Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Biene M.

Biene M.

24-06-2011 om 13:55

Borstvoeding in het openbaar

http://www.nu.nl/gezondheid/2546349/helft-van-moeders-schaamt-zich-borstvoeden.html

Herkennen jullie dat, die schaamte, opmerkingen etc? Misschien heb ik een enorme plaat voor mijn hoofd of een selectief geheugen, maar ik herinner me amper reacties en voor zover die er waren, waren ze positief. En ik heb dus echt nooit op een wc gevoed.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

'echt openbaar' geen probleem

Niet dat ik dat al vaak gedaan heb, maar als het 'moet', geen probleem. Hoewel ik wel altijd probeer een beetje 'beschut' te gaan zitten. Toch, als je de keuze hebt, voelt het ene terras / café wel beter dan het andere. En dat komt niet alleen doordat de stoelen wel of geen armleuningen hebben.
Maar toen ik Dochter op mijn werk ben laten zien, hoopte ik wel hele erg dat ze geen honger zou krijgen. Als ik daar had moeten voeden, was ik absoluut apart gaan zitten. Nu waren Dochter en ik toen duidelijk nog beginners, maar ook nu (nu alles meestal soepel gaat) zou ik niet graag voeden waar mijn mannelijke) collega's bij zijn. Idem met sommig (mannelijk) bezoek. Die terughoudendheid is niet alleen omdat ik denk dat hij zich niet op zijn gemak zal voelen, maar ook omdat ik me er niet prettig bij voel.

Wat betreft discretie: Ik heb geen speciale BV-kleding, dus ik doe mijn T-shirt omhoog. En niet elk shirt is soepel genoeg om ons geknoei discreet te maken. Ik heb ook grote bosten, en me al ene paar keer afgevraagd hoeveel je daarvan ziet tijdens het voeden. Volgens mij lijkt het voor jezelf 'van boven') ook massaler dan 'van voren' als er een kinderhoofd voor zit. Of op sommige dagen 'ongeveer in de buurt rondbeweegt'.

Kraanvogel.

Rianne

Rianne

27-06-2011 om 03:49

Overal

Ik voed al 15 maanden overal in het openbaar. Mij maakt het echt niet uit. De eerste maanden ging het nog wel een beetje bedekt.
maar sinds ongeveer een jaar wil dochter graag mijn shirt helemaal omhoog trekken. En het liefst met de kont in de lucht, af en toe rondkijken en ook nog van borst verwisselen als ik dat toelaat.
Er is echt niks discreets meer aan kan ik je wel vertellen.
Gelukkig is er een Ontario een wet dat we overal mogen voeden, en niemand mag je vragen om weg te gaan of zelfs te bedekken. Dat vind ik prima dus.

Als iemand het niet wil zien, kijken ze maar de andere kant op.

Rianne

Sunja

Sunja

27-06-2011 om 09:26

En kolven?

doet iemand dat in het openbaar? Ik las hier een keer een berichtje van iemand die het op haar werkplek deed, gewoon achter haar computer! Dat vind ik wel knap, ik kolf vrij gemakkelijk (maar mijn zoontje eet het vervolgens niet op dus nu doe ik het alleen in uiterste nood van mezelf) maar dat heb ik nooit in het openbaar gedaan. Een vriendin van mij kolft ook gewoon als ze langskomt hier bij mij op de bank onder het bijkletsen.
Ik weet wel dat ik in het begin zelfs bang was dat iemand dat motortje kon horen, maar daar ben ik wel overheen gegroeid )

Yaron

Yaron

27-06-2011 om 13:08

Kolven niet

Nee, kolven in het openbaar heb ik nog nooit gedaan. Wel eens onderweg in de auto, als man reed. Maar ook nog nooit op een toilet of zo. Kolven voelde voor mij ook niet zo natuurlijk als voeden.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-06-2011 om 13:15

Nee, kolven niet

Bij kolven wil ik gewoon een stil kamertje met een slot op de deur. Al moet ik wel denken aan iets wat ik pas heb gelezen in "Breastfeeding Sucks", een superleuk boek (dank je Biene): als mannen moesten kolven op het werk, hadden ze wel een prachtige ruimte geregeld met relaxfauteuils en een megagroot beeldscherm.
Groetjes
Massi

dc

dc

27-06-2011 om 13:41

Nee

kolven in het openbaar zou ik nooit durven. Daar zie je echt alles bij!

