Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


alhambra schreef op 30-08-2022 om 14:41:

[..]

In mijn geval was borstvoeding erg pijnlijk. Ik heb het een maand gedaan maar ik was er liever helemaal niet aan begonnen.

De bevalling ging prima zonder pijnbestrijding maar daarna begon de "pret" met de naweeën en de borstvoeding. Vele malen pijnlijker!

Ik heb me lange tijd schuldig gevoeld dat ik maar 30 dagen bv gegegen heb, maar ik ging er aan onderdoor. De baby had de laatste week ook zo'n honger omdat het niet ging. De opluchting en de voldoening toen het eerste flesje naar binnen ging. Wéér dat schuldgevoel maar dan vanwege het honger laten hebben.

Helemaal gelijk heb je dat je ermee gestopt bent. Een dergelijke situatie vind ik ook niet te vergelijken met het "ik ben geen koe" argument (wat ik daadwerkelijk van 2 mensen IRL gehoord heb). Als het bij mij niet gewoon goed was gegaan vanaf het begin was ik er ook mee gekapt. Uiteindelijk ben ik na 6 maanden 50/50 gaan doen en 10 maanden mee gestopt. Niet om een "echte" reden maar ik wilde mijn lichaam en leven weer terug en niet schuldig voelen om een avond weg (met alcohol). 

Heel herkenbaar trouwens, je schuldgevoel spiraal. Als moeder is er altijd wel weer wat om je schuldig over te voelen dan los je het ene op, en voel je je weer schuldig dat je het niet eerder wist/zo had gedaan. 

Aviendha schreef op 30-08-2022 om 19:43:

[..]

Helemaal gelijk heb je dat je ermee gestopt bent. Een dergelijke situatie vind ik ook niet te vergelijken met het "ik ben geen koe" argument (wat ik daadwerkelijk van 2 mensen IRL gehoord heb). Als het bij mij niet gewoon goed was gegaan vanaf het begin was ik er ook mee gekapt. Uiteindelijk ben ik na 6 maanden 50/50 gaan doen en 10 maanden mee gestopt. Niet om een "echte" reden maar ik wilde mijn lichaam en leven weer terug en niet schuldig voelen om een avond weg (met alcohol).

Heel herkenbaar trouwens, je schuldgevoel spiraal. Als moeder is er altijd wel weer wat om je schuldig over te voelen dan los je het ene op, en voel je je weer schuldig dat je het niet eerder wist/zo had gedaan.

Dank je. Ik sloeg aan op iets wat niet over mij ging omdat het me jaren later blijkbaar nog hoog zit...

Caramelzeezoutchocola schreef op 30-08-2022 om 17:41:

[..]


Ook om te zonnen mag je gewoon in je tuin liggen zonnen en je mag zelf weten of je dat met blote borsten doet. Zou wat moois zijn als je dat in je eigen huis/tuin niet mag doen omdat er anders er last van zouden hebben. Als mensen er last van hebben moeten ze maar de andere kant opkijken.

Borsten, dat weet ik niet zeker of daar aanstoot aan kan genomen worden. Maar ik weet toch wel heel goed, als een man in zijn blote ligt te zonnen en er kunnen mensen dat zien, dat hij last heeft. Openbare zedenschennis volgens mij. (denk ik)

BeneficialJay65

BeneficialJay65

30-08-2022 om 23:19

letterkoekje schreef op 30-08-2022 om 22:40:

[..]

Borsten, dat weet ik niet zeker of daar aanstoot aan kan genomen worden. Maar ik weet toch wel heel goed, als een man in zijn blote ligt te zonnen en er kunnen mensen dat zien, dat hij last heeft. Openbare zedenschennis volgens mij. (denk ik)

In z’n eigen tuin?

Voor zover ik weet is het verboden om vanaf de openbare weg zichtbaar naakt te zijn. Dus in je blote piemel voor het raam gaan staan terwijl langslopende mensen dat kunnen zien mag niet.

De tuin van mijn ouders is zichtbaar vanaf de weg. Het zou dan niet gepast zijn om naakt rond te gaan lopen daar. Ofwel ze zetten een schutting neer ofwel ze trekken wat aan.

