Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-04-2010 om 16:16

Borstvoeding en eten bij 8 maanden

Mijn zoontje is nu bijna 8 maanden en begint al aardig te eten. Maar hoe zat het nou ook al weer met de overgang van borstvoeding naar gewoon eten? Hij krijgt nu nog elke 4 uur borstvoeding en eet 's ochtends en 's middags een halve tot een hele boterham met wat fruit. 's avonds eet hij wat groente met rijst of aardappel ofzo. Ik heb het idee dat hij wel minder vaak bv kan krijgen, hoe doe ik dat?

Hij krijgt nu dus:

7.00 uur: bv
8.00 uur: boterham
11.00: bv
13.00: boterham met wat fruit
15.00: bv
18.00: groenten/aardappel/rijst/pasta
19.00 bv
23.00 bv

's Nachts meestal nog 2x bv.

Ben benieuwd naar jullie schema's en tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

21-04-2010 om 21:23

En hij zelf?

Wat doet en wil hij zelf? Heeft hij op één van jouw vaste tijden minder honger?

Wij naderen ook de 8 maanden, maar hebben geen schema. Dit etmaal zitten we al op 9x BV naast de bijvoeding (of 7, afhankelijk van hoe je telt). Ik voed wanneer hij honger heeft. Dat is niet iedere dag hetzelfde.

Rembrand

Rembrand

21-04-2010 om 21:49

Borstvoeding voornaamste voedingsbron eerste levensjaar.

Hoi Roosje,
Het staat al in de aanhef van deze posting. Het hele eerste jaar zou borstvoeding de voornaamste voedingbron "moeten" zijn van een baby. Al het andere heet niet voor niets "bij"voeding.
Zoals je het nu doet lijkt me eigenlijk prima. Als de hoeveelheden bijvoeding geleidelijk groter gaan worden zal je zoontje wellicht zelf minder vaak om de borst gaan vragen. Als je het nu overdag gaat minderen is de kans groot dat hij vaker voor een nachtvoeding gaat komen. Kinderen kunnen dat namelijk zelf heel goed regelen. Als zijn groei goed is en hij is tevreden lijkt het me dat je op de goede weg bent.
Meer over bijvoeding en borstvoeding kan je lezen op www.borstvoeding.com
Groetjes M.

liora

liora

22-04-2010 om 09:22

Rembrandt

Hoi Rembrandt,

Lijkt me een beetje kip of ei: ja als hij meer gaat eten, heeft hij minder bv nodig. Maar zolang hij nog zes voedingen krijgt, is er geen noodzaak voor hem om meer te gaan eten.

Je kunt er best in sturen door wat meer vast voedsel aan te bieden. Kijk maar eens wat er gebeurt als hij na het avondeten geen bv krijgt. Als hij goed heeft gegeten, hoeft hij vast geen bv meer daarna.

Vanaf 6 maanden heeft een baby nog ongeveer een halve liter melk per dan nodig. Vanaf 12 maanden nog maar 3 dl. Dus je moet dat toch in deze periode langzaam een beetje afbouwen.

Liora

Borst is meer dan melk

Liora die hoeveelheden die je noemt betreffen KOEmelk, geen MOEDERmelk. Voor moedermelk geldt ook na 6 maanden dat je het gewoon op verzoek geeft. Tot een jaar is moedermelk de belangrijkste voedingsbron en dan is het een beetje onlogisch om er meer eten in te proppen zodat je kind minder borst vraagt.
JUIST na het avondeten, voor het slapengaan is een borst extra belangrijk.
Borstvoeding moet je helemaal niet afbouwen. Dat doet een kind vanzelf wel.
Als je met 1 jaar al op 3 dl moedermelk zit, dan haal je never nooit de minimaal 2 jaar niet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-04-2010 om 14:39

Hmm

Nog meer nachtvoedingen lijkt me geen pretje, ik vind het nu al behoorlijk pittig met 2 voedingen per nacht.

Ik zat meer te denken aan de voedingen overdag, ook ivm kolven. Over een maand verloopt het kolfrecht en dat zal wel niet voor niks 9 maanden duren, dus ik dacht dat hij dan overdag wel van 2 naar 1 keer bv zou kunnen. De tijd zal het leren!

