Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Marloes Verschuur

Marloes Verschuur

12-05-2011 om 10:37

Bond tegen borstvoeding

Hoi lezers!

Ik verbaas me zeer over iets waar een vriendin van me mij gister op attendeerde. Ik wil dit graag met jullie delen en weten hoe jullie hierover denken.

Even kort iets over mijzelf. Ik ben moeder van Isa, zij is nu twee maanden en ik geef haar borstvoeding. Omdat ik er graag op uit ga en Isa zoveel mogelijk overal mee naartoe neem komt het wel eens voor dat ik haar borstvoeding in het openbaar moet geven. Ikzelf heb daar absoluut geen problemen mee en vriendinnen van mij ook niet en doen het zelf ook.
Nu wees mijn vriendin mij dus op het volgende: www.bondtegenborstvoeding.nl. Ik weet niet wie er achter deze site zit maar ik vind het echt belachelijk. Ben ik hierin de enige of delen jullie mijn mening? Kortom denken jullie hier net zo over als ik? Dit kan toch niet?
Ben benieuwd naar jullie reacties en of we hier niet iets tegen kunnen doen.

Ik wacht jullie reacties af.
Groetjes,Marloes (Borstvoeding gevende moeder)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gerdina

Gerdina

12-05-2011 om 10:50

Belachelijk

ikk kan me ook niet voorstellen dat dit serieus is. Er is toch niemand die een poster voor zijn raam gaat hangen met "ik kots op borstvoeding"? Het is dat het al 1 april geweest is, anders zou ik denken dat het een 1 aprilgrap was. Hoewel ik er weinig grappigs aan vind. Deze site is zo over de top, dat ik niet denk dat iemand dit serieus neemt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-05-2011 om 11:26

Haha!

Hoe triest kun je zijn dat je tijd en energie steekt in het maken van zo'n website! Jammer dat nergens duidelijk wordt wie die bond nou eigenlijk is.

Suz@nne

Suz@nne

12-05-2011 om 13:35

Als je de poll doet...

Wat een belachelijke site!! Vast gemaakt door mensen die (nog) geen kinderen hebben.
Ik vulde de poll in, die in de rechterkolom staat: Moet je voor de grap eens kijken wat voor resultaat dat oplevert!!

dc

dc

12-05-2011 om 16:52

Geachte bond tbv

Ik sta helemaal achter jullie. Borstvoeding op straat is echt om ziek van te worden.

Ik ben sinds een maand moeder van een baby en geef u bij deze mijn gironummer voor een bijdrage aan de kosten van flesvoeding, zodat ik niet meer midden op straat door een krijsende hongerige baby wordt gedwongen om mijn borsten onsmakeloos seksloos in publiek bloot te geven.

naam: xxx
rekeningnummer: xxx

met vriendelijke groet,

dc

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-05-2011 om 18:28

Jee, wat een smakeloze site

wat een onwaarschijnlijke onzin. Kijk, dat er misschien hier en daar een wetenschapper is die probeert wetenschappelijke resultaten over de voordelen van borstvoeding onderuit te halen, dat mag. Dat wetenschappelijke recht is er. Lijkt me nog niet zo gemakkelijk, maar 'nock yourselves out' zou ik zeggen. Maar doen alsof het straatbeeld vervuild wordt door voedende vrouwen en hier en daar een stukje borst, nu jaaa....
Ik vraag me dan af: zijn die mensen ook tegen lage decollete's, naveltruitjes, erger nog, topless zonnen en allerlei moderne dingen.
De poll is erg grappig, of beter gezegd de uitkomst. En ja, wie zijn die mensen, ben heel benieuwd.
Aagje

Biene M.

Biene M.