Maar als een vrouw geen borstvoeding wilt geven met als argument; 'ik ben geen koe' dan is dat toch haar goed recht? 

Due-scimmie schreef op 30-08-2022 om 07:04:

[..]

Ik vind ook niet dat ik een mening hoef te hebben of een ander borstvoeding geeft . Je kunt tenslotte toch niet voor een ander beslissen. Als iedereen wat minder vindt van wat een ander doet wordt het een stuk leuker in de wereld in mijn ogen.

Uit onderzoek is gebleken dat je slaaptekort sowieso niet in kan halen heb ik gelezen. Dus daarvoor maakt langer verlof niet uit. Van slaaptekort weten wij thuis alles van, aangezien we al 5 jaar pas handvol nachten hebben doorgeslapen met onze kinderen.

We vergeten af en toe ook dat we het al veel beter hebben met verlof dan in andere landen.

Verlof van vader zorgt natuurlijk nog steeds dat moeder moet kolven. Of vader zou heen en weer moeten rijden naar werk van moeder maar dat gebeurt in praktijk weinig geloof ik.

Dat kolven makkelijk ging, wil niet zeggen trouwens dat een kind dat dan ook drinkt. Onze oudste dronk minimaal bij opvang en haalde dat in de nacht in. Melk uit een flesje vond hij gewoon niks. Maar als hij had doorgeslapen had hij ook x uur per dag geen melk gehad. Alleen dan op ander tijdstip van de dag.

Due-scimmie, ik ben het dus niet met je eens wb verlof en aanverwante zaken, maar wel met je eerste opmerkingen. Ik heb dan ook zeker geen oordeel of mening over individuele mensen die al dan niet voor bv kiezen. Maar dat is, voor mij, iets anders als bv in bredere zin aantrekkelijker en/of toegankelijker maken. 


Pinokkio schreef op 30-08-2022 om 23:58:

[..]

Due-scimmie, ik ben het dus niet met je eens wb verlof en aanverwante zaken, maar wel met je eerste opmerkingen. Ik heb dan ook zeker geen oordeel of mening over individuele mensen die al dan niet voor bv kiezen. Maar dat is, voor mij, iets anders als bv in bredere zin aantrekkelijker en/of toegankelijker maken.


Ik denk dat mensen die het graag willen geven, uiteindelijk wel zullen kolven/voeden/manier vinden indien dit lukt. 

Mensen die geen borstvoeding willen geven, overtuig je denk ik niet snel met welke opmerking dan ook. Mijn schoonzus was echt niet ineens wel borstvoeding gaan geven als verlof langer was geweest. Mijn nicht was nu gestopt omdat ze weer moest werken, maar eerlijk gezegd denk ik dat als verlof langer was ze geweest ze wel een andere reden had gehad uiteindelijk. Ik denk dat men de keuze eerder maakt door wat de omgeving doet, dan door de lengte van bijvoorbeeld verlof. 

Mijn moeder gaf ons vroeger borstvoeding, mijn ene schoonzus kreeg ook borstvoeding. Wij hebben beiden intentie gehad om borstvoeding te geven, al lukte het bij haar niet bij tweede door nicu opname. Zus van man heeft nooit borstvoeding gehad en zei vanaf eerste dag zwangerschap dat ze geen borstvoeding ging geven. Mijn partner liet de keuze bij mij. 

Ow gruwel to, dit meen je niet!! Ik zou mijn man gelijk mee naar huis hebben gesleurd, weg van de crime-scene. Dit kan echt niet en ik zou een stevig gesprek met je nicht voeren; of er wordt niet meer gevoed in het bijzijn van je man of jullie zetten geen stap meer over de drempel. Werkelijk, de ranzige brutaliteit zeg om jouw man ongewild getuige te laten zijn van zoiets gruwelijks als borstvoeding! Wellicht kan de zedenpolitie hier nog wat mee?

Mischa83 schreef op 30-08-2022 om 23:30:

Maar als een vrouw geen borstvoeding wilt geven met als argument; 'ik ben geen koe' dan is dat toch haar goed recht?

