Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding stoppen

Hoi allemaal,
Er is hier vast wel iemand hier die er evaring mee heeft. Mijn schoonzus wil absoluut geen bv gaan geven na de geboorte van haar baby. Daar heeft ze zo haar eigen redenen voor, dus daarover alsjeblieft geen discussie.
Nu heb ik gehoord dat er iets is wat je in kan nemen zodat de bv niet op gang komt. Haar vk wist hier niets over. Kan een van jullie me misschien helpen???
Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

07-02-2010 om 13:02

Paardenmiddel.

Hoi Loontje,
Wat je schoonzus waarschijnlijk bedoeld is Parlodel of Dostinex. Dit zijn toch wel paardemiddelen die flinke bijwerkingen kunnen hebben. Meestal worden deze niet voorgeschreven ( tenzij er zwaarwegende redenen zijn, bijv. een overleden baby ).
Je schoonzus zou wel gebruik kunnen maken van een natuurlijk middel. Bijv. salviadruppels van A.Vogel. Die remmen de aanmaak van moedermelk. Verder is het een kwestie van de stuwing uitzingen met eventueel een pijnstiller. Na een dag of twee is het meestal over of in ieder geval een stuk minder.
M.

Anna3

Anna3

07-02-2010 om 14:05

Mijn zus

Nou, toevallig heeft mijn zus hetzelfde. Zij liep ook op tegen een muur van onwil bij haar verloskundige. Haar eigen huisarts zei echter: prima, heel goed idee als je toch zeker weet dat je geen bv kunt/wilt geven en heeft gewoon het recept voorgeschreven. Hoe het verder 'afgelopen' is weet ik niet want ze moet nog bevallen. De buurvrouw van mijn zus had er iig goede ervaringen mee.

Anna3

Anna3

07-02-2010 om 14:09

Ps.

Ik zou me persoonlijk niet laten afschepen met koolbladeren, zoals mijn zus na haar vorige zwangerschap had laten doen. Je bent in de kraamtijd zo gevoelig voor elke advies.. De jonge vader ook: hij kwam thuis met twee spitskolen van de markt. LOL

Fem

Fem

07-02-2010 om 14:20

Waarom

Waarom lactatieremmers slikken met kans op allerlei nare bijwerkingen (zelfs psychische problemen als je er een beetje aanleg voor hebt), terwijl die stuwing ook heus wel door te komen is?

liora

liora

07-02-2010 om 15:56

Niet nodig

Hoi Loontje,

Ze hoeft waarschijnlijk niks te slikken. Gewoon niet aanleggen! Ik heb mijn eerste drie dagen bv gegeven, toen gestopt: nooit stuwing gehad. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik bij mijn tweede ook geen stuwing heb gehad terwijl ik hem twee maanden bv heb gegeven...

Maar goed, als je niet aanlegt komt de productie niet op gang en krijg je waarschijnlijk geen of weinig stuwing.

Liora

Fem

Fem

07-02-2010 om 17:00

Ja hoor

Ook als je geen borstvoeding geeft krijg je stuwing.

liora

liora

07-02-2010 om 17:39

Nee hoor

lang niet altijd. Een vriendin van me kreeg geen stuwing en ik dus ook niet, hoeft dus helemaal niet.

Is ook logisch dat je op zijn minst minder stuwing krijgt, want als de bv ook zonder aanleggen perfect op gang komt, waarom dan al die moeite doen in het begin met heel vaak aanleggen want anders komt de bv niet op gang?

Fem

Fem

07-02-2010 om 19:44

Meestal wel

Zelfs lactatieremmers zijn geen garantie om geen stuwing te krijgen.
Dan hebben jij en je vriendin geluk gehad. Ik had in elk geval tieten waar Lolo Ferrari niks bij was, een paar dagen na de bevalling van de oudste. Hij kreeg flesvoeding en ik tieten die op knappen stonden. Maar zou zelfs toen de grote kans op bijwerkingen van lactatieremmers niet voor lief hebben genomen. Wordt je ook niet blijer van.

marjanne

marjanne

07-02-2010 om 19:59

Folder over lactatieremmers rug

Via deze link vind je een uittreksel van een onderzoek dat voor de RUG is gedaan.
ALs kraamverzorgende maak ik het soms mee dat vrouwen dostinex via de huisarts vragen. Vrouwen die niets slikken en voor kunstvoeding kiezen hebben in enkele gevallen erge stuwing maar vaak naar een beetje en niet zo lang.
De bijwerkingen, oa erge duizeligheid, zij niet prettig als je toch al onzeker in je lijf en je hoofd bent. EN na een paar weken kan je alsnog stuwing krijgen en dan heb je er helemaal geen zin meer in terwijl het in de kraamtijd 'normaal' is. Succes met de keuze Marjanne

marjanne

marjanne

07-02-2010 om 20:55

Link vergeten

tja meesturen eerst vergeten, maar nu lukt het niet, het is een pdf en de herkomst kan ik niet meesturen even googelen dus op folder lactatieremmer RUG

elsje78

elsje78

07-02-2010 om 20:56

Ook geen stuwing

Hoi

Ik heb ook bewust geen borstvoeding gegeven (lang verhaal, maar eerste was huilbaby, ik ging er bijna aan onderdoor en borstvoeding was toen 1 van de stressfactoren en wilde nu alle stress vermijden)