12-05-2011 om 21:33

Geintje

Het moet haast wel een geintje zijn, bijna alle argumenten die tegen borstvoeding ingebracht worden, zijn eigenlijk vóór. De petitie is geen petitie. En ik vind dat de schrijfster (lees ook http://www.bondtegenborstvoeding.nl/?p=1) wel een punt heeft als ze zegt dat borstvoeding niet gratis is als je de tijd van een vrouw niet waardeloos vindt.

Binnen een maand of twee verschijnt er een artikel in een krant of tijdschrift naar aanleiding van deze website, geschreven door dezelfde vrouw die deze site gemaakt heeft.

O ja, die posters vind ik trouwens wel erg grof.

Gerdina

Gerdina

12-05-2011 om 21:51

Is die mevrouw marloes verschuur?

Ik vind de eerste posting nl. nogal onecht overkomen.
Excuus als dat niet zo is...

Limi

Limi

13-05-2011 om 07:52

Gerdina

Geen idee, maar ik heb dit bericht op 3 fora waar ik lees gezien. Dat vond ik opvallend.

Die argumenten tegen bv..

Zijn zelfs zodanig geschreven dat ze van een plek lijken te komen waar iemand heel praktisch de keerzijde van BV heeft opgeschreven. Iemand die verder erg voor BV is, zeg maar.

Ik weet niet zeker of Biene M gelijk heeft ('juist bedoeld om aandacht te vragen voor BV'), of dat iemand echt gefrustreerd is geworden van een 'BV-maffia' mentaliteit in zijn / haar omgeving.

Wat betreft motto (en poster) richt de site zich tegen 'ongevraagd bloot in het straatbeeld'. Maar als je de postings bij 'Home' leest, dan richt het sentiment zich veel meer tegen een omgeving die vind dat 'BV moet', en dat ten alle tijden meldt. Voor het eerste geval hebben denk ik niet veel mensen sympathie. Voor het tweede geval, kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die dezelfde gevoelens hebben.

Overigens dek ik dat een (in toon) vergelijkbare site gemaakt kan worden voor mensen die wel BV geven, en die juist gek worden van een 'FV is toch veel handiger' mentaliteit. Wat dat betreft heb ik niet de indruk dat BV of juist FV al de standaard is in NL. Beide 'kampen' klagen dat ze door de omgeving naar 'het andere' kamp worden gedreven.

Kraanvogel.

Gedachten experimentje

'BV kost tijd (en is dus niet gratis)'
Hmmmm, daar had ik eigenlijk nog nooit aan gedacht. En dat geeft opeens een interessante mogelijkheid.

Als ik weer ga werken, moet mijn werkgever mij tot 25% van mijn werkdag de gelegenheid geven om te kolven. Als ik minimumloon verdien (EUR 8.88) kost dat de werkgever EUR 17.76 per dag Waarschijnlijk is het met premies etc. nog hoger. En als ik meer verdien, dan loopt het bedrag ook op. Voor dat geld kan je ook een pak flesvoeding kopen, en ik denk dat je daar meer dan één dag aan flessen voor kan maken.

Enerzijds zou je eens kunnen proberen of je werkgever je FV wil vergoeden ('want als ik moet kolven is dat duurder'). Ik kan me zelfs voorstellen dat er (kleine) bedrijven zijn waar die discussie gevoerd is.
Anderzijds kan je je afvragen of het 'eerlijk' is dat BV dus (indirect) wordt gesubsidieerd, terwijl ouders FV zelf moeten betalen.

Overigens vind ik niet dat bovenstaande aanleiding is om de regeling aan te passen.

Kraanvogel.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-05-2011 om 16:33

Hoezo bloot?

