Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
xx

xx

21-11-2010 om 20:14

Borstvoedingsvraagje

Even een vraagje(s) aan de deskundigen (moeders met bv ervaring).

Mijn zoontje is nu bijna 7 maanden, krijgt nog bijna volledig borstvoeding.
We zijn net begonnen met vaste voeding, hiervan eet hij maar mondjesmaat, fruit gaat goed, maar warm eten is niet echt zijn favoriet. Verder drinkt hij soms nog 5 tot 6 keer borstvoeding.
Vraag 1: Mag hij nog zoveel x om borstvoeding vragen?

Vraag 2: Ik heb het idee dat ik bijna geen TS reflex meer heb als hij bij mij drinkt, kan dat? Bij het kolven voel ik hem wel, maar als hij bij mij drinkt bijna niet ( zou een oorzaak kunnen zijn dat hij zo vaak nog BV wil... tekort dus vragen om BV?)

Vraag 3: Hij is ziek geweest, en is daardoor volledig van slag, komt nu 2x per nacht....aargghhh, overdag heeft hij toch best wel natte luiers, dus ik weet niet of het daar aan ligt. Om 23.00 uur krijgt hij nog een voeding, vaak doe ik er nog een beetje fles achteraan voor de zekerheid.

Vraag 4: Hoeveel zou hij nu ongeveer moeten drinken, hij weegt bijna 8 kilo maar hij eet daarnaast dus ook wat vast voedsel. Vind het erg lastig, soms denk ik er over om maar te stoppen, maar aan de andere kant vind ik het nog zo gezellig en het is zo goed. Maar zonder TS reflex is het wel erg moeilijk. Mijn borsten zijn ook behoorlijk in de war, het ene moment heb ik echt volle borsten met harde bonken en het andere moment weer niet. Graag reactie!!

Ik heb al borstvoeding.com gekeken, maar ook daar vind ik niet alle vragen terug.

Hoor het graag.

Sannie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-11-2010 om 20:58

Mijn ervaring

Als je zoontje nog maar montjesmaat andere dingen eet, dan moet je net zoveel bv geven als ervoor. Dus 5 à 6 keer vind ik niet veel. Ik zou nu wel beginnen met 's middags eerst een warme maaltijd te geven (of 's avonds) voor het aanbieden van de borst. Maar dat is mijn methode.

Zie je je baby slokken? Dan schiet je melk toe, ook al voel je het niet. Als je geen toeschietreflex hebt, dan laat hij waarschijnlijk los en begint te huilen of onrustig te trekken.

Wat betreft het ziek zijn, normaal gesproken zou je binnen een paar dagen weer terug moeten zijn in een normaal ritme, en zou ik 's nachts enkel water geven. Anders blijf je de volgende 6 maanden een nachtbrakertje houden

Verder is het normaal dat je borsten nu niet meer zo vol aanvoelen als in het begin. Als je harde plekken voelt in je borst, wel gelijk ingrijpen, want dat kan leiden tot een borstontsteking. Wat hier hielp was onder hete douche zoveel mogelijk het harde eruit masseren (en met de hand kolven), en daarna gelijk de baby aanleggen om het goed weg te drinken.

Verder, zolang je kindje goed groeit, actief is, en jij je goed voelt, gewoon lekker doorgaan en je niet te druk maken!

Primavera

Primavera

21-11-2010 om 21:47

Antwoorden

Antwoord 1: Ja, je kunt borstvoeding gewoon op vraag blijven geven. Je kind gaat niet meer eten omdat het minder borstvoeding krijgt, maar gaat op een gegeven moment minder drinken omdat het meer ander voedsel binnenkrijgt. Dan proces is heel geleidelijk en gaat bij de ene baby sneller als bij de andere. De eerste hapjes van groeten en fruit bevatten ook niet echt veel kcal en kunnen nog echt geen voeding veranderen

Antwoord 2: Het is normaal dat je op een gegeven moment geen toeschietreflex meer voelt. Je brosten worden soepeler en je merkt minder dat er wat uit komt. Als je baby drinkt, en dan kunnen baby's van 6-7 maanden vaak heel efficiënt dan komt er melk uit.

