Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
even zonder naam

even zonder naam

11-06-2009 om 12:06

Borstvoeding en afvallen rembrand?

Hallo

Ik geef mijn 7 maanden baby op vraag bv. Maar omdat ik aardig wat kilo's teveel heb wil ik ook graag afvallen. Ik zit niet lekker in mijn vel! Maar ik wil dit wel verantwoord doen.. Nou weet ik dat je goed een pond per week kan afvallen zonder dat dit prblemen met de bv gaat geven.

Maar nu is mijn vraag, als je voldoende en verantwoord eet maar daardoor ruim een kilo per week afval, komen er dan teveel afvalstoffen in je moedermelk? en kan dat dan kwaad voor de baby?

Even een lijstje wat ik zoal per dag eten, zodat het duidelijk is dat ik echt voldoende eet.

Smorgens: 2 boterhammen met jam
tussendoor: 2 liga's of schaaltje yoghurt
middageten: 3 boterhammen met kipfilet, kaas of ham. daarbij vaak een salade van sla, tomaat, komkommer, dressing, feta, pijnboompitten.
Tussendoor: stuk fruit of ontbijtkoek
Avondeten: aardappelen(2 a 3 middel grote), 200 gram groente (dit weeg ik af) en een lepel jus en een stukje vlees (meestal rond de 100 gram)Soms eet ik dan iets van kwark of vla.
Over de dag genomen neem ik ok nog fruit, de ene keer door de yoghurt andere keer als toetje of s'avonds wanneer ik trek heb.

Dus aardig wat zo op een dag.. Het enige wat ik uit mijn eetpatroon verwijderd heb is snoep, snack, koek, en tussen de middag de zoete broodbeleg.

Ik wil namelijk niet mijn baby vergiftigen doordat ik afval.. En nee ik wil ook nog niet stoppen met de bv, en ja ik wil wel graag wat kilo's kwijt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

11-06-2009 om 15:44

Welke kilo's zijn het?

De kilo's die je er af wilt hebben, zijn dat kilo's nog vanuit je zwangerschap (nieuwe kilo's zal ik maar zeggen) of is het (overgewicht) wat je vóór je zwangerschap ook al had?
Is het je eerste kindje?
Eet je kindje al iets anders behalve bv?

Tirza

even zonder naam

even zonder naam

11-06-2009 om 19:09

Tirza

Beide.. en nieuwe kilo's

In mijn zwangerschap ben ik 12 kilo aangekomen, en 2 weken na de bevalling waren daarvan er 10 af. Maar inmiddels zijn die kilo's er wel weer terug aangekomen..

In eerste instantie wil ik die 12 er gewoon weer afhebben, en daarna de kilo's die er al teveel aanzaten.

Mijn baby eet smorgens wat fruit ongeveer een half potje, en savonds een half potje groente..
Af en toe een lange vinger. maar verder nog bv.
Ohh en nee het is niet de eerste.

Even zonder naam

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2009 om 19:55

Okee

Dan is het niet zo'n punt, Even-zonder-naam. In je lichaamsvet worden inderdaad schadelijke stoffen "vastgezet" in je vet, die vrijkomen als je dat vet gaat afbreken. Het meeste van die schadelijke stoffen, áls ze al vrijkomen, komen vrij in de zwangerschap en bvperiode van je eerste kind. Die krijgt de grootste dosis voor zijn of haar kiezen. Bij een volgend kind is dat al minder en als je "nieuw" vet gaat afbreken, komen er weer minder stoffen vrij dan als je "oud" vet gaat afbreken (dus als je gaat lijnen ónder het gewicht van wat je voor je zwangerschap had). Kortom: in jouw geval hoef je je geen zorgen te maken. Lekker gezond eten en lekker wandelen met je kindje (als het droog is)!

Tirza

even zonder naam

even zonder naam

11-06-2009 om 20:20

Tirza

dank je wel voor je snelle antwoord. We vragen wel altijd allemaal naar Rembrand, maar jij weet het natuurlijk ook gewoon..

Dus over die eerste 12 kilo hoef ik mijzelf geen zorgen te maken.. Ik begrijp dat ik wel wat beter moet opletten als het de kilo's worden die er voor mijn zwangerschap al teveel aanzaten..

Nou we gaan eerst maar voor die eerste 12.