Dan ben je alleen wel een beetje simpel want alle zoogdieren geven borstvoeding. Maar het mag wel ja.

Caramelzeezoutchocola schreef op 30-08-2022 om 23:19:

[..]

In z’n eigen tuin?

YEP! 

Zie bericht van MamaE (na dat van jou)

Mischa83 schreef op 30-08-2022 om 23:30:

Maar als een vrouw geen borstvoeding wilt geven met als argument; 'ik ben geen koe' dan is dat toch haar goed recht?

Ik vind dat geen argument. Het is een feitelijk juiste constatering over je fysieke voorkomen maar het insinueert dat alleen koeien hun kalveren zogen terwijl het voor mensen net zo natuurlijk is en dat vrouwen die wel borstvoeding geven wel koeien zijn. 

Het is je goed recht om het niet te willen, maar deze argumentatie vind ik nogal gebrekkig.

Overigens vindt niet iedereen die graag wil een manier waarop het lukt. 

nee dat heeft daar niets mee te maken daarom ben je geen koe

Due-scimmie schreef op 31-08-2022 om 00:07:

[..]

Ik denk dat mensen die het graag willen geven, uiteindelijk wel zullen kolven/voeden/manier vinden indien dit lukt.

Mensen die geen borstvoeding willen geven, overtuig je denk ik niet snel met welke opmerking dan ook. Mijn schoonzus was echt niet ineens wel borstvoeding gaan geven als verlof langer was geweest. Mijn nicht was nu gestopt omdat ze weer moest werken, maar eerlijk gezegd denk ik dat als verlof langer was ze geweest ze wel een andere reden had gehad uiteindelijk. Ik denk dat men de keuze eerder maakt door wat de omgeving doet, dan door de lengte van bijvoorbeeld verlof.

Mijn moeder gaf ons vroeger borstvoeding, mijn ene schoonzus kreeg ook borstvoeding. Wij hebben beiden intentie gehad om borstvoeding te geven, al lukte het bij haar niet bij tweede door nicu opname. Zus van man heeft nooit borstvoeding gehad en zei vanaf eerste dag zwangerschap dat ze geen borstvoeding ging geven. Mijn partner liet de keuze bij mij.

Ik vind het toch vreemd wat je zegt. 
Want het is volgens mij precies zoals je zegt: je moet als je bv wil geven ook echt een manier vinden. Dat is toch op z’n minst jammer vind ik en een gemiste kans. 
Bij ons vergelijkbaar met wat jij beschrijft en ik vond het dus wél behoorlijk zwaar. Daar zal ik toch vast niet de enige in zijn? Niet als ik afga op de verhalen in mijn omgeving iig. 



Pinokkio schreef op 31-08-2022 om 01:12:

[..]

Ik vind het toch vreemd wat je zegt.
Want het is volgens mij precies zoals je zegt: je moet als je bv wil geven ook echt een manier vinden. Dat is toch op z’n minst jammer vind ik en een gemiste kans.
Bij ons vergelijkbaar met wat jij beschrijft en ik vond het dus wél behoorlijk zwaar. Daar zal ik toch vast niet de enige in zijn? Niet als ik afga op de verhalen in mijn omgeving iig.

Dat kan. Ik zeg niet dat ik het niet zwaar vond, maar ik denk dat er genoeg ouders zijn die flesvoeding geven en het ook zwaar vonden/vinden met een pasgeboren baby. Ik vind gewoon niet dat alles altijd maar moet opgelost worden door de overheid met langer verlof etc. Dat moet ook ergens van betaald worden, zal positie van jonge vrouwen op arbeidsmarkt er niet beter op maken etc. De 25% die je tot 9 maanden mag gebruiken om te kolven of voeden wordt ook  betaald door werkgever. 

Ik denk gewoon niet dat zoveel meer vrouwen borstvoeding zullen geven of blijven geven door die oplossingen. Het is en blijft een persoonlijk keuze of en hoe lang je borstvoeding geeft (en een stukje natuurlijk of het wel of niet lukt)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.