Antwoord 3: Het is vrij normaal dat ritmes het eerste jaar vaak wisselen vooral na ziekte. Ben je al ongesteld geweest? Voordat je cyclus weer op gang komt kan je melk ook periodiek een beetje teruglopen. De baby krikt dat dan weer op door weer meer en vaker te vragen. Ik zou geen flesje meer er achteraan geven. Dat hij die nog naar binnen klokt zegt niks over dat hij nog honger zou hebben en het helpt beslist niet om langer door te slapen. Wel verwar je hierdoor het vraag en aanbod principe van je melkaanmaak.

Antwoord 4: Er staan expres geen maatstreepjes op borsten omdat de hoeveelheid voor iedere baby weer anders is. Zolang hij genoeg natte luiers heeft is het ok. Juist als je kind steeds meer ander voedsel gaat nemen kom je juist in de meest gemakkelijke fase van borstvoeding terecht. Je kind krijgt er aan de ene kant nog veel goeds mee naar binnen en aan de andere kant is het minder aan je gebonden en afhankelijk van je omdat het ook ander voedsel kan eten. Je kunt gewoon op verzoek blijven geven en het is een stuk goedkoper dan opvolgmelk. Zonder die spuitende TS kun je ook eindelijk weer zonder pads in je BH. Dan vond ik ook wel prettig. Vaak heb je 's ochtends vollere borsten en tegen de avond als het kind vaker vraagt minder volle borsten. Dat is volstrekt normaal en betekent beslist niet dat je niet genoeg melk hebt. De melk wordt namelijk vooral aangemaakt terwijl je baby drinkt.
Groeten Primavera

Fransien

Fransien

22-11-2010 om 10:43

Mijn ervaring

Wat betreft 5 a 6 keer drinken, dat deden die van mij ook nog rond deze leeftijd, heel normaal.
Als een baby klokt, dan heb je een toeschietreflex. Twee van mij deden dat altijd heel luidruchtig, vond ik wel geruststellend, de andere twee waren veel bescheidener.
Als mijn kinderen ziek waren, wilden ze in de nacht ook altijd weer wat meer drinken, maar dat verminderde naarmate ze minder ziek werden. Bij mijn derde heb ik de fout gemaakt om na een ziekte (met 3 maanden snipverkouden) het zo zielig te vinden, nou dat heb ik geweten, standaard 3 keer per nacht voeden. Ze sliep pas met 11 maanden door, is toen in anderhalve maand van 3 voedingen naar niets gegaan door alleen water te geven. Het scheelde dat we de buurvrouw ingeseind hadden, die had zelf ook rampenplannetjes gehad en heeft tijdelijk met oordopjes geslapen. Flesjes erachteraan geven hebben we ook wel geprobeerd, hielp hier geen biet helaas.
Wat borsten in de war betreft, heb ik gehad met 6,5 maanden, bleken regeldagen te zijn. Het gaat wel weer over.
Ach, borstvoeding gaat over rozen, meestal is het mooi en heerlijk, soms heb je een doorn
Sterkte!

Sunja

Sunja

22-11-2010 om 20:19

Ritme.....?!

Onee he, als ik dit zo lees: na ziekte weer in 'normaal' ritme komen enzo, dan vrees ik het ergste voor ons! Mijn zoontje (nu 4,5 maanden) is 2 maanden achter elkaar heel erg verkouden geweest, toen anderhalve week niet en nu weer... Als je de verkouden maanden van zijn leventje aftrekt is hij langer verkouden dan niet. Voordat dit begon dronk hij nog maar 1x 's nachts (dat was weinig voor zo'n kleine baby) nu ben ik blij als het bij 2x blijft maar meestal is het 3 of 4 keer, of erger. Dus! Volgens mij komen wij nooit meer in een ritme 'vanzelf'. Ik wacht tot het weer over is, maar dat duurt maar en duurt maar.

xx

xx

24-11-2010 om 22:11

Ts reflex

Toch blijf ik het idee houden dat het toeschieten minder snel en gemakkelijk gaat dan in het begin, voel hem veel minder, hoor ook minder de klokgeluiden van mijn zoontje. Nu krijgt hij natuurlijk wat fruit en een warme prak, wat hij zo langzamerhand ook echt lekker begint te vinden en dus meer van eet.