Nogmaals dank je wel voor je snelle antwoord.

even zonder naam

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2009 om 21:43

Maar het mooie is.........

tegen die tijd dat de eerste 12 er af is en je door gaat lijnen, is je kindje alweer wat ouder en kan weer wat meer "hebben". Het is ook niet zo dat je melk meteen stijf staat van het gif hoor, daar is meer voor nodig
O, en als ik wat vergeet - dan is Rembrand er altijd nog ))

Tirza

even zonder naam

even zonder naam

11-06-2009 om 22:02

Heel erg bedankt, ik maak me gelijk een stuk minder druk.
En fijn dat er mensen zijn die vakkundig advies kunnen geven en elkaar daarin aanvullen

Even zonder naam

Rembrand

Rembrand

12-06-2009 om 08:57

Even zonder naam en tirza.

Rembrand zat gisteren de hele dag in België en gisterenavond was ze met collega's tapas aan het maken ( en opeten ).
Ik sluit mij volledig aan bij Tirza.
( die weet dat ik éénduidige informatie, zeker over dit soort onderwerpen, erg belangrijk vind ).
Groetjes M. ( met gigaknoflookkegel haha )/

Rafelkap

Rafelkap

12-06-2009 om 13:29

Puntje van kritiek

Als je wilt dat je kind later niet dik wordt zou ik nooit een lange vinger geven, op deze leeftijd.
Ook niks uit potjes, niet dat ze daar dik van worden, maar normaal eten is veel beter (motoriek/smaakontwikkeling etc. etc.). (Ik ben heel erg anti-potjes, sorry voor dit belerende epistel)

even zonder naam

even zonder naam

12-06-2009 om 16:28

Rembrand en rafelkap

Rembrand dank je wel voor je berichtje.. Was vast heel erg gezellig met je collega's!! Ik ben blij dat het contact via het net gaat, kan ik je knoflookkegel niet ruiken .

Rafelkap dank je wel voor je posting, mijn baby krijgt niet elke dag een lange vinger. en ook niet elke dag eten uit een potje. fruit is meestal vers, tenzij het op is gegeten door de grotere kinderen, dan wel uit potje en groente ook vers, tenzij wij iets anders eten.
Omdat ikzelf overgewicht heb, let ik er juist bij mijn kinderen erg goed op. En van 1 lange vinger is niemand dik geworden. Mijn kinderen zaten/zitten allemaal onder het gemiddelde met hun gewicht. Dus het komt allemaal goed hoor . Maar nogmaals dank voor je posting iemand ergens van op attent maken is altijd een goede zaak.

Rafelkap

Rafelkap

12-06-2009 om 19:37

Even zonder naam

Goeie reactie hoor, ik dacht dat je diep beledigd zou reageren Maar hardstikke goed dat je borstvoeding geeft, ik kon dat alleen niet zo rijmen met lange vingers en potjes, in mijn ogen weer niet zo gezond. Had even zin om heel belerend te reageren maar daar hoef je je niks van aan te trekken!

even zonder naam

even zonder naam

12-06-2009 om 20:54

Rafelkap

Ik ben niet snel beledigd.

Jakiro

Jakiro

13-06-2009 om 20:39

Borstvoeding en potjes

Ik ben een redelijke langvoedster geweest, maar ik zweerde bij potjes !!
Als ik zelf kookte, blenderde en prakte ik ook alles door elkaar, dus wat is het verschil met potjes ? (qua smaakontwikkeling)
En het motoriekverhaal achter potjes snap ik ook niet helemaal. Krijgt een kind een betere motoriek als het gevoerd wordt met vers geprakt/geblenderd voedsel in plaats van met potjesvoedsel ? Dààr zou ik nou wel eens het wetenschappelijke bewijs van willen zien...
Of gaat het eigenlijk om rapley versus geprakt eten ?
Jakiro

even zonder naam

even zonder naam

18-06-2009 om 09:31

Jakiro

Inderdaad word het vers gekookte eten hier fijn geprakt, dus dat maak niet uit, sommige potjes zijn zelfs groffer (raar woord).
er wordt gezegt dat een baby niet "stik" met de rapley techniek, nou hier dus een humpie die dat wel doet.

Ach zoals het gaat met kleine hum, zo gaat het prima!!

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2009 om 11:53

Jakiro

Maar heb je die drek wel eens geproefd? Ik geef mijn kinderen nooit iets wat ik niet lust Ik vind het veel gezonder dan eten uit een potje, hopelijk wijdt de keuringsdienst van waarden eens een reportage hieraan. Ik denk dat als je ziet hoe het gemaakt wordt je het ook niet meer lust!
Ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar als je meer moet kauwen is dat nauurlijk goed voor de spieren.
En als het te grof werd natuurlijk wat vocht erbij!