Heb dus na de bevalling niet aangelegd en afgewacht. Heb steeds een goede stevige bh aangehouden en eigenlijk nauwlijks ergens last van gehad. na 3 dagen was het over, nog wel wat lekkage maar dat was na 10 dagen ook weg. Ik zou zeggen, probeer anders eerst met een paracetamol, als het niet lukt kan je altijd nog dat middel nemen...

groetjes

liora

liora

07-02-2010 om 20:57

Statistieken

Hoi Loontje,

Ik weet niet wat de statistieken zijn. Misschien heeft Fem pecht gehad, misschien heb ik geluk gehad. wie zal het zeggen?

In ieder geval hoef je helemaal geen stuwing te krijgen als je geen borstvoeding geeft.

Groetjes,

Liora

loontje76

loontje76

08-02-2010 om 09:44 Topicstarter

Zo veel reacties zeg

Nou ik ga alle informatie doorspelen en dan kan ze zelf beslissen wat ze er mee gaat doen.........
Thanks voor de reacties zo ver.

'afschepen' met koolbladeren?!?!?

Hoe kom je er in vredesnaam bij om het gebruik van koolbladeren in de kraamweek af te doen als 'afschepen'?

Goedgekoelde koolbladeren zijn een prima middel om stuwing te verminderen en het nare gevoel weg te halen.
Het is ook een stuk veiliger als Parlodel en Dostinex. Die 'pilletjes' hebben op de korte en lange termijn nare bijwerkingen waar je als moeder nou ook niet bepaald op zit te wachten.

Ik vind het persoonlijk nogal onverantwoord om voor zoiets om de verloskundige heen te gaan en bij de huisarts (die van dingen rondom bevalling en lactatie toch minder kaas gegeten heeft) om een recept te vragen. Ik hoop dat je zus in elk geval wel aan de verloskundige vertelt dat ze dit recept heeft. En ik hoop dat ze zo verstandig is om niet aan die pilletjes te beginnen.

loontje76

loontje76

16-02-2010 om 13:34 Topicstarter

Inderdaad

Ze heeft besloten om af te wachten en de stuwing te gaan doorstaan..... ze bedankt jullie nog voor alle adviezen!

Anna3

Anna3

16-02-2010 om 13:57

Koolbladeren

Ik ben niet deskundig op dit terrein; wat ik maar wilde zeggen is dat mijn zusje na de geboorte van de eerste zich afgescheept voelde omdat ze adviezen kreeg waar zij en haar man totaal geen raad mee wisten.
Koolbladeren? Wat voor kool dan? En hoe dan? Sta je daar alleen in je huis te janken, kraamhulp naar huis, met twee spitskolen. En alleen maar 'deskundigen' om je heen die van geen kv willen weten, terwijl je kind aan het uitdrogen is, wat in haar geval alleen de kraamhulp signaleerde.
Ik ben een groot voorstander van bv, maar helaas heb ik om me heen te vaak gezien hoe machteloos sommige andere moeders zich voelden als het niet goed lukte, en hoe gefrustreerd en soms bijna getraumatiseerd zij raakten. In mijn ogen soms of vaak doordat bv-deskundigen (sommigen, niet allemaal) meer met hun eigen missie bezig zijn (het verheerlijken van bv) dan dat zij openstaan voor de behoeften van deze kwetsbare moeders, want dat ben je als je net bevallen bent.

Appelstroop

Tegen stuwing kan je ook kompressen maken van appelstroop in plastic zakjes (plat maken) en dan in de vriezer doen. Je hebt dan koude kompressen die niet zo knetterhard zijn als ijs.

Rembrand

Rembrand

17-02-2010 om 10:25

Anna.

Gelukkig nuanceer je je uitspraken enigszins in je posting anders zou ik mij heel erg aangesproken voelen.........
Als ik iets weet dan is het wel dat veel van mijn collega's ( incl. ondergetekende ) de borstvoeding niet verheerlijken en juist heel erg open staan voor de gevoelens van kwetsbare moeders dan is het dat wel !
M. ( lactatiekundige met eigen praktijk en werkzaam bij een kraamzorginstelling ).

Anna3

Anna3

17-02-2010 om 21:05

Rembrand

Mijn excuses dat ik inderdaad ongenuanceerd was. Ik heb zelf ook goede ervaringen met een lactatiekundige van de kraaminstelling en ook met die van het bv-centrum in Amsterdam, gelukkig!

Rembrand

Rembrand

18-02-2010 om 18:56

Anna.

Excuses aanvaard hoor
Ik ben blij dat je je eigen positieve ervaring hier nog even laat horen.
Groetjes M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.