Hij zit nu ongeveer op het volgende ritme:

6.00 uur borstvoeding ( afgekolfd 210-220 cc)
+- 10.00 - 11.00 uur borstvoeding ( ongeveer 80 cc als ik afgekolfde melk geef)
13.00 uur fruithap
17.00 uur borstvoeding ( 140 cc)
18.30 uur warme prak
19.00 uur borstvoeding ( afgekolfd 90 cc)
23.00 uur borstvoeding ( 210 cc)

Is dit een beetje normaal voor een kereltje van bijna 7 maanden?

In de nacht geef ik nu geen voeding meer, als hij rond 3 uur wakker word dan laat ik hem kletsen maar ga er niet naar toe. Uiteraard wel als hij gaat huilen, maar eerder niet. Dit gaat nu al wel 4 dagen goed.... hoop dit nu vast te houden.

Bedankt voor jullie berichtjes, 5x borstvoeding is dus niet gek. Alleen de TS reflex blijf ik vreemd vinden. Borsten zijn nu weer wat beter afgestemd minder harde plekjes.

Gr.
Sannie

Primavera

Primavera

25-11-2010 om 10:29

Afkolven geeft geen goede indicatie over hoeveelheid melk

Beste Sannie,
Uit je berichtjes merk ik op dat je vrij onzeker bent over de hoeveelheid melk die je zoontje met de borst binnenkrijgt. Dat is DE valkuil om de borstvoeding te doen falen. Genoeg borstvoeding meet je niet in cc zoals kunstvoeding, maar door naar je kind te kijken. Als die genoeg aankomt, groeit en genoeg plasluiers heeft krijgt hij genoeg binnen. Je moet echt de algemene flesvoedingsrichtlijnen over hoeveel keer per dag en hoeveel dan uit je hoofd bannen. 5x per dag bv is perfect normaal op deze leeftijd, 4x per dag zou ook normaal zijn net zoals 7x of meer.
De hoeveelheid melk die je afkolft is veel minder dan de hoeveelheid melk die een kind uit je borst haalt. Afkolven is daarom geen goede manier om te kijken hoeveel je kind nou precies binnenkrijgt. Ook voelt het heel anders of je melk afkolft dan wanneer je je kind life voedt.
Zelf heb ik vier kinderen en gemiddeld waren ze ieder 2,5 jaar aan de borst. Bij de laatste heb ik ook melk gedoneerd. Tijdens het kolven voelde ik de toeschietreflex, misschien ook omdat ik hem zag. Tijdens de life-borstvoeding van mijn dochter echter niet en toch groeide ze uitstekend. Eén van mijn had reflux waardoor zijn hele maaginhoud er soms weer uitkwam en daar merkte ik wat een hoeveelheid zo'n baby in 2 minuten binnen kan krijgen zonder dat je iets voelt, terwijl je met kolven voor de helft minstens 20 minuten bezig bent en dat aardig voelt.
Persoonlijk heb ik nooit geteld hoe vaak en wanneer mijn kinderen nou precies aan de borst zaten. Ik had werkelijk geen idee en het interesseerde me niet zolang ze zich goed ontwikkelden. Het makkelijke van borstvoeding vond ik juist dat het er tussendoor kwam en ik me er niet de dag op in hoefde te richten. Van af het begin af aan kregen bij het spenen kregen mijn baby's vast voedsel op momenten dat ik of de rest van het gezin ook iets at. Alle hongermomenten er tussendoor waren borstvoeding. Behalve op verzoek van de baby ging het vaak ook op mijn verzoek in de zin dat ik bijv. voor het boodschappen even aanlegde om te kijken of de baby wilde zodat we ik tenminste met een baby met volle maag wegging.
Wat ik niet helemaal begrijp is of je baby nou de bv 's ochtends aan de borst krijgt of uit een flesje. En als het uit een flesje is, waarom dan?
Groeten Primavera

xx

xx

25-11-2010 om 16:18

Primavera

Ik ben inderdaad een beetje onzeker, eigenlijk nergens voor nodig want hij groeit als kool. ´s Ochtends krijgt hij gewoon lekker bij mij voeding, als ik al een flesje geef dan is het sosm om 23.00 uur nadat hij bij mij heeft gedronken ( als extraatje met wat pap erin) .