Ik kan heel goed bv geven zonder meer dan een paar centimeter blote huid te laten zien. Ik heb eigenlijk nog nooit een vrouw in het openbaar bv zien geven met volledig ontblote borst, wat een onzin. En wat dan nog? En borstvoeding kost de werkgever misschien wel tijd, maar levert de samenleving ook veel op in termen van gezondheidswinst (geestelijk en lichamelijk) voor moeder en kind.
Ik heb nog nooit in het echte leven een lid van de bv-maffia ontmoet. Wel van de alleen-slechte-moeders-werken-veel-maffia en de anti-kinderdagverblijf-maffia en vooral veel dames die behoren tot de Wij Zouden Dat Nooit Zo Doen Bond. Gek eigenlijk.
Groetjes
Massi

Sunja

Sunja

13-05-2011 om 22:27

Kosten kolven

en bedenk bij de kostenberekening ook dat een elektrische kolf stroom kost van de werkgever

maar zonder gekheid: volgens mij heb je verlof om je kindje te voeden dus theoretisch kun je ook in die tijd de fles gaan geven, dat zou de werkgever evenveel kosten

Biene M.

Biene M.

13-05-2011 om 22:40

Update

Er staat een update op de website:
Beste mensen,

Het startpunt van deze campagne was onze verbijstering over de felle en ongefundeerde argumenten die sommigen aandragen tegen borstvoeding in het openbaar. Wij zijn dan ook van mening dat het geven van borstvoeding in het openbaar vandaag de dag geen probleem meer zou moeten zijn. Ook de keuze van moeders om hun kind wel of niet met borstvoeding groot te brengen zien wij als een zeer persoonlijke en vinden dat deze keuze gerespecteerd moet worden. Het is echter ieder zijn goed recht een eigen mening te hebben over dit onderwerp en we denken dat het belangrijk is een genuanceerde discussie te voeren waarbij voor- en tegenstanders elkaar in hun waarde laten.

We zijn erg blij met de enorme stroom aan reacties en discussies, positief en negatief, die deze website heeft voortgebracht. Blijkbaar heersen er in Nederland veel gemengde gevoelens. Het is niet onze bedoeling geweest om mensen te kwetsen. De absurditeit van deze website heeft alleen tot doel de discussie over borstvoeding in het openbaar aan te wakkeren en zo mensen bewust te maken en begrip te kweken voor standpunten van zowel voor- als tegenstanders. Bij dezen willen we iedereen bedanken die aan deze discussie heeft bijgedragen.

Met vriendelijke groet,

Kim en Jowan

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2011 om 16:45

Engels ziekenhuis (licht ot)

In een Engels ziekenhuis moet je zelf kunstvoeding meenemen als je daar bevalt en geen bv gaat geven. Jij ligt daar voor je bevalling, je baby is verder geen patient ofzo, dus daar moet je zelf het eten voor betalen.

Tirza

dc

dc

15-05-2011 om 19:41

Engels ziekenhuis meer ot

Het is ook verstandig om voor jezelf eten mee te nemen als je gaat bevallen, anders verga je echt van de honger, ook al geven ze je maaltijden. Zeker het ontbijt is qua kwantiteit om te huilen!

Tijgeroog

Tijgeroog

15-05-2011 om 19:46

Nederlands ziekenhuis ook meer ot

Na mijn bevalling kreeg ik ook veel te weinig als ontbijt. Omdat ik was gekomen nadat de invullijsten langskwamen kreeg ik het standaard ontbijt, dat waren 2 boterhammen. Maar door de bevalling had ik de dag ervoor m'n lunch en m'n avondeten overgeslagen, alleen rond middernacht een beschuitje (met muisjes) gehad. Ik was heel erg blij blij dat ik met de lunch weer thuis was en stevig kon eten.

Biene M.

Biene M.

15-05-2011 om 21:10

Beter

In 1995 was er alleen maar een beschuitje met muisjes voor me nadat mijn dochter na een meer dan 30 uur durende bevalling eindelijk was geboren. Maar dit jaar, zoveel eten heb ik gekregen, geweldig! En wanneer ik maar wilde.

