Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

14-11-2011 om 12:19

Borstvoeding duurt lang

Hallo allemaal,

Ik heb een dochter van 3,5 maand, en vanaf het begin doet ze heel lang over de borstvoeding.
Toen ze net geboren was viel ze elke keer in slaap tijdens het voeden, maar als ik haar dan van de borst haalde ging ze brullen. Ik heb haar toen tijdelijk gekolfde melk gegeven na de borst, dat kreeg ze makkelijker naar binnen. Toen ze 1 maand was dronk ze pas alles uit de borst.

Maar nu is dus 3,5 maand. Ik ben een uur bezig met voeden (beide borsten een half uur), 6x per dag. Ze laat nooit zelf los, alleen 's avonds valt ze in slaap.
Naar het kdv krijgt ze 2 flessen van 200ml mee, dan krijgt ze 5 voedingen op een dag.
Laatste keer op het cb was ze weinig aangekomen (< 400g in 1 maand) maar volgens de arts geen probleem, alle bv kinderen zouden een dip hebben met 3 mnd.

Maar ik vraag me toch af of ze wel voldoende binnen krijgt...
Ik wil toch nog wel even doorgaan met bv, maar dan moet het wel goed gaan.

Wat zijn jullie ervaringen / adviezen?

Groet,
Jitske

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

14-11-2011 om 13:33

Wat vragen

Hoi Jitske,
Voor een baby van deze leeftijd ligt ze inderdaad vrij lang aan de borst. Best gezellig, maar ik kan me voorstellen dat je dit zelf ook best lang vind
Ligt ze dan voortdurende effectief (met grote klokkende ritmische slokken) te drinken of zie je haar vooral kleine, oppervlakkige zuigbewegingen maken en weinig grote slokken nemen ? Heb je last van pijnlijke tepels, of ziet je tepel er na de voeding uit alsof ze klem heeft gezeten ? ( anders van vorm dus). Voed je haar met een tepelhoedje ? 400 gram in één maand hoeft op deze leeftijd echt niet weinig te zijn. Om het goed te kunnen beoordelen zou je haar groei in de online groeicurve op borstvoeding.com kunnen zetten. Overigens heeft je arts niet helemaal gelijk. Borstgevoede kinderen hebben geen dip rond deze leeftijd. Dat is namelijk de normale groei van de borstgevoede baby. Baby's die geen borstvoeding krijgen hebben een afwijkende groei
( zoals ze het nu brengt zegt ze dus dat de groei van de borstgevoede baby afwijkt van de norm en gaat ze blijkbaar uit van de kunstgevoede baby als norm......).
Als de groeicurve van je kindje er goed uit ziet, en ze is tevreden zou je dus kunnen concluderen dat er niets aan de hand is. Als je twijfels hebt over haar drinkgedrag aan de borst ( of dit wel effectief is) zou je kunnen overwegen om een keer een lactatiekundige mee te laten kijken.
Hartelijke groet,
M

dc

dc

14-11-2011 om 13:40

Verschilt per kind

Mijn oudste was ook zo'n slome. Deed er toen hij een half jaar was nog zo lang over. De 2e was binnen een kwartier klaar. En jonge baby's vallen allemaal aan de borst in slaap trouwens, da's heel normaal.

Wat je kunt uitproberen is steeds aanleggen wanneer ze net wakker is, zodat ze veel kracht heeft (en je kunt rustig weer aanleggen voor het naar bed gaan). Verschillende posities proberen, bijvoorbeeld halfdommelend in bed, dat is goed voor jouw toeschietreflex en productie. En haar voetjes kietelen, niet te warm aankleden en wat je nog meer kunt bedenken om te zorgen dat ze wakker blijft. En een baby kan vaak geen onderscheid maken tussen een boertje laten en honger hebben. Dus regelmatig even rechtop houden voor een boertje.

En als je denkt dat ze op een gegeven moment genoeg gedronken heeft, proberen haar op de grond te leggen om te spelen. En niet gelijk oppakken als ze niet tevreden is, maar het even 5 minuutjes geven. (Tenzij ze echt blèrt).