Overigens hoort 2 jaar bv geven niet bij mijn doelstellingen, maar goed, je weet maar nooit.

liora

liora

22-04-2010 om 16:33

Ach

Volgens mij zijn alle baby's gewoon kleine mensen en ik denk niet dat er een wezenlijk verschil is in behoefte aan voeding tussen koemelk-baby's en moedermelkbaby's. Volgens mij is melk gewoon melk, een voedzaam drankje.

Dus...

Rembrand

Rembrand

22-04-2010 om 23:33

Liora.

Je snapt wellicht wel dat ik er toch anders over denk.
Moedermelk is ook gewoon melk, maar borstvoeding geven is m.i toch een heel ander "gebeuren" dan een fles kunstvoeding geven.
M.

Primavera

Primavera

23-04-2010 om 09:03

Klopt niet, liora

Liora, de hoeveelheden die jij noemt kloppen niet. Als je volgens de huidige richtlijnen met 6 maanden BEGINT met bijvoeding dan kan het gewoon niet kloppen dat de baby dan in zeer korte tijd ineens op de helft van zijn melkbehoefte zit. Ook niet voor kinderen die flesvoeding krijgen.
Ik vermoed dat halve liter met 6 maanden en 3dl met een jaar de MINIMALE hoeveelheden zijn die nog stammen uit de tijd dat de baby's vanaf 4 maanden al allemaal ander eten en pap (is eigenlijk ook een melkbron) kregen en zeker niet de maximale hoeveelheden zoals uit jouw berichtje lijkt.
Afbouwen moet beslist niet. Het is verkeerd om een baby met honger tot ander eten te dwingen. Veel beter is dat de baby op zijn eigen tempo aan vast voedsel went en daardoor minder melk vraagt. Als ik verplicht was gaan afbouwen, dan was mijn 3e absoluut gestorven van de honger. Tot een jaar verdroeg hij namelijk geen enkel ander voedsel dan melk. Gelukkig is moedermelk wel wat meer dan zomaar een voedzaam drankje en deed hij het zo goed alleen daarop dat de kinderarts bevestigde om gewoon zo door te gaan en af te wachten totdat hij wel ander voedsel kon verdragen.
Groeten Primavera

Elisabeth B.

Elisabeth B.

23-04-2010 om 11:07

Hier

Mijn baby is inmiddels 11 maanden en naast vast voedsel krijgt hij de borst. Eerlijk gezegd tel ik de borstvoedingen niet maar langzaam maar zeer neemt vast voedsel een steeds prominentere plaats in. Doorgaans eet hij eerst brood, fruit of avondeten en daarna krijgt hij de borst. Meestal niet direct aansluitend maar wel binnen afzienbare tijd. Hij doet gewoon mee met alle gezinsmaaltijden en krijgt dan tussendoor nog fruit of een rijstwafeltje.
Voor het slapengaan tankt hij zich nog eens lekker vol en meestal wordt hij rond 2300 uur wakker voor een voeding. Dan ’s ochtend vroeg bij het krieken van de dag, gelukkig slaapt hij daarna nog even lekker verder naast mij.
Op mijn werk kolf ik nog één keer, hij krijgt twee flesjes van zo’n 90 à 100 cc mee naar de crèche en daar heeft hij op een crèche dag genoeg aan. Hij moet het er mee doen, als het te weinig is haalt hij het wel weer in als ik met hem herenigt ben.
De plicht van een werkgever om werkneemsters in staat te stellen te kolven (dan wel te voeden) tijdens werktijd tot maximaal een kwart van de normale werktijd, loopt inderdaad af als het kind negen maand is. Maar dat wil niet zeggen, dat het in overleg nog gewoon mag. Mijn eigen ervaring bij twee verschillende werkgevers is, dat nog even verder gaan met kolven geen enkel probleem is. Waarom ook? Eén keer kolven kost mij een kwartiertje op een werkdag van 9 uur en ik doe dat hooguit nog een paar weken. Er zijn zat mensen die heel wat meer tijd verbruiken door bijvoorbeeld een aantal keren per dag te gaan roken.
Elisabeth.

