Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
dc

dc

26-11-2012 om 21:25

Borstvoeding - onzin advies


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sunja

Sunja

01-12-2012 om 00:47

Flesweigeraartje

Nou, ik wil eigenlijk niemand hier ontmoedigen - maar nee, mij is het nooit gelukt mijn middelste uit de fles te laten drinken. Nouja, hij heeft het bij mij een paar keer gedaan, verder hoefde hij het niet bij een ander. Lekker handig! Hij is op den duur overgegaan op een tuitbeker en zo'n bekertje met een hap eruit. Ging wel ook. Maar: geen bv, dat wilde hij gewoon echt alleen rechtstreeks. Dus heb ik na een jaar toch maar die vriezer leeggegoten... Zelfs pap at hij er niet van.
Maar ik ben er wel ziek van geweest hoor. Het was gewoon erg belastend en ik hield het niet vol, uiteindelijk ruime maand thuis geweest na een ziekenhuisopname (uitdroging, nierbekkenontsteking en keelontsteking). Ik werd ook gek van de stress altijd maar racen, op de fiets, met de auto - en overal te laat komen of tekort schieten. Het kdv was echt een leuk kdv maar het werd niets doordat hij niets dronk daar dus ook niet sliep etc. Nu hebben we een gastouder aan huis, beter.
Intussen is hij 2,5 jaar en krijgt hij nog 1 soms 2 keer per dag. Maar dat zeg ik tegen niemand want ik heb geen zin in dat commentaar meer.
Mijn jongste is nu vier maanden en godzijdank accepteert hij de fles, zowel bij papa als bij de oppas als bij oma. In het begin was het rommelen maar nu gaat het echt al bijna twee maanden goed. Dus ik hoop op een iets makkelijkere start bij het werk weer straks. Ik heb hem gewoon nooit zelf de fles gegeven en het probleem wat meer bij 'de rest' proberen te leggen: jullie moeten oefenen met hem want ik ben er straks niet en dan zit je met een huilende baby. Om te voorkomen dat hij zich ook alleen op mij ou richten qua voeding.
En oja, die jvk is volgens mij weg bij het cb, ik zie haar nooit meer. Maar ze is best lang geweest en hield ook een keer een verhaal tegen mij over dat ik 'niet moest schrikken' als mijn peuter ineens op zou houden met groente eten. Want dat hoorde erbij. Ik zat van schrik alleen maar te gebaren dat ze er niet op door moest gaan omdat mijn zoontje van 2 dit echt wel begrijpt en ik niet wilde dat hij hier zoiets zou oppikken (ze zat ook allemaal groenten op te noemen namelijk, waaronder zijn lievelings zoals bloemkool).

Nog even over het cb

Vandaag in Trouw (over de cb-fixatie met overgewicht)

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3356831/2012/12/02/Mijn-baby-te-dik-Kom-nou-zeg.dhtml

Groeten,

Temet

Oude liedje

Het blijft dus moeilijk om een manier te vinden hoe je omgaat met risico's. In mijn omgeving ook steeds meer ouders die commentaar krijgen, het ene jaar te dik, het andere jaar te dun, op hun peuters. Door naar de dietiste die dan constateert dat er gewoon gezond gegeten wordt en bewogen en dan ben je er weer klaar mee.
En tja, in die columns reageren dus de ouders die toch al verantwoord en bewust opvoeden. Je bereikt de ouders niet die je zou willen bereiken.
Dus dan krijg je die verantwoorde ouders wel over je heen. Lijkt de kindermishandelings processen wel. De ouders die reageren en weerwoord geven zijn makkelijk om aan te pakken.

Annej

"En tja, in die columns reageren dus de ouders die toch al verantwoord en bewust opvoeden" - en die kinderen hebben met een 'verantwoord' gewicht.

Tenminste, dat viel mij in de reacties op, het meeste is toch weer "tja, die ouders moeten eens beter naar zichzelf kijken" en "vroeger waren de kinderen veel dunner". *Gemiddeld* wel ja. Maar mijn broertje was Dik Trom. En die kreeg echt niet meer snoepjes en limonade dan zijn magere grote zus. Toen werd daar vziw nauwelijks een woord aan vuil gemaakt. Nu zou mijn moeder met overgewichtpraatjes om de oren zijn geslagen.