Verder krijgt hij op de dagen dat ik werk overdag 2x een fles afgekolfde borstvoeding met nutriton/ jbp erin, want ik heb ook een refluxmanneke. Ik kolf in principe alleen op de dagen dat ik werk, maar de opbrengst is niet echt heel veel, daarom krijgt hij soms een mix van borstvoeding met flesvoeding. Als hij bij mij drinkt dan ben ik vaak met een kleine 10 minuten klaar, ik voel dan geen toeschietreflex maar zie wel dat hij af en toe slikt, dus zal er wel wat uit komen.

Ook ik geef hem soms wat slokjes tussendoor vlak voordat ik weg ga, om te voorkomen dat we in de supermarkt een brulsessie krijgen. Soms neemt hij echt 3 slokken en laat dan weer los, en dat is denk ik ook het probleem, ik weet niet of hij dan genoeg heeft gehad of dat de TS reflex te lang duurt of dat hij geen honger heeft. ( Even ter aanvulling als hij bij mij drinkt dan spuugt hij veel meer.)

Wat mij wel opvalt is dat als hij overdag (op mijn werkdagen) keurig zijn flessen op drinkt en daarnaast gewoon eet, hij ´s nachts beter doorslaapt.
Gisteren was ik bv thuis, drinkt dus een paar keer bij mij, naast het fruit en de warme prak en vervolgens vannacht om 4 uur wakker en honger, want hij heeft toen echt flink getankt.... Door al die dingen bij elkaar word ik onzeker. Verder doet hij het goed hoor, dus eigenlijk zou ik me geen zorgen moeten maken, maar ja makkelijker gezegd dan gedaan...ook omdat mijn omgeving zegt, "ach zou je er niet eens mee stoppen, dan wordt het weer makkelijker en kun je zelf ook vaker weg..." Daardoor begin ik dan weer te twijfelen, maar aan de andere kant heb ik echt de drive om het tot 1 jaar vol te houden (al zou het dan misschien nog maar 2x per dagn zijn.)

Ben wel heel blij met de reacties, want daardoor krijg ik wel weer het gevoel dat ik het goed doe en ik vooral mijn gevoel moet volgen en niet te rationeel moet denken.

gr.
Sannie

rosa

rosa

25-11-2010 om 19:27

Hoi Sannie,
We kennen elkaar van het april-mei-juni draadje wat eigenlijk is doodgebloed. Ik geef ook nog borstvoeding aan m'n meisje en zal proberen m'n ervaringen op te schrijven.
Vgl. mij mogen babies onbeperkt borstvoeding. Er zit geen maximum aan. Mijn meisje drinkt zo overdag nog 5 keer. s'Nachts tel ik het maar niet meer, scheelt een hoop frustatie Moet wel zeggen dat ik zou willen dat ze overdag zo goed als s'nachts zou drinken, maar krijg dat niet omgedraaid.
Ik voel ook weinig tot geen TSR, vlg. mij is dat ook normaal rond deze tijd. Als je je zoontje hoort slikken en hij heeft genoeg natte luiers is dat toch ok.
Eten gaat hier steeds beter, maar het zijn geen echte maaltijden hoor. s'Avonds eet ze redelijk met de pot mee en dat gaat goed. Fruit zijn meer een paar hapjes (rapley) proeven dan dat er echt veel in d'r maagje terecht komt.
Ik vind het soms ook moeilijk te vertrouwen op m'n uk, maar ik denk dat je dat wel kan doen. Ze vragen wat ze nodig hebben en als je daaraan toegeeft gaat het goed. Dat zeg ik altijd tegen mezelf als ik onzeker ben of ze wel genoeg krijgt.
Liefs Rosa