Mayte*

Mayte*

23-04-2010 om 13:56

Gaat vanzelf

Mijn zoontje is 9 maanden en eet steeds ietsjes meer om de borstvoedingen heen. Wat ik merk is dat het volume aan bv overdag nu wel aan het minderen is en ook dat de complete afhankelijkheid van mijn voeding wat begint af te nemen. Ik kan nu op mijn werk met 1x kolven toe. Ik kolf dan ongeveer 250ml en daar kan hij het ook ruim mee redden bij de oppas. Vaak wil hij op mijn werkdagen trouwens amper melk drinken. Hij eet dan meer fruit, brood en drinkt liever andere dingen. Hij drinkt daarentegen 's avonds en 's nachts nog altijd flink aan de borst. De ochtendluier weegt volgens mij wel 1 kilo, zo vol!

Het ritme is ongeveer als volgt:

06.00 uur: borstvoeding
07.30 uur: boterham
10.30 uur: borstvoeding en wat fruit
12.00 uur: wat brood en een paar slokjes verdunde kruiden thee
15.00 uur: rijstwafel en een slok aan de borst
17.30 uur: avondeten + toetje (yoghurt)
18.30 uur: flinke borstvoeding voor het slapen gaan
21.00 uur: borstvoeding
23.00 uur: borstvoeding
02.00 uur: borstvoeding
en dan begint het riedeltje weer van voor af aan.

Als ik het zo vergelijk, lopen we wel aardig synchroon. Al krijgt mijn zoontje dus nog een voeding rond 21 uur (een tijdstip waarop hij standaard wakker wordt). Het verschuift vanzelf steeds een beetje, heb ik het idee. En soms heb je periodes dat het weer helemaal pet is met de bijvoeding. Ik heb bijvoorbeeld net een paar weken weer bijna uitsluitend bv gegeven. Zoon was ontzettend verkouden en kreeg zijn eerste tandje. Nu dat allemaal achter de rug is, eet hij weer gezellig met al onze maaltijden mee. Het fijnst voor mij (en voor hem) is om het gewoon maar allemaal te laten gebeuren en er niet teveel in te willen sturen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-04-2010 om 20:59

Ok! en nachtvoedingen...

Als ik het zo lees is het gewoon een kwestie van zo door gaan en dan worden de voedingen vanzelf minder.

Hij gaat over twee weken voor het eerst naar de opvang dus ik zat er een beetje mee hoeveel melk ik hem mee moet geven. Maar ik denk dat ik dan gewoon 2 kleinere flesjes mee geef, die ik met 1 keer kolven kan vullen. Dat is ongeveer 2 keer 80 ml, meer vocht kan hij dan via fruit of yoghurt ofzo krijgen denk ik. Of zou dat te weinig zijn?

Nou ja, voor die tijd nog maar even wat experimenteren met kolven en kijken hoeveel hij nu ongeveer per keer drinkt. Zie altijd erg op tegen het kolven terwijl ik er maar 5 minuten mee bezig ben, heel gek.

Nog even een vraag aan Mayte en de andere dames die borstvoeding geven, over de nachtvoedingen. Leggen jullie je baby altijd aan als hij wakker wordt 's nachts? Die van mij wordt soms wel 5 keer per nacht wakker en ik twijfel of ik hem dan even moet aanleggen zodat we daarna snel verder kunnen slapen of juist niet, zodat hij niet went aan elke keer een slok als hij wakker wordt. Zou zo graag weer eens wat langer dan 2 of 3 uur achter elkaar slapen!

Elisabeth B.

Elisabeth B.

24-04-2010 om 22:51

Gewetensvraag ...

Roosje: "Leggen jullie je baby altijd aan als hij wakker wordt \'s nachts?"
Eh ... ja. Ik vraag het mezelf ook regelmatig af, of het wel verstandig is, maar 's nachts ben ik zo moe en wil ik zelf zo graag slapen dat ik hem eigenijk standaard aanleg. Ook manlief brengt hem meteen naar mij: "hij wil drinken".
Eigenlijk zou je eerst even moeten 'kijken' wat zijn behoefte is als hij wakker wordt. Misschien heeft hij het wel koud? Of moet hij getroost worden? Maar ja ook dan is voeden heel effectief om hem weer op te warmen of te troosten ...
Elisabeth.

Kiki

Kiki

24-04-2010 om 22:54

Ik wel hoor

slapen wil ik 's nachts, dat doe ik al veel te weinig met twee nachtbrakertjes.

Ik heb geen energie om mijn baby 's nachts uitgebreid te gaan troosten, terwijl als ik hem aanleg hij (en ik dus ook) binnen tien minuten weer slaapt.