Jakiro

Jakiro

18-06-2009 om 12:03

Rafelkap

Ik ben, ahum, blijkbaar een beetje afwijkend, maar ik vind het heerlijk !
Vooral de potjes met alleen groenten, maar ook alle potjes boven de 12 maanden.
Jakiro

hout anne

hout anne

18-06-2009 om 15:15

Tegenwoordig

Maakt het toch echt niet zo heel veel uit of je uit potje geeft of zelfgemaakte prak?
Die potjes worden echt wel met zorg geproduceerd.
Wat ik het voordeel vind van de potjes is dat daar van alles de juiste hoeveelheid in zit, wat ik zelf nog best lastig vind te bepalen (zoontje is 7 mnd, tips?)
En die potjes zijn gewoon makkelijk!
Maar het lijkt me ook wel leuk om eens zelf voor de kleine te koken, wellicht hetzelfde als wij eten, maar dan kruid en zoutvrij.

De rapley methode pas ik ook wel eens toe, al deed ik dit niet vanuit de methode, die kende ik niet eens, maar vanuit een vriendin die pedagogisch medewerker is en zij dat dat (met 4mnd) best al kon. Heb hem een schiojfje appel gegeven, wat een aantal keer goed ging, tot ik een wat kruimigere appel gaf, die hij 'doorbeet' en een stukje achter in zijn keel verdween (wat hij overigens zelf weer uit'kotste'), idem met een stukje tomaat (wat hij erg lekker vind). Denk wel dat het goed is als ze het zelf een beetje kunnen leren, maar je moet er wel naast blijven zitten natuurlijk!

Fransien

Fransien

18-06-2009 om 20:34

Tegenwoordig

Tsja, tegenwoordig krijgen baby's moedermelk of kunstvoeding en daarnaast groente/fruit/etc, en die melk is zo goed van samenstelling dat wat je daar bij eet alleen voor het extra is. Maak je niet druk over de exacte samenstelling, een grammetje meer of minder vlees, iets meer of minder groente, het loopt wel los en de volgende dag is het net andersom. Ik eet altijd gezond, maar de ene dag wat meer groente en de volgende dag misschien een wat groter stukje vis dan eigenlijk voorgeschreven, vooral als ik de betreffende groente, vis of vleessoort nou net erg lekker vind.
Mijn hummels hebben altijd geweigerd om potjes te eten. Ik ben begonnen met fruit, maar een banaan even prakken was eigenlijk ook best makkelijk, en de oudste was erg nieuwsgierig naar alles wat er bij mij in mijn mond ging, dus nectarines gingen er al snel in als koek, appels lukten prima, peren vrat ze de lepel bij op. Ik had een keukenmachine en dat ging prima, eventuele restjes at ik wel op, zonde om weg te gooien. Daarna kwam de groente, en dat ging eigenlijk automatisch om dat ook zelf te maken. Maar ik houd niet van smakeloze prut, dus met zo'n 7 maanden kreeg ze lekkere courgette, gestoofd in olijfolie met verse italiaanse keukenkruiden, en ook daar vrat ze haar lepel bijna bij op. Baby's mogen overigens best kruiden, die groene die je in de vensterbank kunt kweken gaan eigenlijk allemaal prima, beetje peterselie, wat bieslook, tijm, marjoraan, etc. Met ui, knoflook, spaanse pepers, sambal enzo moet je uitkijken, daar kunnen ze forse darmkrampen van krijgen.
Toen ik dus, omdat het inderdaad best makkelijk is, ook haar eens een potje voorzette, was mevrouw not amused, pas met een flinke hoeveelheid kruiden, stevige trek, en frisse tegenzin ging het erin. Mijn tweede was hetzelfde laken een pak, zelfgemaakt prima, potjes werden geweigerd. Bij de derde heb ik het niet eens meer geprobeerd.
Lekker voor je dochter gaan koken, gewoon geen zout bij de groente doen en een aardappeltje apart koken, rijst doe ik zowiezo geen zout bij, pasta hoef je ook geen zout bij te doen, en als je je maaltijd toch te zoutloos vindt kun je er aan tafel alsnog wat aan doen. Vlees mag ze, je kunt gehakt rullen zonder zout en peper en dat in ijsblokjes invriezen, je kunt ook zo nu en dan een eitje of een lekker stukje vis nemen. Over een paar maanden kun je rustig wat zout en peper over het vlees doen, en met anderhalf jaar is het helemaal met de pot mee-eten en dan ben je al zo gewend aan het rustig aan doen met zout dat je het echt niet meer merkt.
Veel plezier,
Fransien