Het wordt hier in meer draadjes geconstateerd: er heerst een drang om kinderen naar het gemiddelde te duwen, het feit dat er binnen de categorie "normaal" een vrij grote variatie mogelijk is wordt vaak uit het oog verloren.

Laatst eens op een site over kinder-bmi gekeken. Mijn zoon heeft officieel ondergewicht, zag ik. Gelukkig is hij 7 en hoeft hij niet naar het CB

Groeten,

Temet

Variatie

inderdaad Temet, ik denk dat er meer uitzonderingen en natuurlijke variatie is. Hoewel ik niet wil ontkennen dat overgewicht een groot probleem kan zijn. Dat probleem hebben wij niet. Ik instrueer mijn kinderen dan ook dat ze zich wegblijven uit die nationale obsessie waar mijn kinderen extra gevoelig voor zijn. Ze groeien nou eenmaal in de breedte en dan weer in de hoogte. En mijn dochter heeft het postuur van haar oma's van vaders kant en dat zou mogelijk tot een minder dun middeltje kunnen leiden dan ze nu heeft. Geen reden om daar iets mee te willen. Gewoon gezond eten en dat doet ze.
Maar dat er minder ruimte is voor een minder dan gemiddeld kind inderdaad, dat merk je op alle fronten.

Annej

"Ze groeien nou eenmaal in de breedte en dan weer in de hoogte"

Dat deed mijn broer ook, vanaf de peuterleeftijd totdat hij stopte met in de lengte groeien. Je kan die afwisseling op zijn kinderfoto's mooi zien. Dan kan je trouwens ook zien dat hij zelfs in zijn slanke periodes polsen had die toch echt stukken steviger waren dan die van mij.

Toen zijn lengtegroei gestopt was is zijn breedtegroei overigens nog wel (zeer) geruime tijd doorgegaan. Daar ligt wel degelijk waarschijnlijk ook een raar eetpatroon aan ten grondslag. Maar dat had hij niet van huis meegekregen.

Groeten,

Temet

Sunja

Sunja

03-12-2012 om 23:51

Niet te geloven: cb + gewicht

Ik heb er net een stukje over getikt, een weekje geleden, op de fb-pagina van een vriendin:
Op het cb, zelfde jvk!!
'we raden aan halfvolle yoghurt te geven' 'maar mijn kinderen zijn juist onder de middenlijn, dus ik geef liever geen bewerkte producten als dat niet nodig is?' 'Tja, dit is de richtlijn'
Ik stop ze dus dagelijks vol met volle melk, volle yoghurt en roomboterproducten. Naast bv natuurlijk.

dc

dc

04-12-2012 om 07:49

Ik ook

Ik snap het hele idee van halfvolle producten niet. Kinderen hebben toch gewoon vet nodig? Hier volle boter, volle melk, volle yoghurt, maar alles met mate. Ook liever een glas echte cola dan die aspertaam troep. Maar niet elke dag.

Mijn oudste was trouwens echt een rondbollig ventje als baby en dreumes (en dat zag ik toen niet, nu wel op de foto's). Nu een magere lat. En hij is echt niet op dieet geweest ofzo.

Nog even en ze vinden iets uit dat we eerst moeten kolven om het vet uit de moedermelk te halen voor we het aan onze baby's mogen geven.

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd

Ik snap dat inderdaad ook niet. Ik heb me hier op het forum al meermalen fan van Katan getoond, maar ook hij adviseert kinderen halfvolle producten te geven en legt (althans in de uitgave van zijn boek die ik heb) niet uit waarom.

Maar moedermelk is ook volvet. Wanneer moet er dan overgegaan worden op halfvol? En waarom eigenlijk? Toch niet wegens een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, als we het over kinderen hebben?

Groeten,

Temet

Temet

Ik ben geen bioloog en ook geen arts, maar de vetten uit moedermelk zijn soorteigen en dat zijn de vetten uit koemelkproducten niet. Ik denk dat daar het verschil in zit.
G

Galaxias

Klinkt logisch, maar volgens mij werkt het zo niet. Al die gezondheidsadviezen zijn allemaal van het kaliber "neem zo weinig mogelijk vet", en vooral: neem zo weinig mogelijk verzadigd vet. Tegen olijfolie hebben de gezondheidsgoeroe's al weer veel minder bezwaren. Nou, ik ben dan wel geen koe, maar ik heb altijd nog meer verwantschap met een koe dan met een olijfboom, za'k maar zeggen.