Mayte*

Mayte*

25-04-2010 om 07:47

Ik ook

Maar gelukkig zitten we nu in een ritme waarbij hij maximaal 2x per nacht wakker wordt. Soms begint hij weer te huilen als ik hem terug in zijn bedje leg. Maar dan kan ik aan zijn huiltje wel horen wat er aan de hand is. Soms de luier die toch even verschoond moet, soms nog de andere borst, soms gewoon even zo laten en dan valt hij binnen een paar minuten in slaap.

De keren dat hij vier keer per nacht kwam, hebben we hier (hopelijk) afgesloten. Het lijkt me wel zwaar zeg, nog 4 a 5 voedingen per nacht. Helpt het misschien om per nachtvoeding beide borsten aan te bieden (of doe je dat al?).

Ik zou trouwens niet gaan kolven en het dan met de fles geven om te zien hoeveel je mee moet geven naar het kdv. Het zegt namelijk zo weinig. Het kan per dag verschillen, hij kan wel gewoon niet graag uit de fles drinken bij jou. Ik zou de eerste keren gewoon ruim meegeven (heb je een voorraadje waar je uit kan putten?). Beter teveel dan te weinig. Ik heb tot voor kort altijd twee aventbekers per dag mee gegeven (180 ml per stuk), die gingen nagenoeg op. Maar sinds een paar weken drinkt hij nog maar iets van 50-75 ml bij de oppas en eet en drinkt hij daar een groter volume aan bijvoeding dan thuis.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-04-2010 om 13:28

Nachtvoedingen

Ik leg hem zelf ook aan als hij niet na een beetje troosten min of meer gelijk verder slaapt. Maar mijn vriend is het er niet echt mee eens, volgens hem werkt het aanleggen het slechte slapen in de hand. Mijn oudste was een zeer slechte slaper en hij is bang dat de baby ook heel lang slecht blijft slapen. Nou ja, ben blij dat jullie je babies ook het liefst aanleggen, helpt me weer een beetje om te bepalen wat nou het beste is.

Dat kolven om te kijken hoeveel hij drinkt wilde ik alleen doen als ik toch aan het werk ben, ik ga er niet speciaal de fles voor geven. Dinsdag gaat hij wennen op het kdv dus even kijken hoeveel hij daar drinkt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

29-04-2010 om 10:22

Geweest

Dinsdag is mijn zoontje een ochtend op het kinderdagverblijf geweest en heeft met wat moeite 100 ml gedronken. Volgende week gaat hij een hele dag. Ik denk dat ik toch een keer extra ga kolven zodat hij 2 flesjes van zo'n 100 ml mee krijgt. Vind het ook een beetje zielig als hij te weinig drinken heeft natuurlijk. Hij eet nu 2 keer per dag een hele boterham dus ik verwacht dat de borstvoedingen wel minder worden binnenkort.

Slapen gaat 's nachts iets beter, hij werd de afgelopen nachten nog maar 2 x wakker. Hij heeft ook ineens 4 tandjes boven, dus dat zal ook wel meegespeeld hebben de afgelopen tijd.

Mayte*

Mayte*

30-04-2010 om 09:23

Twee boterhammen!

Tjonge, dat doet mijn zoon hem niet na! Dat zal inderdaad wel merkbaar worden in het aantal voedingen dat hij overdag wil.

Hier drinkt mijn zoontje dus nog amper melk op zijn opvangdagen. Maar dat haalt hij de rest van de week wel weer in, dan drinkt hij best vaak overdag.

Hoe zijn de nachten nu?
Ik heb twee nachten gehad met maar 1x voeden. Wat een wereld van verschil maakt dat zeg!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-04-2010 om 15:07

Veel he voor zo'n kleintje! Ik heb het idee dat hij eten wel erg leuk en lekker vind. Gister was hij bij mijn moeder en heeft daar ook zo'n 100 ml gedronken, dus dat zal wel ongeveer zijn behoefte zijn op het moment.

Vanacht weer 2 keer wakker, en helaas is hij tegenwoordig meestal ook om 6 uur al klaar voor de dag

Ik blijf maar denken dat het een fase is, uiteindelijk gaat hij wel doorslapen! Maar 1 keer wakker worden 's nachts lijkt me ook al heerlijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.