Rosase

Rosase

27-06-2011 om 13:42

Nooit reacties gehad

Ik zocht wel altijd beschutte plekjes op, en mij lukte het ondanks ook nogal flinke cupmaat toch wel om discreet te voeden (denk ik dan hè, heb mezelf namelijk nog nooit van voren zien voeden, alleen van bovenaf).

Mafste plek was op het gemeentehuis tijdens bruiloft van zwager en schoonzus. Tja het was kiezen tussen een gillend kind, weggaan of discreet op de achterste rij even aankoppelen. En dat laatste leek mij veruit de meest aangename optie. En niemand die het doorhad. Een tante had wel wat horen sabbelen, maar dacht dat oudste dat in zijn slaap deed....

En voor de rest overal. Toen ie ouder dan een jaar werd voedde ik alleen in afgesloten ruimtes (dus ook op de wc, kan best als je nergens aankomt overigens) of thuis. En nu hij ruim 2,5 is echt alleen nog maar als we onder "ons" zijn. Ik geloof niet dat er iemand in onze directe omgeving weet dat ik nog steeds voed. Ik vertel het niet, en men vraagt er ook niet meer naar.

Kolven deed ik ook het liefst prive. Heb weleens op het toilet in de trein geklolfd, maar die melk heb ik toch maar weggegooid. En op mijn werk kolfde ik ook achter mijn bureau. Mocht van de baas ook van zijn kantoor gebruikmaken als ie er niet was (die deur kon namelijk op slot), maar dat vond ik toch wel een beetje genant. Dus ik wachte altijd tot mijn twee mannelijke collega's gingen lunchen en dan koppelde ik aan. En als ze een andere planning hadden, pakte ik mijn tasje en zocht mijn heil toch maar in die donkere kelderruimte. Viel me wel op dat door de twee collega's ook heel verschillend gereageerd werd. De een, ook net vader, had er toch wel wat moeite mee dat ik daar zo zat. En de ander, een bedaarde 60-er, liet een vrouwelijke collega aankloppen als ie onverwachts naar binnen moest om iets te halen en vond het daarmee best.

Risama

Risama

27-06-2011 om 17:03

Kolven en voeden

Ik heb altijd overal gevoed, maar idd niet zulke grote borsten en ik hield er met mijn kleding wel rekening mee. Niet te strakke bovenkleding en altijd een hempje eronder.
Kind dekte grootste deel van de borst af.

En ik kolfde idd op mijn werk aan mijn bureau. Heb me een paar weken opgesloten in een afsluitbaar hokje, maar vond dat zo saai. Nu staat mijn bureau redelijk verdekt opgesteld, dus heel zichtbaar zat ik niet. Mannelijke collega t/o me vond het minder geslaagd, hij had vooral moeite met het geluid. Jammer dan. Het is wel eens gebeurd dat iemand aan mijn bureau kwam met een vraag en niet direct doorhad dat ik dat geluid veroorzaakte. De gene was altijd vele malen groter bij die ander dan bij mij.

Ik blijf erbij dat als we me gewoon allemaal heel duidelijk van BV een doodgewone zaak maken dat ooit op een dag voor iedereen gaat gelden.

