Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Branderige tepels

Hoi allemaal,
Ik geef nog altijd bv aan mijn dochtertje van bijna 7 maanden. Nog 2 keer per dag.
Maar sinds mijn menstruatie weer op gang is heb ik erg last van branderige tepels, in het begin bijna de hele dag en ondragelijk, gek werd ik ervan. Ik dacht eerst dat het spruw was en ben gaan smeren met micanozolnitraat, dat had ik nog van mijn eerste liggen. Ik smeerde het 2 keer per dag. Het leek wel iets te helpen, het werd in ieder geval minder lang en minder heftig, maar echt weg gaat het niet. Toen ik eindelijk dacht nu is het weg, kwam de volgende menstruatie en nu is het weer flink terug....... maar minder heftig als vorige maand
Mijn vraag..... is het nu echt spruw of is het iets anders??? Ik smeer nu al bijna 2 maanden met dat spul....
Alvast bedankt weer voor jullie advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

08-02-2010 om 11:41

Ook dochter behandelen.

Hoi Loontje,
Branderige tepels kunnen inderdaad op spruw duiden. Veel vrouwen voelen die branderigheid ( en soms steken tot in de borst voelbaar ) vooral tussen de voedingen in. Twee maal daags met miconazolnitraat smeren is niet toereikend. Als je zeker weet dat het spruw is zal je vaker moeten smeren ( na elke voeding ) en ook je dochter moeten behandelen. Spruw is namelijk erg besmettelijk. Als ze al geen spruw heeft dan zal ze het naar alle waarschijnlijkheid vanzelf krijgen.
Meer informatie over spruw en de behandeling ervan kan je lezen via de volgende link : http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf
M.

loontje76

loontje76

08-02-2010 om 16:42 Topicstarter

Tja

bij dochter kan ik op het moment niets ontdekken. Toen ze ziek was had ze wel kapotte billen en heb ik ook af en toe die zalf gesmeerd en daar zie ik nu echt niets meer van. Ook in haar mond is helemaal niets te ontdekken.....
Ik geef nog maar 2 keer bv trouwens, dus na iedere voeding smeer ik het erop.
Ik ga die link van je nog even bekijken, misschien word ik daar nog wat wijzer van. Thanks maar weer!

Rembrand

Rembrand

08-02-2010 om 19:33

Loontje.

Ook al zie je bij dochterlief niets dan kan ze toch spruw hebben. De kapotte billen kan ook spruw/schimmel zijn geweest en dat is toch familie van de spruw in de mond.
M.

loontje76

loontje76

09-02-2010 om 09:21 Topicstarter

ik weet dat het inderdaad familie is, daarom heb ik het ook gelijk met die zalf ingesmeerd. Maar waar zou ze dan nog meer spruw kunnen hebben en waar zou ik haar dan moeten behandelen. Toch in haar mond? Terwijl ik daar niets zie?

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2010 om 13:17

Loontje

Ja, in haar mond, ook al zie je het niet. Als het daar nog zit, ook als ze er zelf gene last van heeft, kan ze jou er mee besmetten elke keer dat ze bij je drinkt. Daarom is het verstandig om ook in haar mond te smeren.

Rembrand

Rembrand

09-02-2010 om 14:01

Loontje.

De miconazol kan je niet in haar mond smeren. Daar moet je een receptje voor van de huisarts krijgen.
Meestal zal hij Nystatine of Daktarin voorschrijven ( de laatste pas bij baby's vanaf vier maanden ).
Jammer genoeg zie je de spruw niet altijd en dat is voor veel huisartsen dan een teken om een eenzijdige behandeling voor te schrijven. En dat werkt dus niet
M.

Fem

Fem

09-02-2010 om 16:14

Rembrand

Mag daktarin echt pas vanaf vier maanden? Heb het bij alledrie al veel eerder voorgeschreven gekregen. Ja, ook bij de oudste, terwijl die niet bij mij dronk. Hij had de spruw bij zijn weg door het geboortekanaal cadeau gekregen
Overigens is daktarin tegenwoordig zonder recept bij de apotheek te krijgen. De werkzame stof van daktarin is overigens ook gewoon miconazol.
Groetjes Fem (helaas ondertussen spruw-expert, we zijn met Kyan zelfs bij de huidarts geweest, zo hardnekkig was het. Vooral op zijn billen. De spruw had heel zijn billetjes kapot gemaakt. Het enige dat bij hem, naast het smeren van miconazol (op de billen dus) nog hielp was de billenspray van zarqa.. wat een wonderspul is dat! Helaas wel meer dan 12 euro per flacon )

liora

liora

09-02-2010 om 16:16

Daktarin

mijn oudste kreeg daktarin toen hij 2 weken was!

