Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Vaje

Vaje

24-11-2012 om 14:30

Borstvoedingsvraag

Er zit me iets niet helemaal lekker wat betreft mijn baby van 3 maanden.

Hij was bij de geboorte erg flink (9 pond) en groeide de eerste tijd perfect. Bij de laatste controle op het CB, was hij in een maand tijd echter maar 265 gram gegroeid. In de lengte wel weer aardig (2.5cm).

Zoon drinkt maar kort aan de borst en wordt gauw onrustig. Loslaten, weer aanhappen, met zijn handjes tegen de borst duwen enz. Hij krijgt minstens 2 borsten aangeboden, maar ook bij de tweede drinkt hij maar enkele minuutjes en wordt vervolgens onrustig.

Hij heeft per dag gemiddeld 4 volle poepluiers, erg dunne en slijmerige ontlasting. Dit herken ik niet van mijn andere kinderen, die poepten op bv zo eens in de week rond deze leeftijd.

Echte zorgen maak ik me niet, want het is verder een ontzettend vrolijk en tevreden kereltje. Hij lacht naar alles en iedereen, schaterlacht inmiddels ook, kan tevreden in de box 'spelen' enzovoort. Wel is hij een echte slaapkop. Ik denk dat hij per etmaal maar zo'n 6 uur wakker is.

Hij slaapt 's nachts ook erg goed. Hij gaat tussen 19.00 en 19.30 naar bed, drinkt de laatste voeding slapend (tussen 22.00 en 23.00) en tukt dan door tot de volgende ochtend ergens tussen 06.30 en 08.00. Dat doen baby's toch niet als ze honger hebben?

Ik kolf regelmatig wat af (krijg nooit meer dan 50cc bij elkaar). Helaas is het een flesweigeraar (ik blijf proberen hoor!) dus ik kan ook op die manier niet controleren hoeveel hij nu eigenlijk drinkt.

En toch he, dat stemmetje in je achterhoofd... waarom groeit hij zo weinig en wat is het toch met die luiers...? Het is mijn derde, en dan toch weer die onzekerheid, dat is een nare bijkomstigheid van het moederschap.

Maak ik me druk om niks?

Grtjs, Vaje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

24-11-2012 om 17:53

Nee

Het loslaten en onrustig drinken is een signaal dat er iets niet goed gaat.

Meerdere mogelijkheden (en misschien mis ik iets) zijn volgens mij dat de melk er te snel uitkomt, of juist te langszaam. Gezien de vele poepluiers denk ik eerder het eerste. Het kan ook zijn dat je spruw hebt (kan je bijvoorbeeld krijgen na antibiotica?). Ik zou zeggen, bel even een lactatiekundige in je buurt en laat die even mee denken!

Toeschietreflex?

Mijn dochtertje groeide rond die periode ook niet zo goed. Twijfels alom, maar gelukkig vertelde m'n verloskundige dat tussen de 3 en 4 maanden je vaak een mindere groeiperiode hebt. Omdat ze dan ook steeds meer de wereld om zich heen beseffen. Misschien is dat een geruststelling.
Maar goed dat verklaard niet de poepluiers. Hier was dat een teken van koemelkallergie, maar aangezien jou kleintje verder vrolijk en tevreden is acht ik die kans klein.
Misschien komt t omdat je kleintje kort drinkt en alleen voormelk krijgt?
Zou kunnen dat je een te sterk toeschietreflex hebt. Dat de melk te snel komt en hij daarom steeds loslaat en weer aanhapt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marjanne

marjanne

25-11-2012 om 15:52

Borstcompressie

Om dat 'iets minder snel groeien' zou ik me geen zogen maken. Misschien drinkt je kindje langer door als je tijdens het voeden borstcompressie geeft ???? Dat werkt soms erg goed
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie.html
Er staat ook een filmpje op die site

Vaje

Vaje

26-11-2012 om 11:05

Reactie

Bedankt voor de reacties!

Alsof de duvel ermee speelt, heeft zoon de laatste 2 dagen keurig rustig gedronken. Wel nog steeds relatief kort (zo'n 5 minuten per kant), maar niet meer loslaten, aanhappen, schudden met het hoofd en duwen met de handjes.