Groeten,

Temet

Mea Proefrok

Mea Proefrok

04-12-2012 om 20:28

Lol

Nou, ik ben dan wel geen koe, maar ik heb altijd nog meer verwantschap met een koe dan met een olijfboom, za\'k maar zeggen.
Temet, jij wordt steeds grappiger.

Mea (ot)

Dank je. Maar het is toch zo? Jaren geleden op een cursus juridisch Engels kwam het gesprek op de term "chairman", en dat sommigen dat niet sexeneutraal genoeg vonden en het daarom liever hadden over "chair". Mijn onmiddellijke en gemeende reactie was toen ook "I'd rather be called a man than a piece of furniture"

groeten,

Temet

dc

dc

04-12-2012 om 21:29

Temet

ROFL!

Ik heb ook weleens de term "chairperson" gehoord, dat vind ik ook van de zotte.

Temet

Moedermelk is niet volvet. Er zijn veel soorten zoogdiermelk die vele malen vetter zijn dan moedermelk. Dieren die hun jong soms vele uren alleen moeten laten in hun nest (denk aan wolven) hebben melk waarop hun jong het ook al die uren uit kan houden. Bij mensenbaby's is dat niet nodig (zelfs onwenselijk) en daarom is hun melk minder vet en licht verteerbaar. Meer hierover kan je lezen via http://eurolac.net/index.php?p=122
G

Sunja

Sunja

04-12-2012 om 23:56

Hart- en vaatziekten

Volgens mij gaat het meer om die overgewichtrichtlijn, dus om de richtlijn - dan om het kind of de hart- en vaatziekten. Persoonlijk word ik niet goed van die richtlijnen en standaarden. Als het echt om een ziekte of je kindje zou gaan, zouden ze in elk geval toch nooit een kind onder de middellijn adviseren halfvolle producten te geven. Maar doordat ze een obsessie hebben opgevat met die ene richtlijn gaan ze dat dus zitten adviseren. Gewoon omdat de gezondgewichtrichtlijn niet bestaat. En ja, ik zit tegen een grote stad aan met van die overgewichtproblemen dus wellicht zijn ze daar nog meer op gefocust hier.

dc

dc

05-12-2012 om 07:28

Maar die halfvolle dingen op lange termijn dan

Zijn we niet ons lichaam dan aan het leren dat het meer moet eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen?

Of is dit erg kort door de bocht?

Ik vertrouw het gewoon niet.

Vitamines

Bovendien mis je dan de helft van de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K. En er zit al steeds minder gevarieerde voedingsstoffen in onze voeding door grootschalige landbouw, kunstmest en het niet laten rusten van de landbouwgrond om weer voedzaam te worden.
Met name kinderen hebben vet nodig voor de opbouw van hun zenuwstelse. We doen nog steeds aan volvette vis en vlees waar ik het kan vinden. Geen melk, dat is hier thuis een allergie, maar als ik in een incidenteel geval pannenkoek bak oid dan ook met volle melk.
Maar misschien is dat ook wel een soort van geloof. Je krijgt er niet echt een vinger achter.
Hier ook geen light oid. Inderdaad liever een keer een gewone cola. Kreeg hier laatst de tip dat ik op kan letten dat groenten uit Marokko komen, daar is nog veel kleinschalige landbouw of niet uitgeputte gronden.
Iers rundvlees ligt op dit moment in de supermarkt, dat is ook met een extra randje vet. En ik krijg soms vlees uit Friesland van koeien die buiten lopen.
Inderdaad meer de voorzorg of het voedsel nog wel voedzaam is dan dat magere gedoe.
Maar ik heb makkelijk praten. Hier thuis vooralsnog geen probleem met overgewicht oid.

dc

dc

05-12-2012 om 14:03

Kip of ei

Maar gaan mensen aan de lightproducten omdat ze te zwaar zijn of worden ze zwaar omdat ze teveel eten omdat ze nooit echt verzadigd zijn (alle noodzakelijke vitamines ed) door de lightproducten?