Risama

Risama

26-11-2010 om 13:17

Sannie

Ha Sannie,

Ook wij kennen elkaar van het eerder genoemde draadje. Mijn M. is nu 6 maanden en krijgt ook nog erg veel BV. geen idee eigenlijk hoe vaak hij nog drinkt. 's Nachts was het afgelopen weken echt helemaal drama. Vanaf 1.00u dronk hij ieder uur en dat iedere nacht, zucht... Sinds 2 dagen geef ik hem nu 's avonds zo'n pyama-papje -achtig - ding, maar dan van het Kruidvat. Hij komt nu om 1.00u en om 5.00u en vanaf 6.30 is de dag weer echt begonnen. Nog niet om over naar huis te schrijven, maar het scheelt me toch een aantal nachtelijke voedingen. Ik heb eerlijk gezegd wel wat weerstand bij die pyama papjes, maar mijn nachtrust is me ook wat waard. Sinds ruim een week eet hij groente en fruit en dat gaat echt met bakken tegelijk naar binnen. Ongelooflijke hoeveelheden en hij vond het ook meteen de eerste keer de normaalste zaak van de wereld om te gaan eten van een lepel.

Hij kwam de afgelopen maanden maar mondjesmaat aan, dus ik vermoed eigenlijk dat hij niet echt genoeg heeft aan mijn BV. Dat blijf ik vreemd vinden, omdat mijn andere 4 kinderen probleemloos lang borstvoeding hebben gekregen. Ik ben in ieder geval blij dat hij nu de 6 maanden grens gepasseerd is, zodat hij bijgevoed kan gaan worden.

Maar eigenlijk wilde ik gewoon tegen je zeggen dat veel BV op deze leeftijd mij helemaal niet vreemd in de oren klinkt. En dat ik bewondering heb voor al dat gekolf vanwege de reflux. Ik vind het 3 dagen per week kolven op mijn werk al vervelend genoeg.

Risama

xx

xx

28-11-2010 om 21:58

Rosa

Dank voor je berichtje, leuk zeg dat jou kleintje ook al aan de warme prak is. Jens vindt het ook best lekker, op de dagen dat ik werk doe ikv oor het gemak een potje, daar eet hij nu ongeveer de helft van. En fruit vindt hij echt erg lekker, stukjes banaan eet hij zo op.

's Nachts borstvoeding is bij ons af en toe, dan slaapt hij zomaar weer door en dan moet ik er 2x uit. Mijn weerstand is gedaald naar het nulpunt. Ben om de haverklap verkouden, net zoals de rest... en een paar nachten slecht slapen werkt natuurlijk niet mee.

Wel geniet ik op en top van deze tijd, het gaat allemaal al zo snel. Draaien van rug naar buik en omgekeerd doet meneertje alweer 1,5 maand. Verder wil hij al kruipen, knietjes eronder- kont omhoog en hups ik ben weer 10 cm naar voren!

En bij jou?

Liefs,
sannie

xx

xx

28-11-2010 om 22:03

Risama

Ik kolf niet meer alle voedingen hoor, in de nacht drinkt hij gewoon bij mij en overdag als ik thuis ben meestal ook. Maar omdat ik 4 dagen werk, kolf ik best veel, ben nu terug naar 2x kolven, maar daarmee is de opbrengst onvoldoende om weer mee te geven, dus ik mix met flesvoeding. Verder krijgt Jens na de laatste BV om 23.00 uur een klein beetje fles met pap erin, dit als demping om spugen te voorkomen en als vulmiddel, meestal redt hij het dan tot zeker 4 uur en de afgelope weken is het ook regelmatig 6 uur, en dat vind ik wel een schappelijke tijd.
Maar wat zou ik het heerlijk vinden als hij gewoon echt volledig gaat doorslapen... als ik jou verhaal lees dan denk ik ach... wat een zeur ben ik...

Wel is het nog steeds een spuger en zit Jens nog steeds aan de losec, het lijkt nu hij aan het vaste voedsel zit, wel iets minder te worden. Maar nog steeds moet hij niet vlak na het eten in de box, want zodra hij zich omdraait op zijn buik dan gutst het erweer uit. Hij draait van rug naar buik en omgekeerd al meer dan 1,5 maand dus even in box neerleggen is geen optie meer.

Hoe is het verder met jou?

Liefs,
Sannie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.