbouwen ging bij mij ook met kleine beetjes. Omdat je het dan naast de gewone voeding moet produceren. Als je straks kolft ipv voeden zal je zien dat het makkelijker gaat.

Hoe oud is je zoon? Ik zou uitgaan van het advies voor flesvoeding en kijken of hij daar tevreden mee is. Maar er zijn vast anderen die daar iets beters over kunnen zeggen. Ik heb advies gevraagd op het cb. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op 20cc meer.

Succes,
Jitske

jess

jess

17-11-2011 om 15:58

Jitske

zoon is komende zondag 8 weken oud. in de ochtend heb ik denk ik ook wel meeste.

ik zal even zoeken of ik kan vinden hoeveel hij qua flesvoeding zou moeten hebben.

Even kort

Per kilo baby reken je tussen de 130 tot 150 cc melk. De uitkomst van die som is de gemiddelde behoefte per 24 uur. Dus als je kindje 5 kilo weegt zit je aan de 650 à 750 cc per 24 uur ( en dat verdelen over het aantal voedingen dat hij krijgt). Je kunt de andere borst kolven tijdens de voeding of erna. Je hoeft niet bang te zijn dat je de volgende voeding niet genoeg melk hebt. Des te vaker (en korter op elkaar) je borsten leeg worden gedronken (of gekolfd) des te sneller er weer nieuwe melk aangemaakt wordt.
G

Meer over kolven,bewaren en geven van moedermelk..

kan je lezen op www.borstvoeding.com
G

'maar' 100cc?

Lieve schat, voor een kind van 8 weken naast een normale voeding gekolfd en dan ook nog eens voor de eerste keer is dat VEEL!

Ik vermoed dat je een flinke productie hebt als je kind per voeding maar 1 borst krijgt en je uit de andere borst bij proberen meteen al zo'n hoeveelheid kolft.

Biene M.

Biene M.

18-11-2011 om 06:38

Jess

Ja, 100 cc is veel hoor. Ik begon altijd met 30-60 cc per keer, met dat soort beetjes bouwde ik een voorraadje op voordat ik weer ging werken. Als ik dan in plaats van een voeding op mijn werk kolfde, kwam er 150-200 cc.

jess

jess

18-11-2011 om 09:29

ik dacht dat 100 cc niet veel was. toen was hij 6 weken. ik heb na die tijd nog niet weer geprobeerd. ik wacht op de bekers van avent.
ik ben wel blij dat ik 5 dagen in koelkast kan bewaren. dan kan ik in ieder geval dagen ervoor afkolven. dan heb ik voor die twee dagen hopelijk wel genoeg.

en tweede dag dat ik afkolf op het werk is dan reserve voor in diepvries.

zoon drinkt ook niet lang aan 1 borst. meestal zo'n 10 minuten. bij mijn andere kinderen gaf ik wel twee borsten namelijk. ging ik wisselen na 20 minuten.
nu drinkt hij dus zo'n 10 minuten aan 1 borst, hooguit een kwartier. dus ik dacht er klopt vast iets niet.

hij groeit wel, daaraan kan ik zien dat hij op zich wel genoeg krijgt.
hij zit ruim boven de middelste lijn van de groeicurve.

ik ben benieuwd hoe het straks gaat met het kolven op het werk.

in wil jullie heel erg bedanken voor al jullie reacties. het maakt mij alweer een stuk zekerder over mijn borstvoeding. ik wil namelijk minimaal 1 jaar voeding geven, maar dat moet nu gaan lukken zo neem ik aan.

Jess: onder achter in de koelkast

Het is wel belangrijk dat je heel schoon werkt. Een fles die je een halve dag bewaart dat kan wel wat lijen, maar als je echt vier of vijf dagen wilt bewaren dan mogen er geen vieze vingers aan de rand bijvoorbeeld. Niet dat ik denk dat jij niet schoon werkt, maar ik maakte zelf in mijn hoofd wel verschil, afhankelijk van hoe lang de melk bewaard ging worden. Als ik kolfde omdat man vertraagd thuis zou komen met ons kind dan hoefde de melk maar 2 uur te staan, en dan was ik net ff wat makkelijker.
Verder, belangrijkste tip, moet de fles dan netjes onder achterin de koelkast staan en zeker niet in de deur.
Deze tip was geloof ik nog niet langsgekomen...

Bij elkaar

Hou er rekening mee dat je niet zomaar versgekolfde melk bij een flesje melk in de koelkast kunt gooien.
Eerst de melk koelen tot het dezelfde temperatuur heeft, dan pas mengen.
Liever alles bewaren in porties van ongeveer 50 cc, dat voorkomt onnodig weggooien.

En vergeet niet dat je melk zolang houdbaar is als de oudste melk die in het mengsle zit!

Massi Nissa

Massi Nissa

19-11-2011 om 13:51

Systeem

Mijn systeem is eenvoudig: als ik de melk de volgende dag nodig heb (en dat is op maandag, dinsdag en donderdag), zet ik het achterin onderin de koelkast. Ik geef het mee naar oppas of kdv in een koeltasje met koelelement. Als het langer bewaard moet worden, zet ik het in de diepvries volgens het supermarktprincipe: de nieuwste melk helemaal achteraan. Dat werkt prima.
Ik moet zeggen dat het op mijn werkplek heel moeilijk is om alles schoon te maken en zo steriel mogelijk te houden, maar mijn zoon is er nog niet ziek van geworden. Ik was wel altijd vooraf mijn handen en kook elke avond alles uit: kolfflesjes, borstschilden, bewaarbakjes.
Groetjes
Massi

Marleen

Marleen

20-11-2011 om 20:53

Gewone diepvrieszakjes

Hoi, ik heb niet het hele draadje gelezen val er net in, dus sorry als dit al genoemd is maar ik gebruikte geen ijsblokzakjes maar gewone diepvrieszakjes, dwz wel stevige met een zip-sluiting. Ik bewaarde de gekolfde melk van 1 dag in de koelkast en gooide dat aan het einde van de dag bij elkaar in zo'n zakje. Het kolven ging bij mij erg matig, gelukkig dronk ze bij de opvang ook maar 80 cc per keer. Die hoeveelheid gooide ik in 1 zakje. Die stevige zakjes met bijv. zipsluiting kun je makkerlijk uitschenken. En ze zijn lekker plat in de vriezer. Succes! Groetjes, MArleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.