Galaxias

Maar is mensenmelk minder vet dan koemelk?

Groeten,

Temet

Temet

Ik ben even aan het zoeken. Ik heb wel een interessante vergelijking gevonden tussen moedermelk en kunstvoeding, maar daar staan geen percentages bij http://www.borstvoeding.com/files/whatsinbreastmilk2.pdf
Bovendien passen ze de samenstelling van kunstvoeding wel aan zodat de hoeveelheid vetten ongeveer overeenkomt met die van moedermelk. Ik heb net verder zitten zoeken en heb gevonden dat koemelk iets minder vet is. In moedermelk zit ongeveer 4% vet en in koemelk 3,4%. (na het bewerken en afromen van de rauwe melk).
G

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 11:13

Volle melk

Ik heb mijn kinderen altijd volle melk gegeven, ze hadden al zo snel last van peuterdiarree en dit hield het aardig binnen de perken. Bovendien ben ik zelf ook groot geworden op volle melk, zo van de boer en door mijn moeder zelf nog gekookt en afgeroomd (anders had je van die vieze vellen, bah).
Zelf heb ik een hekel aan light-producten, ik haal ze dus ook niet in huis. Gewone kaas, gewone toetjes, gewone cola bij verjaardagen, gewone dingen en alles met mate. Wij zijn niet te dik, de kinderen ook niet (de tweede is een spriet met eeuwig afzakkende broeken, hij heeft ook geen billen waar het op kan blijven hangen).

Kari1

Kari1

06-12-2012 om 16:01

Temet

Koemelk en moedermelk verschillen niet zoveel in vetgehalte. Hét grote verschil zit hem in het eiwit- en lactosegehalte, en in de hoeveelheid zouten en mineralen. Koemelk bevat minder lactose en veel meer eiwitten en zouten, daarom is koemelk minder goed voor jonge niertjes.
Hier kun je vergelijkingstabellen vinden.
http://www.melkvoordieren.nl/index.php/achtergrond-informatie
http://wikimelkwinning.groenkennisnet.nl/Andere-diersoorten.ashx
Als je zo groot bent geworden dat je niet meer op uitsluitend melk leeft zijn die verschillen minder belangrijk. Met het gevarieerd worden van het voedingspatroon hangt de verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten in je voeding niet meer alleen af van welke melk je drinkt maar van veel meer factoren.
Kari

Kari

Dank. Maar de oorspronkelijke vraag was eigenlijk: waarom adviseert men ook voor kinderen, ook als die geen overgewicht hebben, per definitie halfvolle melk? Waarom zou volle melk niet mogen?

Galxias opperde dat het iets met 'soorteigen' vetten te maken zou hebben. Ik vermoedde van niet. Nadien meldde ze dat het vetgehalte in verschillende soorten melk verschilt. Maar het vetgehalte in koe- en mensenmelk verschilt niet heel veel.

Voor eiwit en lactose maakt het niet uit, vziw, of je volle of halfvolle (koe)melk geeft.

Mijn voorlopige conclusie: het advies is gebaseerd op een overgewichtfixatie, waardoor voor iedereen standaard "halfvol" wordt geadviseerd, geheel los van de vraag of er enige objectieve reden is waarom vol minder wenselijk is.

Geheel terzijde: hebben jullie ook gezien dat de grote kindervoedingsconcerns ons nu proberen wijs te maken dat ook onze driejarigen hun speciale poedermelkjes moeten gebruiken? De leukerds.

Groeten,

Temet

P

P

07-12-2012 om 10:59

Temet

Was het niet TOT 3 jaar?