Na twee borsten geeft hij er vaak de brui aan. Hapt nog eens aan, maar laat vrijwel direct los om eens om zich heen te gaan kijken of te lachen (of natuurlijk om melk terug te geven, altijd even goed mikken zodat het precies naast de hydrofiele luier terecht komt he).

Ik voel het toeschietreflex meestal. Het duurt soms wel even voordat de melk toeschiet, maar zodra dit is gebeurd zie en hoor ik dat zoon drinkt (mond open, pauze, mond dicht, slikgeluid en zo herhaald).

Borstcompressie pas ik inderdaad toe, als ik het idee heb dat de melk minder vlot stroomt. Dan neemt zoonlief nog een paar slokjes voordat hij toch alsnog loslaat en er klaar mee lijkt te zijn.

Heeft iemand ervaring met de vele (dunne en slijmerige) poepluiers? Ik lees vooral dat borstgevoede babies gemiddeld eens in de zoveel dagen een poepluier hebben (zoals mijn ervaring bij mijn andere kinderen ook is). Zijn die luiers toch een teken dat er iets loos is? Nogmaals, ik heb niet het idee dat hij ergens last van heeft (we gaan nu bijvoorbeeld dag nr. 5 in zonder een enkele keer gehuild te hebben). Hoogstens dat hij erg veel slaapt, maar dat is misschien de aard van het kind?

Gr. Vaje

Jazeker, dunne en slijmerige poep

Ook mijn zoon heeft als baby veel dunne en slijmerige poep gehad. Ook vaak van die plakkaten op zijn rug. Lekker hoor . Soms rook het zelf karnemelk-achtig alsof de melk helemaal niet verteerd was. Ik heb hier toen ook nog een draadje over gestart, omdat ik met name door mijn omgeving onzeker werd gemaakt.
Maar de strekking was toen; zo lang zoon tevreden is, goed groeit en geen blijk geeft van enig ongemak (huilen krampjes) is het allemaal prima. Bij borstvoeding wisselt ontlasting van een keer per week tot meerdere keren per dag en dat is allemaal prima. Fijn trouwens dat hij weer beter drinkt!

Poep

Als ik me goed herinner staat er in het archief ook nog een bericht van de lactatiekundige over dunne babypoep. De reden kan zijn dat je baby meer voormelk dan achtermelk drinkt of zoiets. Dat pleit inderdaad voor borstcompressie en vaker laten drinken. Verder weet ik echt niet meer of er ook al sprake kan zijn van doorkomende tandjes, maar dat kan ook een reden zijn. En als kind verder tierig is zou ik er niets van maken.

Taal van de luier

Over de ontlasting van borstgevoede baby's is al veel gezegd en geschreven. Meer hierover kan je lezen via http://www.lalecheleague.nl/Dossier-Groei-baby/De-taal-van-de-luier.html
Hoe is zijn groei in de groeicurve op www.borstvoeding.com ?
G

Vaje

Vaje

26-11-2012 om 13:49

Reacties

Maanve,

Fijn om te lezen dat jouw zoon hetzelfde had. Gelukkig ook gewoon groot geworden. Herkenbaar, lekker tot het nekkie onder de drek, bleeghh!

AnneJ,

Ik heb gezocht in het OOL-archief, maar niet precies gevonden wat ik zocht. Wel informatie over pasgeborene-poep e.d.

Vaker laten drinken zou ik kunnen proberen, maar dat zou in de praktijk betekenen dat ik hem overdag wakker moet maken... Dat druist toch weer een beetje tegen mijn gevoel in.

Galaxias,

Ik heb de info uit de url die je hebt geplaatst net gelezen. Ik herken (gelukkig!) geen van de ernstige situaties (infecties, voedselovergevoeligheid, taaislijmziekte enz.).

Ik heb ook zijn gewicht/lengte in de groeicurve gezet. Zijn gewicht buigt duidelijk iets af. Bij de geboorte ruim bovengemiddeld, naar nu iets onder gemiddeld. Lengte van ruim bovengemiddeld naar iets boven gemiddeld.

Grtjes, Vaje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.