Ot - eten na de bevalling

Oh ja, ik had na ks-operatie rond 15 uur alleen nog 's avonds een beschuitje met muisjes gekregen. Had toen ook echt geen trek, maar de volgende ochtend had ik honger... En toen kwam het etenskarretje, haalde ik vol verwachting het deksel van het dienblad en zag ik... twee bruine boterhammen met één plak kaas. Ik vond dat ik wel beter verdiend had na die zware arbeid. Gelukkig kwam man een uur later met sapjes en yoghurtjes. En daarna kom ik elke keer zelf kiezen wat ik bestelde en dan nam ik een extra toetje en extra boterhammen zodat man gewoon kon meeeten.

Dan nog over borstvoeding in het ziekenhuis... Ik was heel tevreden over de begeleiding in het ziekenhuis. Op dag twee kwam de lactatiekundige gewoon zomaar even kijken en zij had gelijk handige tips. De Medela Symphony-kolf werd van bed naar bed gereden en van het ziekenhuis kreeg ik de standaardkolfset met slangetjes en flessen. Dat was allemaal prima dus, om zo toch te proberen mijn reactie nog een beetje on topic te maken.

We hadden dus gelijk!

De site was bewust belachelijk, in de hoop discussie op te wekken. Mooi!

Wat die eetgewoontes in ziekenhuizen betreft: hmmmm.
Ik kan me voorstellen dat je, als je net een ziekenhuis begint, er niet aan denkt dat in sommige gevallen er een patiënt betekent dat er 2 (of zelfs drie) patiënten eten. (Kind + eventueel partner). Maar daar kom je na de eerste bevalling toch achter, lijkt mij.
Net als het feit dat bevallen hongerig maakt.

Dat je in GB voor zuigelingenvoeding met betalen is helemaal treurig, al wil ik wedden dat het een bezuinigingsmaatregel is, en geen beleid om BV te promoten.

Kraanvogel

Massi Nissa

Massi Nissa

16-05-2011 om 14:30

Heerlijk gegeten

Ik was om drie uur 's middags in het ziekenhuis, zoon is om vier uur geboren. We moesten een nachtje blijven om het voorhuidje van zoon te controleren (leek wat te nauw). Om zes uur, 2 uur na de bevalling, rammelde ik werkelijk van de honger - ik had de lunch overgeslagen en bevallen kost energie. Kreeg ik me toch een heerlijke avondmaaltijd! Echt waar. Ik herinner me nog witlof, niet te lang gekookt (knap hoor om zulke hoeveelheden niet tot moes te koken) en een gevulde courgette. Mmmmm. Ik lustte alleen het toetje niet, dat was iets mafs als citroenvla - dat lust je pas na je 85e, denk ik.
Man kreeg trouwens niets, zoon kreeg bv. Er werd helemaal niet gevraagd of ik bv wilde geven, daar werd vanuit gegaan - wel een vooruitgang sinds de jaren 70, toen mijn moeder zusters aan hun jasje moest vastgrijpen om te voorkomen dat ze volautomatisch het kind een fles in de mond duwden. Geen flesvoeding beschikbaar hebben vind ik nu ook weer het andere uiterste. De moeder kan toch niet in staat zijn om bv te geven?
Groetjes
Massi

dc

dc

16-05-2011 om 15:09

Wel hoor

Ik was een week in het ziekenhuis in Engeland en heb verschillende vrouwen gezien die kv gekregen hadden van het ziekenhuis om hun kindje bij te voeden.

Ik was het er in een paar gevallen niet mee eens, maar da's weer een ander verhaal

myra

myra

19-05-2011 om 13:58

Borstvoeding in het openbaar

ikzelf vindt het geven van borstvoeding een prive aangelegenheid. Ik vindt het niet prettig om in het openbaar borstvoeding te geven. Mijn dochter is inmiddels 7 maanden, ik neem haar overal mee heen, maar heb nog nooit in het openbaar de borst hoeven geven. Dit is gewoon in te calculeren.