Lena

Lena

27-06-2011 om 21:19

Kolven en voeden

Voeden heb ik ook altijd overal gedaan. Nu werkt dat niet altijd meer, ze is gauw afgeleid. Maar ht is wel typisch hoe verschillend men reageert. Mijn moeder ging er met haar neus bovenop zitten (vrij irritant) want ze vond het zo mooi, mijn schoonmoeder blijft juist omzichtig uit de buurt (hoeft helemaal niet maar dat denkt zij wel), schoonvader trekt zich er niks van aan. Ik heb al gevoed onder een bespreking, tijdens een presentatie van mijn werk (er draaide een film , ik zat achterin), ik ben eigen baas btw. Heel vaak in de auto, in nood wel eens op de wc. Ik heb ook op vreemde plaatsen gekolfd aangezien ik op pad moest voor mijn werk (filmen). De vreemdste plek was wel de logeerkamer van Imca Marina denk ik Maar kolven doe ik nooit als iemand het ziet. Zelfs mijn vriend ziet het nooit (ligt meer aan hem hoor). Zoon wel trouwens, die wilde het ook wel even proberen Laatst kwam mijn vaders vrouw ineens binnen onder het kolven maar die vond het blijkbaar heel normaal, die begon een heel gesprek. Dat vond ik dan weer vreemd. Trouwens wat Philips betreft, zij hebben er hoe dan ook baat bij dat mensen langer bv gaan geven, want die mensen gaan kolven dus puur bv promoten helpt ook. :euk draadje! Groetjes, Lena

Biene M.

Biene M.

27-06-2011 om 22:54

Kolven

Kolven vind ik vreselijk om te doen terwijl er iemand bij is. Ik moet borstcompressie toepassen en dan voel ik me echt net een koe, met die tuit op mijn tiet en dat geknijp en door de netelroos zit die borst dan ook nog onder de rode vlekken. Brr, het is al ongemakkelijk om op te schrijven, dit.

Limi

Limi

28-06-2011 om 07:43

Kleine kolf

Ik heb een kleine kolf en die past desnoods (half) onder mijn kleren. Daarmee heb ik wel eens in het zicht gekolfd toen de baby sliep en ik vermoedde dat hij tijdens mijn wedstrijd wakker zou worden. Het boeide de langslopers voor geen meter....

Anytime, anyplace, anywhere

Ik voedde gewoon overal wanneer het me uitkwam. Op een bankje op de Coolsingel, of bij iemand thuis. Ik droeg altijd hemdjes met elastieken spaghettibandjes. Die trok ik dan even onder de borst, shirt iets naar boven en ik had een opening om door te voeden, net als speciale voedingsshirts. Ik heb ook alleen maar positieve reacties gekregen, als mensen al doorhadden dat ik zat te voeden.

Ik vind dat voeden overal en altijd moet kunnen, maar een beetje discretie is niet weg. Ik was een keer op een presentatie, waar één van de spreeksters ten overstaande van het publiek haar cup Z in al haar glorie tevoorschijn haalde om haar kind te voeden. Dat vond ik voor mijn smaak een beetje teveel van het goede. Vooral omdat die presentatie doorging en je wel naar die mevrouw moest kijken. Maar dan nog, moet kunnen.

skik

tonny

tonny

30-06-2011 om 21:10

Heel vreemd

ik heb echt nooit, nooit commentaar gehad. En als er wel commentaar was, dan was dat positief.

Maar ik merk wel dat sommige voedende moeders van nu een shawl of zoiets gebruiken om discreet te voeden. Heb ik zelf nooit gedaan en lijkt me ook onnodig. Wat is er nu aanstootgevend aan een baby voeden??

tonny

tonny

30-06-2011 om 21:18

Kolven vind ik heel wat anders dan voeden

en doet veel buitenstaanders aan melken denken. Zelf vond ik het ook wel enigszins een koeiengevoel, herinner ik me, maar het doel heiligt de middelen.

Kolven heb ik dan ook nooit met toeschouwers gedaan. Nou ja, man en kinderen, maar verder niet.

Yaron

Yaron

30-06-2011 om 21:50

Zoon

Vorig jaar kolfde ik af en toe wel eens in de keuken, op een keer zat mijn oudste (van 8 jaar) bij mij aan tafel. Hij vond het niet leuk dat ik zat te kolven en vroeg of ik dat niet ergens anders kon doen, want hij wou mijn borsten niet zien. Kolven lukte mij niet zo discreet en dat vond ik thuis ook niet nodig. 's Ochtends in de badkamer vindt hij het wel normaal dat ik bloot ben, maar mijn borsten wou hij in de keuken niet zien. Tijdens het voeden heeft hij er nooit iets over gezegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.