Eens met francien

de potjesfabrikanten (en trouwens ook de mensen van de opvolgmelk) proberen ouders aan te praten dat het heel moeilijk is om kleine kinderen goed te eten te geven, in de hoop dat je zo onzeker wordt dat je hun spullen koopt. Gemak is een goede reden om potjes te kopen, maar het is dan ook de enige reden, imho
Verder ben ik het eens met Francien dat het helemaal niet nodig is om op te passen met kruiden. En ik heb ook nooit opgepast met ui en knof. Zelfs sambal en spaanse peper ben ik blijven gebruiken, maar wel veel minder. Nooit iets van kramp ofzo gemerkt, en zoon eet al sinds zijn vroegste jeugd nasi goreng etc (is half Indonesisch, vandaar ook). Rond zijn eerste jaar at hij alles, behalve kool. En nu eet hij bijna alles, behalve de meeste groenten, maar dat heeft met kruiderij niets te maken

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

19-06-2009 om 09:45

Uien, knoflook en sambal

Nou Temet, da's makkelijk dat ze dat gewoon verdragen, die van ons kregen van uien al stevige buikkrampen, pas na 1,5 jaar ging dat beter, sambal zijn we toen ook pas mee begonnen in hele kleine hoeveelheden. Knoflook lukte pas nadat ze 3 jaar waren. Maar mijn kinderen zijn er ook extreem gevoelig voor, bij vriendinnen ging het bij ui en knoflook na 9 of 10 maanden al helemaal goed.
O ja, bij ons hielp venkelwater heel goed, flinke theelepel erin en een kwartier later waren de krampen weg.
Groetjes, Fransien

Rembrand

Rembrand

19-06-2009 om 13:50

Venkelwater.

Tegenwoordig word venkelwater en afgeraden.
Op de site van het voedingscentrum kan je er meer over lezen.
M.

Fransien

Fransien

19-06-2009 om 22:08

Venkelwater

Beste Rembrand,
Er zijn aanwijzingen dat er stoffen in zitten die mogelijk schadelijk zouden kunnen zijn... Kortom er zitten stoffen in waarvan men de werking niet weet en als je die in absurde hoeveelheden aan dieren voert gebeuren er gekke dingen. Eerlijk gezegd ga ik daar iets wat echt goed werkt en heel zelden toegepast wordt niet voor in de kast laten staan. En, even helemaal ot, er worden tegenwoordig wel heel veel dingen afgeraden, zoals kaneel, terwijl ik de artikelen met de dierproeven waaruit dat advies naar voren kwam heb gelezen, en dat waren echt absurde hoeveelheden, zoveel per dag als je normaal in een heel aantal jaar nog maar nauwelijks binnenkrijgt en dat langere periodes (vergelijkbaar met 10-15 mensenjaren) achtereen. En een van de dingen waarvan ik echt verwacht dat het er in staat, staat er niet in, nootmuskaat is halucinogeen en mogelijk dodelijk, als je tenminste binnen een uur een heel nootje raspt en naar binnen werkt. Zullen we dat ook maar op de lijst met verboden middelen zetten?
Groeten, Fransien

Tja

Ik zou geen venkelwater meer gebruiken. Vooral omdat het meestal toch niet helpt trouwens.

Dees 68

Dees 68

21-06-2009 om 17:56

Hout anne

Noodgedwongen (ivm koemelkallergie) maak ik alle eten voor mijn 8,5 maand oude zoon zelf. Ik gebruik daar de voorgevormde bakjes van Beaba voor en de ijsvormpjesbakjes van IKEA. Hij krijgt momenteel: 1 Beabavormpje groente en en 1 Beabavormpje vlees en 2 ijsvormpjes rijst of aardappels. De aardappels en rijst maak ik aan met water en melkpoeder (30ml en 1 schep), anders loopt hij gegarandeerd vast qua ontlasting. Dat is overigens ook de reden dat hij nog maar zo weinig rijst en aardappels krijgt, meer durf ik nog niet te geven.

Aan deze hoeveelheden heeft hij echter wel genoeg. Meestal gaat zijn bordje leeg, soms niet. Ik heb het laatst ook eens afgewogen en kwam qua gewicht iets hoger uit dan de 200 gramspotjes voor 6 maanden en ouder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.