Fem

Fem

09-02-2010 om 16:26

Liora

Ja, zo oud was mijn oudste dus ook.

Rembrand

Rembrand

09-02-2010 om 22:54

Daktarin.

Hoi,
Is de orale gel van Daktarin vrij verkrijgbaar ?
De meeste huisartsen schrijven het momenteel niet meer voor bij jonge baby's. Het is onwijs plakkerig en als je het gebruikt in de dosering waarin het voorgeschreven word kan je kind er in stikken. Als je het gebruikt zoals het zou moeten ( totale dagdosis verdelen over alle voedingen en na de voeding in kleine gedeeltes door het mondje smeren ) is er niets aan het handje. Helaas denken veel huisartsen hier nu anders over. Balen, want Nystatine werkt veel minder goed
M.

Carolien

Carolien

10-02-2010 om 09:07

Daktarin

Toen jongste en ik spruw hadden, was het de lactatatiekundige die het beleid van daktarin voor baby (2 weken) aankaartte en miconazol voor mij. De huisarts heeft het toen onder protest voorgeschreven en de apotheek heeft het geleverd. Maar beide instanties waren bang voor de daktarin voor baby. Voordat mijn man thuis was met het goedje, had ik de assitentes van zowel de huisarts als de apotheek al aan de telefoon gehad om me er extra voor de waarschuwen dat de dosis niet in een keer in de mond van baby gesmeerd mocht worden. Ze vonden het heel duidelijk allemaal echt eng. Natuurlijk hebben we, zoals Mieke schreef, de dosis keurig verdeeld over de verschillende voedingen. Geen probleem gehad dus. Helaas hielp daktarin bij dochter helemaal niet, zij reageerde beter op nystatine.
Maar goed, dit speelt ook al weer 2,5 jaar geleden. Het kan zijn dat men het nu niet meer wil voorsvhrijven.
Groetjes,
Carolien

Fem

Fem

10-02-2010 om 09:44

Ik vergis me

Het zijn de cremes en poeders die vrij verkrijgbaar zijn. Zowel van miconazol als daktarin. Maar niet de daktarin orale gel.
Bij de oudste adviseerde de arts om wat over de speen van het flesje te smeren voor een voeding en daarna nog wat door het mondje. Dus ook niet de hele dosis in een keer geven. Dat weet ik nog wel.
Toen ik borstvoeding gaf kreeg ik het advies wat op en rond mijn tepel te smeren voor een voeding en daarna nog wat door het mondje. Maar heb ook al wel weer eens gehoord dat het niet goed is om dat zo te doen.
M? Weet jij daar meer over?
Wel maakte ik na de voeding mijn borsten schoon en smeerde ze opnieuw in. Om mijn eigen spruw weg te werken dus.

liora

liora

10-02-2010 om 10:29

Jeetje

Hoi,

Nou zeg wat eng dat een baby erin kan stikken? Het raarste vond ik nog dat de apotheek zei dat ik het op de doseerlepel moest geven, maar die lepel paste helemaal niet in het mondje van mijn 2 weken oude baby.

Ik heb het vier maal per dag (dat was voorgeschreven) op mijn pink gegeven, steeds een beetje. En het hielp heel goed.

Liora

Rembrand

Rembrand

10-02-2010 om 19:43

Fem.

Het advies om het op een flessenspeen te smeren of op je tepel voor het voeden ken ik wel. Ik snap er niks van waarom artsen dit op deze manier willen toedienen. De gel moet namelijk locaal ( dus in de mond ) zijn werk doen. Als je het op die manier aan je kind geeft is er na de voeding weinig of niets meer aanwezig op je tepels en in het mondje van je kind. Als je het na elke voeding smeert kan het lekker lang "intrekken" en de schimmel aanpakken. Ik stuur cliƫnten altijd de informatiebrief over spruw en candidiasis aan de borst van de VBN. Daar staat alles heel helder en duidelijk beschreven. Meestal geef ik ze ook de tip om hem uit te printen voor de huisarts en de apotheker. ( in de hoop dat er dan toch een keer een beter advies komt over de behandeling van spruw ).
M.

Fem

Fem

10-02-2010 om 20:46

Rembrand

Hmm ja, nu jij het zo zegt vind ik het zelf ook wel vreemd klinken. Stom. Nooit over nagedacht. Gewoon gedaan wat de dokter adviseerde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.