Als de arts geen probleem ziet, zou ik me geen zorgen maken over haar gewicht. De dip is inderdaad normaal.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

14-11-2011 om 16:11

Rembrand / dc

Hoi M,

Ik heb haar gegevens ingevoerd op borstvoeding.com, en dan gaat ze van flink bovengemiddeld (4000g) bij geboorte, naar net ondergemiddeld (5900g) bij 3mnd/1wk. Niet heel zorgwekkend, maar ik ben ook niet helemaal gerust. (ze is wel heel lang, lijn stijgt juist)
Ze is verder wel tevreden, dus dat is wel een goed teken.

Ze drinkt vooral oppervlakkig, na het eerste begin. Ik heb geen last van pijnlijke tepels na het voeden (met tepelhoedje), niet heel erg tenminste. Wel na het kolven, wat net zo lang duurt.
Ik heb me er trouwens bij neer gelegd dat het zo lang duurt...

In het groeiboekje staat volgens de cb arts de curve voor flesgevoede baby's en gaan ze blijkbaar ervan uit dat dat de norm is.

dc: tegenwoordig valt ze niet meer in slaap, alleen 's avonds bij de laatste voeding, maar dat is juist mooi, gaat ze direct haar bed in. Maar in het begin hebben we al die trucs wel toe moeten passen

dc

dc

14-11-2011 om 20:26

Tepels

"Ik heb geen last van pijnlijke tepels na het voeden (met tepelhoedje), niet heel erg tenminste."

Wel een beetje? Dat lijkt me niet te kloppen. Ik heb helemaal geen pijn bij of na borstvoeding geven.

Verder dan nog een tip, als je merkt dat ze minder gulzig drinkt, rustig afkoppelen (dus vinger in de mond om het vacuum te doorbreken), en kans geven een boertje te laten, en dan de andere borst aanbieden. En als ze weer langzaam gaat drinken, weer loskoppelen en terug naar borst 1. En als ze dan vanaf het begin van een borst niet gulzig drinkt, tja, dan zou ik zeggen, die heeft geen honger meer en loskoppelen en wat anders laten doen (spelen of bed). Ik vind borstvoeding geven geen probleem, maar ik ben geen levende speen!

marjanne

marjanne

14-11-2011 om 21:13

Borstcompressie

Misschien is het geven van borstcompressie een manier om je kindje makkelijker te laten drinken. Veel kinderen drinken dan langer 'door'.
www.borstvoeding.com » Kindjeaandeborst » Al-Even-Bezig » Borstcompressie

Is het nu hij/zij groter is niet mogelijk om je kindje zonder tepelhoedje te laten drinken?

Marjanne

Rembrand

Rembrand

14-11-2011 om 23:16

Tepelhoedje

Hoi Jitske,
Mag ik vragen waarom je voedt met een tepelhoedje ?
Dit kan namelijk je productie nadelig beïnvloeden. En als er toch nog pijn voelbaar is met de tepelhoed dan zou het aannemelijk kunnen zijn dat je dochter toch niet goed aanhapt. Dit kan ook een nadelige invloed op de productie hebben. Het lijkt me goed om een huisbezoek van een lactatiekundige te overwegen. Zij kan meekijken met een voeding en daardoor sneller een vinger op de zere plek leggen ( letterlijk en figuurlijk)
Als je dochtertje niet goed aan de borst ligt zullen de voedingen langer duren en is zij wellicht toch niet helemaal tevreden na een voeding.
M.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

15-11-2011 om 11:53

Antwoorden

Borstcompressie: ik doe niet anders Mooi woord voor knijpen trouwens.

Ik voed met een tepelhoedje omdat mijn tepels vrij klein zijn. Op advies van de lactatiekundige in het ziekenhuis. Na 2 weken is er een lactatiekundige thuis geweest, het bleek dat we alles goed deden, dus het was een groot vraagteken voor haar. Ze raadde me wel een grotere maat tepelhoedjes aan, en de calma speen voor de fles die ze toen nog kreeg na de borstvoeding. Uiteindelijk is het toen dus gelukt om volledig op bv te komen.

Ik probeer het wel af en toe zonder tepelhoedje, maar dan laat ze heel snel weer los. (Ook na eerst met te hebben gevoed)

Nu durf ik eigenlijk niet korter te voeden, omdat ze niet echt veel aankomt, en omdat het kolven ook zo lang duurt. Vaak heb ik pas na een half uur per borst het idee dat er lekkere grote druppels uit komen.

dc

dc

15-11-2011 om 13:30

Kolven is niet te vergelijken

Als ik kolf heb ik in een half uur misschien 10ml bij elkaar. Echt tergend langzaam. En toch heb ik een paar kinderen al grootgevoed en de jongste is ook al aardig groot. Ze hebben wel alledrie bij 3 maanden een "normale groei" gehad (dus dip in vergelijking met flesgevoede baby's.