Ook hoef ik het persoonlijk van anderen ook niet te zien. Zo was ik laatst bij de febo even wat aan het eten en een vrouw met een baby zit daar ook en gooit zo een grote borst op tafel en gaat uitgebreidt borstvoeding zitten geven met een gezicht van kijk mij hier. Dat vindt ikzelf iets te ver gaan. Als ze nou rustig in een hoekje van het restaurant gaat zitten met een deken erover heen is het weer wat anders. Je hoeft het bij mensen niet onder de neus te wrijven.

Maar ja dit is mijn mening en ik zal ook niemand zeggen wat zij moet doen. Maar ik zal zelf niet in het openbaar voeren.

Biene M.

Biene M.

19-05-2011 om 16:40

In te calculeren

Myra, je kunt plannen dat je je kind niet buitenshuis hoeft te voeden als
1. je nog maar 1 kind hebt;
2. je kind op redelijk vaste tijden drinkt en;
3. je kind geruime tijd tussen twee voedingen laat. In andere gevallen zul je echt af en toe buitenshuis moeten voeden.

Verder vind ik het zonde om een paar genoeglijke uren op een terras met een vriendin te moeten onderbreken om thuis te gaan voeden, maar goed, mijn prioriteiten liggen blijkbaar anders.

Ik voed geregeld buitenshuis. Het gebeurt weleens dat ik daarvoor een rustig hoekje opzoek en met een sjaal wat borst bedek. Maar dit is mijn derde kind en na bijna drie jaar voeden (van verschillende kinderen) is het voor mij zo vanzelfsprekend geworden dat ik er niet altijd aan denk dat sommige mensen een borst aanstootgevend zouden kunnen vinden. Soms floep ik zo'n G-cupmelkfabriekje er zomaar in het openbaar uit.

En ach, ik stond vanochtend onder een blote bil van 1x1 meter (suitsupply) voor het stoplicht te wachten, kan me gewoon niet voorstellen dat mensen nog schrikken van mijn borst.

Deken bij de febo

Gooi jij ook een deken over je hoofd als je bij de Febo een kroketje eet?

Biene M.

Biene M.

19-05-2011 om 20:20

Deken bij de febo

Ik zou zeker een deken over mijn hoofd gooien bij de febo, zo ongezond eten doe ik namelijk altijd incognito. Maar die baby, dat was eigenlijk de enige daar die wel een gezonde maaltijd kreeg.

dc

dc

20-05-2011 om 19:33

Beetje ot deken

Ik zag laatst iemand met een tas "if breastfeeding offends you, please put a blanket over YOUR head!"

Ik kwam niet meer bij!

Biene M.

Biene M.

20-05-2011 om 21:42

LOL!

Bij mij in de buurt wonen veel Japanse expats en die vrouwen zie ik altijd met een soort schort voeden. Overigens lijkt dat me nu best handig, nu Bienebaby de leeftijd heeft dat ze enorm afgeleid is en de hele tijd om zich heen wil kijken. En in de zon in de speeltuin is het denk ik ook handiger dan dat gefriemel van me om haar onder een hydrofielluier te houden tegen de zon. Oh ja, ik zag laatst ook een advertentie voor een enorme hoed voor de baby zodat het voeden aan het zicht onttrokken wordt. Ha, gevonden: http://www.moboleez.com/

dc

dc

21-05-2011 om 20:22

Geweldig!

Wat een leuk idee! Dat lijkt me ook een stuk handiger dan het gefriemel wat ik nu doe. En ik vergeet ook steeds dat "ploep, shirt omhoog, borst eruit" misschien niet helemaal elegant is! Ga er gelijk 1 bestellen van voor de zomer, cool!

Dan moet je niet (of juist wel) zo'n hoed nemen

Een baby-mutsje in de vorm van een borst < evil grin>
http://www.pregnantchicken.com/pregnant-chicken-blog/2010/11/8/boobie-beanie.html

Kraanvogel

Die van kraanvogel

is inderdaad nog mooier!! Ik ga het onthouden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.