Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Jeanne

Jeanne

11-01-2011 om 16:15

Borstvoedingsvragen [bijna 1 jaar en ik wil stoppen]

Mijn dochter is bijna een jaar en krijgt laat op de avond, 's nachts en 's ochtends vroeg borstvoeding. Ik wil hier binnenkort mee stoppen, maar boven weigert ze de fles en om nou elke keer met haar naar beneden te gaan zie ik niet zitten. Zonder voeding gaat ze op die momenten niet slapen, 's ochtends zou wel kunnen, maar daar wil ik als laatste mee stoppen. Hoe pak ik dit het beste aan of toch nog maar even doorgaan en wachten tot ze er zelf genoeg van heeft?
De volgende vraag (voor als het stoppen niet lukt) tot hoe oud heeft ze genoeg aan een ochtendvoeding als ontbijt? Voor een boterham heb ik de meeste ochtenden geen tijd, ze is de vierde, i.v.m. werk, psz en schooltijden, ze doet minimaal een half uur over de boterham.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

11-01-2011 om 23:22

Als je het mij vraagt

Gewoon doorgaan en wachten tot ze zelf stopt.
Dat doet ze heus wel voor ze haar scooterrijbewijs gaat halen. Als je wilt stoppen zal het niet vanzelf gaan (als ik je posting lees). Afbouwmelk (en dat is wat ze op dit moment bij je drinkt) is echt een powerdrankje ! Alle antistoffen die ze als kleine baby over de hele dag binnen kreeg zitten er geconcentreerd in ! Dat lijkt me al één hele goede reden om er voorlopig nog mee door te gaan. Als ze niet echt hongerig is na de ochtendvoeding kan je wachten met een boterham of fruit tot de ochtendspits achter de rug is. Ik zette mijn jongens na de ochtendvoeding aan tafel met een korst brood en zag wel waar het schip strandde
Een bordje pap zou ook nog kunnen, maar dat is meestal ook nogal arbeidsintensief.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn relaas.
Groetjes M.

Jeanne

Jeanne

12-01-2011 om 10:24

Rembrand

Misschien wilde ik dit juist wel horen, het geeft me wel een goede reden om toch nog een tijdje door te gaan, want ik heb doordat ze 's nachts nogal spookt niet zoveel energie om er veel moeite voor te doen en als het zo goed voor haar is laat ik het denk ik maar zo. Pap wil ze niet, niet van de lepel en niet uit de fles, rond half 10 krijgt ze altijd een behoorlijke fruithap, zoals een appel/peer en banaan. Bedankt voor je reactie.

Rembrand

Rembrand

12-01-2011 om 10:26

Jeanne

Ik had al zo'n gevoel dat je dit wilde horen
Warme groet,
M.

Bea2

Bea2

13-01-2011 om 22:19

Eens met rembrand!

Rembrand zegt het al: klinkt als lekker doorgaan! Zo veel voordelen! Misschien heb je iets aan een ervaringsverhaal? Mijn zoon dronk op die leeftijd nog bij bedtijd, 's avonds laat, 's nachts en 's ochtends vroeg. Rond zijn 1e verjaardag heeft hij een tijd fles geweigerd, na een paar maanden was dat weer over. Ik heb eerst gewacht tot hij zelf met de BV ging stoppen, maar dat deed meneertje niet Rond 1,5 vond ik het tijd om de nachtvoeding(en) af te schaffen en wilde ik ook van de bedtijd-voeding af omdat hij steeds moeilijker deed met naar bed gaan als ik er niet was. Dat heeft een paar nachten drama opgeleverd maar het was snel over. Maar toen begreep hij ook genoeg taal om te snappen dat hij alleen borst mocht drinken als de gordijnen open waren ('s ochtends vroeg dus). Hij was het er niet mee eens maar hij begreep het wel en dat maakte voor mij veel verschil. Tot mijn verbazing stopte de borstvoeding zelfs niet met alleen een ochtendvoeding. Die heb ik tot mijn vreugde nog gegeven tot hij bijna 2 was. Toen zei hij steeds vaker "nee, botam maken". Dat vond ik een duidelijk signaal
Ieder kind is anders en iedere moeder is anders, en ieder moet de beslissingen nemen die bij hen passen. Maar het kan dus heerlijk nog een tijdje zo!

Wiebe Nik

Wiebe Nik

15-01-2011 om 01:47

Niet stoppen

Mijn zoontje is nu 3 jaar en wil/krijgt nog steeds borstvoeding. "Wachten tot ze er zelf genoeg van heeft" kan dus best nog een tijd duren maar er zijn kinderen die eerder zelf stoppen hoor.

Hij geniet er zo enorm van, hij laat heel erg duidelijk merken hoe fijn hij het vindt, vaak ligt hij zingend aan de borst. Hij krijgt/vraagt 's ochtends bij het wakker worden en 's avonds de borst, en op vrije dagen soms tussendoor als hij troost nodig heeft, knuffelig is of voor de middagslaap.

Heel lang wilde hij 's nachts nog de borst als hij wakker werd, dat vond ik niet zo fijn, maar ik begreep van anderen dat stoppen met bv niet betekent dat je kind niet meer wakker wordt 's nachts, en als hij toch wakker wordt is bv de snelste en gezondste manier om allemaal weer in slaap te vallen. 's Nachts na het tandenpoetsen kun je beter geen fles met melk (of sap/limonade) geven, de borst is minder slecht voor de tanden. Op een gegeven moment is hij gaan doorslapen 's nachts, dat is gewoon vanzelf gegaan, het maakt op mij de indruk als een fase in zijn ontwikkeling, dat hij dieper is gaan slapen.

Ik geef hem zelden nog buitenshuis de borst, meestal zeg ik nee als hij dan wil; maar ik doe het wel buitenshuis in "noodgevallen", als hij erg moe is, als het laat is, en dan is hij weer herboren na de borst, heel handig! Even de borst maakt het/hem dan een stuk makkelijker.

Ik wil je dus een hart onder de riem steken: je zult zien dat de borstvoeding steeds "hanteerbaarder" wordt, steeds minder dwingend of urgent, steeds beter "onderhandelbaar", maar nog steeds (of juist!) fijn en vast ook heel gezond, en vaak heel handig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.