Ik weet niets over tepelhoedjes, dus misschien kan Rembrand daar iets zinnigs over zeggen.

Marjanne

Marjanne

15-11-2011 om 14:05

Jitske

Nou Tjitske
Dan vind ik het knap dat je al zo lang borstvoeding geeft. Als het 'vanzelf' gaat is er geen kunst aan, maar als je er veel mee bezig moet zijn is het toch een grotere belasting
Dat ze een uur drink ach..... , maar dat ze niet tevreden is is vervelender.
Ik begrijp ook dat je lekker wilt doorvoeden,da's makkelijk,gezond en fijn. misschien kun je nogmaals een lactatiekundig consult vragen (sommige verzekeringen vergoeden dit)
Er is ook nog een medicijn, domperidon, dat de productie van prolactine verhoogt, en dit stimuleert de aanmaak van melk.
Meer info hierover vind je op borstvoeding.com

Succes, Marjanne

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

15-11-2011 om 16:01

Wel tevreden

Ze is na een uur wel tevreden hoor!

Ik ga eens kijken naar domperidon.

Bedankt,
Jitske

Domperidon

Hoi Jitske,
Domperidon is een middel wat in overleg met een lactatiekundige (en je huisarts) gebruikt kan worden om je productie op te hogen. Toch zou ik eerst proberen om het tepelhoedje af te bouwen. Het lijkt mij toch de achterliggende reden van eventuele productieproblemen en tragere groei.
Groet,
G

Eerst die tepelhoedjes

Probeer eerst die tepelhoedjes de deur uit te krijgen! En combineer dat met eens HEEL goed kijken naar hoe je kind aanhapt. Kleine tepels zijn geen 'reden' voor het gebruik van tepelhoedjes, je geeft BORSTvoeding, geen TEPELvoeding. In de kraamtijd kunnen ze helpen om je kind een richtpunt te geven, en soms zijn ze gewoonweg nodig om je kind aan de borst te krijgen.
Ik heb 10 weken met tepelhoedjes gevoed bij beide kinderen. Daarna hadden ze genoeg spek in de wangen om het zonder te kunnen.
En ja, toen duurde een voeding ineens geen 45 minuten meer, maar waren ze met een minuut of 10 al klaar. Zo groot kan het verschil tussen met en zonder tepelhoedje zijn!

Ik zou zeggen: probeer gewoon eens een dag lang volledig op verzoek zonder tepelhoedje te voeden. Het kan heel goed zijn dat je kind dan inderdaad veel sneller klaar is met een voeding. Kan tegelijkertijd zijn dat je kind dan ook zich wat vaker meldt, maar dat is een kwestie van regelen. Als ik het goed lees krijgt je kind 2 flessen op een dag en leg je daarnaast maar drie keer aan? Dat is best weinig, vijf voedingen op een dag. Een voeding of 7 komt op mij normaler over.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

16-11-2011 om 15:00

Tepelhoedjes

Ok tepelhoedjes de deur uit
Ben het gisteren gaan proberen, met wisselend succes. De ene keer dronk ze bijna ongemerkt verder als ik het hoedje er tussendoor afhaalde, de andere keer werd ze helemaal wild, liet elke keer los dus het hoedje maar weer gepakt...
Werkt dus nog niet als ze erg honger heeft.

Ik denk dat ze inderdaad ook niet goed aanhapt.. hoe krijg ik die lipjes mooi naar buiten gekruld?

dc

dc

16-11-2011 om 20:32

Weet niet

maar de beste tip die ik ooit gehad heb is niet de borst naar de baby brengen, maar de baby naar de borst, en dan gaat vanzelf het mondje wijd open. Dus eerst lekker ontspannen positie innemen, en dan aanleggen. Ik heb er met de 3e nu nog profijt van. Niet alleen nooit problemen met goed aanhappen, maar ook geen stijve rug, schouders en nek zoals ik vaak om me heen hoor.

Neus-tepel

Bring baby tot the breast, not breast to the baby, dat is inderdaad een belangrijke tip.

Daarnaast, laat het neusje naar de tepel wijzen, dan gaat de mond vanzelf wijd open.