Mijn schoonzus heeft vier kinderen, gekregen tussen 1988-1996. Mijn oudste is van 1999 en toen ik met hem met een half jaar met opvolgmelk begon vond zij dat al commercieel en niet nodig en ja nu zijn we 13 jaar verder en ik vind opvolgmelk na het eerste jaar ook onzinnig en over 13 jaar vinden de mensen die dat hun kinderen geven de opvolgmelk voor vanaf 3 jaar onzinnig

Het is mij niet geheel duidelijk. http://www.nutriciavoorjou.nl/onze-producten/Paginas/Nutrilon-Peutermelk-5.aspx

Leeftijdsindicatie 2-3 jaar. Ik weet niet of ze daarmee bedoelen van 2 tot 3 of 2 en 3. Ik denk dat het Nutricia ook een zorg is. Als mensen ze aanspreken op de idiotie zullen ze zeggen dat het 2 tot 3 is, maar als ouders van driejarigen die handel nog geven zal Nutricia daar niet echt tegen adviseren, vermoed ik.

Je begrijpt, voor mijn kinderen gebruiken we vanaf 1 jaar opvolgmelk van het merk "Zaanse Hoeve"

Groeten

Temet

Kari1

Kari1

07-12-2012 om 17:39

Die vraag

Waarom men halfvolle melk adviseert komt denk ik deels idd voort uit overgewichtsoverwegingen en deels uit het willen verminderen van de dierlijke vetten.
Een heel algemeen advies, in zijn algemeenheid niet persé slecht maar niet voor iedereen nodig. Voor kinderen die neigen naar overgewicht kan het (met uiteraard ook nog andere adviezen) zinnig zijn omdat je dan met relatief weinig moeite op calorieën bespaart. Voor kinderen die op andere manieren veel dierlijke vetten binnenkrijgen kan het ook schelen. (En ook hier kunnen ouders ook die andere intake aanpakken natuurlijk, maar de praktijk is vaak weerbarstig daarin.)
Ik zei het al, als je zo groot bent geworden dat je niet meer op uitsluitend melk leeft zijn de verschillen tussen de ene of de andere melk minder belangrijk. Met het gevarieerd worden van het voedingspatroon hangt de verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten in je voeding niet meer alleen af van welke melk je drinkt maar van veel meer factoren.
Met een verder gezond eetpatroon lijkt opvolgmelk van de Zaanse Hoeve me een uitstekend idee . Wat Nutricia daarover zegt ligt volgens mij in dezelfde lijn als wat Ariel zegt over het toch écht witter wassen.
Kari

kien

kien

07-12-2012 om 20:23

Nog erger temet

Zag net reclame voor Nutrilon 6, vanaf 3 jaar. Zo gaan we inderdaad naar die 13 jaar!

Kien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Prema

Prema

08-12-2012 om 01:03

Advies kinderdiëtist: volle melkproducten bij peuters

Kinderdiëtist Stefan Kleintjes adviseert om kinderen van 1 tot 4 jaar juist volle melkproducten te geven (of nog beter: moedermelk). De stofwisseling bij kinderen van die leeftijd is niet te vergelijken met een gewone volwassene (eerder met een topsporter), vanwege al het groeien. En de vetten zijn hard nodig.

Een veelvoorkomende klacht bij peuters is peuterdiarree. Dat wordt veroorzaakt door te weinig vet eten. Als de kinderen bijv. met het light-dieet van hun ouders mee-eten...

Ook heel goed: scheutje olijfolie of klontje boter bij de groente. Helpt ook bij de opname van de vitaminen.

Kari1

Kari1

08-12-2012 om 17:20

Prema, genuanceerder

Ook (zelfs Stefan Kleintjes is genuanceerder. Als diëtist snapt hij natuurlijk ook heel goed dat het nooit om 1 voedingsmiddel gaat, maar om een eetpatroon.
Op een bijvoedingsforum stond deze vraag "Ik dacht dat je sowieso volle melkproducten aanbeveelt aan kleine kinderen (na bv dan)", en het antwoord van SK: "in principe ben ik voor de volle melk, o.a. omdat die het minst bewerkt is, het meest vitamine D levert en het zachts van smaak is. Maar ik ga er ook van uit -en dat is niet altijd terecht-, dat het kan, omdat er ook matig met vet wordt gegeten. Dat is meestal wel zo bij vegetariers en parttime vegetariers. Echte vleeseters eten -gemiddeld/doorsnee-, vaak te veel vet. En dan kan het zijn dat je teveel vet eet als je ook nog de melk vol drinkt. Dus uit een soort principe roep ik altijd: 'vol' Maar ik zou er ook een persoonlijke toets op los moeten laten."
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.