Filmpje biological nurtering

Een andere (meer natuurlijke manier) van voeden is biological nurtering. De baby hoeft niet tegen de zwaartekracht te "vechten" en hapt automatisch groter aan. De moeder ligt ook nog eens heel comfortabel. Ik pas het vaak toe en het werkt vrijwel altijd. http://www.biologicalnurturing.com/
G

(beetje) bijsturen

Hoi Jiske,

Ik herken je verhaal wel een beetje.
Ik heb ook een aantal weken met een tepelhoedje gevoed, eigenlijk alleen maar omdat ze anders niet wilde blijven drinken. Tijdens het drinken ertussen uithalen is me nog nooit gelukt (ik was er niet handig in) dus ik ben op een gegeven moment gewoon steeds gaan aanleggen zonder hoedje. Als Dochter dan moeilijk begon te doen, dan stopte ik 'm er weer tussen. Ging op een gegeven moment gewoon goed, en maakte de voeding meteen stukken minder gedoe. Niet per se minder lang trouwens.

Ik heb ook altijd moeite met (inschatten van) aanleggen gehad. Lag uiteraard niet aan mij, maar aan Dochter, die niet had gelezen dat ze haar mond vanzelf wijd open moest doen. Wat ik dus deed was een beetje (veel soms) bijsturen. sKijken of ik uit kan leggen hoe, misschien heb je er wat aan.

Ik had Dochter liggen op de arm van de 'drinkborst' (madonnahouding), en gebruikte mijn andere hand om mijn borst (niet mijn tepel) een beetje plat te drukken ('licht grijp krijgen', zeg maar). Een collega-moeder noemde dat altijd dat je een 'boterham' maakt van je borst. In principe (ongeveer) in dezelfde richting platmaken als waarin de mond van je kind staat. Terwijl je dan je kind naar je borst brengt, kan je met je pink dat mondje nog een flink stuk verder openduwen, zodat ze een lekkere grote hap neemt. En dan je 'ligarm' gebruiken om een beetje druk uit te oefenen om haar daar te houden.

Op een gegeven moment ging dit redelijk soepel, en begon ik zowaar het idee te krijgen dat 'we' het doorhadden.

Succes ermee!

Kraanvogel.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

17-11-2011 om 11:02

Bedankt voor de tips

Heb het filmpje bekeken, ga morgen eens kijken of dat lukt, lekker onderuit in bed. tummy on mummy.

En kraanvogel, die boterham methode gebruik ik al, de pink erbij zal ik nog eens doen. Hier ook geen vogeltje met opengesperde mond.
En inderdaad vanaf het begin zonder hoedje in plaats van ertussenuit.

Morgen eens rustig proberen, zonder man erbij, als het even niet wil komt die namelijk meteen met een pak friso aanlopen (bij wijze van...)

Massi Nissa

Massi Nissa

17-11-2011 om 21:33

Jitske

Jaaa, mijn man bromde in het begin ook altijd bij elk klein bv-probleem: doe er dan een fles in. Inmiddels is hij om, trouwens. Duurt even maar dan heb je ook wat .
Groetjes
Massi

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

22-11-2011 om 11:41

Update

Even een update, wat vertraagd door algehele buikgriep.

Tummy on mummy: ze rolt eraf! Was dus niet zo ontspannen omdat ik haar de hele tijd vast moest houden. Vond het wel leuk dat ik haar in de ogen kon kijken, was wel grappig voor een keer, maar geen vervolg.

Zonder tepelhoedje beginnen: lukt niet, ze krijgt het gewoon niet voor elkaar. Bolle borst, kleine tepel, valt ook nog geen boterham van te maken. Of ze pakt alleen het puntje tussen haar lippen. AU!
Tussendoor weghalen lukt wel steeds beter, ze blijft steeds langer doordrinken zonder los te laten. Dat blijven we dus maar volhouden, en steeds wat eerder zonder proberen.

Groetjes!

dc

dc

23-11-2011 om 11:05

Bolle borst

Ja, dat heb je in het begin vaak he. Zelfs met grote tepels kan dat af en toe lastig zijn. Ik deed af en toe eerst handmatig wat afkolven (in de gootsteen) voor ik de baby aanlegde. Nu ik ongesteld ben geweest (7 maanden) zijn mijn borsten nooit zo vol meer gelukkig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.